Gå til innhold

Nå slukkes FM-nettet i Nordland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

 

Eller så slutter folk å høre på radio. Tipper på at folk ikke orker å installere noe ledningsrakkel i gammel bil. Og jeg kjøper ikke ny bil for å høre på dab-radio kun i Norge.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

 

Årlige driftskostnader med FM nettet er 200-250 mill.

I tillegg, dersom FM skulle bli beholdt over tid ville det også vera behov for ein total fonyelse av sendenettet. Det ville kosta eindel millardar.

http://kampanje.com/medier/2016/12/fm-utsettelse-vil-koste-radiobransjen-flere-hundre-millioner-arlig/

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lurer på hva det koster staten veivesen å bytte alle FM radio skilt til DAB+ radioer i alle tuneller i hele norge.

Blir sikkert penger av det.

 

Samt hvor mye butikkene som elkjøp\lefdal og komplett med andre taper på forsterker faller i pris på grunn av defekt radio?

 

Men jeg syns det er bra å bli kvitt gamle radioer, samme med analog tv.

Selv om kanskje ikke alle særlig eldre er særlig glad i det.

Lenke til kommentar

 

Og nedtellingen til P4, Radio Norge og alle unntatt NRK går konkurs  har startet 

Kanskje det er derfor Nrk har vært så ivrige på å innføre DAB?

 

Deres inntekt er jo sikkert uansett via lisens penger, mens andre må ha annonser og lyttere, når mange av de forsvinner så forsvinner også pengene. Selvsagt vil NRK ha monopol, da kan de jo si akkurat hva de ønsker uten at noen taler dem imot.  

Endret av -Night-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

Årlige driftskostnader med FM nettet er 200-250 mill.

I tillegg, dersom FM skulle bli beholdt over tid ville det også vera behov for ein total fonyelse av sendenettet. Det ville kosta eindel millardar.

http://kampanje.com/medier/2016/12/fm-utsettelse-vil-koste-radiobransjen-flere-hundre-millioner-arlig/

 

 

ALLMENNkringkasteren NRK kan jo bruke litt av lisenspengene på dette. Ligger på et vis i ordet at de bør prøve å nå ut til så mange som mulig med sendingene sine. Tror flere enn meg hadde byttet noen av de andre satsingsområdende deres med 200 mill til fortsatt drift av FM-nettet.

Lenke til kommentar

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

 

Altså jeg mente også at overgangen til digital-tv var bortkastet, akkuart som med radio idag hadde pengene vært mye bedre brukt på utbygging av internet kapasitet både trådløs 4G / 5G men også fiber, tenk hvor mange flere som hadde fått langt bedre nett om alle disse milliardene hadde blitt brukt på det kontra bygge en  ad-hoc løsning som DAB / Digital TV er.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke at jeg bryr meg noe særlig, har ikke hørt på verken FM eller DAB på gud vet hvor mange år. Så dette er ikke en relevant problemstilling for meg. Hører jeg på "radio" så går det via podcast på telefonen, hører jeg på musikk så går det via streaming. Skal jeg mot formodning være i en situasjon hvor jeg gjerne vil få med meg sportssending live i bilen så tar jeg enten å fyrer nettradio, eventuelt så fyrer jeg TV2 Sumo og streamer kampen og kun hører på lyden. Det fungerer faktisk overraskende bra, stortsett bedre enn live-sendingene på radio som består av musikk og reklame med noen få minutter med live-oppdateringer ifra kampene.

 

De få gangene jeg har hørt på DAB, som når jeg sitter på i en Audi Q7 med DAB så syntes jeg lydkvaliteten er temmelig begredelig. Lyden låter utrolig spiss og komprimert? Påstår ikke at FM låter bedre da jeg ikke har lyttet til FM på flere år, men lydkvaliteten du blir servert via podcast og nettradio virker jo å være bedre enn hva som serveres over DAB+. Ser jo at de som kjører over DAB+ stortsett holder seg til AAC HEv2 på 60-80kbps så det er jo temmelig overkomprimerte greier.

 

 

Hadde det ikke vært mer logisk å gå for en Internettbasert løsning? Og fokusert på at det skal være knallgod 3G/4G dekning over hele landet og få på plass løsninger hvor radioløsningene gikk over mobilnettet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

 

Altså jeg mente også at overgangen til digital-tv var bortkastet, akkuart som med radio idag hadde pengene vært mye bedre brukt på utbygging av internet kapasitet både trådløs 4G / 5G men også fiber, tenk hvor mange flere som hadde fått langt bedre nett om alle disse milliardene hadde blitt brukt på det kontra bygge en  ad-hoc løsning som DAB / Digital TV er.  

Grea er også at DAB faktisk ikke er bra, Digital TV er iallefall ekstremt merkbart i forhold til analoge sendinger, DAB er superkomprimert og låter dårligere enn 96khz mp3. Et bra FM signal høres faktisk langt bedre ut

  • Liker 2
Lenke til kommentar

NRK har selv sagt at det koster 130 mill i året å vedlikeholde FM-nettet. Samfunnskosten av DAB er 23 milliarder ifølge den siste beregningen.

 

At DAB-lobbyen i møte med disse tallene nå har fått det for seg at hele FM-nettet må skiftes ut for å drifte det noen år til, høres litt desperat ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

Hvorfor draes alltid det analoge TV-nettet inn i denne diskusjonen? Det er ikke 2 sider av samme sak, som tilhengerne av DAB prøver å forklare. 
 
Det digitale bakkenettet var kanskje (i likhet med DAB) unødvendig å bygge ut samfunnsøkonomisk. Det tilførte (også delvis i likhet med DAB) en del nytt som det analoge nettet ikke hadde, ikke minst antall kanaler og forbedret bildekvalitet.
 
Det som i hovedsak var positivt med stengingen av det analoge TV-nettet var at det frigav frekvenser til 4G. Frekvenser som i mindre og mindre grad ble utnyttet, da 3/4 av befolkningen allerede benyttet TV over satelitt/kabel/IPTV. Det igjen betyr at det en dag uansett ville vært for få brukere tilbake i dette nettet til å forsvare driften. Alternativet til det digitale bakkenettet hadde vært å kanskje la det gå noen år til analogt, for så å stenge uten å erstatte det med noe nytt.
 
Dette er ikke situasjonen for analog radio. Den "eneste" konkurrenten til de analoge sendingene er jo nå DAB+, og måten det blir gjort på er å tvinge folk til å kaste sine fullgode radioer og kjøpe nye, eventuelt kjøpe dyre adaptere, i stedet for å la det gå naturlig over mange år. Et alternativ som også kommer mer og mer er jo nettradio, som alene gjør at man bør stille store spørsmålstegn til resursbruken som DAB/DAB+ har dratt avgårde med. Jeg ser FM sammen med nettradio som det rette satsingsområdet.
Endret av madammim
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

 

Årlige driftskostnader med FM nettet er 200-250 mill.

I tillegg, dersom FM skulle bli beholdt over tid ville det også vera behov for ein total fonyelse av sendenettet. Det ville kosta eindel millardar.

http://kampanje.com/medier/2016/12/fm-utsettelse-vil-koste-radiobransjen-flere-hundre-millioner-arlig/

Greit, 100 år for å ta igjen kostnaden. Om 100 år så er jeg sikker på at det finnes et bedre alternativ enn DAB.

Hadde de driti i DAB og brukt pengene på 4/5g utvikling og subsidiert prisene for datatrafikk hadde det vært en langt bedre løsning

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilbakestående å slå av FM nettet - Hele 88% av befolkningen er imot slukkingen - Koster over 20 milliarder å bytte ut hele landets FM radioer, mens det koster litt under 100 millioner å drifte det i året. Sier seg selv at når det tar 200 år å tjene inn kostnadene på å slå av FM nettet istedenfor å drifte det ved siden av DAB så er dette unødvendig

 

Problemet er at det er brukerne som betaler for nye radioer, og NRK som betaler for FM nettet, innsparing og kostnad er ikke på samme sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Og nedtellingen til P4, Radio Norge og alle unntatt NRK går konkurs  har startet 

Kanskje det er derfor Nrk har vært så ivrige på å innføre DAB?

 

Deres inntekt er jo sikkert uansett via lisens penger, mens andre må ha annonser og lyttere, når mange av de forsvinner så forsvinner også pengene. Selvsagt vil NRK ha monopol, da kan de jo si akkurat hva de ønsker uten at noen taler dem imot.  

 

 

Tull. NRK fronter DAB fordi de har en rolle om å informere og opplyse befolkningen. Dette er vedtatt av stortinget og det er et vedtak NRK bare forholder seg til.

 

NRK ønsker ikke monopol, de ønsker mangfold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...