Gå til innhold

Toyota flytter hydrogenteknologi fra personbil til lastebil


Anbefalte innlegg

Siden det er snakk om transport innenfor et (relativt) begrenset område så er jo dette en glitrende kandidat for batteridrift med pakkebytte, dersom hurtig lading er et vesentlig kriterium. Dog, det kan jo hende at prisen for et slikt system ville blitt høyere enn å ha et lite antall kjøretøy ekstra så man kan lade de på skift.

Det er jo også havnen i Los Angeles det her, så det er godt mulig at der er subsidier inne i bildet.

 

Ikke engang lager-trucker satser på batteri-bytte.  Halvparten av truckene står til lading til enhver tid, så der også kommer nok Hydrogen inn som et alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler har sine fordeler og ulemper. Hydrogenløsningen løser dødtid/ladetid problemet uten å måtte trenge å bekjempe ingeniørproblemer og utvikling av infrastruktur.

 

Jeg ønsker batteriteknologi velkommen. Jeg ser ikke hvorfor man klandrer noen for å velge en løsning som kan levere her og nå.

Det er en tullete konkurranse("") mellom batteri og Hydrogen.  Disse utfyller hverandre på en  god måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

I den imponerende akselerasjonsvideoen over, er det ikke batteribanken som gjør det mulig?

Jo det er det nok. Det er kombinasjonen av batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk  som er fremtiden. Både  for tungtransport, tog/buss og persontransport.

Neppe. Hydrogen har prøvd i mange tiår, utan å lukkast på noko område. Batteri tek over. Eg ser du nemner buss, og det må vere ein tabbe. Fleire tiår med kraftig EU-subsidierte prøveprosjekt har resultert i 75 hydrogenbussar totalt i Europa. Samstundes finst det fleire tusen batteribussar, og mange byar kjøper dei utan nokon form for økonomisk støtte. I Kina finst det over 200.000 batteribussar og ingen hydrogenbussar.

 

Ingen hydrogenprosjekt i transportsektoren har lukkast med anna enn å suge til seg svært mykje pengar i offentlege subsidiar, for so å verte nedlagt etter få år.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er hydrogen bedre enn batterier? Det sier de ikke noe om. De mener at en ekstremt lite effektiv måte å lagre kraft på er bedre enn noe som er ekstremt mye mer effektivt.

 

Det er irrelevant så lenge man har overskudd av energi i visse perioder. Vi "kaster" mye strøm som det er mer effektivt å lagre i form av hydrogen enn å sette opp enorme batteribanker, hvertfall frem til vi får et fornuftig og miljøvennlig batteri.

 

Hvis man har et overskudd av energi så er det fortsatt mye mer effektivt å bruke batterier fremfor å sløse energi på hydrogenlagring.

 

Hvorfor er enorme batteribanker verre enn enorme hydrogenanlegg?

 

Miljøvennlig batteri? Det kan resirkuleres.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Jeg blir fortsatt fasinert over at det finnes folk som tror hydrogen er bra og satse på.... Hydrogen finnes ikke på jorden i ren form, den er halve vekten av Helium og koster mye energi og utvinne. den er nesten umulig og lagre, da den lekker til og med gjennom en titan tank. Det må lagres på store trykktanker på opp mot 700bar( du har ca 2 bar i dekkene på bilen din) Det koster 30% MER og kjøre hydrogen bil, enn Diesel bil...HVEM vil bytte da? og det koster 900% mer og kjøre Hydrogen bil enn ELBIL!!! og lage hydrogen koster 300% mer pr mil i ren bortkastet energi, enn en Elbil bruker.

Dette er basic mattematikk, at det er rett og slett det dummeste vi kan satse på. Hvis vi heller fyller på batterier i sin reneste form, vil en trailer på 36000kg kunne gå 1000km på en lading for kun 10% av utgiftene den idag har med Diesel. og alle vet jo at tungtransport er pålagt hvile hver 4 time og langhvile etter 8 timer. perfekt til lading...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fornuftig av Toyota. En gjengs personbil trenger ikke mer strøm enn at batterier duger fint som energilager. "Kampen" mellom batteri og hydrogen som energilager vil flyttes fra nederst på kWh skalaen og opp mot 1MWh hvor tungtransport, tog, skip osv befinner seg.

 

Toyota "flytter" ikke, men utvider til også tungtransport, ved å bruke samme erfaring/kunnskap.

Lenke til kommentar

Jeg blir fortsatt fasinert over at det finnes folk som tror hydrogen er bra og satse på.... Hydrogen finnes ikke på jorden i ren form, den er halve vekten av Helium og koster mye energi og utvinne. den er nesten umulig og lagre, da den lekker til og med gjennom en titan tank. Det må lagres på store trykktanker på opp mot 700bar( du har ca 2 bar i dekkene på bilen din) Det koster 30% MER og kjøre hydrogen bil, enn Diesel bil...HVEM vil bytte da? og det koster 900% mer og kjøre Hydrogen bil enn ELBIL!!! og lage hydrogen koster 300% mer pr mil i ren bortkastet energi, enn en Elbil bruker.

Dette er basic mattematikk, at det er rett og slett det dummeste vi kan satse på. Hvis vi heller fyller på batterier i sin reneste form, vil en trailer på 36000kg kunne gå 1000km på en lading for kun 10% av utgiftene den idag har med Diesel. og alle vet jo at tungtransport er pålagt hvile hver 4 time og langhvile etter 8 timer. perfekt til lading...

Og jeg blir fascinert av folk som tviholder på tro i stedet for å tilegne seg kunnskap.

Det er (allerede) billigere med Hydrogen enn Diesel).

Tungtransport med batterier vil gjøre at batterier stjeler all vekt man ønsker til vare-frakt. ( Bortsett fra bomull-frakt.)

Spør en transportør  ( eller taxisjåfør) om de vil bruke en bil  med batterilade-problematik.

Med Hydrogen-drivstoff  til halvparten av dagens fossildrivstoffpriser, med samme kjøre/fylle-mønster som i dag, men uten lokal forurensning.   Idioti å satse på?

Og tanker  er allerde i produksjon fra norske Hexagon.  Du mener de setter slikt i produksjon når de er farlige eller lekker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg blir fortsatt fasinert over at det finnes folk som tror hydrogen er bra og satse på.... Hydrogen finnes ikke på jorden i ren form, den er halve vekten av Helium og koster mye energi og utvinne. den er nesten umulig og lagre, da den lekker til og med gjennom en titan tank. Det må lagres på store trykktanker på opp mot 700bar( du har ca 2 bar i dekkene på bilen din) Det koster 30% MER og kjøre hydrogen bil, enn Diesel bil...HVEM vil bytte da? og det koster 900% mer og kjøre Hydrogen bil enn ELBIL!!! og lage hydrogen koster 300% mer pr mil i ren bortkastet energi, enn en Elbil bruker.

Dette er basic mattematikk, at det er rett og slett det dummeste vi kan satse på. Hvis vi heller fyller på batterier i sin reneste form, vil en trailer på 36000kg kunne gå 1000km på en lading for kun 10% av utgiftene den idag har med Diesel. og alle vet jo at tungtransport er pålagt hvile hver 4 time og langhvile etter 8 timer. perfekt til lading...

Og jeg blir fascinert av folk som tviholder på tro i stedet for å tilegne seg kunnskap.

Det er (allerede) billigere med Hydrogen enn Diesel).

Tungtransport med batterier vil gjøre at batterier stjeler all vekt man ønsker til vare-frakt. ( Bortsett fra bomull-frakt.)

Spør en transportør  ( eller taxisjåfør) om de vil bruke en bil  med batterilade-problematik.

Med Hydrogen-drivstoff  til halvparten av dagens fossildrivstoffpriser, med samme kjøre/fylle-mønster som i dag, men uten lokal forurensning.   Idioti å satse på?

Og tanker  er allerde i produksjon fra norske Hexagon.  Du mener de setter slikt i produksjon når de er farlige eller lekker?

Tydelig ikke hørt om at hydrogen tærer på materialer. Særlig stål. Molekylene er så små at de trenger igjennom hva som helst. Dette tærer på materialer på sikt. Nå lager hexagon tankene av composite. Ser ut som noe glassfiber greier. Likevel vil du møte metaller i ventiler og rør.

 

At hydrogen tærer på metaller er velkjent.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_embrittlement

 

Jeg liker også bedre batterier og andre gassdrivstoff bedre enn hydrogen. Vi har nok andre fornybare gassdrivstoff å ta av enn hydrogen som kanskje er det som egner seg minst når en først setter opp lista. Hydrogen høres veldig fint ut da. Helt til en begynner og sjekke de faktiske egenskapene til gassen.

Lenke til kommentar

Siden det er snakk om transport innenfor et (relativt) begrenset område så er jo dette en glitrende kandidat for batteridrift med pakkebytte, dersom hurtig lading er et vesentlig kriterium.

 

Batteri i semihengere kanskje? Så kan de lades mens de transporteres på jernbane.
Lenke til kommentar

Merkelig hvor fanatisk motstand hydrogen møter.. de samme personene som vil ha grenseløst subsidierte batteribiler spreller og blir desperate hvis noen bare nevner hydrogen. La oss ta drømmereprisen:

-ja, batteridrift er i dag mer energieffektivt, og det ser vanskelig ut å gjøre noe med på få års sikt

-nei, alle materialer har ikke problem med hydrogen, det er mye stål i verden som kan frakte hydrogen uten problemer. Spesielt gjelder dette hele rørnettverket for gassfrakt i USA.

-hydrogen i storskala anlegg kan ta opp konkurransen på pris med diesel i dag

-ja, batterier veier fortsatt mye, så til tunge oppgaver hvor det er stor plass til å lagre hydrogen, så kan hydrogen ha noe for seg

-ja, hydrogen har hatt noen år på seg, men det er ingenting sammenlignet med hvor mye tid batteriene trengte før de begynte å se realistiske ut, og batteriene trenger fortsatt subsidier

 

I Norge har hydrogen potensiale til å skape store verdier og mange arbeidsplasser. Da er det bare trist å se de som utnytter elbilsubsidier mest gi fanatisk motstand hydrogen. Det er for svarte snakk om et testanlegg i USA. Hvorfor i huleste er det noe å være negative til? Er det ikke noe virkelig ille i USA dere kan gnåle om en eller annen plass på nettet? Jeg føler virkelig med de som jobber med hydrogen i Norge, lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke lett å skaffe nok hydrogen.

Du tuller?  Vi får spørre sola.

 

Du tenkte å utvinne hydrogen fra sola?

 

Spør en transportør  ( eller taxisjåfør) om de vil bruke en bil  med batterilade-problematik.

Det finnes allerede Tesla-taxier, i det minste i Oslo. Så hva var det du sa igjen, sa du?

Lenke til kommentar

Tungtransport med batterier vil gjøre at batterier stjeler all vekt man ønsker til vare-frakt. ( Bortsett fra bomull-frakt.)

Jeg forklarte tidligere i tråden hvordan elektriske lastebiler kan fungere. Man trenger noe sånt som 4 tonn med batterier, men så sparer man kanskje 1 tonn i motor, girkasse, eksosanlegg, drivstofftanker, osv, slik at nettoøkningen er ~3 tonn. Om ett 36 tonns vogntog kan frakte 24 tonn nyttelast eller 21 tonn nyttelast utgjør ikke så enorm forskjell.

 

Nå har forresten Tesla kommet med en teaser av sin lastebil. Dette er en lastebil de trolig vil produsere, til motsetning til Toyotas prototype: https://electrek.co/2017/04/28/tesla-semi-elon-musk-teaser-image-all-electric-truck/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hvor fanatisk motstand hydrogen møter.. de samme personene som vil ha grenseløst subsidierte batteribiler spreller og blir desperate hvis noen bare nevner hydrogen.

Hvorfor er motstanden mot hydrogen fanatisk, men ikke pushingen av hydrogen? Det er jo de samme som hele tiden gjentar de samme skrønene om hydrogenets fortreffelighet.

 

Og at du av alle her skal begynne å beskylde andre for å være ekstremister blir vel kanskje litt for dumt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det blir ikke lett å skaffe nok hydrogen.

Du tuller?  Vi får spørre sola.

Det er to kjemiske stoffer som finnes i store mengder, og som må tilføres mye energi for å endre tilstand fordi de befinner seg på bunnen når det gjelder kjemisk energiinnhold : H2O og CO2. Rundt begge disse bygges det opp forventninger om at man kan ta snarveier. CO2 skal lagres, og vil da være uproblematisk. Hvem tror på dette, helt ærlig? H2O skal spaltes for å skaffe H2, men syklusvirkningsgraden er under 40%. Syklusvirkningsgraden ved bruk av Li batteri kan ligge rundt 80% på en god dag. Det vil aldri være interessant å utnytte teknologi som har dårlig virkningsgrad hvis ikke energien er gratis. Og hvis energien er gratis kan den brukes til å lade Li batterier.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hvor fanatisk motstand hydrogen møter.. de samme personene som vil ha grenseløst subsidierte batteribiler spreller og blir desperate hvis noen bare nevner hydrogen.

Då har du misforstått fullstendig. Det er naturlovene saman med økonomiske og praktiske realitetar som gjev hydrogen motstand. Ikkje folk. Folk kan berre forklare desse lovene.

 

Pussig korleis enkelte trur dei kan endre naturlovene berre ved å argumentere hardt og lenge nok. Folk har prøvd å gjere hydrogen til ein suksess i fleire tiår, men naturlovene og den faktiske verda er slår attende. Det er meiningslaust.

 

I Norge har hydrogen potensiale til å skape store verdier og mange arbeidsplasser.

Fortell oss korleis, eller sats pengane dine på det. Til no har alle som har prøvd endt med å tape store verdiar, for det meste offentlege midlar. Det er i alle fall ingenting som hindrar deg å setje sugerøyret i statskassa for å få pengar til det utopiske hydrogensamfunnet, men eg har til gode å sjå noko realistisk scenario for at hydrogen skal kunne skape verdiar. Hydrogen er som skapt for å tape store verdiar, pga elendig verknadsgrad og praktiske problem. Det offentlege kan ikkje finansiere alle arbeidsplassane i landet heller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...