Gå til innhold

En stor elbilpark vil kreve utbygging av kraftnettet. Det er det ingen som kjenner prislappen på


Anbefalte innlegg

 

Legger du deg bak en trailer hele veien? Ingen skiboks? Varmeapparatet skrudd av?

Ser du ikke hva han skriver, er forbruket høyt er det bare til å ta en pissepause på en av de to superladerne. Det er problemfritt.

 

Og den strekningen er så kort at 70D vill klare det i snøstorm, kjørte samme lengde i vinter i full storm. Må vell ned på 60 i værst tenkelig situasjon før en må lade.

Sturle har fortalt meg om teknikken å ligge bak en trailer for å spare strøm. Det må være jævli slitsomt på saltet motorvei ut av Oslo. Har knapt sett en Tesla med skiboks, sikker på at du i det hele tatt har prøvd? Kanskje du ser for deg ei hytte helt ned i dalen? En 70D vil slite. Nebbenes må være kjipeste plassen i universet å tilbringe deler av fredagskvelden når hytta venter. Sikker på at du ikke legger deg bak traileren i stedet?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 
Sturle har fortalt meg om teknikken å ligge bak en trailer for å spare strøm. Det må være jævli slitsomt på saltet motorvei ut av Oslo. Har knapt sett en Tesla med skiboks, sikker på at du i det hele tatt har prøvd? Kanskje du ser for deg ei hytte helt ned i dalen? En 70D vil slite. Nebbenes må være kjipeste plassen i universet å tilbringe deler av fredagskvelden når hytta venter. Sikker på at du ikke legger deg bak traileren i stedet?

 

 

Nei jeg har aldri kjørt med ski boks, men jeg har sett tester og forbruket går merkbart opp. Det er jo ikke overraskende. Jeg kjørte Haugesund - gol i storm i vinter i min tidligere 70D, gikk helt fint med ett par mil igjen. Det er en av de verre veiene da det er mye stigning. Legger meg aldri bak en trailer, jeg tar vare på bilene mine. En trenger ikke vente, når en er ferdig på do er bilen mer enn klar. Det er ikke ofte jeg har ventet på bilen når jeg har hurtig ladet, men den har ofte ventet på meg. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Sturle har fortalt meg om teknikken å ligge bak en trailer for å spare strøm. Det må være jævli slitsomt på saltet motorvei ut av Oslo. Har knapt sett en Tesla med skiboks, sikker på at du i det hele tatt har prøvd? Kanskje du ser for deg ei hytte helt ned i dalen? En 70D vil slite. Nebbenes må være kjipeste plassen i universet å tilbringe deler av fredagskvelden når hytta venter. Sikker på at du ikke legger deg bak traileren i stedet?

Nei jeg har aldri kjørt med ski boks, men jeg har sett tester og forbruket går merkbart opp. Det er jo ikke overraskende. Jeg kjørte Haugesund - gol i storm i vinter i min tidligere 70D, gikk helt fint med ett par mil igjen. Det er en av de verre veiene da det er mye stigning. Legger meg aldri bak en trailer, jeg tar vare på bilene mine. En trenger ikke vente, når en er ferdig på do er bilen mer enn klar. Det er ikke ofte jeg har ventet på bilen når jeg har hurtig ladet, men den har ofte ventet på meg.

Par mil igjen? Vinterstorm på fjellet? Du er min nye helt, nerver av stål denne mannen. Min dypeste medfølelse for din forstoppelse. Mange får litt doproblemer når man kommer opp i fullvoksen alder, så det er ingenting å skjemmes over.
Lenke til kommentar

 

 
Par mil igjen? Vinterstorm på fjellet? Du er min nye helt, nerver av stål denne mannen. Min dypeste medfølelse for din forstoppelse. Mange får litt doproblemer når man kommer opp i fullvoksen alder, så det er ingenting å skjemmes over.

 

 

Hvorfor er du så useriøs egentlig? helt meningsløst og jeg gidder ikke svare på slike dumheter engang. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Selv en tesla superlader(om man ser så heldig å finne en slik på fjellheimen), trenger vel så vidt jeg har forstått 1 time på å lade, under normale forhold.

For det første er det ikkje vanskeleg å finne dei. Det gjer navigasjonen i bilen for deg. For det andre vil du aldri lade ein time på ein superladar. Du ladar nok til å komme fram der du skal eller til den neste superladaren. 20 minutt er meir typisk. Ofte held det med fem, av og til må du strekkje det til 30-40 om du er på skikkeleg langtur om vinteren, men då treng du kanskje ein matbit uansett?

Det er ganske kjipt når man skal kjøre til hytta, å stå der på bensinstasjonen i 1 time, og glane på de som kommer inn, fyller tanken og kjører videre på under 5 minutter.

Dersom du gjer det slik, gjer du det feil. Har du 1000 km til hytta og berre ein superladar på vegen? I so fall kan det nok vere godt med ein times middagspause under den 14 timar lange køyreturen. Meir sannsynleg er det at du parkerer, kjøper ein bolle og ein kopp kaffi, og køyrer vidare medan du smiler litt av han som betalte 900 kroner for full tank.

1000km?

Tesla er jo i toppen av kjørelengde, og model X har jo f.eks kun 400km rekkevidde. Hvilken elbil har du egentlig?

Det var du som tok utgangspunkt i Tesla via Tesla superladar. Model S 100D har over 500 km brukbar rekkjevidde. Om det er 400 eller 500 endrar ikkje mykje. Ingen ladar ein heil time på ein superladar, med unnatak av heilt spesielle tilfelle. (Eller om det faktisk tek ein time å ete, dopause, bleieskift på den minste osb. Ei naturleg pause etter mange timar på vegen kan fort verte lenger enn planlagt.)

 

Eg har meir enn 1000 km køyring til hytta, og ville ikkje køyrt nokon annan bil enn Teslaen. Då tek eg heller fly.

 

Andre elbiler enn tesla er det vel bare å glemme å komem seg til hytta med. Og dette er før man tar i betraktning hvor små og upraktiske elbiler er med tanke på bagasje, hunder, propangasstank etc.

 

Det er heilt avhengig av kor langt du har til hytta og kva du skal ha med deg. Om hytta er ved sjøen i nabokommunen, i byen eller på ei gresk øy. Det er mange ulike hytter, eigd av mange ulike folk med ulike interesser.
Lenke til kommentar

Du lurer på hvorfor hydrogen er koblet inn i diskusjonen? Tja, kan det ha noe med tittelen og innhold i artikkelen å gjøre, mon tro? :p

 

«ELBIL VS HYDROGENBIL

Ingen vet hva det vil koste å bygge ut kraftnettet for elbiler. Hydrogen-forkjemperne etterlyser regnestykket»

Artikkelen handler stort sett om at hydrogen-propagandister prøver å spre FUD om elbiler. Det påstås at kraftnettet ikke vil takle mange elbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

hekomo, det handler om at interesser bak hydrogen i Norge ønsker en utredning om kostnadene ved opprustning av nettet knyttet til elbil. Dersom du har det minste rett vil en slik utredning konkludere med minimale kostnader, og hydrogen vil få en enda tyngre vei inn bilparken. I det bildet lukter det direkte råttent når de største elbil-tilhengerne roper ut mot en utredning.

Lenke til kommentar

Jepp, hydrogen kan lagres lett og effektivt. Dessverre har du misforstått, bildene dine handler om transport. Jeg forstår at begrepsverden er veldig komplisert, men transport og lagring er to forskjellige ting.

 

Når det er sagt er du faktisk inne på noe. Hele kontinentet har godt utbygd ledningsnett for gass, og hydrogen kan enkelt og effektivt transporteres der. Ja, selv fra Norge til kontinentet. Visste du at gassledningen i Tyskland er store nok til å lagre hydrogen som dekker flere måneder med strøm for hele Tyskland? Ja, vi snakker om det landet som bruker brunkull når solen ikke skinner, og vinden ikke blåser. Men la for all del ikke la virkeligheten komme i veien for sugerøret du har ned i statskassen.

Lenke til kommentar

hekomo, det handler om at interesser bak hydrogen i Norge ønsker en utredning om kostnadene ved opprustning av nettet knyttet til elbil. Dersom du har det minste rett vil en slik utredning konkludere med minimale kostnader, og hydrogen vil få en enda tyngre vei inn bilparken. I det bildet lukter det direkte råttent når de største elbil-tilhengerne roper ut mot en utredning.

 

NVE mener at nettet klarer det helt fint. Tar NVE feil?

 

Dette utredningstullet er bare for å lure folk inn i hydrogen-boblen. Et desperat forsøk på å kjøpe seg tid så de kan suge mer penger ut gjennom f.eks. statlige støtteordninger.

 

Jepp, hydrogen kan lagres lett og effektivt. Dessverre har du misforstått, bildene dine handler om transport. Jeg forstår at begrepsverden er veldig komplisert, men transport og lagring er to forskjellige ting.

Bildene var ment å tulle litt med hydrogenblindveien generelt, og særlig kommentaren din som jeg siterte.

 

Når det er sagt er du faktisk inne på noe. Hele kontinentet har godt utbygd ledningsnett for gass, og hydrogen kan enkelt og effektivt transporteres der. Ja, selv fra Norge til kontinentet. Visste du at gassledningen i Tyskland er store nok til å lagre hydrogen som dekker flere måneder med strøm for hele Tyskland? Ja, vi snakker om det landet som bruker brunkull når solen ikke skinner, og vinden ikke blåser. Men la for all del ikke la virkeligheten komme i veien for sugerøret du har ned i statskassen.

Så vi skal kaste bort enda mer energi på hydrogenblindveien?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Dersom NVE har gjort jobben allerede er det ihvertfall ingenting for deg å lage bråk om. Hvis du sikter til rapporten lenket her, så har du kanskje ikke lest den? Den etterlater en del spørsmål som en utredning kunne gitt endelig konklusjon på. Hva er du egentlig så fordømt redd for at en utredning skal føre med seg? Hvis hydrogen ikke har livets rett, så blir det vel aldri noe av. Kan det være at du skjønner hvor vanvittig dagens elbil politikk er, og derfor anser det som sannsynlig at politikerne vil satse på hydrogen uansett hvor idiotisk og dyrt det måtte være?

Lenke til kommentar

hekomo, det handler om at interesser bak hydrogen i Norge ønsker en utredning om kostnadene ved opprustning av nettet knyttet til elbil. Dersom du har det minste rett vil en slik utredning konkludere med minimale kostnader, og hydrogen vil få en enda tyngre vei inn bilparken. I det bildet lukter det direkte råttent når de største elbil-tilhengerne roper ut mot en utredning.

Har noen sagt at man ikke bør utrede det?

 

Vi bør helt klart begynne å legge en helhetlig strategi for overgangen til elbil. Og her er utredninger det første skrittet. Det er mye som er uavklart for hvordan regelverket bør utformes i forhold til antall ladeplasser per parkeringsanlegg, borettslag, husstander, osv. Det er også viktig å se på hvordan morgendagens strømnett kan se ut, med smarte strømmålere, et økede antall plusskunder og nye elementer som elbiler. Kanskje man f.eks bør kreve at hurtigladere i visse regioner utstyres med stasjonære lagringsbatterier. Dette er ting man ikke finner ut uten å gjøre utredninger.

Lenke til kommentar

Vel det er jo utredningen hele tråden her handler om, så ja, blant annet du har gitt klart utrykk for at du ikke vil ha en slik utredning. Hvis dette er feil, så er det greit om du sier det rett ut.

Veldig lite av diskusjonen handler om man bør/bør ikke ha en utredning. Det meste av diskusjonen dreier seg om hva en eventuell utredning vil vise.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...