Gå til innhold

Norge kjøper fem nye maritime patruljefly


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vi sluttet med utlysninger og konkurranser når det gjelder anskaffelser av fly? De siste Herkulesene ble vel også "bare kjøpt inn"?
Og jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flyvåpenet har anskaffet UAV her. Både MQ-4C Triton og en hypotetisk MQ-9 Mariner er både billigere og har lengre rekkevidde enn P-8'en.

Endret av VS6F2053
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vi sluttet med utlysninger og konkurranser når det gjelder anskaffelser av fly? De siste Herkulesene ble vel også "bare kjøpt inn"?

Og jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flyvåpenet har anskaffet UAV her. Både MQ-4C Triton og en hypotetisk MQ-9 Mariner er både billigere og har lengre rekkevidde enn P-8'en.

 

De dronene du nevner, kan de slippe torpedoer mot en ubåt/overflate skip ?

Lenke til kommentar

 

Har vi sluttet med utlysninger og konkurranser når det gjelder anskaffelser av fly? De siste Herkulesene ble vel også "bare kjøpt inn"?

Og jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flyvåpenet har anskaffet UAV her. Både MQ-4C Triton og en hypotetisk MQ-9 Mariner er både billigere og har lengre rekkevidde enn P-8'en.

 

De dronene du nevner, kan de slippe torpedoer mot en ubåt/overflate skip ?

MQ-9 Mariner er en Reaper variant, har 7 hardpunkter for våpen og tar 1700kg nyttelast. En HAAWC er essensielt vinger på en standard Mk 54 torpedo på 275 kg. Så hvorfor ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit å vite hvorfor en nettopp har investert 1,5 mia i Orion-flyene pluss diverse avtaler for at de skal kunne opereres i 20 år til.

 

Nå har det vært tradisjon siste ti til 20 år å investere i nye store kostbare prosjekter, for deretter å skrote prosjektene. Så det finnes kanskje en instruks som skal følges også for Orion-flyene (invester og skrot).

 

Jeg liker ikke være konspiratorisk, men hele opplegget her smaker av en hemmelig oppgjørelse mellom Norge og USA. Å få noen forklaring fra Ine Marie Eriksen Søreide er vel urealistisk. Jeg synes imidlertid vi har krav på å få en forklaring på denne plutselige helomvendingen fra Regjeringens side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lockheed Orion kom i drift august 1962, så utholdenheten for flyet er imponerende! Norge tenkte inntil for ett år siden å ha flyet fram til 2038 og da ville flytypen være 76 år gammel.

 

Orion er basert på passasjerflyet Lockheed Electra som kom i drift i 1959. Flyet fikk en dårlig start med nedstyrtninger grunnet konstruksjonssvakheter i vingene og flyet ble ikke en kommersiell suksess i motsetning til maritime varianten.

Lenke til kommentar

Det hadde vært greit å vite hvorfor en nettopp har investert 1,5 mia i Orion-flyene pluss diverse avtaler for at de skal kunne opereres i 20 år til.

 

Nå har det vært tradisjon siste ti til 20 år å investere i nye store kostbare prosjekter, for deretter å skrote prosjektene. Så det finnes kanskje en instruks som skal følges også for Orion-flyene (invester og skrot).

 

Jeg liker ikke være konspiratorisk, men hele opplegget her smaker av en hemmelig oppgjørelse mellom Norge og USA. Å få noen forklaring fra Ine Marie Eriksen Søreide er vel urealistisk. Jeg synes imidlertid vi har krav på å få en forklaring på denne plutselige helomvendingen fra Regjeringens side.

 

Det er nok fordi disse kan gis bort til fattigere land i alliansen so f.eks. Tyrkia og Hellas, Eller Tyskland

Lenke til kommentar

 

 

Har vi sluttet med utlysninger og konkurranser når det gjelder anskaffelser av fly? De siste Herkulesene ble vel også "bare kjøpt inn"?

Og jeg kan ikke forstå hvorfor ikke flyvåpenet har anskaffet UAV her. Både MQ-4C Triton og en hypotetisk MQ-9 Mariner er både billigere og har lengre rekkevidde enn P-8'en.

De dronene du nevner, kan de slippe torpedoer mot en ubåt/overflate skip ?

MQ-9 Mariner er en Reaper variant, har 7 hardpunkter for våpen og tar 1700kg nyttelast. En HAAWC er essensielt vinger på en standard Mk 54 torpedo på 275 kg. Så hvorfor ikke?

 

 

og har fienden mulighet til elektronisk "jamming", så vil dronen miste kontakten med "piloten" og ikke ha mulighet til å avfyre noen drone.  Det var vel en drone av den typen(eller tilsvarende) som ble "jammet" og tatt ned i Iran for noen år siden.  Da hjelper det lite om en har aldri så mye våpen om bord.  Du får ikke brukt de.  Til overvåkning, så passer nok droner bra.  Mot en mindre "avansert" motstander, så kan de vel også bære våpen.  Mot en mer "moderne" stat, så vil en drone fort bli et enkelt bytte.

Lenke til kommentar

En stor fordel med P-8 er vel at den har jetmotorer kontra propellmotorene til de dronene som nevnes her, altså har den omtrent tre ganger hastigheten og dermed en tredjedel av responstiden på avstand...

 

Nå er det turboprop motorer som står i Orion flyene, det er jetmotorer med et kraftuttak som driver propellene. I P-8 er det turbofan motorer, som driver en vifte. Begge motorene blåser mesteparten av luften rundt utsiden av motoren, forskjellen er at sistnevnte blåser det på innsiden av cowlingen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En stor fordel med P-8 er vel at den har jetmotorer kontra propellmotorene til de dronene som nevnes her, altså har den omtrent tre ganger hastigheten og dermed en tredjedel av responstiden på avstand...

MQ4 har turbofan, og maksfart på ca. 600 km/t (wikipediaartikkelen oppgir to motstridende tall for maksfart, 575 og 610 km/t). Til sammenligning har P8 en maksfart på litt over 900 km/t (den er essensielt en militarisert 737-800) og turboprop-drevne P3 ligger på 750 km/t.
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit å vite hvorfor en nettopp har investert 1,5 mia i Orion-flyene pluss diverse avtaler for at de skal kunne opereres i 20 år til.

 

Nå har det vært tradisjon siste ti til 20 år å investere i nye store kostbare prosjekter, for deretter å skrote prosjektene. Så det finnes kanskje en instruks som skal følges også for Orion-flyene (invester og skrot).

 

Jeg liker ikke være konspiratorisk, men hele opplegget her smaker av en hemmelig oppgjørelse mellom Norge og USA. Å få noen forklaring fra Ine Marie Eriksen Søreide er vel urealistisk. Jeg synes imidlertid vi har krav på å få en forklaring på denne plutselige helomvendingen fra Regjeringens side.

 

Trolig en kombinasjon av at man i store deler av staten ikke ser noe problem med å sløse med fellesskapets penger (vi er jo tross alt verden rikeste land?) og at Norge (og endel diktaturer i MidtØsten) er det eneste landet som villig lar seg presse av salgsfremstøtene den amerikanske staten gjør på vegne av amerikansk industri, fordi vi er så pissredd for at USA ikke skal redde oss om Putin blir enda sprøere enn han er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En stor fordel med P-8 er vel at den har jetmotorer kontra propellmotorene til de dronene som nevnes her, altså har den omtrent tre ganger hastigheten og dermed en tredjedel av responstiden på avstand...

MQ4 har turbofan, og maksfart på ca. 600 km/t (wikipediaartikkelen oppgir to motstridende tall for maksfart, 575 og 610 km/t). Til sammenligning har P8 en maksfart på litt over 900 km/t (den er essensielt en militarisert 737-800) og turboprop-drevne P3 ligger på 750 km/t.

 

Så sannelig. De bemannede flyene er jo forsåvidt fortsatt raskere, men ikke med så mye.
Lenke til kommentar

Kjempeheldig at vi ruster oss med fly som kan ta ut ubåter. De kan selvsagt ikke brukes til noe som helst, med mindre det blir krig mot Russland. Men da kan de jo heller ikke brukes mer enn et par dager, fordi vi har bygd ned landforsvaret, så russerne kan ta over landet i løpet av få dager. Jeg antar at de evt. kan operere fra England e.l. mot et okkupert Norge. Vi har jo lang tradisjon her i landet med å la oss invadere uten motstand og så la soldatene våre virke fra andre land.

 

Summa summarum så framstår investeringen som elendig prioritering, uansett om man frykter russerne eller ei.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...