Gå til innhold

En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på


Anbefalte innlegg

Se der ja, visste det jo egentlig, men greit du sier det selv også. Upartisk er du nok ikke, og du er en veldig til ambassadør for ett bestemt merke, det har vel alle lagt merke til.

Det gjelder jo forsåvidt alle de andre debattanter her inne også som er ambassadør for dette merke, alle har egeninteresse eller eierinteresser. Dermed langt ifra upartiske debattanter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Supert om du kan gi kilde til tallet, har ikke funnet noe selv. Interessant at du trekker frem mulige tall på fremtidige batteribiler for å matche tall til en brenselcellebil som er på markedet.

Hvilket tall? Jeg oppga kilde for lagringskapasiteten til Clarity i kommentaren.

 

Eller var det antall liter per kg du mente? Det er bare å se på Mirai, den har tanker med innvendig volum på 122,4 liter, og lagrer 5 kg, altså 24,48 l/kg, og så rundet jeg opp til 25 l/kg. Dette er så godt som det noensinne vil bli ved lagring av trykksatt hydrogen i romtemperatur og 700 bar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se der ja, visste det jo egentlig, men greit du sier det selv også. Upartisk er du nok ikke, og du er en veldig til ambassadør for ett bestemt merke, det har vel alle lagt merke til.

Det gjelder jo forsåvidt alle de andre debattanter her inne også som er ambassadør for dette merke, alle har egeninteresse eller eierinteresser. Dermed langt ifra upartiske debattanter.

 

Det var da voldsomt til mistenkeliggjøring. Det sier nok mer om deg enn dem du omtaler! Jeg har ikke elbil og det vil ta fem år før jeg eventuelt kjøper en. Men som en oppegående person og veldig fan av hysteriske bensinbiler (lyd og kjøreegenskaper), så har jeg ingen som helst tvil om at batterielbiler er fremtiden (og hydrogenbiler et vanvittig feilspor).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Se der ja, visste det jo egentlig, men greit du sier det selv også. Upartisk er du nok ikke, og du er en veldig til ambassadør for ett bestemt merke, det har vel alle lagt merke til.

Det gjelder jo forsåvidt alle de andre debattanter her inne også som er ambassadør for dette merke, alle har egeninteresse eller eierinteresser. Dermed langt ifra upartiske debattanter.

Det digger med Espen er at han strør om seg med fakta. Det savnes fra hydrogenistene.

Lenke til kommentar

Jeg ser faktisk ingen hydrogenister i tråden. For meg er det revnende likegyldig hvilken teknologi som lykkes, så lenge man ikke kveler teknologien med fanatisk støtte for en annen. Så den stråmannen bør begraves. Det hadde vært flott om noen hydrogenister kunne deltatt i diskusjonen og vært en motvekt til den elbil-lobbyen som har vokst frem i Norge.

 

Espen, takk for lenken, den gikk meg hus forbi. Jeg ser de har oppgitt feil tall for motoreffekt (103 kilowatt istedet for 130kw som er riktig), men tallet for lagring kan sikkert stemme likevel. Isåfall nesten som Coupe utgaven av Civic, altså på den beskjedne siden. Det du velger å ikke si noe om er at det likevel er et godt steg opp fra Toyota Mirai, og et kvantesprang fra forrige Clarity. Brenselcelle stacken er 33% mindre og 60% mer effektiv. Den ekstra plassen er hovedsaklig brukt til å få ett ekstra sete. Hvis du ser på formen til Clarity, skal det ikke mye fantasi til for å utvide lagringsplassen vesentlig heller.

 

Her er en fin artikkel om Honda'en. Som du ser er drivstoff tilgang og økonomi det eneste punktet de trekker frem som problematisk:

https://www.cnet.com/roadshow/auto/2017-honda-clarity-fuel-cell/preview/

Lenke til kommentar

"Her er en fin artikkel om Honda'en. Som du ser er drivstoff tilgang og økonomi det eneste punktet de trekker frem som problematisk".

 

Det ville vært lett å skrive en fin artikkel om bruk av titan istedenfor stål i biler.

Masse positive ting om lavere vekt og ingen rust, og bare så vidt nevne at titan er dyrt og vanskelig å sveise. I løpet av noen år er disse problemene forhåpentligvist løst, la oss subsidiere bruk av titan i biler inntil dette skjer...

 

 

Hydrogenister med litt peiling treffer man sjelden. Mulig de holder en lav profil ennå, bortsett fra Spetalen og andre som jobber med hydrogensalg eller hydrogenbiler.

Vil man ha informasjon må man lete det frem selv på www.hydrogen.no

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Du svarer ikke på spørsmålet, kan du dokumentere påstandene eller er det kun din personlige mening?

Hva vil du at jeg skal dokumentere? At hydrogen er verdens mest eksplosive gass? At verdens mest eksplosive gass *må* sikres godt for å unngå katastrofer? Skal jeg dokumentere at god sikkerhet er dyrt? Og at prisen for god sikkerhet til syvende og siste betales av 'oss'?

 

Sitter det så langt inne å innrømme at det finnes bedre alternativer enn hydrogen hvis man er ute etter utslippsfrie biler? Verken hydrogen- eller elbiler er modne produkter ennå men de fleste burde se nå at ikke bare er elbilen mer moden, vi kan se at 'full modenhet' bare er noen år unna. Det samme kan vi ikke si om hydrogenbilen. Den er avhengig av flere store vitenskapelige gjennombrudd for å nå samme grad av modenhet. Jeg har ikke noe imot fortsatt forskning på bedre metoder for lagring og produksjon av hydrogen men hydrogenbilen i sin nåværende form er et blindspor som bør avsluttes snarest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kahuna, Toyota og Honda hevder at bilene deres er trygge. Jeg ser ingen grunn til å mistro dem. Kan godt hende trykktankene er dyre, men da har du jammen ikke sett på prisen for å bytte batteripakke.

 

Før vi går helt off-topic har NVE kommet med en ny rapport som konkluderer med at voldsomme investeringer trengs i strømnettet:

http://e24.no/energi/fornybar-energi/bygger-kraftlinjer-for-140-mrd/23894217

Naturligvis er el-biler ikke et hovedtema der, men det understreker at infrastruktur for strøm heller ikke er gratis. Det er faktisk svært dyrt.

 

Hvis man er ute etter elektrisk bil, så finnes det i dag bedre alternativer enn hydrogen. Det er det ingen tvil om. Det spørsmålet som er relevant er hvorvidt utviklingen kan gjøre at hydrogen får innpass på personbiler. Utviklingen på hydrogen har ihvertfall gått meget raskt de siste årene som jeg har dokumentert i tråden. Man trenger heller ikke svært mye fantasi for å koke opp noen scenarier hvor veien til hydrogen er litt kortere. Så får vi se om batteriene kan fortsette utviklingstakten sin, og gjøre hydrogen til en parentes i historien.

Lenke til kommentar

 

Før vi går helt off-topic har NVE kommet med en ny rapport som konkluderer med at voldsomme investeringer trengs i strømnettet:

http://e24.no/energi/fornybar-energi/bygger-kraftlinjer-for-140-mrd/23894217

Naturligvis er el-biler ikke et hovedtema der, men det understreker at infrastruktur for strøm heller ikke er gratis. Det er faktisk svært dyrt.

 

 

Som du sier har dette ingenting med elbil å gjøre, det er mange ting en kan gjøre for å begrense at forbruket ikke er så høyt. Det som kommer "snarlig" er jo justeringer av pris ift forbruk. For å ta ett eksempel, kursen jeg steker på er 25A, kursen jeg lader bilen på er 16A. 

Lenke til kommentar

 

Som du sier har dette ingenting med elbil å gjøre, det er mange ting en kan gjøre for å begrense at forbruket ikke er så høyt. Det som kommer "snarlig" er jo justeringer av pris ift forbruk. For å ta ett eksempel, kursen jeg steker på er 25A, kursen jeg lader bilen på er 16A. 

Skjønner ikke relevansen her, steking pågår typisk for fullt i 10-15 minutter, mens lading på 16A kan ta over 10 timer, eller hele natta.

Effekkttopper er jo et poeng, der håper jeg det blir store utslag når man etterhvert innfører time eller minuttprising på strøm.

Bruker man mye når alle andre bruker mye bør det bli dyrt. Dette vil tjene kundene siden forbruket jevner seg bedre ut gjennom døgnet, og man kan unngå dyre og potensielt unødvendige kapasitetsutvidelser av nettet som jo faktureres direkte til forbrukere via nettleie. 

Man kan f.eks kjøre vaskemaskin og oppvask om natten samt lading av bil. Om natten skrur man jo selvsagt av varme så man slipper det også.

Lenke til kommentar

 

 

Som du sier har dette ingenting med elbil å gjøre, det er mange ting en kan gjøre for å begrense at forbruket ikke er så høyt. Det som kommer "snarlig" er jo justeringer av pris ift forbruk. For å ta ett eksempel, kursen jeg steker på er 25A, kursen jeg lader bilen på er 16A. 

Skjønner ikke relevansen her, steking pågår typisk for fullt i 10-15 minutter, mens lading på 16A kan ta over 10 timer, eller hele natta.

Effekkttopper er jo et poeng, der håper jeg det blir store utslag når man etterhvert innfører time eller minuttprising på strøm.

Bruker man mye når alle andre bruker mye bør det bli dyrt. Dette vil tjene kundene siden forbruket jevner seg bedre ut gjennom døgnet, og man kan unngå dyre og potensielt unødvendige kapasitetsutvidelser av nettet som jo faktureres direkte til forbrukere via nettleie. 

Man kan f.eks kjøre vaskemaskin og oppvask om natten samt lading av bil. Om natten skrur man jo selvsagt av varme så man slipper det også.

 

 

Tja nå vet jeg ikke hvilken mat du lager, men koking over lengre tid er jo ganske normalt. Men poenget var jo egentlig at en elbil trenger ikke være store forbruket. Men det vill gå over tid, som oppvarming. Eller lys om en ikke er gått over til led osv. Forøvrig lader jeg alltid <10A/2,4kW

 

Jeg er helt enig i hva du sier her, både for å jevne ut forbruket og det er ett potensielt inntekts felt for meg som driver med automasjon :) Man bør innføre krav om at folk blir smartere med hvordan de "forbruker" energi, også ved transport ;)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Effekt til koking/steking er forøvrig oppskrytt, toppeffekten er høy, ja, men varer kun noen minutter for de fleste.

Boost så koker det jo på 1-2 minutt, etter det drar man jo bare en sånn passe effekt. Er vel ingen her som driver storkjøkken heller.

Når man koker reduserer man varmebehovet i boligen også, det går jo ikke til spille.

Lenke til kommentar

Effekt til koking/steking er forøvrig oppskrytt, toppeffekten er høy, ja, men varer kun noen minutter for de fleste.

Boost så koker det jo på 1-2 minutt, etter det drar man jo bare en sånn passe effekt. Er vel ingen her som driver storkjøkken heller.

Når man koker reduserer man varmebehovet i boligen også, det går jo ikke til spille.

 

joda, jeg har ikke målt selv. Det var som sagt bare ett eksempel på ett produkt i hjemmet som kan bidra til forhøyet effektbehov. Og for å prøve å vise til at elbiler ikke trenger å være noe sluk. Det som er synd er jo at mange som bestiller seg elbil i samme slengen blir lurt til å installere enorme kurser for lading når de fleste ikke trenger det i det heletatt, og derfor tror mange at man har ett enormt effektsluk ved elblillading, som ikke trenger å stemme. Mens naboen irriterer seg over det sitter han kanskje med 100 60W spotter på full guff i huset. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...