Gå til innhold

RYKTE: XPS 15 blir en skikkelig MacBook Pro-«killer»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Undervolt av iGPU kan ha en effekt på temperaturen inne i chassiset når man ikke bruker eGPU, men den er nok ikke stor. Det kan jo bidra til mindre viftestøy og lavere temp på CPU.

 

Du må bruke andre verktøy for å overklokke GPU. MSI Afterburner for eksempel. Synes ikke det hadde noen stor effekt, da du ikke kan endre GPU-spenning og det er så varmt inni der uansett. Har ikke gjort noen GPU-overklokk i dag, så resultatet jeg fikk var nok mye tilfeldigheter. Det varierer gjerne endel når man har så høye temperaturer som vi har.

 

Men jeg testa mye for et par uker siden, og da gikk jeg i snitt opp 300 poeng i Firestrike ved at GPU throttlet mindre med undervolt av CPU og å skru av short power boost. MSI afterburner og de fleste andre lignende verktøyene har gode monitorløsninger for temperatur, så der ser man tydelig at både CPU og GPU raser opp og ned i klokkefrekvens som følge av throttling.

 

God natt - ble altfor seint i kveld. Har en sønn på snart to som vekker meg om tre timer...

Lenke til kommentar

Ja det ble definitivt litt for få timer med søvn i natt...

 

 

Jeg vet ikke om det er fordi maskinen har gjort seg ferdig med oppdatering og nedlasting, eller om det er undervolting som er trikset. Men nå er viftene helt av mens jeg surfer og bruker maskinen til lette oppgaver :)

Opplevde heller ikke problemet med Chrome. Men jeg oppdaterte alle drivere før jeg installerte Chrome, og det er iallefall ingen lagging her. Så jeg slapp å deaktivere maskinvareakselerasjon.


Har du prøvd å åpne din XPS? Leste et sted at det er noen klips som knekker veldig lett når en skal ta av dekselet... så ble litt skeptisk.

Lenke til kommentar

Jeg fant forresten ut at Dell har et eget program der en kan gjøre diverse innstillinger ifht. kjøling og batteri.

Hvis noen irriterer seg over at maskinen til tider starter viftene uten noen spesiell grunn, så kan en sette den i quiet mode :)

Fant også en mulighet for styring av batterilading, jeg kommer til å være tilkoblet strøm mye når maskinen blir brukt med ekstern skjerm/tastatur/mus. Så da er det greit å kunne spare batteriet mest mulig. Det fantes også mer avanserte instillinger for lading.

post-434361-0-00719400-1491462396_thumb.jpg

post-434361-0-99224000-1491462398_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva som faktisk overstyrer hva. For når jeg setter på Høy ytelse under windows strømstyring så øker klokkefrekvensen på CPU. Men det ser ikke ut til å ha noen effekt å sette Dell Command Power Manager til Quiet når jeg ser på grafen i XTU. Men maskinen blir umiddelbart helt stille i det jeg trykker på Quiet. Kan virke som Dell Commant Power Manager kun overstyrer viftene, og ikke CPU. Men så lenge CPU da blir varm så vil viftene slå seg på igjen uansett.

Så... det virker som windows overstyrer Dell Command Power Manager.

Lenke til kommentar

Ok.

Da bør det jo ikke være så vanskelig.

Har kjørt noen stresstester med 3Dmark SkyDive nå. Tror den er er mer passende enn Fire Strike. Men det ser ut til at "Turbo Boost Short Power Max Enable" faktisk gjør den mer ustabil når jeg har undervoltet. Fikk restart på både -125 og -120mV nå. Men var stabil på -120mV når jeg skrudde den av. Skal teste litt til. Kan hende jeg kan undervolte enda litt til allikevel. 

Lenke til kommentar

Dette er vel bra?:) Lukket lokk på skjermen må jo generere en del ekstra varme?
Jeg testet forresten med og uten ekstern skjerm via HDMI, utgjorde ingen forskjell i Benchmark.

 

-135mV ble for mye. CPU stresstest gikk ok, men benchmark i XTU fikk maskinen til å restarte. Jobber meg oppover, men antar at jeg ender på -120mV for å ha litt å gå på. 

 

 

Hvordan registrerer du maks temp? kun ved å studere grafen?

Lenke til kommentar

-130mV, 

Turbo Boost Short Power Max:Disabled

 

XTU benchmark,

maks temp 71grader 

mask CPU frekv: 3,57MHz

 

jeg ser at frekvensen jobber litt, men dette kan vel ikke anses som throttlig ?

 

Skal teste ut i 3Dmark nå, for å se om jeg faktisk kan ha den på -130mV

post-434361-0-53053800-1491478285_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Tok en ny test, fikk maks temp på CPU: 69grader. Da er det en av kjernene som er 2-3 grader varmere enn de andre.

GPU makstemp: 60grader..

 

Nå går viftene på minimum, virker som idletemp er rundt 35-37 grader på både CPU og GPU.

 

Virker jo lovenden, dersom 3Dmark også godtar dette :)

 

 

Har du gjort noe mer enn å undervolte og diable:Turbo Boost Short Power Max ?

Lenke til kommentar

Nå gikk jeg forresten inn i Dell command | Power manager og valgte quiet, viftene skrudde seg av umiddelbart. Deretter satte jeg den tilbake til optimal. Viftene er fortsatt av og temperaturen ser ut til å ligge stabilt på 36-40 grader uten at de skrur seg på. Antar at viftene krever at temperaturen er lav nok i et gitt antall minutt før den skrur av viftene. Skulle gjerne fått justert de grensene litt, for det er så sinnsykt digg med en laptop som er helt dønn stille. Men som sagt, det fungerer å gå inn i Dell power manager og gjøre det manuelt.

Lenke til kommentar

-130mV fikk maskinen til å restarte

 

-125mV ser ut til å fungere.

 

XTU benchmark (tok 3 stk), makstemp:

CPU: 72-73

GPU: 62-63

 

 

FireStrike benchmark, score: 5236

makstemp:
CPU.......... 74
GPU.......... 65

Package.... 76

 

Det er jo noen steder der frekvensen går ned, men dette samsvarer jo også med CPU utilization. Jeg fjernet denne fra grafen ettersom det ble litt rotete. Fortsatt ikke throttling, eller?

post-434361-0-19620800-1491481302_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jaja... min maskin er kanskje kald, men den er visst ikke så glad i undervolting. Firestrike Stresstest låste maskinen ved -125mV og ved -120mV så restarter den.

 

XTU benchmark (tok 3 stk), makstemp ved -120mV

CPU:...... 73-74

GPU: ......64-66

Package:..... 74

 

Så forskjellen fra -125mV var iallefall ikke veldig stor i XTU benchmarken. Jeg vet ikke om det er XTU som hindrer viftene i å øke eller om den rett og slett ikke stresser CPUen lenge nok, men viftene er ikke veldig aktive under denne testen.

 

 

Benchmark gikk jo helt fint i går på -120mV, og det gjorde vel forresten også SkyDive stresstesten.  Men det er tydelig at dette enten er smertegrensen til CPUen, eller at FireStrike stresstesten rett og slett er litt for heavy for den.

 

Men en annen ting:

Når en Skrur av Turbo boost short power så hindrer en jo CPUen i å få et lite boost med at en tillater at den trekker mer et kort øyeblikk. Hvis en øker grensen for effekten (watt), så betyr det jo også at spenningen (volt) øker.

 

P=UxI, altså effekt=spenning x strøm

 

P=UxI --> U=P/I

 

altså om effekten P øker, og strømmen I er konstant, så vil også spenningen U øke. Den kan da virke som at dersom en skrur av Turbo boost short power, så hindrer en CPUen i å få litt ekstra spenning når det trengs. Jeg skal teste på nytt noen ganger, men jeg mener å huske at jeg hadde den på når jeg hadde undervoltet med -120mV sist. Men jeg tror jeg da kun brukte SkyDive Stresstesten.

 

Hva som er best vet jeg ikke, ettersom undervolt gjør CPUen kaldere, mens turbo gjør den varmere.... så det kan hende at det er bedre med mindre undervolting og heller skru av turbo boosten.

 

 

Har du kjørt 3DMark stresstest, eller bare Benchmark ?

Lenke til kommentar

-120mV

Turbo Boost Short Power Max Enabled

 

FireStrike Stresstest

Frame rate stability 99%, (dette er det beste jeg har oppnådd til nå)

PASSED 

 

Data fra XTU:

CPU.......... 79
GPU.......... 69

Package.... 78

 

 

Data fra 3Dmark:
CPU.......... 78
GPU.......... 68

 

NVIDIA GeForce GTX 1050

Clock...................1354 MHz (1354 MHz)

Memory clock......1752 MHz (1752 MHz)

post-434361-0-27415700-1491487040_thumb.jpg

post-434361-0-05865300-1491487053_thumb.jpg

Endret av Erling82
Lenke til kommentar

-120mV

Turbo Boost Short Power Max Enabled

 

FireStrike benchmark, score: 5262

makstemp:
CPU.......... 75
GPU.......... 65

Package.... 74

 

Ganske identisk resultat som tidligere, poengscoren er faktisk litt høyere.

Maskinen min er iallefall mer stabil med Turbo Boost Short Power Enabled, og temp og benchmark ser ut til å være ganske likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...