Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 Jeg klarte å undervolte iGPU med -160mV uten at det ble problemer. Rundt -175mv ble det litt krøll. Satte den til -150mv. XTU GPU stresstest gir da fra 66-69 til 58-64grader på iGPU (samme temp på package). Det jeg har lagt merke til at i XTU så er spenning til CPU og GPU satt til å være adaptive og ikke static. Hvis en følger med på hvor mange volt de faktisk får så kan en se at det ikke alltid er likt, og en undervolting på feks -150mV på iGPU ikke alltid vil tilsvare at den får 150mV mindre når jeg kjører stresstest i XTU. Det vil også si at uten undervolting så kan det godt hende at den får mindre spenning, selv om en ikke har definert det.

 

Opplever at XTU er ganske ustabilt. Eller, det virker iallefall slik for meg. Testet nå flere ganger og fikk mye høyere temperaturer en tidligere.Jeg fikk rundt 90 grader makstemp. på CPU under benchmark i XTU... selv om jeg hadde undervoltet med -120mV. Skrudde den opp og ned men det skjedde ingen endring selv på 0mv. Gikk tilbake til -120mV og plutselig så var jeg på rundt 80 grader makstemp.  Leste i en av mine tidligere innlegg at jeg før har fått rundt 72-73 grader...  Antar at dette har noe med at den står i Adaptive mode og at en faktisk ikke setter den til en fast verdi.

Lenke til kommentar

Prøvde med samme verdier som det i Afterburner. Hvordan kom du frem til disse forresten?

Fikk bedre score i Firestrike benchmark nå. Men jeg ser at CPU makstemp. ligger ca 10grader høyere enn deg. Sikkert en kombo av ny kjølepasta og mer undervolting.

 

 

post-434361-0-38053500-1492809002_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har brukt xtu ja, og har ikke forsøkt å pushe iGPU. I afterburner har jeg bare tatt litt og litt og kjørt tester. Har faktisk overklokket enda mer nå, og det er stabilt i spill. Du må ikke finne på å sette spenninger til static. Litt av poenget er at systemet bruker så liten spenning som mulig så temperaturer ikke blir høyere enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er en spesiell dato, der dell er kjent for å ha gode tilbud? Har lyst på en xps 15, men tenker å avvente til jeg får minst 20% avslag, og forhåpentligvis færre feil.

Noen som har noe formening om hvor lenge jeg må vente?:p

 

Har mest lyst på. Den best specka 1080p modellen.

Lenke til kommentar

fudun:

hvilke verdier har du overklokket med i afterburner nå da? Og hvordan tester du?

Opplevde du noe forskjell på temp på iGPU når du undervoltet, eller gjorde du det mest for å forbedre batteritiden? Under spilling har vel dette fint lite å si, jeg antar at iGPU ikke får noe spenning (og ikke genererer varme) når en går over på GTX 1050.

Jeg opplevde at både XTU stresstest/benchmark + firestrike benchmark gikk helt fint på feks -130mV på CPU, men Firestrike stresstest fikk maskinen til å restarte. På -120mV gikk det fint.

 

Kenneth_H:

Jeg har den modellen du snakker om (E-Value-kode: CNX95603).

 

Tror ikke jeg har sett noen XPS maskiner med så stor rabatt. Det må i så fall være når det kommer en ny modell. Men det var jo akkurat 2000,- i avslag på den + rabatt på premium support og ulykkesforsikring. Kommer sikkert tilbud igjen, bare å følge med på dell.no.

Jeg har ikke slitt med de feilene som går igjen. Bortsett fra at Toshiba SSDen ikke er like rask som Samsung, men dette må en bare godta dersom en kjøper denne maskinen. Alternativet er å kjøpe med minimum ram og SSD og heller oppgradere selv dersom det er veldig viktig at SSDen har maks ytelse.

Ang. coil whine så kan jeg høre det hvis jeg legger hodet nærme maskinen, men det er overhode ikke noe problem under bruk. Men det kan jo hende noen andre hadde opplevd dette som et problem.

 

Det har vært bugs som har gått igjen på alle XPS modeller. Antar de dukker opp i diverse forum ettersom de som kjøper denne maskinen er opptatt av at alt skall være helt 100%, men andre maskiner som ikke koster like mye ikke blir omtalt for de samme småfeilene. Men det virker som de fleste feil blir fikset, ellers så er jo det jo alltid et alternativ å heve kjøpet og få pengene tilbake. De som ikke har problemer med maskinen sin, tar seg sjelden tid til å skrive om det på nett... en får nok derfor et inntrykk av at veldig mange XPSer som selges har bugs, men sånn tror jeg ikke det er.

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er en spesiell dato, der dell er kjent for å ha gode tilbud? Har lyst på en xps 15, men tenker å avvente til jeg får minst 20% avslag, og forhåpentligvis færre feil.

Noen som har noe formening om hvor lenge jeg må vente? :p

 

Har mest lyst på. Den best specka 1080p modellen.

 

Det er 10% på alle modeller til den 26 april, pluss 300kr av i frakt (så fraktfritt). De begynte med dette den 23 april, men så ikke denne tråden før nå.

Hadde egentlig lyst på den med 8GB RAM og 256GB PCI SSD.

Men plutselig ble den med større batteri (og da ikke med mulighet til ekstra harddisk), 16GB og 512GB til litt over prisen for den andre varianten. Holdt meg på 1080 panelet, pga matt overflate og bedre batteri, har uansett en annen skjerm som kobles til ved anledning.

Skal brukes til videoredigering og noe fargekorrigering, og annet i Adobe-verden. 

Edit: 

Og håper inderligst på Samsung SSD.. 

Endret av kornelen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En skikkelig XPS 15 9560-killer: Gigabyte Aero 15:

 

 

 

gigabyte_aero_15_open-100720498-large.3x

  • CPU
    7th Generation Intel® Core™ i7-7700HQ (2.8GHz-3.8GHz)
  • Display
    15.6" UHD 3840x2160 Anti-Glare Display LCD
    15.6" FHD1920*1080 IPS Wide Viewing Angle Anti-Glare Display LCD

    *X-Rite™ Pantone® certified display

  • System Memory
    8GB/16GB DDR4 2400 2 slots (Max 32GB)
  • Chipset
    Mobile Intel® HM175 Express Chipset
  • Video Graphics
    Intel® HD Graphics 630
    NVIDIA® GeForce® GTX 1060 GDDR5 6GB
    Supports NVIDIA® Optimus™ Technology
  • Storage
    -2 x M.2 SSD slots (Type 2280, supports NVMe PCIe X4 & SATA)

    *The storage capacity may differ by country and region. Please contact your local dealers or retailers for the latest product information.

  • Keyboard Type
    Full-sized Island-style Auto-adjusting Backlit Keyboard
  • Optical Disk Drive
    N/A
  • I/O Port
    USB 3.0 (Type-A) * 3, Thunderbolt 3 * 1(USB Type-C),
    HDMI 2.0, mini DP, Headphone-out jack (Audio-in Combo), SD Card Reader, DC-in Jack, RJ-45
  • Audio
    2 Watt Speaker *2, Microphone, Dolby® Digital Plus™ Home Theater
  • Communications
    Wireless LAN: 802.11 ac
    Bluetooth: Bluetooth V4.2
  • Webcam
    HD Camera
  • Security
    Kensington Lock
    Intel® Platform Trust Technology (Intel® PTT)
  • Battery
    Li Polymer 94.24Wh
  • Adapter
    150W
    166.5 x 64 x 22 mm
    6.56 x 2.52 x 0.87 inch
  • Dimensions
    356.4(W) x 250(D) x 19.9(H) mm
    14.0 (W) x 9.8(D) x 0.78(H) inch
  • Weight
    ~2.1 kg (w/Battery, M.2 SSD)
    4.62 lb
  • Live Stream
    XSplit Gamecaster + Broadcaster membership (3 months)

    *Free 90-day TriDef SmartCam License.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg på. Aero 14 kommer iallefall ikke, det har jeg fått svar på fra Gigabyte før jeg kjøpte XPS.

GTX 1060: Kraftigere, men forvent mye mer støy og varme. Samt en lader som mest sannsynlig er vesentlig større og tyngre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nytt alternativ: Asus UX550 15" med GTX 1050 Ti, 15-20K:

 

ASUS-ZenBook-Pro-UX550_blue_07.jpg

 

  • Intel® Core™ i7-7700HQ (2.8 GHz)
  • NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti 4 GB
  • 16 GB RAM, 512 GB SDD
  • 15,6" UHD Antirefleks-skjerm
  • WiFi 802.11ac, Bluetooth 4.1 (Dual band) 2*2
  • 1x USB3.1-Type C Thunderbolt & 2x USB 3.0
  • Illuminated Chiclet Keyboard
  • Windows 10''
  • 20K
Endret av C64C
Lenke til kommentar

Nei, kan ikke si det. Hadde problemer med coil whine og syns heller ikke tastaturet var noe særlig.

 

Spent på å se om asusen sliter med det samme.

 

Du får skrive en liten omtale om Asus UX550-en her, da.

 

Min XPS 15 holder koken etter halvannet år, men vurderer 14" for å ha noe som er litt enklere å jobbe med på farten.

Lenke til kommentar

Jeg ble overraska over hvor stor og tung XPS 15 var i forhold til min gamle Lenovo X1 Carbon touch (14"), så sistnevnte er fortsatt den jeg drar opp på fanget for kjappe oppgaver. Enig med Hotel Papa om at tastaturet ikke var noe særlig - ihvertfall når man er bortskjemt med Lenovo sitt.

 

Blir spennende å høre hvordan Asusen gjør det i forhold. Selv holder jeg på Dell-maskina, men hadde nok ikke brukt egne penger på denne. Hjemme hos meg bor den i docken inntil jeg får ut fingeren og oppgraderer den stasjonære. Den dagen det skjer, vet jeg faktisk ikke hva jeg skal bruke XPS-en til.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på å se hvor mye tastaturet på asusen gir etter. Det ligger et par filmer på YouTube, der folk relativt lett klarer å presse hele tastaturflaten ned. Dette var demo modeller under lanseringen, så får håpe på at de har fikset det.

 

Hvis denne maskinen ikke faller i smak, så aner jeg ikke hva jeg skal kjøpe. :p Sondert terrenget i noen uker nå, og syns det er vanskelig å finne noe som møter mine ønsker..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...