Gå til innhold

Ice setter opp prisene


Anbefalte innlegg

 

Spørsmålet mitt var egentlig om ICE kunne ha valgt å selge "utenlandspakker", eller om de MÅ legge på prisene for å dekke omkostningene som den nye loven gir.

De har nok valgt å selge utenlandspakker fremfor å gi sånt gratis. Operatørene får tross alt ikke lov til å fakturere roaming direkte lenger.

 

Med utenlandspakker mener jeg noe man kjøper ved behov, feks hvis jeg reiser ei uke til Paris så kan jeg kjøpe 0,5GB data og betale 100,- for dette. Slik det blir nå så betaler jeg 360,-/år ekstra (for den minste pakken), men behovet er kanskje bare tilsvarende 100,-/år.

 

Er det ICE selv som har valg å øke prisene på sine abb for å dekke sine mer-kostnader som det nye lovverket påfører dem? Kunne de ha valgt å heller selge en pakke som man kjøpte ved behov? Altså: Mitt abb til 99,- går ikke å bruke i utlandet, men betaler jeg 100,- for 0,5GB så åpnes det for bruk i en periode. En slik løsning hadde blitt billigere for meg som bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Spørsmålet mitt var egentlig om ICE kunne ha valgt å selge "utenlandspakker", eller om de MÅ legge på prisene for å dekke omkostningene som den nye loven gir.

De har nok valgt å selge utenlandspakker fremfor å gi sånt gratis. Operatørene får tross alt ikke lov til å fakturere roaming direkte lenger.

 

Med utenlandspakker mener jeg noe man kjøper ved behov, feks hvis jeg reiser ei uke til Paris så kan jeg kjøpe 0,5GB data og betale 100,- for dette. Slik det blir nå så betaler jeg 360,-/år ekstra (for den minste pakken), men behovet er kanskje bare tilsvarende 100,-/år.

 

Er det ICE selv som har valg å øke prisene på sine abb for å dekke sine mer-kostnader som det nye lovverket påfører dem? Kunne de ha valgt å heller selge en pakke som man kjøpte ved behov? Altså: Mitt abb til 99,- går ikke å bruke i utlandet, men betaler jeg 100,- for 0,5GB så åpnes det for bruk i en periode. En slik løsning hadde blitt billigere for meg som bruker.

Reglene er utformet slik at de ikke har lov å fakturere ekstra for roamingkostnader for de som er på reise innenfor eurosonen. Ergo vil disse pakkene ikke være lov.

 

Nå synes jeg ikke at de 129,- kronene utgjør allverden, men om man skal la være å reagere på små endringer her og der, så vil det i lengden bli dyrt. Og i denne sammenhengen så gjør de det billigste abonnementet ubrukelig for mange.

 

Det synes jeg ikke er veldig greit, og jeg er usikker på om de faktisk har lov til dette. Mener å ha lest noe om at operatørene ikke ville kunne skru opp prisen.

 

Greit, det er ikke alle som trenger fri EU-roaming og heller ville hatt det slik det var. Men reglene er utformet slik fordi roamingkostnadene var urimelig store, og hindret fri flyt av varer og tjenester, noe som går mot mantraet til EU. At det da er noen nisser i de norske bergene som da synes dette er urimelig, så husk at vi/dere er i sterkt mindretall.

 

Jeg kommer mest sannsynligvis til å stiltiende godta denne endringen for datterens mobil, selv om det først og fremst er på harryturene det vil merkes. Alternativet er å la det rulle som nå, men dele mitt bredbånd med henne på de turene hun er med.

 

Sannsynligvis vil jeg spare inn de kronene likevel, delvis fordi jeg dekker bare halve ekstrakostnaden (er skilt, så eksen må dekke halve abonnementet og derved halve endringen) og delvis fordi jeg sannsynligvis vil spare på å bytte over til ICE på mitt eget abonnement, sammenlignet med samme datamengde hos Telia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene er utformet slik at de ikke har lov å fakturere ekstra for roamingkostnader for de som er på reise innenfor eurosonen. Ergo vil disse pakkene ikke være lov.

 

Nå synes jeg ikke at de 129,- kronene utgjør allverden, men om man skal la være å reagere på små endringer her og der, så vil det i lengden bli dyrt. Og i denne sammenhengen så gjør de det billigste abonnementet ubrukelig for mange.

 

Tusen takk, det var dette jeg lurte på (min utheving).

 

Da er jeg også spent på om de faktisk har lov til å stenge for bruk i utlandet. Jeg har ikke tenkt å forandre mitt abb fra 99,- til 129,-. Det eneste blir å eventuelt bytte leverandør, nå som telenor ikke lengre kan tvinge frem bruk av disse 5-sifrede numrene...

 

Jeg stiller meg i det store og hele litt undrende til hvorfor det behøver å bli så store ekstrakostnader med dette fra leverandørene. ICE er jo Telia-nett. Er det ikke slik at EU tvinger frem en form for byttehandel? Telia gir utlendinger tilgang til telia sitt nett mot at telia sine kunder får tilgang til nett i resten av EU? Ekstrakostnadene må i såfall bli at telia må bygge ut nettet sitt, og derfor fakturere sine kunder (i dette tilfellet ICE) ekstra. Eller er jeg helt på jordet?  :hmm:

Lenke til kommentar

Rett meg om jeg tar feil, men EU loven som fører til disse prisøkningene sier ikke "kan ikke ta betalt for roaming", men noe ala "kan ikke ta påslag på roaming"

Så dersom ICE (eller Telia/Telenor/osv.) må betale 0.30 kroner i minuttet for leie av et annet nett (f.eks. Orange) så kunne de i utgangspunktet fakturert deg 0.30kr minuttet for dette, MEN de kunne ikke fakturert deg mer enn kostnadene de har (f.eks. de kunne ikke fakturert deg 0.35kr/min)?

Det å sette opp prisen kan, for enkelte, være billigere enn det de lovlig kunne fakturert? (selvsagt kjipt for dem som aldri er i utlandet)

 

Kan være jeg har tolket det feil, men mener at det har blitt skrevet tidligere også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Du har langt på vei rett. Bruk i EU skal enten ha samme pris som hjemme, eller være inkludert i pakka dersom du har pakkeabo.

 

Stort sett har alle norske abonnenter en form for pakke, noe som i mange tilfeller fører til at pakka enten blir dyrere (ICE), får mindre data inkludert (Talkmore) eller EU blir valgfritt (Chilimobil, inntil videre, tipper jeg). Sånn er det dessverre med pakker, du må betale for pakka uansett om du bruker mye eller lite. Synd men sant, og nå er også EU med i pakka.

 

Kontantkort, og nå bare tipper jeg, får høyere priser hvis du skal ha et som virker i EU. Husk at operatørene ikke MÅ inkludere roaming i sitt tilbud.

 

Når du bruker ditt norske ABO i EU må din norske operatør betale for din bruk, men dette kan ikke synliggjøres på regninga di. Operatørene i EU må derfor fakturere hver bruker en gitt sum. Noen kunder taper de på, andre vinner de på, men sånn er det med pakkeprising.

 

Hvis dere ser på prisene til Chess, MyCall og OneCall (som er de jeg kjenner godt) ser dere at de tar en ganske lav pris for bruk i EU, og dette synes jeg er en bedre løsning. Bruk i EU har en pris som ikke flår deg, og du betaler for faktisk bruk.

Lenke til kommentar

 

Hvis man ikke bytter vil det da blir dyrere med 1 GB abonnementet?

Se http://www.ice.no/eupluss

 

 

Bare skummet gjennom et av punktene. Min kommentar: Lattis

 

Se:

 

Kan jeg ringe fra Norge til EU uten ekstra kostnad?

Nei, å ringe fra Norge til utlandet er ikke inkludert i abonnementet. Her gjelder egne priser.

 

Tror det er gratis med det selskapet jeg ble kunde hos, fritt fra hukommelse (med forbehold om at den ikke er nøyaktig riktig). Men til sommeren så blir det vel tvang da vel. Eller er det kun i EU-land at nordmenn får glede..? Eller vil det gjelde EØS-land på lik linje? Spørsmålet dreier seg om at nordmenn får et forkvaklet forhold til alt dette i forhold til et rent EU-land.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har et 10GB ICE-abo til kr399 per mnd. For å beholde EU-roamingen må det byttes til et 12GB produkt som koster kr 449 per mnd. Har ingen binding og tenker at jeg venter til EU-behovet mitt oppstår og vurderer deres tilbud opp mot andre abo i markedet når den tid kommer.

 

Dersom jeg beholder dagens abo forventer jeg imidlertid at ICE etter hvert gjør det vanskelig å bruke. Det har de i hvert fall gjort med ice-net "bredbånd"-abo'et jeg kjøpte for ti år siden. Der betaler jeg kun en ukepris i uker jeg faktisk bruker det. I uker uten bruk er det nix å betale. Dette produktet sluttet de imidlertid å selge for flere år siden og ønsket da å få kundene over på fast månedsbetaling. Ift mitt bruk så ville det bli adskillig dyrere med fast månedsbetaling og jeg har derfor valgt å beholde det opprinnelig produktet. Ice.net har imidlertid gjort det så godt som ubrukelig da det nå er umulig å oppnå overføringshastigheter over 64 Kb/s der jeg før fikk over 1 Mb/s. Ubrukelig, mao....

Lenke til kommentar

Om du har behov for MMS, IKKE SKAFF DEG ICE!

 

Har en onkel og tante, og en niese som alle har prøvd Ice, og alle tre hadde problemer med å få MMS til å fungere.

 

Fulgte instruksjonene på nettsidene til ice uten hell. Kontaktet butikken hvor de kjøpte telefonen for hjelp uten hell. Prøvde å kontakte ice for hjelp uten hell.

 

Til slutt fungerte plutselig MMS på telefonen til niesen min, men så viste det seg at ice kunder av en eller annen grunn ikke kunne motta MMS fra Telia kunder.

 

Bare tull hele greia, og alle tre har i ettertid byttet til andre leverandører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

etter kort tid gjør abbonementet ubrukelig i utlandet (man får ikke mottatt/koplet opp samtaler)

 

Merkelig at det er lovlig. 

 

Ja, jeg måtte faktisk lese ICE sine vilkår to ganger!

Jeg var sikker på at "virker ikke i utlandet" kun gjaldt data, men jaggu: Basisfunksjoner som ringe og sms slutter også å virke!

 

På et telefon abonement! Hva med alle som driter i inkludert data, spesielt i utlandet?

 

Veldig mange bruker telefonen til å ringe og sende sms, og kjøper derfor det billigste abb.

Nå slutter alt å funke i utlandet, fordi ICE må tilpasse inkludert data til EU.

Dette kan faktisk ikke være lovlig! Data ja; ringe/sms: NEI!

 

Sist jeg sjekket er ikke Norge medlem i EU en gang!

Lenke til kommentar

Nå slutter alt å funke i utlandet, fordi ICE må tilpasse inkludert data til EU.

Dette kan faktisk ikke være lovlig! Data ja; ringe/sms: NEI!

 

Sist jeg sjekket er ikke Norge medlem i EU en gang!

Denne reguleringen gjelder all bruk av mobiltelefon - ikke bare data.

Alle må tilpasse seg dette. De større operatørene gjorde dette i fjor sommer for å være "greie".

 

Da ble priser satt opp, gamle abbenoment uten inkludert bruk i EU faset ut. ICE har ventet så lenge de har hatt lov til med å gjøre justeringen.

 

Det er fult lovlig å selge abbenomenter som kun gjelder for innenlands bruk.

Hvorfor skulle ikke det vært lov?

 

Norge er med i EØS.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor Ice ikke bare faser ut og øker prisene på samtidige abonnement uten EU/EØS istedenfor å deaktivere for utenlandsbruk.
Vil tro at det skaper mer misfornøyde kunder å deaktivere for roaming enn å øke prisene litt.

​Alle med litt vett skjønner at prisene må opp for å kompensere for fri roaming i EU/EØS.
​Mobiloperatørene driver ikke med veldedighet.

Lenke til kommentar

 

Nå slutter alt å funke i utlandet, fordi ICE må tilpasse inkludert data til EU.

Dette kan faktisk ikke være lovlig! Data ja; ringe/sms: NEI!

 

Sist jeg sjekket er ikke Norge medlem i EU en gang!

Det er fult lovlig å selge abbenomenter som kun gjelder for innenlands bruk.

Hvorfor skulle ikke det vært lov?

 

Fordi folk har inngått en avtale med ICE om å kunne ringe over store deler av kloden med deres abonnement kanskje?

De har lov å øke prisene, ja. Men å sperre abb. hvis man ikke selv endrer til et annet abb.? Nei, høres noe fishy ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fordi folk har inngått en avtale med ICE om å kunne ringe over store deler av kloden med deres abonnement kanskje?

De har lov å øke prisene, ja. Men å sperre abb. hvis man ikke selv endrer til et annet abb.? Nei, høres noe fishy ut.

Og nå endrer Ice på denne avtalen og varsler i god tid slik i hht. Elkomloven §2-4.

Lenke til kommentar

Om du har behov for MMS, IKKE SKAFF DEG ICE!

 

Har en onkel og tante, og en niese som alle har prøvd Ice, og alle tre hadde problemer med å få MMS til å fungere.

 

Fulgte instruksjonene på nettsidene til ice uten hell. Kontaktet butikken hvor de kjøpte telefonen for hjelp uten hell. Prøvde å kontakte ice for hjelp uten hell.

 

Til slutt fungerte plutselig MMS på telefonen til niesen min, men så viste det seg at ice kunder av en eller annen grunn ikke kunne motta MMS fra Telia kunder.

 

Bare tull hele greia, og alle tre har i ettertid byttet til andre leverandører.

 

Har ICE og har aldri opplevd problemer med MMS. Men riktignok ikke noe jeg bruker ofte. En døende greie.

Endret av bo1e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk gidder å bruke slike fisleselskap? Er jo ikke annet enn rot og rør hver eneste måned med ett eller annet ræl. Å se på denne debatten for en 30 kroning ha ha ha. Og så lurer ice kundene trill rundt og Ola pottit biter på og fortsetter. Dette er virkelig underholdning. Takke F for å ha holdt meg unna de møkkaselskapene ice, one call og annet subb. Er telikunde og strålende fornøyd siden de startet som Netcom. Konkurranse er sundt, lol. + på 30 kr ellers!!!! Lmfao

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...