Gå til innhold

ANMELDELSE: The Legend of Zelda: Breath of the Wild


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Har sett gjennom de tidligere anmeldelsene til Anders (personen som skrev denne), og hovudfokuset hans er tydeligvis de små negative tingene, for å så kunne gi spill en middelmådig karakter. Hvis du skummer gjennom overskriftene hans, vises dette fokuset veldig klart og tydelig.

Hvem er Anders? Anmelder heter Andreas. Har du noen konkrete på hvilke eksempler han bruker for å kunne gi middelmådige karakterer opp gjennom historien?
Hvorfor skriver du som om det ikke er deg det gjelder? Det er vel din anmeldelse?

Kan kanskje ha noe å gjøre med at han ble omtalt som 'Anders', og synes det var litt morsomt at noen gidder å gå og tråle gjennom tidligere anmeldelser, men samtidig ikke gidder å skrive navnet riktig.

 

Jeg reagerte bare fordi jeg synes det fremstod som litt spydig og ikke bidro til å forsøke å holde diskusjonen her saklig.  Nå har ikke jeg kastet meg inn i diskusjonen her enda, men har noen spørsmål ut av ren nysgjerrighet (ikke kritikk) som jeg nok kommer til å stille når det har roet seg litt her :)

 

Det var en spøk, men også et svar til en kommentar jeg følte ikke begrunnet hvorfor den mente at jeg kritiserer "de små negative tingene". Hvis et spill har mange små negative ting ender det jo opp med å bli mye man ikke liker til slutt. Det er legitimt å tenke at noe er småpirk, men hvis man har grunn til å pirke og pirke - noe jeg mente jeg hadde i Breath of the Wild - antyder jo det at det er ganske mye som ikke er på topp. Noen kan se bort ifra mange av feilene fordi de er forelsket i sluttproduktet uansett, men det kunne ikke jeg. Og sånn er man jo selvfølgelig forskjellige :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle kan ha sin mening, som kan selvfølgelig variere. Men dette skal være en profesjonell anmeldelse, som er mest av alt objektiv og analytisk i sin vurdering. Denne anmeldelsen er åpenbart bare barnsligheter og/eller inkompetanse på høyt nivå. Har selv mer enn 100 timer i spillet, og dette er et av de beste spillene jeg har spilt noen gang, helt uten tvil grensesprengende på flere områder. I sjangeren "open world" det desidert beste. Denne anmeldelsen bare bekrefter hva jeg har trodd en stund, at Gamer.no er en gjeng med useriøse amatører som jeg ikke orker å følge lenger.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Alle kan ha sin mening, som kan selvfølgelig variere. Men dette skal være en profesjonell anmeldelse, som er mest av alt objektiv og analytisk i sin vurdering. Denne anmeldelsen er åpenbart bare barnsligheter og/eller inkompetanse på høyt nivå. Har selv mer enn 100 timer i spillet, og dette er et av de beste spillene jeg har spilt noen gang, helt uten tvil grensesprengende på flere områder. I sjangeren "open world" det desidert beste. Denne anmeldelsen bare bekrefter hva jeg har trodd en stund, at Gamer.no er en gjeng med useriøse amatører som jeg ikke orker å følge lenger.

 

Endelig en som har skjønt det.

 

Folk MÅ ta høyde for sjangeren når de anmelder noe. Tenk om jeg skulle anmelde Command & Conquer, det er jo RTS spill, right? det er nu det folk kjenner til men plutselig begynner man behandle spillet som om det var FPS spill (C&C har fps spill også men var failure).

 

Det er problemet jeg sitter med og jeg er helt sikker på at anmelderen ikke tok høyde for det. Han behandlet Breath of the Wild som om det var en helt vanlig Zelda spill... og når han ikke fikk den følelsen da ble scores lavere, det er det jeg ser og mener det er helt feil og dårlig gjort... men når han selv ikke bekrefter eller sier noe om det, så går jeg utifra at jeg har rett.

 

image.gif?w=400&c=1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle kan ha sin mening, som kan selvfølgelig variere. Men dette skal være en profesjonell anmeldelse, som er mest av alt objektiv og analytisk i sin vurdering. Denne anmeldelsen er åpenbart bare barnsligheter og/eller inkompetanse på høyt nivå. Har selv mer enn 100 timer i spillet, og dette er et av de beste spillene jeg har spilt noen gang, helt uten tvil grensesprengende på flere områder. I sjangeren "open world" det desidert beste. Denne anmeldelsen bare bekrefter hva jeg har trodd en stund, at Gamer.no er en gjeng med useriøse amatører som jeg ikke orker å følge lenger.

 

Endelig en som har skjønt det.

 

Folk MÅ ta høyde for sjangeren når de anmelder noe. Tenk om jeg skulle anmelde Command & Conquer, det er jo RTS spill, right? det er nu det folk kjenner til men plutselig begynner man behandle spillet som om det var FPS spill (C&C har fps spill også men var failure).

 

Det er problemet jeg sitter med og jeg er helt sikker på at anmelderen ikke tok høyde for det. Han behandlet Breath of the Wild som om det var en helt vanlig Zelda spill... og når han ikke fikk den følelsen da ble scores lavere, det er det jeg ser og mener det er helt feil og dårlig gjort... men når han selv ikke bekrefter eller sier noe om det, så går jeg utifra at jeg har rett.

 

image.gif?w=400&c=1

 

Hvordan kan du mene at jeg ikke tok høyde for sjangeren selv om jeg sammenlignet det med andre sandkassespill? Og hvor får du det fra at jeg "behandlet Breath of the Wild som [et helt vanlig Zelda-spill]"? Jeg sammenlignet det vel bare med Ocarina of Time, og det var da det kom til kampsystemet. Jeg var veldig nøye med å sammenligne det med andre open world-spill, og i den sammenhengen mener jeg at Breath of the Wild kom til kort gang på gang, være det fortellingen, detaljer på områdene, musikken eller figurene. 

Endret av Andreas Bjørnbekk @Gamer
Lenke til kommentar

 

Alle kan ha sin mening, som kan selvfølgelig variere. Men dette skal være en profesjonell anmeldelse, som er mest av alt objektiv og analytisk i sin vurdering. Denne anmeldelsen er åpenbart bare barnsligheter og/eller inkompetanse på høyt nivå. Har selv mer enn 100 timer i spillet, og dette er et av de beste spillene jeg har spilt noen gang, helt uten tvil grensesprengende på flere områder. I sjangeren "open world" det desidert beste. Denne anmeldelsen bare bekrefter hva jeg har trodd en stund, at Gamer.no er en gjeng med useriøse amatører som jeg ikke orker å følge lenger.

 

Endelig en som har skjønt det.

 

Folk MÅ ta høyde for sjangeren når de anmelder noe. Tenk om jeg skulle anmelde Command & Conquer, det er jo RTS spill, right? det er nu det folk kjenner til men plutselig begynner man behandle spillet som om det var FPS spill (C&C har fps spill også men var failure).

 

Det er problemet jeg sitter med og jeg er helt sikker på at anmelderen ikke tok høyde for det. Han behandlet Breath of the Wild som om det var en helt vanlig Zelda spill... og når han ikke fikk den følelsen da ble scores lavere, det er det jeg ser og mener det er helt feil og dårlig gjort... men når han selv ikke bekrefter eller sier noe om det, så går jeg utifra at jeg har rett.

 

 

 

Har holdt meg unna denne tråden men når folk skriver sånt tull må jeg bare kommentere!

 

 

 

 

 

 

C&C Renegade var jo konge!

Lenke til kommentar

Har nå lest gjennom alt som er skrevet her og det var så utrolig mange ting jeg følte for å svare på, men etter hvert innså jeg at det ville gjort innlegget langt nok til å synes fra månen. Derfor besluttet jeg å heller bare skrive noen ord om mine egne tanker vedrørende alt dette.

 

Først og fremst er det jeg ønsker å påpeke denne misoppfatningen de fleste kritikerene her inne virker å ha om at "alle" mener BotW er et fantastisk spill, og det kun er anmelder som har et avvikende syn. Jeg kan i alle fall si at jeg er langt mer enig med denne anmeldelsen enn alle de anmeldelsene som skryter spillet opp i skyene. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at til og med denne anmeldelsen er for snill. Trodde aldri jeg skulle gå lei et Zeldaspill fortere enn jeg gjorde med Skyward Sword, men så feil kan man ta. Jeg er superskuffa. Og er faktisk glad for at det også er anmeldelser der ute som belyser litt mer av slik spillet oppleves for meg.

 

Ser mange også skriver at mange av toppkarakterene kan skyldes Zelda navnet, og at den kanskje hadde hatt en annen karakter hvis navnet hadde vært noe annet. Muligens er det noe i det, men for meg spiller det ut i helt motsatt retning. Hadde dette vært et hvilket som helst annet spill så hadde jeg nok vært mer fornøyd og gitt det noe slikt som 7/10 (for å bruke tallkarakterene alle her virker å ha blitt så glad i :p), men som et Zelda-spill så klarer jeg bare ikke å se for meg at dette er noe mer enn 3/10. Det føles ikke som Zelda i det hele tatt.

 

Spillet et veldig pent, det kan nok av og til slite litt teknisk (framerate), men dette er det relativt lett å se gjennom fingrene med. Det som derimot er langt valskeligere å ignorere er det totale sidespranget vekk fra "Zelda-oppskriften". Som en fan av Zelda spill så skuffer det meg veldig at de her har hoppet vekk fra den unike magien med unike items, få, men store mer regiserte templer og storslåtte og dramatiske karakter- og verdensdesign, til fordel for å forsøke seg på det, nå for tiden, alt for utbrukte og underveldende Open-world sjangeren ved å lage et spill som føles mer som The Elder Scrolls: Hyrule, enn et nytt Zelda.

 

Musikken er bra, men alt for annonym. Der er en del remixes av gamle slagere, men for det meste er musikken tonet ned for mye. Dette føler jeg går på bekostning av stemningen. Noen føler kanskje at det å kunne slakte ned fiender på utallige forskjellige måter er en god erstatter for dette, men det gjør så absolutt ikke jeg. Noe som bringer oss over på nettopp combat, og ja det er mange muligheter å angripe en gruppe fiender, men selve combaten synes jeg som oftest er både klumpete og stakkato. Muligens er opplevelsen her litt preget av at jeg har spilt mye fast paced action i det siste, men combaten føles uansett ikke som at den flyter bra.

 

Så har du items, som jo er en viktig del av combat og spillet generelt. Og her kan jeg ikke fatte og begripe at skaperene, og andre, synes det var en god idè å gjøre at alt av utstyr knuses i hytt og gevær. Ikke nok med at de måtte bytte ut noen få kule, unike items med en overflod  av generisk, uinteressant søppel, men de skal tvinge oss til å måtte manøvrere i menyer og velge nytt våpen for hver tredje kamp fordi uystyret gikk i stykker. Jeg antar at de kanskje måtte det for at ikke det knøttlille inventoryet skulle fylles opp på sekunder. Inventory menyene er forøvrig unødvendig knotete å navigere i.

 

Til slutt vil jeg nevne historien, eller mangelen derav, jeg har spilt i rundt 15 timer, og hittil er det ikke mye jeg har sett av historie. Ikke har den vært formidlet noe bra heller. Egentlig akkurat som med Skyrim, der er en hovedhistorie, men det er også egentlig alt, den er der, mest som en lite fremhevet parantes til det store fokuset på å løpe rundt i en alt for stor verden. Jeg kan godt forstå at anmelder følte verdenen var stor, øde og tom. Ja, der er masse små shrines, enkelte quests og ting å samle på, men uten en historie eller annen form for rød tråd i det hele så blir det kjedelig, og ganske likt annet generisk innhold i andre open-world spill. Og med mindre man finner slikt generisk innhold engasjerende, så vil det fort føles kjedelig. Og uten disse tingene som holder interessen oppe, så blir verdenen unektelig veldig øde.

 

Deler av historien har godt potensiale, men det går til spille når det smøres ut så tynt, nesten kun for å rettferdiggjøre Zelda navnet på det som i bunn og grunn er en interaktiv lekeplass. Det er ikke Zelda for meg i alle fall.

 

Så det var en tidligere i diskusjonen her hentet frem anmeldelser av tidligere Zelda spill her på Gamer.no og så hvordan karakteren var sammenlignet med dem. Deretter spurte han seg, sikkert noe sarkastisk, om anmelder mente BotW var tidenes dårligste Zelda-spill. Vet ikke om herr Andreas tenker i de baner, men det gjør i alle fall jeg. For meg er dette faktisk tidenes dårligste Zelda-spill.

 

Der, nå ser ikke Andreas' karakter på 6/10 like strengt ut, eller hva?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Med dette utfordrer jeg anmelder til en saklig diskusjon om spillet.

 

@ God Hand

Takk for at du stiller disse spørsmålene til anmelder. Du har tatt opp mye som jeg selv har lurt litt på hva anmelder tenker, men jeg har ikke orket å bruke tiden på det, ville heller sitte og spille Zelda.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Hva snakker du om? Hvor lenge man spiller avhenger helt av en selv.

Noen av oss liker å fullføre et spill, og får en vesentlig dårligere opplevelse om vi ikke gjør det.

 

Ja, og man bestemmer selv når man ønsker å fullføre.

 

Karakteren er ikke middelmådig, og heller ikke såvidt over middelmådig. Se hva det vil si å ha en normalfordelt karakterfordeling. Da vil midtkarakteren (5) være veldig bred, og neste karakter er ikke "såvidt over". Du ser ut til å misforstå karakterskalaen helt.

Jeg kan ikke se at noe av det du skriver her tilsier at spillet ikke er såvidt over middelmådig. 5 er middelmådig. Da er 6 såvidt over middelmådig. Det har ikke noe å si hvor mange spill som er middelmådige.

 

 

Det gjøres ikke noe poeng ut av dette i anmeldelsen, og "ytelse" kan bety forskjellige ting.

Du må nesten lese anmeldelsen i sammenheng med førsteinntrykket.

 

Det er ikke slik det fungerer. Anmeldelsen må nødvendigvis stå på egne ben. Karakteren er basert på anmeldelsen, ikke førsteinntrykket.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Karakteren må gis til hele spillet, ikke bare til den delen som gir god underholdning.

Det er jo hele spillet. Man velger selv hvor lenge man spiller.

 

Så Mafia III er et fantastisk spill fordi de første 3 timene er bra, men de 30-40 timene etterpå er repetitive og kjedelig?

 

Det er forskjell på 3 og 20 timer. Men det er flere spill som har godt under 10 timer som har fått de beste karakterene.

Lenke til kommentar

 

Hva så om enkelte reagerer kraftig? Det annullerer ikke den velbegrunnede kritikken denne anmeldelsen har fått. Argumentet ditt er bare en avsporing.

Argumentet "Jeg liker noe så da forventer jeg at alle andre gjør det" er ikke velbegrunnet kritikk.

 

Det er da heller ikke dette argumentet jeg viser til.

Lenke til kommentar

Kan kanskje ha noe å gjøre med at han ble omtalt som 'Anders', og synes det var litt morsomt at noen gidder å gå og tråle gjennom tidligere anmeldelser, men samtidig ikke gidder å skrive navnet riktig.

Så veldig morsomt er det da ikke. Tvert imot er det ganske logisk. Han gir egentlig faen i navnet. Han åpnet ikke anmeldelsene for å se på navnet, men for å se på teksten som ble skrevet og karakteren som ble gitt.

Lenke til kommentar

At enkelte nærmest ser ut til å legge sjela si og ett sykelig antall timer i én anmeldelse av ett spill...jeg vet ikke om det er skremmende eller fascinerende i grunn.

Sykelig antall timer? Hvor mange timer tror du egentlig det tar å skrive innlegg?

 

Og dette er tross alt et diskusjonsforum. Deltar du aldri i diskusjoner? Er det eneste du bidrar med i alle tråder å gulpe opp slikt som du kommer med her? Da lurer jeg på hva poenget er med å legge sjela di og et sykelig antall timer i å angripe andre fordi de diskuterer noe.

Lenke til kommentar

Jeg kan banne på at om de hadde samme system som i Elder Scrolls og Witcher 3 så ville man brukt de samme våpnene om og om igjen istedenfor og bytte på våpen som i Breath of the Wild. Dette passer perfekt med survival opplevelsen Nintendo skaper med dette spillet.

Når du nevner "survival" så kommer jeg til å tenke på Minecraft og Survival Mode. MC var vel en av inspirasjonskildene til BotW?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...