Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Da er jeg igang med å test AHCI  i bios og OCZ-driver på ssd.

 

Her er AS SSD uten flushing.

 

post-117-0-61442800-1491426258_thumb.png

 

Lavere totalscore enn forrige test - men nå tar det 3 min å kjøre. Rart det ikke gir større utslag.

 

Her er med flushing på igjen.

 

post-117-0-91996200-1491426527_thumb.png

 

Ikke spesielt bra. Har fortsatt på Legacy boot etter reinstallering, så lurer på om det kan ha en impact.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruker du AS SSD ? Min brukte en evighet og fikk elendig score. Bruk CrystalDiskMark.

​Fant ut at GTX 1050 fint kan klare høyere grafikk enn det som var anbefalt uten av FPS gikk noe særlig ned. Dette spillet er vel heller ikke avhengig av veldig høy FPS heller, 40-50 fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

har du prøvd å stressteste med spill eller benchmark for å se om du opplever det samme ang. Power Level throttle ?

​Grafen gikk litt bananas nå under spilling. Men temperaturen holder seg fortsatt lav, så da er det vel ikke så ille om FPS går litt ned av og til.  Ut i fra det jeg har lest så har det noe med Turbo Boosten, som er satt i BIOS, men instillingene gjøres i XTU. Turboen gjør at en får ytelse, men når den så når grensen som den er satt til så får en Power Limit Trottle. Om hovedfokus er å få en kaldere og mer stillegående maskin, så er det nok verdt å teste å skru av Turbo Boost i BIOS.

Lenke til kommentar

Ny kjølepasta vil nok kunne hjelpe meg endel. Men at den tredje kjernen alltid blir så mye varmere har nok med kvaliteten på min cpu å gjøre, ikke kjølingen

 

Her er benchmark med 120 mV undervolting. Da throttler den ikke - 10 grader kaldere makstemp, men jeg får heller ikke noe høyere boost, og ikke noe bedre score. Scoringen har nok endel tilfeldigheter i seg, og jeg har heller ikke tatt meg bryet med å lukke andre applikasjoner for å makse.

 

attachicon.gifCapture.PNG

 

Legger merke til at Turbo boost Power max er disablet hos deg. Er dette noe du har gjort selv? Hos meg er den skrudd på.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at undervolting gjør en god jobb på CPU temp iallefall. Gikk ned 10 grader hos meg også. Fra 86 til 76grader, med -120mV, under XTU benchmark.
 

 

Men det gjorde det i alle fall ikke verre ifht. 3Dmark stresstesten. For nå ble den endelig godkjent.

Siste bilde er data i fra XTU under 3dMark stresstest.
 

post-434361-0-00671000-1491433552_thumb.jpg

post-434361-0-02951400-1491435717_thumb.jpg

post-434361-0-53648600-1491435877_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nei, det har nok ingenting å si. Jeg fikk omtrent samme resultat som deg da jeg testet første gang. Kom opp i litt over 5700 med mild overklokking av gpu.

 

ok :)

 

​Skal prøve litt mer i morgen. Men det ser ut til å hjelpe med undervolting, og Power limit throttle kom ikke tilbake under test i alle fall.

 

Hvilken test bør en gjøre hvis en vil være helt sikker på at undervolting er innenfor? Mener å ha lest at noen har fått ned i -145mV

Lenke til kommentar

Det er iGPU jeg har undervoltet. eGPU er det ikke mulig å justere spenningen på uten hacking.

 

Prøv med undervolt av cpu og evt. disable short power boost og se hva du får da.

 

Hva gjør egentlig short Power boost ?

 

​Har du prøvd å skru av hele turbo boosten?

Lenke til kommentar

Å skru av hele boosten hjelper nok lite - det er bedre at cpu har muligheten til å øke frekvensen ved behov.

 

Short er noe med ekstra strøm i korte perioder, som i en laptop som denne virker som det genererer såpass mye varme at det ikke er verdt det.

 

Du merker fort om du har satt ned spenningen for mye - da blir det svart ved belastning. Men det er ikke farlig. XTU resetter ved boot og du må prøve igjen. Det er store forskjeller på hvor mye du har å gå på, og ettersom din maskin er kaldere har du i teorien mer å gå på enn meg. Min er på smertegrensa ved 125 mV. Med ny kjølepasta kan man antagelig gå lenger. Men det er jo også de som mener det er mer å hente på å heller tillate mer strøm da når maskina likevel ikke blir for varm.

Lenke til kommentar

 

GPU Coreclock

din :  450Mhz

min : 350 Mhz

 

CPU Maximum turbo core clock

din:  3 391 MHz
min: 3 491 MHz

 

 

edit: Har du valgt høyere klokkefrekvens på GPU ?

Her er det noe feil med hvilken GPU 3dmark ser på virker det som - den interne kjører på sånne frekvenser. Jeg ser at enkelte av resultatene mine viser de to gpuene hver for seg:

 

http://www.3dmark.com/fs/12050602

 

 

på siste test så sto det over 1600MHz på min GPU

Lenke til kommentar

Den lengst ute til venstre er siste test. -125mV og short Power boost disabled. Det ser strengt tatt ikke ut til å ha den helt store effekten på selve scoren. Best var faktisk første testen jeg gjorde, før jeg endre noe som helst (nr 2 fra høyre). Helt til høyre er din test, antar at grunnen til at du får litt bedre score er enten dobbelt så mye Ram eller at du har overklokket GPU litt.

 

http://www.3dmark.com/compare/fs/12228624/fs/12228543/fs/12225783/fs/12228375#

 

 

edit: men temperaturen har selvsagt gått en del ned med undervolting:

Maks på CPU/GPU=74/75 under benchmark. Sånn jevt over ser det ut til at de ligger sånn ca på 60/70 grader.

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...