Gå til innhold

Ice setter opp prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Og for oss som ikke er i utlandet? Har ikke vert utenfor norge på 25 år

 

Du kan da bare beholde ditt nåværende Ice abonnement.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har de lov å redusere abonnementet slik uten prisreduksjon?

Sett at jeg ønsker å beholde abonnementet jeg har i dag, uten fri bruk i EU. Da mister jeg også muligheten til å bruke telefonen i utlandet.

 

Så lenge du ikke har binding kan de endre vilkårene og herunder innholdet i abonnementet ditt ganske fritt så lenge de varsler om det minst en måned i forveien og de holder seg innenfor lovverket med endringen. Jeg har kikket litt på ekom-lovgivningen og det er ikke noe hindring i å levere et abonnement uten tilgang til bruk i utlandet såvidt jeg kan se så lenge du får ringt nødnumre.

 

Men om du har bindingstid så virker abonnementsendringen å være såpass vesentlig at de ikke burde prøve å gjennomføre den slik de nå faktisk gjør, så da ville jeg brukt energi på å klage til dem og ta det videre mot rette instanser (Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, Forbrukerrådet).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

First you get 'em hooked, then you jack up the price... business 101.

 

De få gangene jeg har behov for å bruke data utenfor Norge så er det vel billigere å finne åpen wifi på flyplasser, hotell, restauranter, kafèer og andre steder.

129kr for 1gb med eu data er vel en rimelig god deal uansett? Har bare positive ting å si om ICE

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ekomloven § 2-4 sier: Tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste skal varsle sluttbruker om endring i eller opphør av avtalen. Endring i eller opphør av avtale kan tidligst tre i kraft en måned etter at varsel er sendt sluttbruker. Sluttbruker som ikke godtar nye avtalevilkår, kan uten ekstra kostnader heve avtalen med virkning fra det tidspunktet endringen trer i kraft. I varselet til sluttbruker skal det informeres om retten til å heve avtalen.

 

Så hvis man kjøper en subsidiert mobil i dag med binding til ICE, vil man da kunne heve avtalen man har inngått i det de setter opp prisen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

First you get 'em hooked, then you jack up the price... business 101.

 

De få gangene jeg har behov for å bruke data utenfor Norge så er det vel billigere å finne åpen wifi på flyplasser, hotell, restauranter, kafèer og andre steder.

 

Jeg prøver også å bruke åpen wifi mest mulig når jeg er i utlandet, men slik bruken utvikler seg når det gjelder nettbruk og sosiale medier så gidder jeg ikke å lete etter en åpen sone for hver minste lille bruk av mobildata.

Jeg har så langt vært fornøyd med de "tilleggspakker" for utenlandsbruk min operatør gir meg og hilser velkommen at det blir slutt på roamingkostnader i EU/EØS fra 1. juli.

 

PS!!

Når det gjelder enkelte av de åpne wifisonene så er det unødvendig tungvint registrering for å få komme på nettet noen få minutter

Lenke til kommentar

Det største problemet her, er vel for de som nylig har ingått avtale på abbonement med bindingstid. At de etter kort tid gjør abbonementet ubrukelig i utlandet (man får ikke mottatt/koplet opp samtaler), hvis man ikke inngår ny avtale. Samtidig har de svart kundene at hvis de bryter bindingstiden, så må de betale vanlig bruddgebyr.

 

I tilfellet med bindigstid, slik jeg ser det, er det inngått en avtale mellom to parter, der kun den ene (ice) kan gå fra avtalen uten betydelig ekstra kostnader for den andre parten (kunden).

 

Vi som er i denne situasjonen har da 3 alternativer.

 

Enten i form av at kunden må godta å ikke lenger kunne bruke mobilen i utlandet i det hele tatt. Det vil jeg si er ganske håpløst for de fleste av oss. For meg personlig i alle fall...

 

Bytte til et abbonement som er 20% dyrere i hele bindingstiden. Kanskje ikke lenger en like god deal den subsidierte telefonen man kjøpte...

 

Bryte abbonementsavtalen og dermed betale bruddgebyret på 1800kr

 

Merkelig at det er lovlig. Ville trodd at de som var i bindingstid hadde krav på å fortsette med samme abbonement og at operatør eventuelt måtte ta ekstrakostnaden med fri roaming ut avtaletiden (hvis dette ble lovpålagt). Hvis ice ikke ønsket dette, burde det være fritt fram for kunde å gå fra avtalen uten å betale bruddgebyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det største problemet her, er vel for de som nylig har ingått avtale på abbonement med bindingstid. At de etter kort tid gjør abbonementet ubrukelig i utlandet (man får ikke mottatt/koplet opp samtaler), hvis man ikke inngår ny avtale. Samtidig har de svart kundene at hvis de bryter bindingstiden, så må de betale vanlig bruddgebyr.

 

I tilfellet med bindigstid, slik jeg ser det, er det inngått en avtale mellom to parter, der kun den ene (ice) kan gå fra avtalen uten betydelig ekstra kostnader for den andre parten (kunden).

 

Vi som er i denne situasjonen har da 3 alternativer.

 

Enten i form av at kunden må godta å ikke lenger kunne bruke mobilen i utlandet i det hele tatt. Det vil jeg si er ganske håpløst for de fleste av oss. For meg personlig i alle fall...

 

Bytte til et abbonement som er 20% dyrere i hele bindingstiden. Kanskje ikke lenger en like god deal den subsidierte telefonen man kjøpte...

 

Bryte abbonementsavtalen og dermed betale bruddgebyret på 1800kr

 

Merkelig at det er lovlig. Ville trodd at de som var i bindingstid hadde krav på å fortsette med samme abbonement og at operatør eventuelt måtte ta ekstrakostnaden med fri roaming ut avtaletiden (hvis dette ble lovpålagt). Hvis ice ikke ønsket dette, burde det være fritt fram for kunde å gå fra avtalen uten å betale bruddgebyr.

 

Siden endringen til ICE fører til praktisk brudd på avtalen fra deres side kan en kunde gå fra avtalen uten ekstra kostnad, dvs. uten å måtte betale noe bruddgebyr, med loven i hånda.

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Ekomloven § 2-4 sier: Tilbyder av offentlig elektronisk kommunikasjonstjeneste skal varsle sluttbruker om endring i eller opphør av avtalen. Endring i eller opphør av avtale kan tidligst tre i kraft en måned etter at varsel er sendt sluttbruker. Sluttbruker som ikke godtar nye avtalevilkår, kan uten ekstra kostnader heve avtalen med virkning fra det tidspunktet endringen trer i kraft. I varselet til sluttbruker skal det informeres om retten til å heve avtalen.

 

Så hvis man kjøper en subsidiert mobil i dag med binding til ICE, vil man da kunne heve avtalen man har inngått i det de setter opp prisen?

 

Noen regelryttere som kan svare på dette?

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at alle MÅ kutte roamingpriser?

 

Altså må jo prisene nødvendigvis opp. Hvis ICE gir EU roaming gratis i tillegg til så lave priser, så hvordan kan de tjene penger?

 

Og det at det finnes mange uten EU nå betyr jo bare at de også må øke prisene, bare senere. Så operatører som er tidligere ute med prisøkninger er vel strengt tatt bedre enn de som venter lengst mulig?

 

Og det er ikke akkurat som om det har vært en hemmelighet at det kommer til å bli fri bruk i EU. Og vi har jo sett at det betyr høyere pris. Så med den lave prisøkningen vi ser så ser jeg ingen grunn til å klage.

 

 

For folk som sier de ikke trenger data i utlandet:

Dra til Brussel og protester! Dette er et EU-direktiv. Jeg vet ikke helt hvordan loven fungerer i praksis. Hvordan det er for operatører å lage bare abonnement for Norge f.eks. Tror likevel samtlige kommer til å ha det meste som EU inkludert. Det er slik unioner fungerer. Er det f.eks samme kostnad for Telenor å bygge nett til kunder uansett hvor de er i Norge? Nei. Uansett om du er et sted det er billig for Telenor å bygge og drive nett, betaler du like mye som alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For folk som sier de ikke trenger data i utlandet:

Dra til Brussel og protester! Dette er et EU-direktiv. Jeg vet ikke helt hvordan loven fungerer i praksis. Hvordan det er for operatører å lage bare abonnement for Norge f.eks. Tror likevel samtlige kommer til å ha det meste som EU inkludert. Det er slik unioner fungerer. Er det f.eks samme kostnad for Telenor å bygge nett til kunder uansett hvor de er i Norge? Nei. Uansett om du er et sted det er billig for Telenor å bygge og drive nett, betaler du like mye som alle andre.

 

Dersom Norge har ratifisert direktivet som regulerer dette, så er det bare å leve videre med det. Skal du få bukt med noe så må en melde seg ut av EØS.

 

Man kan ikke få både i pose og sekk.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...