Gå til innhold

Fra og med i år får bensinbiler partikkelfilter - slik påvirker det motoren


Anbefalte innlegg

 

 

Hva mener du med "vanlige avgifter"? Skulle man følge samme avgiftsordningen for alle biler ville mange elbiler fått negative avgifter, det var ikke aktuelt så i stedet gjorde man det enkelt og sa null eksosutslipp = null avgift.

 

Enn så lenge elbiler ikke suger opp CO2 fra atmosfæren ville det nok ikke blitt negative avgifter. Forøvrig ville MVA og vekt-komponenten av engangsavgiften fort blitt noen hundre tusen kroner.

 

Sånn avgiftene er bygget opp så får ladbare hybrider nesten null avgifter, så og si bare mva, og elbiler med ennå lavere utslipp får ennå mindre i avgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må da forbrenningsmotorhesten snart være pisket i filler. Nå begynner det virkelig å nærme seg fullstendig latterlig. Løsningen er enkel.

Produser biler med elmotor og batteri, og grei rekkevidde.......

 

hm..nei. Det er nok mye å gå på. Bil industrien har forsket på mye forskjellig.

En artikkel jeg leste en gang, var på "oksygen poding". En tilsatte oxygen til drivstoffet like før det går inn i sylinderen. En fikk lavere forbruk, ca 10% høyere effekt (Hk) og litt høyere moment. Da må bilen enten ha en liten oxygen tank, eller produsenten av bensin må tilsette noe oxygen til bensinen. Kanskje det ville blitt oktan 99+ ?

Resultatet var bra, en fikk en mer fullstendig forbrenning, og dermed langt mindre partikkel utslipp.

andre ting ? hmm

Ja, hva med "opposed piston engine" ?

Gammel ide, en del brukt under andre verdenskrig i flyindustrien. Etter krigen ble dette glemt. nå har enkelte bedrifter tatt opp denne ideen, og ser ut til å få gode resultater på papiret. Lavere forbruk og grei ytelse. Kanskje mer aktuelt for USA enn Europa, men likevel.

http://www.greencarcongress.com/2017/01/20170113-achates.html

Nissan prøver seg med variabel slaglengde.

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3740054/Nissan-revolution-new-petrol-engine-make-diesel-obsolete.html

så har du andre som går enda litt lenger da, (er litt skeptisk men men)

https://phys.org/news/2016-10-israel-firm-super-efficient-power-car.html

så har du Mercedes og Mazda som går en annen vei, som jeg har en del tro på. I alle fall hvis du kombinerer det med en hybrid løsning. (HCCI )

http://www.just-auto.com/analysis/briefing-hcci-engine-technology_id174273.aspx

Så jeg må beklage. bil industrien kommer nok til å produsere bensin motorer i mange mange år til........ diesel motorer er jeg nå litt mer usikker på, i alle fall her i Europa.

Lenke til kommentar

Det er jo opplagt at utslippskravene langt i fra er høye nok. Utslippskravene til bilene må bli så høye at produsentene kaster inn håndkleet og lager skikkelige elektriske biler istedet for disse oljefyrte bilene.

 

Mener du det ?

Hvor vil du ta strømmen fra da ?  Det finnes ikke nok tilgjengelig strøm i verden til at alt av person biler, varebiler, tjeneste biler, utryknings kjøretøy, lastebiler, busser og tung transport kan gå over til elektrisk drift i løpet av en 10 års periode her i Europa.  For ikke å snakke om resten av verden.  Det er bare ikke praktisk mulig.  Kraftverk må faktisk bygges først.  Hvordan vil du produsere kraften ?

Atom kraft, kull kraft, gass kraft, eller hva ?  Verden er en smule større enn Norge.  I alle andre land i verden, så er faktisk elbiler fortsatt dyre, sammenlignet med en rimelig bensin bil.  Derfor vil dette bli en gradvis endring, og det vil ta lang tid.

Lenke til kommentar

 

 

 

... den mest unike og uvanlige gaven til folket, nemlig avgiftsfritak på elbiler.

Hæ?

 

De færreste siviliserte land har så høye avgifter på biler og ulike aspekter av bilbruk som Norge.

Ja, men ikke på elbiler. Med vanlige avgifter ville Tesla kostet 600 -800.000 kr mer ??

 

Hva mener du med "vanlige avgifter"? Skulle man følge samme avgiftsordningen for alle biler ville mange elbiler fått negative avgifter, det var ikke aktuelt så i stedet gjorde man det enkelt og sa null eksosutslipp = null avgift.

 

 

så du hopper glatt over HK avgift, vekt avgift, ekstra avgift for sikkerhets utstyr, som ABS osv. osv.  Teslaen ville nok blitt dyr, om en skulle lagt alle disse avgiftene på bilen.  Det er ikke bare avgifter på utslipp av CO2 og Nox.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

... den mest unike og uvanlige gaven til folket, nemlig avgiftsfritak på elbiler.

Hæ?

 

De færreste siviliserte land har så høye avgifter på biler og ulike aspekter av bilbruk som Norge.

Ja, men ikke på elbiler. Med vanlige avgifter ville Tesla kostet 600 -800.000 kr mer ??

 

Hva mener du med "vanlige avgifter"? Skulle man følge samme avgiftsordningen for alle biler ville mange elbiler fått negative avgifter, det var ikke aktuelt så i stedet gjorde man det enkelt og sa null eksosutslipp = null avgift.

 

 

så du hopper glatt over HK avgift, vekt avgift, ekstra avgift for sikkerhets utstyr, som ABS osv. osv.  Teslaen ville nok blitt dyr, om en skulle lagt alle disse avgiftene på bilen.  Det er ikke bare avgifter på utslipp av CO2 og Nox.

 

Vrakpantavgift på 2400 og Klimagassavgift i aircondition/klimaanlegg må alle betale, og ellers er det stort sett vekt, CO2 og NOx det går etter. HK-avgift har man gått bort fra og ABS avgift eller annen sikkerhetsavgift har jeg ikke hørt om før, hvor har du det fra?

 

Legger man inn en Model S til 600 000 i skatteetatens kalkulator som ren bensinbil får man 278 000 i avgifter, 150 000 av disse er mva.

Legger man inn samme bil som ladbar hybrid får man 152 400 i avgifter, mva + vrakpant. Engangsavgiften blir på -5000 men blir justert ned til 0,- pga det jeg skrev om negative avgifter.

Lenke til kommentar

 

Det er jo opplagt at utslippskravene langt i fra er høye nok. Utslippskravene til bilene må bli så høye at produsentene kaster inn håndkleet og lager skikkelige elektriske biler istedet for disse oljefyrte bilene.

Mener du det ?

Hvor vil du ta strømmen fra da ? Det finnes ikke nok tilgjengelig strøm i verden til at alt av person biler, varebiler, tjeneste biler, utryknings kjøretøy, lastebiler, busser og tung transport kan gå over til elektrisk drift i løpet av en 10 års periode her i Europa. For ikke å snakke om resten av verden. Det er bare ikke praktisk mulig. Kraftverk må faktisk bygges først. Hvordan vil du produsere kraften ?

Atom kraft, kull kraft, gass kraft, eller hva ? Verden er en smule større enn Norge. I alle andre land i verden, så er faktisk elbiler fortsatt dyre, sammenlignet med en rimelig bensin bil. Derfor vil dette bli en gradvis endring, og det vil ta lang tid.

Joda, det er plenty tilgjengelig strøm.

Nok til at evnt. alle kjøredoninger av ymse slag kan gå på strøm.

Raffinering. En prosess som er nødvendig for å lage bensin/diesel.

Å produsere EN LITER diesel krever ca 1.5 kwh .

På 1.5 kwh kan eksempelvis Hyundai ioniq kjøre 1.5 Mil...

Og det beste er at verdens strømforsyning er på full fart over til nullutslipp ☺

Og forbrenningsmotor, olje, kull og gass blir heldigvis snart historie.

Lenke til kommentar

Hvor vil du ta strømmen fra da ?  Det finnes ikke nok tilgjengelig strøm i verden til at alt av person biler, varebiler, tjeneste biler, utryknings kjøretøy, lastebiler, busser og tung transport kan gå over til elektrisk drift i løpet av en 10 års periode her i Europa.

Då har du eit urealistisk forhold til kor mykje straum desse brukar. Det totale salet av bensin og autodiesel i Noreg tilsvarer ca 12 TWh i året, om vi reknar med 30% av verknadsgrada til straum. Til samanlikning auka den norske kraftproduksjonen med 10,5 TWh på to år, frå 2013 til 2015.

 

I EU går kraftforbruket nedover, samstundes som produksjonen av fornybar energi aukar kraftig. Totalt brukte EU 350 millionar tonn bensin og diesel i 2014. Auken i produksjon av straum frå fornybare kjelder i EU tilsvarer ca 10 millionar tonn oljeekvivalentar i året. Om du reknar 30% verknadsgrad for bensin og diesel, ser du at EU kan erstatte 30 millionar tonn bensin og diesel i året med straum frå fornybar energi. Med dagens utbyggingstakt tek det 12 år å erstatte heile bensin- og dieselforbruket berre med dagens auke i kraftproduksjon frå fornybar energi, og då er ikkje innsparing på andre område medrekna (raffineri og transport av drivstoff, til dømes). Om du fordelar overgangen på 10 år, er det ingen tvil om at EU har nok straum. Det vil ta litt lengre tid å leggje ned gass-, kjerne- og kolkraftverk, men høgare pris på straum vil føre til raskare utbygging av fornybar energi. Det vil òg føre til ein betre kraftsituasjon i Europa med mindre variasjon i forbruket, sidan dei fleste køyrety ladar om natta når forbruket elles er lågt. Dermed kan eksisterande kraftverk utnyttast betre.

 

For ikke å snakke om resten av verden.  Det er bare ikke praktisk mulig.

Eg vil gjerne sjå eit reknestykkje som seier at det ikkje er praktisk mogeleg. Hugs at elektriske køyrety har mykje betre verknadsgrad. Du treng ikkje på langt nær so mykje energi i form av straum som du brukte før i form av bensin og diesel. Sjølv India, verdas mest folkerike land, satsar på å forby sal av eksosbilar innan 2030.

 

Det er heilt andre grunnar til at det ikkje er realistisk å skifte ut alle køyrety med elektriske på berre 10 år. I Noreg er gjennomsnittsalderen til personbilar over 10 år, og gjennomsnittsalderen ved vraking er over 18 år. Bensinbilar kjem difor til å eksistere i lang tid, men det er ingen grunn til å halde fram med å produsere dei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Og forbrenningsmotor, olje, kull og gass blir heldigvis snart historie.

Hva legger du i snart egentlig?

Om 15-20 år begynner forhåpentligvis olje, gass og kull å dø en naturlig død...

 

 

Er ikke det i overkant optimistisk? Siste jeg leste var et IEA anslår at olje og gass vil stå for ca 45% av verdens energibehov, og at behovet for gass har en økning på opp mot 50% i 2040 mot i dag. Oljeproduksjonen ventes å synke noe, men fortsatt være en stor bidragsyter. Elektrisitet ventes å stå for kun 28% i samme tidsperiode. Ganske langt unna denne naturlige døden med andre ord.  Selv om hele bilparken elektrifiseres vil det fortsatt være stort behov for olje og gass.

Lenke til kommentar

Er ikke det i overkant optimistisk? Siste jeg leste var et IEA anslår at olje og gass vil stå for ca 45% av verdens energibehov, og at behovet for gass har en økning på opp mot 50% i 2040 mot i dag.

Kanskje det er IEA som er litt i overkant optimistiske, og bommar slik dei har gjort kvar år i årevis?

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-sa-grovt-har-iea-bommet-pa-fornybar-boomen/275684

 

IEA er og har alltid vore oljeoptimnistar. Kvart år ser vi at den eksponensielle veksten i fornybar energi held fram, og kvart år legg IEA ein lineær vekst til grunn for sine prognosar.

Lenke til kommentar

 

Er ikke det i overkant optimistisk? Siste jeg leste var et IEA anslår at olje og gass vil stå for ca 45% av verdens energibehov, og at behovet for gass har en økning på opp mot 50% i 2040 mot i dag.

Kanskje det er IEA som er litt i overkant optimistiske, og bommar slik dei har gjort kvar år i årevis?

https://www.tu.no/artikler/ny-rapport-sa-grovt-har-iea-bommet-pa-fornybar-boomen/275684

 

IEA er og har alltid vore oljeoptimnistar. Kvart år ser vi at den eksponensielle veksten i fornybar energi held fram, og kvart år legg IEA ein lineær vekst til grunn for sine prognosar.

 

 

Ja man skal ta slike ting for hva det er, og med en viss skepsis. Men å tro verden er klar for å fjerne all olje, gass og kull på 20 år er nok fortsatt i overkant optimistisk.

Lenke til kommentar

Ja man skal ta slike ting for hva det er, og med en viss skepsis. Men å tro verden er klar for å fjerne all olje, gass og kull på 20 år er nok fortsatt i overkant optimistisk.

 

Det er eit hav av skilnad mellom "Om 15-20 år begynner forhåpentligvis olje, gass og kull å dø en naturlig død" og at olje, gass og kol skal fjernast fullstendig om 20 år. Eg tolkar utsegnet som at forbruket då er over toppen, og at dei er lite aktuelle som energikjelder for nye prosjekt. Kol er sannsynlegvis over toppen allereie.
Lenke til kommentar

 

Ja man skal ta slike ting for hva det er, og med en viss skepsis. Men å tro verden er klar for å fjerne all olje, gass og kull på 20 år er nok fortsatt i overkant optimistisk.

Det er eit hav av skilnad mellom "Om 15-20 år begynner forhåpentligvis olje, gass og kull å dø en naturlig død" og at olje, gass og kol skal fjernast fullstendig om 20 år. Eg tolkar utsegnet som at forbruket då er over toppen, og at dei er lite aktuelle som energikjelder for nye prosjekt. Kol er sannsynlegvis over toppen allereie.

 

 

Kull og for så vidt olje er nok over toppen ja, gass er vel litt annerledes. Man kan jo om man vil pirke si at det alt har startet på sin naturlige død, da det ikke hersker tvil om at andre energiformer vil ta mer og mer over, og tilslutt erstatte fossile energikilder. Jeg tror bare ikke vi er i nærheten på 15-20 år, selv om utviklingen går i raskt tempo.  

Lenke til kommentar

Det er vel en fare for at vi i all overskuelig fremtid vil ha bruk for petroleumsderivater i forskjellige sektorer, og flytende drivstoff har noen fordeler som det er vanskelig å se for seg bli gjort irrelevante for enkelte ekstreme bruksområder. Det er også slik at verden er veldig stor, det vil ta tid å forandre alt.

At Europa stort sett har gått bort fra fossil kraft i løpet av 15-20 år ser plausibelt ut med tanke på de siste års akselererende utvikling.

Lenke til kommentar

Om man vil gi "folk flest" muligheten for å kjøre elbil får de begynne med å kutte subsidieringen av Tesla, og heller gi ytterligere lette til biler som et større antall av befolkningen har råd til!

Det er ikke Tesla som blir "subsidiert", men elbiler generelt.

 

Og "subsidieringen" kommer andre enn de rike til gode fordi salg av Teslas toppmodeller finansierer utviklingen av "folkemodellen" Model 3.

 

Du bør tenke litt lenger enn nesetippen, gutten min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Holder meg til bensinbilen hvor jeg kan bruke 3 minutter i måneden på fylling og slipper å sope rundt på kjøpesentre og restauranter for å få tiden til å gå mens jeg lader.

Du glemmer å ta med tiden du må bruke for å ta "omveier" for å kjøre innom bensinstasjonen. Og jeg regner med at du fyller mer en bare en gang i måneden.

 

I tillegg må du være ved bilen hele tiden under fylling. Med elbil som har behov for hurtiglading kan du i det minste gå inn å restaurant eller kjøpesenter i stedet for å være låst til bilen under hele fyllingen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

I det hele tatt så har vi i Norge en stor mengde "olje halliker". Jeg minner om at en hallik er en som lar en hore gjøre det skitne arbeidet for seg, for så å være "fin og ren person" og leve på anders penger. I Norge har vi en stor gruppe folk som med stor glede og innlevelse tar imot og lever av oljepenger, men som aldri kunne tenke seg å gjøre det "skitne arbeidet" som er nødvendig for å tjene pengene.

Det var da voldsomt. Sliter du litt med deg selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...