Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hjelp til kjøp av første bil.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er på utkikk etter min første bil. Har jo sett på biler i rogaland til under 30 000, automat og 2 hjulsett men vet så lite om litt morsomme ungdomsbiler som er billige i drift, går litt bedre, kommer nokk til og chippe den viss det er noe serlig mye og hente ut av motoren.

 

Sett på både noe litt tøft fra BMW, Volvo, Volkswagen, Mercedes-Benz og Ford, men kommer ikke fram til noe serlig løsning.

Er jo på utkikk etter noe litt tøft men må ha noe som er drivsikkert.

 

Så spørsmålet mitt er om noen har noe godt og ha i bakhode av modeller og ting og være ops på med en første bil.

 

takk for svar :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du pendler gjennom bompenger kan du kjøpe en elbil? En brukt leaf fra rundt 2013 med hurtiglader koster ca 3-4000kr i måneden med fullkasko forsikring uavhengig av bruk. Det eneste du betaler for utover det er omtrent er spylevæsken.

 

Med en leaf kjører du fra de fleste vennene dine, få bruker penger på noe som akselererer raskere.
Og bilen suser avgårde med et elektrisk sus fra elmotor, det finnes ingen stiligere lyd.
Med batteriet i bunn får bilen lavt tyngdepunkt og gode kjøreegenskaper. Trygg og sikker bil, god fremkommelighet på glatten for forhjulstrekk å være.

 

Hvis du vektlegger innkjøpspris på bilen og glemmer driftsutgifter tror jeg du fort kan komme til å angre på bilkjøpet. Å kjøpe bil er billig, det som koster er å bruke og vedlikeholde den :)

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er kravene dine morsomt, tøft og driftsikkert. Dessverre så må du velge mellom morsomt/tøft og driftsikkert til et budsjett på 30000kr. 

 

Kan du ikke skru selv så ville jeg definitivt skrotet tøft og morsomt, og heller kjøpt noe driftsikkert og kjedelig til dette budsjettet. Ingenting er dyrere enn billig tysk premium.

Lenke til kommentar

Foreslår Ford Focus Mk1.

 

Driftsikkre biler, billige deler og forsikring. Morsom å kjøre litt aktivt med.

Få på noen fine felger så mener jeg du har en fin og morsom bil.

Rust er det største problemet med disse bilene, så vær obs på det. Det gjelder vel egentlig det meste til under 30k.

Prøv åsså å finn en bil som er best mulig vedlikeholdt fra før, det gjelder uansett merke.

 

Feks denne facelift utgaven:

https://www.finn.no/93820964

 

Ligger også en 2.0l ute i rogaland så jeg, men den er før facelift.

Endret av BigBadAde
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mazda MX-3 og Hyundai Coupe er vel brukbare ungdomsbiler som ikke koster all verden å holde på veien? Ligger noen til rundt 30k på finn.

 

 

Hyundai Coupe har motor som en mopedbil :p

 

Fiat Coupe, kan få mye bil for pengene her om du tåler utseendet

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=92165311

 

Honda Prelude, litt mer typisk ungdomsbil

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=85010117

 

Renault Megane, gul lekebil

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=86991278

 

Toyota MR2 Turbo - min drømmebil i ungdommen

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91747802

 

 

Men jeg anbefaler fremdeles en elbil hvis du har mulighet for det, mer bil for pengene vil du aldri få :)

Lenke til kommentar

Fiat og Renault er vell kun lakken som holder de sammen ellers er de rustet vekk.

Mr 2 kan være noe for en som kan bil, de fleste er ungdomskjørt.

Honda har ekstremt dyre deler.

Og til alle hatere ikke ta alt som skrives på et forum så seriøst, det jeg har skrevet over er kun 78% seriøst.

Lenke til kommentar

Hvis du pendler gjennom bompenger kan du kjøpe en elbil? En brukt leaf fra rundt 2013 med hurtiglader koster ca 3-4000kr i måneden med fullkasko forsikring uavhengig av bruk. Det eneste du betaler for utover det er omtrent er spylevæsken.

 

Snakker du da om privatleasing?

Hvordan blir det gunstig å betale 3-4000,- i måneden for en bil som aldri blir din. Privatleasing er vel egentlig aldri lønnsomt, elbil eller ei.

 

Det er jo nesten ille at man vil noen så vondt, at man foreslår en Leaf som første ungdomsbilen.

Kjipere fuglekasse skal man lete lenge etter, den bilen passer best for pantertanter og de over åtti.

 

Man kan jo like gjerne klaske til å kjøpe en Buddy, da eier man i det minste bilen, men særlig tøft for en ungdom er det neppe

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94379638

 

38_1654386891.jpg

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Du må nok ofre minst ett av kriteriene dine... 940 turbo (alle har turbo etter 95) er lette å hente ut 200hk av, har bakhjulstrekk og driftssikre som få annet. Billige deler også. Regnet som noe av det sikreste for sin tid. Med orginal bil så ligge forbruket på rundt 0.8 om man kjører pent, kjører man hardt er det ikkenoe problem å doble :p

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk enig med jon67 at en Hyundai Coupe er faktisk en god ungdomsbil som har ok utsende, glem alt som har mye krefter som ungdom så lenge du ikke kjører løp på lukket bane.

 

Til den prisen bør du se mer på rust og teknisk tilstand på bilen enn utstyr og hk.

Lenke til kommentar

Skal du ha noe eldre du vil pimpe litt, så kan du velge mellom f.eks. 

  • Volvo 940
  • Audi 80
  • Audi coupé
  • Audi A4
  • Mercede e-klasse W124 (automat)

 

Skal du ha noe litt "nyere", så hadde jeg personlig gått for

  • Mercedes C-klasse
  • BMW 3- eller 5- serie
  • Audi A4
  • Gamle mercedes W124 - disse er som oftest automat og gode å kjøre!

 

Alt dette er innenfor 30-lappers budsjettet. Selv kjøpe jeg en Mercedes C-klasse 2003 modell stasjonsvogn i fjor til 25 lapper, den har jeg hatt mye glede av!

Lenke til kommentar

 

Hvis du pendler gjennom bompenger kan du kjøpe en elbil? En brukt leaf fra rundt 2013 med hurtiglader koster ca 3-4000kr i måneden med fullkasko forsikring uavhengig av bruk. Det eneste du betaler for utover det er omtrent er spylevæsken.

 

Snakker du da om privatleasing?

Hvordan blir det gunstig å betale 3-4000,- i måneden for en bil som aldri blir din. Privatleasing er vel egentlig aldri lønnsomt, elbil eller ei.

 

Det er jo nesten ille at man vil noen så vondt, at man foreslår en Leaf som første ungdomsbilen.

Kjipere fuglekasse skal man lete lenge etter, den bilen passer best for pantertanter og de over åtti.

 

Man kan jo like gjerne klaske til å kjøpe en Buddy, da eier man i det minste bilen, men særlig tøft for en ungdom er det neppe

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=94379638

 

 

 

 

Jeg snakker ikke om leasing, en brukt leaf koster deg fra ca 2000 kr i måneden nesten uavhengig av bruk.

For 4000 i måneden får du fullkasko forsikring og nyere leaf.

Summene inkluderer ansvarsforsikring, årsavgift, bompenger, drivstoff, nedbetaling og avdrag på lån.

 

Lykke til med å finne en bedre bensinbil til samme pris :-)

I mitt tilfelle kunne du gitt meg en bensinbil gratis og bare bompengene ville gjort en ny leaf billigere.

 

Jeg kunne kjøpt bensinbil men skal du bruke flere tusenlapper på bil hver måned kan det like gjerne være en tesla :)

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...