Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Laggen kom først etter jeg oppdaterte intel HD graphics sist.

 

Ser ut som disabling av maskinvareakselerasjon hjalp - men vil man ikke helst ha det?

 

Jeg vet faktisk ikke helt hva dette gjør. Men jeg opplevde akkurat det samme med MSIen jeg hadde. I fullskjerm ble skjermen svart når jeg feks på youtube. Å skru av maskinvareakselerasjon var tipset google gav og det hjalp. Opplevde ikke noe dårligere opplevelse når jeg testet på 4k video etterpå, så jeg vet ikke helt hva det har å si.

Lenke til kommentar

Takker for mye bra research, Erling! Antar at det er mulig å lage en fungerende maskin ut av denne likevel. Men jeg er veldig skeptisk til å eie den over tid sånn som Dell opererer.

 

Må ta kvelden nå og knote litt til i morgen. 

 

Venter samtidig på tilbakemelding fra Dell på den siste sytinga mi.

Lenke til kommentar

http://www.tech-recipes.com/rx/53337/disable-hardware-acceleration-in-mozilla-firefox-chrome-and-internet-explorer/

 

"By disabling the hardware acceleration setting in a browser, you are forcing it to process all graphics with the GPU (graphics processing unit). This lessens the browser’s work load and helps you to speed up its function."
 

Jeg hadde faktisk trodd det var motsatt, at når den var aktiv/på så var det GPUen som tok mesteparten av jobben. Men om dette stemmer så kan det vel ikke være negativt å skru den av.

 

 

Håper min bli levert i morgen, og at den leverer :) Er redd for viftestøy og coil-whine, men håper jeg slipper å levere denne tilbake.

 

God natt :)

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Begynner å lure på om det er skrevet feil i den artikkelen.

http://www.pcadvisor.co.uk/how-to/internet/how-turn-off-gpu-hardware-acceleration-in-google-chrome-3605455/

 

"Google Chrome supports GPU hardware acceleration, which means it doesn't need to rely solely on the CPU to render web pages. This should be a good thing, and it should speed things up. In many cases it is, but hardware acceleration in Chrome can also cause problems including keyboard and mouse lag, slow performance, scrolling glitches and tabs not loading. If you're experiencing performance issues with the browser, here's how to turn off (or on) "

 

 

 

Dette høres mer logisk ut. Antar at problemet ligger i driveren som ikke spiller helt på lag med Chrome.

Men har du opplevd noe negativt etter at du skrudde det av? Sliter du feks med å spille av 4k video på youtube? Jeg opplevde ikke noe negativt når jeg gjorde det på min.

 

Lenke til kommentar
Da har jeg mottatt min XPS 9560.

​Har ikke gjort noen oppdateringer enda, kun installert Dropbox for å sikre meg de 20gb som tydeligvis gis med denne maskinen. Ser ut som jeg også fikk Toshiba SSD, hvordan kan jeg sjekke hardware specs? Får jo stort sett bare opp forkortelser.

 

Ingen problem med coil-whine. Dvs. hvis jeg legger øret helt inntil tastaturet så kan jeg høre det, men jeg har strengt tatt ikke et behov for å gjøre det ;)

Men det virker som viftene går på lav hastighet nesten hele tiden. På MSIen kunne jeg justere vifteprofilen slik at de skrudde seg av når CPU/GPU kom under en viss temp.  Får teste litt mer i kveld og gjøre alle oppdateringer og anbefalte justeringer.

 

​En ting er sikkert; AS SSD fungerer DÅRLIG på denne maskinen. Jeg tok to tester med Crystal Disk Mark, for å se om det var endring. AS SSD tok så lang tid at det ikke var snakk om å ta enda en test. Mulig det kan hjelpe å oppdatere drivere.

 

Antar at dette er OK for denne SSDen. Selv om Samsung tydeligvis er raskere.

post-434361-0-01945300-1491398889_thumb.jpg

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

plutselig skrudde viftene seg av mens jeg surfet på nett. Kan jo hende at den hold på med noe i bakgrunnen. Nå ble det dønn stille :D

 

edit: det virker som at når de først skrur seg på, så går de en god stund før de slår seg av

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Joda, men det er spennende å se hva slags resultat du får også. Stresstest er det vel mange meninger om. Jeg har egentlig bare brukt den innebygde i XTU og mange omganger med 3dmark. Litt tøffere stresstesting kan gjøres med Prime95 - som stresser mer enn det som er realistisk å bli utsatt for i vanlig bruk. Viktigste er egentlig at det er sammenlignbart så man ser hvor mange grader du går ned. Antagelig når du 100 grader på cpu uansett, så forskjellen blir på throttling.

 

3Dmark må kjøpes, eller ?

 

Edit: fant Unigine Heaven og Inten ETU.

 

​Brukte du IETU eller ThermalStop til undervolting forresten ?

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

Med hvilket program klarte du å få CPUen opp i 100grader ?

Jeg har nå testet litt:

ETU Benchmark: maks CPU temp 86grader

ETU CPU stresstest: rundt 70-80 grader

ETU GPU stresstest: rundt 67 grader

ETU memory stresstest: CPU 80-84 grader, GPU tror maks var ca 73grader

​Unigine Heaven fikk GPU opp i ca 75grader

 

 

Hvis dette er bra, så er det kanskje ikke vits å skifte ut kjølepasta på CPU og GPU. Men thermopads på Vram kan jo hjelpe på enda mer. Har heller ikke prøvd ut undervolting enda

Lenke til kommentar

Med hvilket program klarte du å få CPUen opp i 100grader ?

 

Jeg har nå testet litt:

ETU Benchmark: maks CPU temp 86grader

ETU CPU stresstest: rundt 70-80 grader

ETU GPU stresstest: rundt 67 grader

ETU memory stresstest: CPU 80-84 grader, GPU tror maks var ca 73grader

​Unigine Heaven fikk GPU opp i ca 75grader

 

 

Hvis dette er bra, så er det kanskje ikke vits å skifte ut kjølepasta på CPU og GPU. Men thermopads på Vram kan jo hjelpe på enda mer. Har heller ikke prøvd ut undervolting enda

 

På strøm og high performance?

Lenke til kommentar

 

Med hvilket program klarte du å få CPUen opp i 100grader ?

 

Jeg har nå testet litt:

ETU Benchmark: maks CPU temp 86grader

ETU CPU stresstest: rundt 70-80 grader

ETU GPU stresstest: rundt 67 grader

ETU memory stresstest: CPU 80-84 grader, GPU tror maks var ca 73grader

​Unigine Heaven fikk GPU opp i ca 75grader

 

 

Hvis dette er bra, så er det kanskje ikke vits å skifte ut kjølepasta på CPU og GPU. Men thermopads på Vram kan jo hjelpe på enda mer. Har heller ikke prøvd ut undervolting enda

 

På strøm og high performance?

 

 

Ingen vits å kjøre high performance. Balanced eller forsåvidt Dells strømoppsett gir lavere temperaturer som gjør at du kan få høyere maks klokkefrekvens. Men jeg synes også disse temperaturene var overraskende lave. Hvilken maks klokkefrekvens når du? Ligger den jevnt på maks, er det jo helt rått, da skal jeg ihvertfall returnere min... Min er bare i nærheten av maks i en kort periode før den blir for varm og går ned, den har vel aldri egentlig nådd maks, selv med undervolting. Skal teste mer når unger er lagt i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...