Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

 

 

Med hvilket program klarte du å få CPUen opp i 100grader ?

 

Jeg har nå testet litt:

ETU Benchmark: maks CPU temp 86grader

ETU CPU stresstest: rundt 70-80 grader

ETU GPU stresstest: rundt 67 grader

ETU memory stresstest: CPU 80-84 grader, GPU tror maks var ca 73grader

​Unigine Heaven fikk GPU opp i ca 75grader

 

 

Hvis dette er bra, så er det kanskje ikke vits å skifte ut kjølepasta på CPU og GPU. Men thermopads på Vram kan jo hjelpe på enda mer. Har heller ikke prøvd ut undervolting enda

 

På strøm og high performance?

 

 

Ingen vits å kjøre high performance. Balanced eller forsåvidt Dells strømoppsett gir lavere temperaturer som gjør at du kan få høyere maks klokkefrekvens. Men jeg synes også disse temperaturene var overraskende lave. Hvilken maks klokkefrekvens når du? Ligger den jevnt på maks, er det jo helt rått, da skal jeg ihvertfall returnere min... Min er bare i nærheten av maks i en kort periode før den blir for varm og går ned, den har vel aldri egentlig nådd maks, selv med undervolting. Skal teste mer når unger er lagt i kveld.

 

 

Den sto default på Dells strømstyring.

 

​Maks klokkefrekvens på CPU var vel 3.57GHz under iETU benchmark. Men jeg kan teste på nytt med de riktige grafene påslått.

 

​Litt kjølepasta bør vel kunne gjøre susen ?`

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unigine Heaven Benchmark,

1920x1080, High

Jeg vet ikke hvor stor påvirkning 2xAA har, eller om Direct11 krever mer.

 

Den lå stort sett i underkant av 50FPS

 

Dette var med ekstern skjerm tilkoblet via HDMI. Er det mer krevende enn på Laptop skjermen?

post-434361-0-15574400-1491410926_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Kjør en Firestrike fra 3dmark demoen også da. Ligger på Steam. Greia er at da genererer både cpu og gpu varme og det blir veldig varm i chassiset. Kjør overvåking av klokkefrekvens på cpu og gpu samtidig, så ser du om du får throttling.

 

Dette må kjøpes eller ?

Lenke til kommentar

Jeg fikk lavere frekvens med strømstyring på Høy, og derfor lavere score.

Men frekvensen ser ut til å ligge ganske stabilt, på alle kjerner og i begge tilfellene.

 

​Her ser dere med dell powerplan og deretter på høy.

 

 

Jeg vet ikke hvor Heavy denne benchmarken er. Viftene setter i alle fall ikke i gang på full guffe.

post-434361-0-09650000-1491412225_thumb.jpg

post-434361-0-26390500-1491412227_thumb.jpg

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Hehe. Da gjorde jeg en bommert og kjøpte hele pakka for 200,-

​Her er iallefall resultatene. Ikke så mye å skryte av ifht FPS, men jeg antar at instillingene som er default er for krevende for GTX 1050. Men det ser ikke ut til å det var noe problem med trottling her vel?

 

Som sagt så er jeg tilkoblet ekstern skjerm med HDMI, utgjør det en forskjell på resultatet?

 

post-434361-0-36375000-1491415539_thumb.jpg

post-434361-0-20351100-1491415544_thumb.jpg

post-434361-0-15980400-1491415546_thumb.jpg

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Den stopper etter 10 min. Får beskjed om at det ikke er en godkjent test pga ustabil fps (må være over 97%, min er på rundt 96).

 

Men så sjekket jeg grafene på Intel ETU (xtu) og der ser jeg står på slutten så viser grafen at det er power limit throttling. Hva betyr det egentlig?

 

Prøver en skydiver stresstest nå, den er visst hakket snillere. Ligger på 70-90 fps

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Her er det iallefall ikke temperaturen som er problemet.

​Hva betyr "Power Limit Throttling"?

 

Her er siste 3Dmark test, skydiver. FPS lå på mellom 70-90 når jeg så på testen, men den viser rundt 70-80 på grafen. Men denne testen fikk også "NOT PASSED". Betyr det at der en dårlig test, eller at den ikke er god nok til å komme med på "highscore" lista ?

 

På intel Extreme Tuning Utility så kan en se at "Power limit throttling" går på. Det er to tester med i grafen, først firestrike og deretter skydiver.

post-434361-0-53891600-1491421047_thumb.jpg

post-434361-0-15760100-1491421052_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ny kjølepasta vil nok kunne hjelpe meg endel. Men at den tredje kjernen alltid blir så mye varmere har nok med kvaliteten på min cpu å gjøre, ikke kjølingen

 

Her er benchmark med 120 mV undervolting. Da throttler den ikke - 10 grader kaldere makstemp, men jeg får heller ikke noe høyere boost, og ikke noe bedre score. Scoringen har nok endel tilfeldigheter i seg, og jeg har heller ikke tatt meg bryet med å lukke andre applikasjoner for å makse.

 

post-117-0-85265700-1491421268_thumb.png

Lenke til kommentar

Har ikke testet ut undervolting enda. Kan jo rett og slett være at stresstesten tyner maskinen maks.

 

Kjørte enda en test, fikk samme resultat. Men denne gangen viste det ingen power limit trottle, så det er ikke sikker dette er grunnen til at testen ikke blir godkjent.

Lenke til kommentar

Ok.

​Kanskje det er verdt å legge på ny kjølepasta allikevel da.

​Jeg lastet ned Tomb Raider og tok en benchmark med de instillingene som er anbefalt NVIDIA Geforce Experience. Dette er vel et relativt krevende spill, så scoren er vel helt ok. Når jeg testet med GTX 1060 så tror jeg at den endte på ca 60 FPS, men da var det jo også med en del bedre grafikkinstillinger.

 

post-434361-0-67260900-1491425967_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...