Gå til innhold

Hemmeligholdt Sovjet-rapport avslører atomkatastrofe større enn Tsjernobyl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde aldri hørt om måleenheten rem før, så jeg måtte google det. Det viser seg at måleenheten gikk ut av bruk på 80-tallet, og er erstattet av SI-enheten Sievert. 1 millirem = 10 µSv.

 

Hvorfor bruker TU måleenheter som gikk ut av bruk for 30 år siden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri hørt om måleenheten rem før, så jeg måtte google det. Det viser seg at måleenheten gikk ut av bruk på 80-tallet, og er erstattet av SI-enheten Sievert. 1 millirem = 10 µSv.

 

Hvorfor bruker TU måleenheter som gikk ut av bruk for 30 år siden?

 

Fordi TU ikke er et nyhetsmedium, eller opplæringsmedium. De bare innhenter info som muligens kan være interessant for teknisk interesserte, eller ingeniører som var målgruppen en gang i tiden. Denne artikkelen er hentet fra ing.dk som det står i siste linje av artikkelen, som igjen har hentet info fra bl.a. New Scientist som det også står i artikkelen. De har brukt den måleenheten som infoen som ble hentet fra en annen kilde brukte, hvorfor kan man bare spekulere om.

 

Se på den lyse siden, både du og jeg har lært noe nytt i dag pga googlingen din!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde aldri hørt om måleenheten rem før, så jeg måtte google det. Det viser seg at måleenheten gikk ut av bruk på 80-tallet, og er erstattet av SI-enheten Sievert. 1 millirem = 10 µSv.

 

Hvorfor bruker TU måleenheter som gikk ut av bruk for 30 år siden?

 

Fordi TU ikke er et nyhetsmedium, eller opplæringsmedium. De bare innhenter info som muligens kan være interessant for teknisk interesserte, eller ingeniører som var målgruppen en gang i tiden. Denne artikkelen er hentet fra ing.dk som det står i siste linje av artikkelen, som igjen har hentet info fra bl.a. New Scientist som det også står i artikkelen. De har brukt den måleenheten som infoen som ble hentet fra en annen kilde brukte, hvorfor kan man bare spekulere om.

 

Se på den lyse siden, både du og jeg har lært noe nytt i dag pga googlingen din!

Som vanlig må jeg lese kommentarfeltet for å få den hele historien, takk til alle som bidrar :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri hørt om måleenheten rem før, så jeg måtte google det. Det viser seg at måleenheten gikk ut av bruk på 80-tallet, og er erstattet av SI-enheten Sievert. 1 millirem = 10 µSv.

 

Hvorfor bruker TU måleenheter som gikk ut av bruk for 30 år siden?

 

"The US National Institute of Standards and Technology (NIST) strongly discourages Americans from expressing doses in rem, in favor of recommending the SI unit.[7] The NIST recommends defining the rem in relation to the SI in every document where this unit is used.[8] For US industries and US firms that do not require the sole use of SI, however, the unit rem is often preferred."

 

Jobber selv med radioaktive kilder og måleenheten rem dukker til stadig opp i både ny og gammel dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Rem, ram, rim, det var en sabla stor dose åkkesom :)

 

Jeg vet ikke helt om jeg vil kalle det katastrofe. Hiroshima og Nagasaki blir vel ikke omtalt som katastrofer og dette er jo et smell de gjorde for forskningens skyld. "Atomprøvesprenging med katastrofalt resultat" er vel bedre å si?

Lenke til kommentar

Hvor mye en egentlig visste på 1950 tallet er vel vanskelig å si. det var vel delte meninger om hvor farlig strålingen kunne være. De foretok jo en sprengning, hvor de lot infanteri gå inn i område like ett prøvesprengningen. Dette for å øve soldatene på atom krig.

Forskning mange år senere, har vist at noen mennesker tåler mer stråling enn vi har trodd. De har også tilsynelatende en høyere levealder som en bieffekt. så for de som tåler en "lav" stråle eksponering, så kan det ha en gunstig effekt. Hvorfor vet man ikke. Det er vel ikke noe å anbefale, siden de som ikke "tåler" det samme stråle nivået utvikler kreft.

At en her hadde nesten 500 prøvesprengninger uten at konsekvensene ble verre, er vel egentlig å regne for "bedre enn forventet". I dag har man mer kunnskap, og en kan vel egentlig ikke forvente å utføre så mange prøvesprengninger uten at det får konsekvenser.

For å illustrere "tanker om atom våpen" den gangen, så var det de som foreslo å bruke atomvåpen i alt fra gruve drift, til å lage kanaler. På den måten kunne Sovjetunionen utvikle områder raskere. En plan var å "sprenge" en kanal, slik at en kunne tilføre tørre områder vann til jordbruk. Både Sovjetunionen og USA syslet med slike ideer og gjorde forsøk. (se link). I 1963 var det et uhell ved et gassfelt i Uzbekistan. Så i 1966 sprengte man en 30 kilotonns atom bombe for å stoppe feltet fra å brenne videre.

 

Det var mange tanker om "sivil" bruk av atom eksplosjoner den gangen. I dag er det vel mindre snakk om slikt. Det viser vel at folk tenkte annerledes rundt atom kraft og atomvåpen. Vi kan kanskje utnytte atom kraft på en bedre måte i dag.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sedan_(nuclear_test)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri hørt om måleenheten rem før, så jeg måtte google det. Det viser seg at måleenheten gikk ut av bruk på 80-tallet, og er erstattet av SI-enheten Sievert. 1 millirem = 10 µSv.

 

Hvorfor bruker TU måleenheter som gikk ut av bruk for 30 år siden?

 

Det er ingenting.

USA er fortsatt i steinalderen og bruker imperial måleenhet på det aller meste.

Årsaken var og er at Thomas Jefferson ikke likte franskmenn (noe som har gått i arv) og mente at metrisk måleenhet var for fransk!

Mange amerikanere insisterer på at deres bakstreverske system er det beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mye av etterkrigstidens kreft-sykdommer skyldes røyking og mettet fett fra kuer, og hvor mye stammer fra atombombesprengninger . ( og asbest, som var i bremsetromler på alle biler og ble spredt rundt langs alle veier.)

Vi er blitt bedratt og løyet for i mange år.

 

 

 

 

Innbyggere på naboøyene Rongelap og Utirik ble evakuert grunnet radioaktivt nedfall. Tre år senere fikk de flytte tilbake, før de igjen ble jaget bort fra øyene som viste seg å fortsatt være helseskadelig.

Den radioaktive strålingen ble senere målt så langt unna som Nord-Amerika og Australia.

http://www.side3.no/historie/castle-bravo-forsker-tabbe-frte-til-den-enorme-bikini-eksplosjonen/3423322156.html

 

 

 

*han ikke ønsker at atomvåpen brukes. Han mener at nøkkelen til å sikre det, er å sørge for at det amerikanske våpenarsenalet forblir avskrekkende.

Vi må være i stand til å validere våre koder, og stole på at de svarene vi beregner er riktige. Mitt mål er å komme fram til en rekke data som kan sørge for at våre koder er riktige, slik at USA kan fortsette å være forberedt, sier Spriggs.*    (Sic!)

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/hemmeligholdte-atombombefilmer-offentliggjort/67402963

 

(Pluss litt radioaktivt nedfall da, men på den tiden var det jo ingen som snakket om dette, det er estimert at disse prøvesprengningene resulterte i 13.000 tilfeller av kreft i skjoldbruskkjertelen…)   !!

http://www.side3.no/historie/deklassifisert-film-viser-atombomber-pa-nrt-hold/3423325080.html

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...