Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betaler jeg for mye i strøm?


paraxsystemz

Anbefalte innlegg

Beklager om det blir litt rotete skrevet men håper at dette er rett plass å skrive på.

 

Jeg bor i en kjeller leilighet i et hus fra ca 80 tallet, husleien er på 5500kr mnd pluss strøm vi deler i 2.

Men jeg syns strømregningen er litt høy 5000kr på 2 mnd litt høyere nå en på sommeren selfølgelig men likevel høyt.

Jeg bor for meg selv mens huseier bor sammen med kona si så jeg vil jo tro at de bruker mere strøm en meg? Så kanskje regningen skulle vært delt på 3 å ikke 2 som det er nå hva tror dere?

Jeg føler at jeg betaler for en halv person som ikke bor med meg hehe.

 

Og en annen ting jeg snakket med en kompis om dette han mener at det skal være egen strømmåler i leiligheten og det er ulovlig slik det er nå kan dette stemme? 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager om det blir litt rotete skrevet men håper at dette er rett plass å skrive på.

 

Jeg bor i en kjeller leilighet i et hus fra ca 80 tallet, husleien er på 5500kr mnd pluss strøm vi deler i 2.

Men jeg syns strømregningen er litt høy 5000kr på 2 mnd litt høyere nå en på sommeren selfølgelig men likevel høyt.

Jeg bor for meg selv mens huseier bor sammen med kona si så jeg vil jo tro at de bruker mere strøm en meg? Så kanskje regningen skulle vært delt på 3 å ikke 2 som det er nå hva tror dere?

Jeg føler at jeg betaler for en halv person som ikke bor med meg hehe.

 

Og en annen ting jeg snakket med en kompis om dette han mener at det skal være egen strømmåler i leiligheten og det er ulovlig slik det er nå kan dette stemme? 

 

Dette er sannsynligvis helt feil, hvor stort areal har du ift han? Det er her prisen bør settes, da du skal varme opp x antall kvm. Tillegg for to personer er noe, men ikke så veldig mye mer. Det går jo noe mer varmtvann og klesvask/oppvask. Men om han har 70% av boligen er det åpenbart at han bruker mye mer i strøm enn deg for å varme opp rom. 

 

Dette bør du absolutt ta opp med han, for å sammenligne har jeg rundt 400-600 i strømregning nå om vinteren, jeg har dog en helt ny leilighet innenfor tek 10 og har automatisert det meste av forbruk for å spare energi. 

Lenke til kommentar

Leiligheten er på ca 70 kvadrat det eneste av strøm som står på er varmekabler på badet og varmepumpe, har også en ny vedovn som jeg bruker på de kaldeste dagene.

 

Det bør ikke overstige særlig mer en 10kWh pr døgn, si 300-400 kroner i måneden. Så har du varmtvann, oppvask/klesvask og lys/elektronikk. Det er helt åpenbart at du betaler langt mer enn du skal. 

Lenke til kommentar

5000 kr/2mnd om vinteren. Hvis vi raskt anslår vinteren til å vare 6 mnd og du betaler 2000 kr/2mnd i sommerhalvåret så er det altså 21 000 kr i året. Hvis dette er halvparten av totalen så bruker huset strøm for 42 000 kr i året. Hvis vi kjapt regner 80 øre/kWh inkludert alt av nettleie og avgifter så er huset oppe i 52500 kWh/år. Det er ekstremt mye selv til å være et hus fra 80-tallet. Et normalt hus fra 80-tallet på 150 kvadrat med 3 personer vil normalt ha under halvparten av det der i årsforbruk ved helelektrisk panelovnfyring. Siden du nevner både varmepumpe og vedfyring på kalde dager så vil jeg anslå at det er ca 3 ganger mer enn forventet for et normalt hus fra 80-tallet. Med andre ord høres det ut som du betaler mer enn hele husets strømregning. Enten det eller så er det noe alvorlig galt med energiforbruket i huset. Marihuanafarm, vanvittig gjennomtrekk, varmekabler i hele oppkjørselen eller noe sånt.

 

I første omgang bør du be om å få dokumentert regningene. Deretter gå gjennom fordelingen av energikostnaden med hensyn på areal, dusj/vaskemaskin og annet forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det går an å legge fram litt fakta om areal, antall personer (varmtvannforbruk) osv og prate litt fornuft med eieren. Utforme en mer rettferdig kontrakt.
 

Og en annen ting jeg snakket med en kompis om dette han mener at det skal være egen strømmåler i leiligheten og det er ulovlig slik det er nå kan dette stemme?

Jeg har hørt det der før, men aldri funnet ut om det er lovpålagt. Hvis noen vet hvor i lovverket så vil jeg gjerne vite.

Lenke til kommentar

Jeg fant kontrakten der står det (strømregning deles i 2 like beløp) da har jeg vel ikke så mye jeg skulle ha sakt?

I utgangspunktet så skal alle utgifter være inkludert i husleien. Det er noen få unntak fra dette og disse er: strøm, brensel, vann og avløp.

 

Et punkt i kontrakten din som sier du skal ta halve regningen, er ikke nødvendigvis ok i seg selv.

 

Det er husleieloven §3-1 og §3-4 som regulerer dette.

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp. Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk.

 

Er det avtalt at leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet eller brensel i eiendommen, kan leieren kreve at utleieren hvert år legger fram regnskap som viser størrelsen på kostnadene og fordelingen av disse på eiendommens husrom. Det samme gjelder hvis leieren skal bidra særskilt til utleierens utgifter ved forbruk av vann og avløp i eiendommen.

Et viktig poeng her er at du skal kunne få en oversikt over strømforbruket i de ulike husrommene - med andre ord kreves det at huseier har en form for måling på dette.

 

Et annet er at kostnaden skal deles forholdsmessig. For at du skal dekke halve regningen bør du disponere halvparten av boligen. Ettersom det bor dobbelt så mange i huseier sin del så bør han disponere 1/4 og du 3/4 for at 50% splitt av regningen høres forholdsmessig ut.

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bor i ett nyere hus bygget i 2013, her har vi mellom 1200-1700 kroner pr mnd.. Er ca 130kvm totalt i boareal inklusiv begge etasjene.. Store deler av regningen er jo selfølgelig Linjeleie.. 5000 kroner i mnd hørtes veldig mye ut, men har vært borti lignende strømregninger da jeg bodde i ett dårlig issoletert hus og det var minus 30 grader ute...

Lenke til kommentar

Hva er problemet.  Huseieren får regning enten månedlig eller kvartalsvis - er vel bare å be om å få se regningen?

Hvorfor får du regning for 2 mnd?  Huseier får jo regning enten månedlig eller kvartalsvis (hver 3mnd)...

Er det fordi din leilighet er akkurat halvparten av total-arealet og du får annenhver måneds-regning ?

 

Uansett; 5000 for 2mnd virker definitivt for høyt for 70 kvm - hvis det ikke er veldig dårlig isolert.

 

Min siste kvartalsregning for enebolig med endel bruk av peis til oppvarming av stue var på 24kr/kvadratmeter (dvs 8kr/kvm pr mnd) - dvs det ville blitt 1120 for 70 kvm i 2 mnd  (Spotpris/innkjøpspris på strøm som generelt er det mest lønnsomme, men noen går jo i fastpris-fellen og betaler mer enn de trenger...) 

 

Ingen krav om egen strømmåler i utleiedel - og tror det fort vil koste mer enn avtale om fordelig av strømutgifter ift størrelse.  (Forutsatt at huseier er til å stole på...)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Hva er problemet. Huseieren får regning enten månedlig eller kvartalsvis - er vel bare å be om å få se regningen?

Hvorfor får du regning for 2 mnd? Huseier får jo regning enten månedlig eller kvartalsvis (hver 3mnd)...

1. Hvorfor er det relevant?

2. Jeg har alltid fått strømregning annenhver måned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...