Gå til innhold

Selge telefoner raskt, hvordan unngå svindlere ?


Anbefalte innlegg

I dagens samfunn er det veldig lett å bli svindlet av å selge telefoner. Da vi bor veldig langt nord og på landet, e det veldig vanskelig å få noen til å komme å hente telefona på vår hjemadresse. Finnes det noen bedrifter eller slikt som kjøper opp telefona ? Det e snakk om 2 stk iPhone 6s 64gb, en svart og en rosegold, da æ å typen har gådd over til iPhone 7. Får masse respons på facebook på dem, men alle vil ha telefonan sendt på forskudd, nokka æ ikke tørr å gjøre. 

 

Kordan selg du telefona ? Dem fremstår begge som nye, og vi har prisa dem til 3500kr stykket, nokka æ tror e billig. Men det gjør også at mange som ikke kan skrive norsk engang vil kjøpe dem, og ingen vil betale for dem. Ka man gjør da ?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå registrerte jo æ akurat denne brukeren på tek.no, så den blir jo ikkje sett på som troverdig om æ legg ut nokka på bruktmarked.no, eller tar æ feil?

 

Har brukt paypal en del før både når æ har kjøpt og solgt ting, nokka som har fungert bra, sia da e kjøperen sikret, og æ har pengan før æ sende pakken. Fungere det fortsatt på samme måte ?

Endret av Silje Jensen
Lenke til kommentar

Er ikke så lett å tilfredstille begge parter med hverken forskuddsbetaling og postoppkrav.

 

Forskuddsbetaling har den fordelen at selger får sine kroner rett inn på kontoen, men kjøper vet jo ikke om h*n får en pakke tilsendt eller hva den inneholder i det hele tatt.

 

Postoppkrav har den fordelen at kjøper vet h*n får pakken når den er betalt, men likevel så vet jo ikke kjøper hva pakken inneholder. Det kan være en stein, knust vare, etc.

Ulemper for selger med postoppkrav er jo h*n ikke vet om kjøper henter pakken heller, og ender da med å måtte betale for returfrakten i tillegg.

 

Jeg har foretrukket å kombinere dette de gangen jeg har kjøpt eller solgt noe, men en er jo aldri sikker da heller.

Noe av beløpet blir forskuddsbetalt, og resten blir betalt når varen hentes på postkontoret ved postoppkrav.

Det har fungert flott for alt jeg har enten solgt eller kjøpt sålangt, men en vet jo aldri når pakken som kommer ikke inneholder avtalt vare eller om den er skadet/ødelagt.......

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Jeg har sluttet å sende i postoppkrav, da kjøper av og til ikke henter. Etter noen uker sendes pakken tilbake til meg, og jeg sitter da med både produktet og utgift til porto begge veier og oppkravsgebyr. Har best erfaring med Finn betalingsgaranti, da må kjøper betale inn til finn før jeg sender produktet, og pengene overfører automatisk til meg dersom kjøper ikke godkjenner produktet. Ved uenighet mellom kjøper og selger om produktets tilstand/kvalitet blir beløpet låst hos finn.no til enighet er oppnådd. Dette kan være enten at produktet returneres, prisreduksjon, eller at man blir enige om at produktet er som avtalt. Funker sikkert og greit for begge parter, og er IMO beste måte å selge eller kjøpe noe der man ikke kan møte selger og se/prøve produktet før overtagelse/betaling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker ikke paypal. Kan ikke si hvorfor. Jeg har solgt en god del telefoner på finn. Er prisen det folk vil betale er det ikke problem og få solgt der. Jeg har solgt både med krav om forskudd og finn din betalingsgaranti. Begge fungerer greit. Å jeg har ikke hatt problemer med å finne folk som er villig til å betale forskudd når jeg har krevd det. Men som sagt da må prisen være rett. 3500,- for støkne 6s 64gb virker som en grei pris.

Lenke til kommentar

Har prøvd å tilby folk å bruke paypal, pga deres chargeback system, men det virker som at folk er redde for paypal. Er det noe grunn til dette?

 

Kanskje for det er nokså lite utbredt her til lands? 

 

 

Selv hadde jeg brukt Finns betalingsgaranti. Selv sender jeg ikke varer lenger, men nå bor jeg litt mer sentralt også.. 

Lenke til kommentar

Har prøvd å tilby folk å bruke paypal, pga deres chargeback system, men det virker som at folk er redde for paypal. Er det noe grunn til dette?

 

PayPal er bra greier, men det virker som at nordmenn kun bruker det ved handel fra utlandet. De har samma system som Finn's betalingsgaranti og bra sikkerhet ved eventuell svindel.

 

Folk er nok ikke redde for å bruke det sånn sett, er nok bare "because reasons" :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...