Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Må en gjøre noe for at innstillingene i XTU skal lastes ved restart av windows ?

 

Jeg ser forresten at XTU har noe som heter App Profile Pairing. Dette gjør at en kan lage oppsett som skal lastes når en kjører gitte programmer. Hvis en da bare hadde hatt muligheten til å justere viftehastigheten også her....

 

 

EDIT: fant ut at xtuService.exe starter automatisk og laster inn profilen jeg har laget, ute å måtte starte selve programmet

Endret av Erling82
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter ca 5 min på 34-37 grader så skrudde viftene seg av. Ser ikke helt poenget med at de skal gå så lenge når maskinen allerede er kald.

 

Det ser ut til at den holder seg rundt 40-45grader når jeg bruker Chrome. Har nå 8 faner oppe inkl en 4K video på youtube som streamer. Etter noen minutter med denne temperaturen så kom viftene på igjen, men bare helt svakt. 

Mens jeg skriver så har temperaturen på CPU droppet til 36grader, men viftene går fortsatt... antar at de går i 5min før de skrur seg helt av.

Det eneste jeg savner nå er mulighet til å justere vifteprofilen ifht temperaturen. Der har Dell noe å være av MSI.

Etter ca 5 min på 34-37 grader så skrudde viftene seg av. Ser ikke helt poenget med at de skal gå så lenge når maskinen allerede er kald. Det ser ut til at den holder seg rundt 40-45grader når bruker Chrome. Har nå flere faner oppe og en 4K video på youtube som streamer. Fortsatt er viftene av.

Lenke til kommentar

Spilte Tomb Raider en god stund i går, CPU kom aldri over 75 grader og viftene gikk heller aldri på fullt. Godt fornøyd med min maskin til nå. Håper jeg kan få testet litt videoredigering i løpet av påsken :)

 

Kan jeg forvente en enda kaldere maskin med ny kjølepasta og thermopads på VRAM?

Lenke til kommentar

Min SSD fikk ikke noe bedre ytelse med flushing disabled, faktisk dårligere ytelse.

Avsluttet programmer som kjørte i bakgrunnen, restart etter hver gang jeg endret instillingen. Kjørte også test med flushing disabled to ganger for å sjekke at det ikke var en feil.

Var det først når du skiftet til ACHI og den gamle driveren at du fikk bedre ytelse?
 

post-434361-0-03331400-1491566394_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg fikk bedre ytelse med no flush, men tallene ble litt endret, og AS SSD fungerte greit først etter bytte til AHCI og OCZ-driver.

 

Vil vel anta at du får bedre temperaturer med kjølemodding. Flere skriver at de får 10 grader ytterligere redusert temp eller noe sånt. Har du det store batteriet?

 

Jeg har også testa litt spilling. Kræsjet et par ganger, så jeg satte ned til 110 mV og skrudde på short power boost igjen. Da ble det stabilt.

 

Her er temperaturlogging fra en times tid med XCOM2. Konstant power limit throttle og opp i 92 grader. Sjelden CPU er over 20% utnyttet da. Har ikke logget GPU, men vil tro det er den som har det vondest med de høye temperaturene.

 

post-117-0-04891800-1491567918_thumb.png

Lenke til kommentar

Men har du lest hvilke temperaturer de da har endt opp med? Jeg vil tro at en makstemp på 75grader og idle rundt 35 er ganske bra.

Jeg har ikke opplevd power limit throttle mer, tror det ble bedre etter jeg prøvde med undervolting. 

Du har jo logget temperaturen på GPU ser jeg, nederst på listen (brun). Ser ut som den ligger langt lavere, rundt 70grader?

 

 

Her er det en som snakker om og har en løsning på power limit throttling. Det kan virke som det Turbo Boost som gjør at en overskrider powerlimit grensen som er satt av dell.

Lenke til kommentar

http://forum.notebookreview.com/threads/xps-15-9550-temperature-observations-undervolt-repaste.785963/page-54#post-10345187

 

 

There are two popular undervolt tools: Intel XTU and ThrottleStop. XTU is not recommended! This piece of software has significant bugs with the XPS 9550 and will throttle your system prematurely

 

 

hmm.... :hmm: .

 

 

 

edit: i denne artikkelen så er det faktisk XTU som brukes
http://forum.notebookreview.com/threads/xps-15-9550-temperature-observations-undervolt-repaste.785963/

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Artikkelen ang kjølepasta som er nevnt tidligere, linker også til en artikkel ang undervolting. Ser at der også anbefales Trottlestop fremfor XTU.

 

http://www.ultrabookreview.com/14875-fix-throttling-xps-15/

 

http://www.ultrabookreview.com/10167-laptop-undervolting-overcloking/

 

Note: Undervolting can also be done with XTU, however due to the performance impact the software/service has while running, plus its many bugs with re-applying/identifying CPU data, I recommend ThrottleStop instead.

Lenke til kommentar

Spilte Tomb Raider en god stund i går, CPU kom aldri over 75 grader og viftene gikk heller aldri på fullt. Godt fornøyd med min maskin til nå. Håper jeg kan få testet litt videoredigering i løpet av påsken :)

 

Kan jeg forvente en enda kaldere maskin med ny kjølepasta og thermopads på VRAM?

Hehe, her har jeg gjort en "liten" feil. Skrudde på FPS måler og oppdaget at den lå veldig lavt. Oppdaget så at jeg har glemt ut at jeg har satt Dell Command | Power manager til quiet.... Satte den tilbake til optimal og FPS gikk opp til normal. Dette resulterte i at viftene også går raskere. Men faktum er det at jeg spilte faktisk en god stund i går, så det er faktisk mulig å spille med mindre støy dersom det er et spill som krever lavere FPS :) Får sjekke temperaturen igjen.

 

Det stemmer kanskje ikke at Windows overstyrer Dell command helt.

 

Edit: får ikke håpe jeg har testet benchmark også i quiet modus...

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Brukte Throttlestop forrige runde. Men det er mye som er enklere med XTU, så jeg bruker det for nå.

 

Fun fact (uten skjermbilde akkurat nå): Snudde laptopen med lokket ned, og da gikk temperaturer ned mer enn 10 grader. Hører vifta mye bedre selvfølgelig. I første omgang forsvant power limit throttle, men med litt tyngre spilling kom den igjen.

 

GPU-tempen som XTU viser er intern, og den er inaktiv mesteparten av loggingen som vises. Det er dermed passiv oppvarming til 70 grader, som er ganske drøyt

Lenke til kommentar

Ja, det var ikke fullt så enkelt i trottlestop, er derfor jeg også bruker XTU.

 

Hmm.. så da kan det jo definitivt være verdt å skifte ut kjølepasta og evt sette på thermopads  for din del. Og det betyr jo også at maskinen gjerne kunne stått på noe som gjør at den får lufting under.

GPU-temp i XTU er fra iGPU? Slik at når en bruker spiller og bruker dGPU så vet en egentlig ikke temperaturen på den?
Har du prøvd andre programmer for å se hva temperaturen på dGPU er? MSI Afterburner feks?

Lenke til kommentar

Jeg holder på å tilpasse Pelicasen, slik at jeg kan ta med meg maskinen neste gang jeg skal reise på jobb. Den fikk akkurat plass i Pelicase 1085 :)

Neste steg er å legge på et tynt stoff på skummet. Er kanskje ikke nødvendig, men følte skummet langs kanten ble såpass tynt at jeg tenkte det kunne være greit med noe som tåler litt mer.
 

post-434361-0-66966300-1491604964_thumb.jpg

post-434361-0-86402100-1491604967_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, så litt på GPU-temp i Afterburner tidligere. Det blir kjempevarmt, og throttling starter fra 78 grader, så det er aldri full pupp på klokkefrekvens, for å ikke snakke om boost.

 

Sliter med temperaturer altså. Det skjermbildet i stad var ved veldig lett belastning egentlig. XCOM2 kræsja et par ganger selv med undervolt og laptopen opp ned. Viftestøyen er helt ganske drøy, så jeg må ha hodetelefoner på for å ikke plages av den. Har forsøkt å sette den med lokket åpent og luft under, men det virker som det kjøler bedre opp ned, og lufta blåses ut bak sånn at lokket faktisk blokkerer litt av luftstømmen når det er åpent. Du merker at lufta blåser foran skjermen når lokket er åpent tenker jeg.

Lenke til kommentar

Opplevde faktisk litt power throttling selv i dag, men bare et kort øyeblikk. Har nok pushet grafikken litt hardt også, godt over hva som var anbefalt/optimalt av Geforce Experience. Bedre grafikk, men relativt lav FPS.

 

Spilte sikkert i nesten 2 timer, og det ser ut til å ha vært power throttling i ca 10min.

 

 

Package temp

max : 81

Average:69

 

CPU temp

max: 80

average: 67

 

 

Får prøve å få sjekket temperaturen på GTX 1050 etterhvert også da. Og ettersom jeg allerede har kjølepasta og thermopads så kan jeg jo vurdere om jeg skal prøve meg på det også.

 

Prøvde du ut tipset i videoen, ang power limit throttling ?

post-434361-0-18944100-1491614738_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Denne;

 

 

Men har du lest hvilke temperaturer de da har endt opp med? Jeg vil tro at en makstemp på 75grader og idle rundt 35 er ganske bra.

 

Jeg har ikke opplevd power limit throttle mer, tror det ble bedre etter jeg prøvde med undervolting.

 

Du har jo logget temperaturen på GPU ser jeg, nederst på listen (brun). Ser ut som den ligger langt lavere, rundt 70grader?

 

 

Her er det en som snakker om og har en løsning på power limit throttling. Det kan virke som det Turbo Boost som gjør at en overskrider powerlimit grensen som er satt av dell.

https://www.youtube.com/watch?v=U6LgeE56cQ4

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...