Gå til innhold

Valg av riktig første bil


Tullballj

Anbefalte innlegg

Er usikker på om dette passer her, men det handler i hovedsak om økonomi. Damen skal ha sin første bil etter hun har fått lappen. Siden hun er ny bak rattet er det ikke så lurt å kjøpe en dyr bil. Vi tenkte en bil til godt under 100 tusen, gjerne mindre enn det også.

 

På vei til og fra jobb går det 90 kroner dagen i bompenger (med rabatt avtale) og eventuelt 600 kroner i md. i parkering. Så kommer bensin/diesel på toppen. Evenuelt låne utgifter.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å kjøpe en svært billig bil og betale bompenger, bensin og parkering, eller om det lønner seg å kjøpe en litt dyrere bil som går på strøm? Da slipper hun bompenger en stund til og drivstoff utgiftene blir mye lavere (100-200 md.) Parkering må hun betale uansett. Noen som har eksempler og tanker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er usikker på om dette passer her, men det handler i hovedsak om økonomi. Damen skal ha sin første bil etter hun har fått lappen. Siden hun er ny bak rattet er det ikke så lurt å kjøpe en dyr bil. Vi tenkte en bil til godt under 100 tusen, gjerne mindre enn det også.

 

På vei til og fra jobb går det 90 kroner dagen i bompenger (med rabatt avtale) og eventuelt 600 kroner i md. i parkering. Så kommer bensin/diesel på toppen. Evenuelt låne utgifter.

 

Spørsmålet er om det lønner seg å kjøpe en svært billig bil og betale bompenger, bensin og parkering, eller om det lønner seg å kjøpe en litt dyrere bil som går på strøm? Da slipper hun bompenger en stund til og drivstoff utgiftene blir mye lavere (100-200 md.) Parkering må hun betale uansett. Noen som har eksempler og tanker?

 

Det er umulig å si hva som vill svare seg til slutt da en ikke vet hva som må fikses og verdifallet. Men hun vill jo spare ganske mange tusen pr måned ved å kjøre elektrisk. Men det kan snu fort, parkeringsavgift er på full vei inn og plutselig er bompengene der. Men slik det ligger an vill det fortsatt være billigere. 

Lenke til kommentar

Parkering må hun betale uansett da det er privat - ikke kommunalt parkeringshus. Det hun sparer er drivstoff og bompenger. Kjøper hun elbil må vi litt opp i pris for å finne en moderne elbil med lithium-ion batteri og mulighet for hurtiglading. Ikke at hun vil hurtiglade til og fra jobb, men er kjekt å ha muligheten.

 

Kjøper vi en gammel bil kan du få en brukbar bil hvis man leter litt ned mot 30.000 kroner, mens en brukbar billig elbil koster opp mot 100 tusen kroner. Spørsmålet er om driftsutgiftene på den billige bilen vil være høyere enn en nyere elbil. Bruktbil er bruktbil uansett, så hvem som er mest driftsikker er uansett litt lotto.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jeg ville absolutt vurdert en elbil, men det ville jeg uansett. Nå kommer det jo litt an på hvor mye hun skal kjøre, men en kan spare mye på drivstoff, når en i tillegg legger til bompenger(enn så lenge) så kommer hun fort til å spare en 3-4000 pr måned. 

 

Jeg ville sett på en lett brukt elbil med ett par år garanti igjen. 

Lenke til kommentar

Et element til er at hun ikke har opptjent bonus så en dyrere bil vil også være dyrere å forsikre. Nyere bil krever også service på verksted for å beholde garanti.

 

Tja, nå er det ikke alle som krever det. Men det er jo en ting å ta med i beregningen, absolutt. Det er kanskje lettest om hun finner frem noen valg så sjekker dere opp i både service priser, forsikring osv. 

 

Men det skal godt gjøres å gå i "minus" ved å kjøre elbil, da må en kjøre lite. For min del  sparer jeg rundt en 1500 i drivstoff pr måned, har billigere forsikring og de andre godene legges jo på. Jeg kjører ikke så mye i bomring da, men noen kroner spart er det absolutt :) Jeg kunne dog hatt en mye billigere bil, men det ønsker jeg ikke. I tillegg har bilen lav service kost og ikke noe krav ift garanti. 

Lenke til kommentar

Kan utdype mitt valg ved samme dilemma.

Jeg hadde ca samme situasjon, dog uten bompenger. Dette var med en pendlestrekning på ca 30 min hver vei.

 

Jeg regnet meg frem til å spare 30 000,- 8 bensin utgifter, i tillegg til billigere årsavgift osv osv.

I dette tilfellet kan du jo også plusse på bompengene, som utgjør ganske mye penger.

 

Ellers bil jeg selv si at jeg er storfornøyd med elbil, og det kommer forsåvidt fra en 21 åring. Billig forsikring, god komfort og følelsen med å kjøre en nærmest lydløs bil er helt nydelig. Bare det å kunne komme til en varm bil på morraen, enten tidsstyrt eller via app - er gull verdt.

 

Jeg hadde glatt kjøpt elbil til og med uten fordelene (bompenger, parkering osv).

Du får f.eks et par år gamle leaf for en ganske grei penge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har god erfaring med elbil i heimen. Har selv elbil. Hun liker også elbil, men som sagt må man ut med litt mer penger for å kjøpe en ok elbil. Her er de billigste "skikkelige" elbilene til salgs i fylket vårt akkurat nå

fnv2o9.png


Alternativt kan hun kjøpe en slik bil til ca. 20.000 kroner. Eu-godkjent, registerreim byttet ++.
1zg7y9y.png




Spørsmålet er om utgiftene med den billigste bensin bilen vil gå over det hun ville ha betalt i lån og forsirking for å kjøpe en elbil. 

Jeg har selv elbil, men har kjørt vanlig bil. Jobber omtrent like langt unna som hun. Jeg brukte ca. 90 kroner dagen i bompenger og 3-400 kroner i uken i bensin. Det blir vel i underkant av 4000 kroner i md. 

I følge skandiabanken sin lånekalkulator vil det koste henne ca. 1500 md. i lån hvis hun kjøper en elbil til rundt 80 tusen. Forsikring vil koste fra 8000 kroner i året med 20 % bonus. Da er vi oppe i ca. 2100 i md. i faste utgifter der. Vedlikehold kan man i liten grad gjøre selv på en elbil og siden den er såpass ny bør det gjøres på verksted for å beholde verdien best mulig. På golfen kan man gjøre det meste selv. Spørsmålet er om vedlikeholds kostnadene på elbilen vil gå over golfen. Selv bruker jeg rundt 4-5000 i året på min elbil. Hvis vi tar utgangspunkt i det vil hun bruke ca. 2500 kroner i md. på sin elbil. 

På Golfen er det egentlig ikke så mye fast utenom oljeskift, filter mm. Kanskje to tusen i året i service hvis man gjør alt selv. Det blir ca. 4166 kroner i md. hvis man anslår alle utgifter. Det blir 1666 kroner i md. mindre for elbilen. Kjører man masse blir også elbilen billigere. 



Men så kommer X faktorene. En elbil til 80.000 kroner er utenfor reklamasjon/garanti fra forhandler. Hvis noe stort skjer er man alene og må dekke potensielt store kostnader. Hvis en bil til 20.000 kroner ryker har du tapt pengene, men du sitter uansett igjen med minst 3000 kroner i vrakpant hvis man ikke får solgt den som rep objekt for litt mer. Fallhøyden er mindre på en billig bil enn på en dyrere bil. Spørsmål om kapasiteten på batteriet til elbilen er også relevant. Det er ikke så lett for vanlige folk å sjekke tilstanden på batteriet. På nyere elbiler er det ikke noe som tyder på at det skal være noe dramatisk kapasitet tap. Selv har jeg ikke opplevd noe spesielt på mine biler. Det er også mindre biler å velge i av elbiler. Vi planlegger for eksempel barn, og da er det greit å ha en bil med plass til vogn, barnesete og utstyr. Ikke minst må den være sikker nok.

Vi må også investere i nytt lade utstyr slik at vi kan lade to elbiler. Dagens lade utstyr har ikke nok kapasitet til å lade to elbiler fort nok. Da må vi enten få satt opp en kraftigere veggboks eller montere en ekstra. Det går fort 10-20 tusen kroner der også, men det er igjen en engangs kostnad.

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

 

 

Som du sier selv, det er umulig å vite. For å være helt safe ville jeg kjøpt en nyere elbil med garanti. Det koster litt mer i innkjøp og renter, men fortsatt rimelig. 

 

I mange tilfeller vill golfen være billigst, om den overlever en stund. For verdifallet har ikke så stor fallhøyde, men i tillegg sitter en igjen med en gammel "ustabil" bil. Jeg bruker iallefall en del kroner ekstra pr måned for å ha det greit både hjemme og i bilen, men alle er forskjellige. 

 

Det billigste bilholdet er nok å kjøpe "vrak" til vrakpris og kjøre til de detter i fra hverandre.

 

En annen ting å tenke på med golfen er eu kontroll, da får en gjerne en god del punkter som må utbedres. Da må du enten punge ut for at noen gjør det eller bruke masse tid for å få det gjort selv. 

Lenke til kommentar

så lenge man ikke skal bruke bilen til annet en pendling så er vell ellbil det fornuftige alternativet , men om man har mye kjøring utenom kan jo rekkevidde fort bli et problem, kostnadsett er det vell kanske klart at en elbil er billigere pga gavepakken fra staten i avgifter. 

 

en annen ting og ta i betrakting siden det er første bil er kjøre egenskaper og risikoen for å skade bilen , jeg ville kjøpt så billig så mulig bil for det første året , da er ikke kosten så stor om man skulle gjøre noen småfeil , men dette må jo ses an mot kjøreferdigheter , men det er jo ikke unaturlig og ha et par uhell første året man kjører bil pga lite erfaring. 

Lenke til kommentar

Hvis hun kjøper en gammel bil kjøper vi en som er godt vedlikeholdt og som er godkjent i to år fram. Er naturligvis ikke garanti at den vil holde i to år, men man taper ikke så mye penger hvis det dukker opp noe stort. Man slipper også stort verditap.

 

Kjøper vi elbil er ikke rekkevidde noe problem. Ser klart fordelen med en nyere bil, men verditap kan være høyere og vedikehold bør gjøres på verksted for at den skal holde seg best i pris, men i teorien er vel elbil billigst pr. md. til man eventuelt skal selge den igjen hvis verditapet er høyt. Teknologien er jo i stadig utvikling. Nå kommer det elbiler med mye bedre rekkevidde. Ikke sikkert de "gamle" blir så populær da. Alt er uansett litt lotto.

Lenke til kommentar

 

en annen ting og ta i betrakting siden det er første bil er kjøre egenskaper og risikoen for å skade bilen , jeg ville kjøpt så billig så mulig bil for det første året , da er ikke kosten så stor om man skulle gjøre noen småfeil , men dette må jo ses an mot kjøreferdigheter , men det er jo ikke unaturlig og ha et par uhell første året man kjører bil pga lite erfaring.

 

Det med uhell er også et godt poeng i forhold til å kjøpe biligst mulig.

Lenke til kommentar

Hvis hun kjøper en gammel bil kjøper vi en som er godt vedlikeholdt og som er godkjent i to år fram. Er naturligvis ikke garanti at den vil holde i to år, men man taper ikke så mye penger hvis det dukker opp noe stort. Man slipper også stort verditap.

 

Kjøper vi elbil er ikke rekkevidde noe problem. Ser klart fordelen med en nyere bil, men verditap kan være høyere og vedikehold bør gjøres på verksted for at den skal holde seg best i pris, men i teorien er vel elbil billigst pr. md. til man eventuelt skal selge den igjen hvis verditapet er høyt. Teknologien er jo i stadig utvikling. Nå kommer det elbiler med mye bedre rekkevidde. Ikke sikkert de "gamle" blir så populær da. Alt er uansett litt lotto.

 

Ja det er litt lotto, men igjen så er det en del punkter som peker på at de vill holde seg godt i verdi. Ene faktoren er "slaktingen" av fossilene om dagen, folk er skeptiske og ser mer mot elbiler/hybrid. Dette skaper etterspørsel som påvirker bruktpris. Innføring av moms og andre avgifter vill presse prisen opp. 

 

Men de tidlige bilene vill nok lide i og med at de har relativt små batteri. 

Lenke til kommentar

 

Hvis hun kjøper en gammel bil kjøper vi en som er godt vedlikeholdt og som er godkjent i to år fram. Er naturligvis ikke garanti at den vil holde i to år, men man taper ikke så mye penger hvis det dukker opp noe stort. Man slipper også stort verditap.

Kjøper vi elbil er ikke rekkevidde noe problem. Ser klart fordelen med en nyere bil, men verditap kan være høyere og vedikehold bør gjøres på verksted for at den skal holde seg best i pris, men i teorien er vel elbil billigst pr. md. til man eventuelt skal selge den igjen hvis verditapet er høyt. Teknologien er jo i stadig utvikling. Nå kommer det elbiler med mye bedre rekkevidde. Ikke sikkert de "gamle" blir så populær da. Alt er uansett litt lotto.

 

 

Ja det er litt lotto, men igjen så er det en del punkter som peker på at de vill holde seg godt i verdi. Ene faktoren er "slaktingen" av fossilene om dagen, folk er skeptiske og ser mer mot elbiler/hybrid. Dette skaper etterspørsel som påvirker bruktpris. Innføring av moms og andre avgifter vill presse prisen opp. 

 

Men de tidlige bilene vill nok lide i og med at de har relativt små batteri.

At folk er skeptisk til tradisjonelle biler gjør bruktbil prisene mer gunstig i dag også, men ser poenget ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...