Gå til innhold

[Løst] Urimelig faktura fra elektriker


Kajac

Anbefalte innlegg

Hei

I siste halvdel av november hadde vi besøk av en elektriker for å fikse noen feil påpekt under el-kontroll. Det var enkle feil (koble til et par stikkontakter, koble fra en kurs fra sikringskap), og elektrikeren brukte temmelig nøyaktig én time på jobben.

 

Jeg spurte selvsagt om prisene før jeg bestilte elektriker. Jeg spurte om de hadde noen andre gebyrer (utkjøring, dokumentavgift, faktura, etc) i tillegg til montørpris, og fikk til svar at det var 812,50 i timepris, samt 11 kr. pr. kjørte kilometer, pluss evt. bompenger og parkering.

 

I desember kom fakturaen, og i den er det fakturert for to timer, altså dobbelt så lenge som elektrikeren var her. I tillegg var det fakturert for kjøring, bompenger og dokumentasjon.

 

Jeg tok kontakt med elektrikerfirma, som fortalte at den siste timen var for kjøring og skriving av dokumentasjon. Men på fakturaen er jo dette ført på egne, separate punkter i tillegg til de to timene.

 

post-121454-0-36164300-1483445816_thumb.png

 

Jeg blir altså fakturert for kjøring og dokumentasjon TO ganger. Dette synes jeg virker urimelig. 

 

Har elektrikeren lov til dette? Er det noen klagemuligheter?

Endret av Kajac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, du blir fakturert for tiden brukt på kjøring, og for utgiftene brukt til kjøring. Du blir ikke dobbeltfakturert, dette er to forskjellige poster. Timen er for elektrikeren som sitter i bilen, de 11 kronene er for bilen (diesel, forsikring, mv).

 

Punktet med dokumentasjon etter myndighetskrav er litt mer ullent. Men jeg er usikker på om du samlet sett er blitt overfakturert - var elektrikeren hos deg en time og kjørte en time, så er du rett fakturert for to timers arbeid.

 

Den eneste situasjonen hvor du er dobbeltfakturert her er hvis det gikk mye mindre reisetid enn én time (slik at du er blitt overfakturert på Timer montør-posten.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg spesifikt ba om å få alle priser spesifisert, og elektriker sier "812,50 i timepris, samt 11 kr. pr. kjørte kilometer, pluss evt. bompenger og parkering" mener jeg de har unnlatt å fortelle meg at montørtimene også omhandler kjøring, siden de også har eget punkt som heter Kjøring.

 

Uansett, elektriker 27 minutter på kjøring (i følge data jeg har fått hos dem. Altså var elektriker hos meg én time, og kjørte totalt 27 minutter på mitt oppdrag.

 

De oppgir også at han har brukt 30 minutter på å lage dokumentasjon og rapport (derav to timer til sammen). Skal ikke dette dekkes i punktet "Dokumentasjon etter myndighetskrav"?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet etter håndverkertjenesteloven § 32 er at forbrukeren skal betale "gjengs pris", eller det som er rimelig ut fra tjenestens art, utførelse, og forholdene ellers. Er det avtalt en pris går avtalen foran, i den utstrekning det er avtalt noe.

 

Hvis det ikke er opplyst om dokumentasjonsavgift har ikke håndverkeren noen rett til å kreve betalt for dette. Det er imidlertid ikke noe hinder for at han tar timesbetalt for tiden som er brukt. "Timepris" betyr den tid som brukes på oppdraget, og både kjøring og dokumentasjonsutarbeidelse er en del av oppdraget.

 

Klagemuligheten er å nekte å betale den delen av fakturaen du mener du ikke har plikt til å betale, så må håndverkeren eventuelt ta saken videre til domstolene hvis de mener du har plikt til å betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøring 30 min, arbeid 1 time, 30 min på skriving av sluttkontroll og rapport, som montøren selv skriver.

Føring og innlevering av rapport gjelder jo å skrive og sluttføre kontrollrapporten. 

Dokumentasjonen du har betalt for er det de på kontoret gjør. Tar i mot rapport, utskrift av sluttkontroller og avsluttning samt fakturering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For firmaer som tar timebetalt, går det for det samme om det er ett minutt eller 59 minutter og 59 sekunder. En elektriker (og andre som følger samme metode) kan "lett arbeide" 25 timer i døgnet dersom alle jobbene er like ved hverandre og man bruker minimalt med tid på arbeidet pr kunde.

Sykt men sant...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ikke kalle disse for grådige kjeltringer akkurat. Det var de billigste av de som svarte meg på Mittanbud, og de har vært svært hyggelig og profesjonell. Men jeg har aldri brukt håndverker før, så var ikke klar over at kjøretiden også inngikk i arbeidstiden når de hadde egen kjøreavgift. Men utifra svarene her, og det jeg har funnet ut på nettet, ser det ut til å være standarden. Så jeg skulle gjerne ønske de hadde oppgitt prisene bedre, men jeg vil nok vurdere samme selskap dersom jeg trenger elektriker senere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...