Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Tilfeldigvis så testet jeg headset utgangen... som tydeligvis ikke virker. Har du opplevd det samme?

Leser på nett at en clean windows install kan fikse problemet... men håper jeg slipper det.

 

EDIT: fant ut at om jeg restarter maskinen med headsettet plugget i, så fungerer de. Men de gjenkjennes ikke om jeg drar de ut og setter de i igjen, da er lyden tilbake på høytalerene. Antar at dette må være en software feil....

Endret av Erling82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ut at det var jeg som hadde laget problemet... jeg hadde avsluttet MaxxAudio når jeg holdt på å teste, og i testperioden deaktivert oppstarten av programmet....  :huh:  :nei: 
 

Jeg startet MaxxisAudio manuelt tidligere i dag, men det var tydeligvis ikke det samme som å legge det inn i oppstarten.

 

Fungerer helt fint nå.

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Forhandleren har nå lovet å registrere RMA på maskina, så jeg regner med det blir det en gang etter påske - det tar visst sin tid...

 

Samtidig har Dell tilbydd å sende ny SSD - denne gangen en Hynix, uten noen garanti for at de faktisk sender den og ikke enda en Toshiba. Samtidig påstår han jeg snakker med fra Dell at jeg har Samsung SSD og har fått en replacement Samsung. Goddagmannøkseskaft.

 

Når jeg nå kommenterer at CPU blir veldig varm tilbyr han også nytt hovedkort og kjøleløsning. Jeg er temmelig skeptisk på om det har noe for seg - det er vel mer effektivt om jeg bytter kjølepasta selv.

Lenke til kommentar

Nå har jeg brukt maskinen en del. Og jeg må si at jeg er meget fornøyd. 

  • Dønn stille ved typisk normal bruk som surfing på nett og office arbeid. 
  • Den er kraftig nok til å takle nye spill på medium/høy. Til tross for at viftene lager en del lyd, så kan ikke dette sammenlignes med feks MSI GS63VR som jeg leverte tilbake. XPS lager mye mindre støy, og i tillegg er støyen mye mer behagelig (ikke høyfrekvent)
  • Jeg liker egentlig best å bruke mus, men trackpaden er faktisk ok å bruke. På MSIen jeg hadde så fungerte den ikke i nærheten så godt.
  • Litt uvant tastatatur, ettersom jeg er vant til et som har en litt annen layout (litt lengre ut på kanten og med numerisk pad), men bortsett fra dette så er det veldig bra. Responsen og dybden på knappene fungerer bra for meg.
  • Veldig god batteritid (97Whr). På batterisparing så tror jeg den oppga over 12 timer. Da er vel skjermen dimmet ned ganske mye. Men nå har jeg brukt den i 2-3 timer med skjermen på ca 75% lysstyrke og til surfing med Chrome, fortsatt 78% batteri og den oppgir ca 9t 14min igjen.
  • Jeg gikk for FHD skjermen uten touch, og jeg angrer ikke. Matt skjerm er et stort pluss for min del.
  • Jeg har ikke installert ny win10, kun fjernet de programmene jeg ikke har behov for. Feks antivirus prog (bruker windows defender)
  • Fingerscanner er veldig praktisk. Veldig rask oppstart + innlogging med fingerscanneren er digg :) Det er noen få ganger den feiler, når jeg feks plasserer fingeren litt dårlig på scanneren.
  • Det jeg ikke har fått testet enda er videoredigering eller tyngre programmer. Men jeg antar at den tar dette på strak arm. Skulle det være nødvendig så kan jeg evt oppgradere fra 16 til 32gb ram.
  • Jeg har kun prøvd den med ekstern skjerm via HDMI og 1920x1080. Gjenstår å teste via Thunderbolt og 4k skjerm, når jeg handler meg ny skjerm.

 

Anbefales :)

 

 

Synd at det skal være såpass mange maskiner som leveres med bugs. Hadde dell fått luket ut disse så hadde de nok økt salget en god del. For min del så er dette en perfekt kombo, kompakt og kraftig som også har god batteritid.

 

 

edit:

Jeg har egentlig undervoltet med -0.120V, med XTU, men jeg oppdaget nå at det ser ut som profilen min ikke har blitt lastet inn. Så ang. batteristatus så var dette uten undervolting.

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Da har jeg fått nytt hovedkort og ny kjøler. Ser foreløpig ut til at cpu holder seg noe kaldere. Her er benchmark og stresstest etter hverandre. Fikk interessant nok current throttling nå, fikk tidligere power limit throttling... Dette er med en ny win 10 installasjon, ingen undervolting.

 

Håper jeg får tid til litt mer testing utover kvelden.

 

post-117-0-35487800-1492533922_thumb.png

Lenke til kommentar

Kjører -140 mV på cpu nå. Forsåvidt også -90 mV på iGPU, og det virker stabilt. Holder nå på med overklokking av dGPU, og nærmer meg 6000 poeng i Firestrike. Maks temperatur på 69 på dGPU og 68 på CPU med 3dmark. Veldig glad jeg fikk byttet maskinvare - men jeg tror nok mye lå i skikkelig lagt kjølepasta. Nå er det nok ikke lenger så mye å hente på å kjøre en repaste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...