Gå til innhold

[Løst] Lov å ta urimlige priser på reprasjon?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på siden har hørt med expert\elkjøp\lefdal etc.

 

Kan for det første bekrefte:

http://www.dinside.no/okonomi/gar-pc-en-din-i-stykker-kan-butikken-skylde-pa-windows-10/60948333

 

Ikke er tema lengere. Men fremdeles kan butikkene ta betalt for å reinstallere operativsystemet det jeg lurer på om det kan kreve tilsvare nye priser på produktet, samtidig skrive på en lapp det vil koste, uten å varsle på forhånd?

 

Da problemet slik jeg ser det, infocare\Evry etc tar 1500 kr for å gjennopprette recovery partisjon\eller reinstallere operativsystem som butikkene må betale.

 

Spørsmålet blir da kan jeg nekte? Og si da for å heller butikken selge et nettbrett\laptop som bvare\ hvis prisen ble tilsvarende for noen år siden?

 

Eller kan de sende faktura\ ta saken til inkasso hvis man ikke betaler?

For det er vanlig butikken har salgspant i varen til den er betalt, men butikkene vil neppe ha varer som er gamle\utdaterte.

De sier de forsøker å gjøre det så billig som mulig, men når det er utenfor kompentanse området til butikken blir det billigst mulig måte å sende den inn til ekstern verksted.

 

Kunne droppe å klage men da mister jeg reklamasjonsretten, nettbrett er svært vanskelig å gjennopprette da windows 10 bing ikke finnes:

 

https://www.microsoft.com/nb-no/software-download/windows10

Men windows 10 home\pro er mulig å reinstallere med problemet produktnøkkelen ikke funger.

 

Så har jeg god\dårlig sak i det tilfelle?

Vil samtid fraråde å kjøpe hos elkjøp\lefdal og expert, de har dårlig reklamasjons ordninger.

Aldri opplevd samme behandling hos andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du mener er urimelig pris og hva butikken mener er urimelig er to forskjellige ting. Det er vanlig å ta betalt for påbegynt time og det er vanlig med timespris over 1.000,-.

 

Et godt eksempel er en datasjappe her i byen. De har kampanje på "rens av maskinen" i ny og ne, koster da stort sett rundt 600,-. Legge inn gratisprogrammer, trykke scan, vent en stund og vipps så er det 600,- spenn i kassa for ca 10 minutter med jobb.

 

I forhold til hvor mye arbeid det er så mener jeg også at det er en urimelig pris, er ikke akkurat 1+ time med aktivt arbeid når man kjører en recovery :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva du mener er urimelig pris og hva butikken mener er urimelig er to forskjellige ting. Det er vanlig å ta betalt for påbegynt time og det er vanlig med timespris over 1.000,-.

I forhold til hvor mye arbeid det er så mener jeg også at det er en urimelig pris, er ikke akkurat 1+ time med aktivt arbeid når man kjører en recovery :p

Begynner å lurer på hva slags dataingeniør som jobber med dette.

 

Vi snakker ikke om timespris normale ansatte får, tror elkjøp\expert etc får mellom 150-200 kr time.

Da er det urimlig å prise det 1000-1500 kr time.

 

Da vi kun snakker om windows installasjon, alt annet er ikke inkludert.

Ville forvente noe mere til de prisene der.

 

Men får heller ikke svar på om jeg kan nekte, da dere ser jo å sende nettbrettet til kina er urimlig blir nok borte på veien.

Lenke til kommentar

Vi snakker ikke om timespris normale ansatte får, tror elkjøp\expert etc får mellom 150-200 kr time.

 

Uten å mene noe om hvor grensen for urimelig går. I tillegg til disse 150-200 kr. per time kommer for eksempel:

  • Feriepenger
  • Arbeidsgiveravgift
  • OTP
  • Forsikringer
  • Sosiale kostnader(avsetning til sykepenger)
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Administrasjonskostnader
  • Strøm, husleie, etc, etc...
  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Vi snakker ikke om timespris normale ansatte får, tror elkjøp\expert etc får mellom 150-200 kr time.

 

Uten å mene noe om hvor grensen for urimelig går. I tillegg til disse 150-200 kr. per time kommer for eksempel:

  • Feriepenger
  • Arbeidsgiveravgift
  • OTP
  • Forsikringer
  • Sosiale kostnader(avsetning til sykepenger)
  • Bedriftshelsetjeneste
  • Administrasjonskostnader
  • Strøm, husleie, etc, etc...

Dette må butikkene betale uansett de får service eller ikke.

En del bedrifter får støtte fra Nav til sykdom.

 

Så jeg mener dette ikke er argumentasjon nok får å gjøre ting så dyrt som mulig.

Spørsmålet blir heller om butikken burde forstått\bekreftet i så fall reprasjon blir urimlig kostnad og nekte å utføre den?

Fraktkostnad frem og tilbake til verksted er vel kostnad også men det er butikkens problem.

De har nok avtaler som gjør det billigere.

Lenke til kommentar

Dette må butikkene betale uansett de får service eller ikke.

En del bedrifter får støtte fra Nav til sykdom.

Ja, selvsagt må butikken betale det. Men butikken kan ikke magisk trykke penger. De må få de pengene fra en plass. De kan få det fra margin på produkter (det du kjøper blir dyrere), eller de kan ta betalt for tjenesten.

 

Når det gjelder sykepenger dekker arbeidsgiver første del av sykemeldingsperioden, og NAV dekker etter arbeidsgiverperioden.

Så jeg mener dette ikke er argumentasjon nok får å gjøre ting så dyrt som mulig.

Butikken skal jo tjene penger. De driver ikke veldedighet. Og husk at du må betale alle de timene den ansatte ikke har jobbet også. Og opplæring, sykemeldinger etc.

Fraktkostnad frem og tilbake til verksted er vel kostnad også men det er butikkens problem.

De har nok avtaler som gjør det billigere.

Du kan ikke si at det er butikkens problem. Som nevnt over kan ikke de på magisk vis trykke penger.

 

Jeg lurer alvorlig på om du har komt deg gjennom ungdomsskolen, for argumentasjonen din er jo helt på bærtur.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Ikke er tema lengere. Men fremdeles kan butikkene ta betalt for å reinstallere operativsystemet det jeg lurer på om det kan kreve tilsvare nye priser på produktet, samtidig skrive på en lapp det vil koste, uten å varsle på forhånd?

 

Da problemet slik jeg ser det, infocare\Evry etc tar 1500 kr for å gjennopprette recovery partisjon\eller reinstallere operativsystem som butikkene må betale.

 

Du kan bestille en recovery minnepinne for OEM-installasjon, til rundt 400,- på nettet om du leiter deg opp til leverandøren og har alt av serie-nummer for maskina og sånt.

 

Eller du kan betale i butikken hva de nå tar.

Lenke til kommentar

Alternativ 1: 

Bruke en hel kveld på å reinstallere hele PC'n 

 

Alternativ 2: 
Bruke 600 kr på å få en profesjonell til å gjøre jobben for meg mens jeg selv er på jobb. 

 

Veldig enkelt valg for min del. Ved alternativ 2 så får jeg også bruke mer tid sammen med familien min. Jeg har forsøkt reinstallere selv, og det gikk endel timer til før jeg var fornøyd med oppsettet. Min PC erfaring er nok trolig over gjennomsnittet, så den tjenesten til 600 kr er gull verd. 

Lenke til kommentar

Et godt eksempel er en datasjappe her i byen. De har kampanje på "rens av maskinen" i ny og ne, koster da stort sett rundt 600,-. Legge inn gratisprogrammer, trykke scan, vent en stund og vipps så er det 600,- spenn i kassa for ca 10 minutter med jobb.

 

Jeg har jobbet som servicetekniker, og kan meddele at reinstallasjon av OS, og "rens av maskinen" er en fastpris som stort sett følger en fast prosedyre. Det kan være lettjente penger, slik som å kjøre noen runder med anti-virus, eller det kan være et avansert problem som tar mer tid enn det man ville betalt for i arbeidstimer. Poenget er at du skal få det du ble lovet.

 

1500kr er standard pris i industrien, men det er stort sett fordi det sløser mye tid, ikke fordi det er noe vi teknikere må svette over. Service er dyrt fordi timelønnen min er dyr, og kompetansen som kreves er ikke noe den gjennomsnittlige nordmannen har, så det er "take it or leave it".

 

Vi bruker jo også skjønn selvsagt. Skal du ha hjelp til småplukk så er det ikke alltid vi gidder å ta betalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er generelt sett ikke lovlig å ta seg urimelig betalt (det være seg enten prisen er urimelig i seg selv, eller prisen er urimelig høy sammenholdt med ytelsens karakter, eller betalingen er et produkt av en tvangssituasjon).

 

Det sentrale spørsmålet er i slike tilfeller: Hva er et urimelig prisnivå? En tommelfingerregel i advokatbransjen, som er en servicebransje, er at utfakturert timepris må være minst 3x egen brutto timelønn for å dekke driftskostnader. Skal du sette en fastpris i tillegg må du ta høyde for variasjon i oppdragskompleksitet - det kan være et timinuttersoppdrag, eller et femtimersoppdrag, og fastprisen må da ligge slik at du i alle fall ikke tar et altfor stort tap på femtimersoppdragene.

 

Har du ett femtimersoppdrag per nitten timinuttersoppdrag må fastprisen tilsvare nesten en halvtimes arbeid, ellers går du i minus.

 

Denne typen vurderinger går inn i spørsmålet om prisen er urimelig. Har man fulgt vanlige prissettingsmekanismer skal det mye til for at sluttresultatet (prisen) er urimelig.

 

Kan du nekte å betale? Utgangspunktet er at du skal betale for tjenester du bruker. Forbrukerkjøpsloven etablerer et unntak hvis det er snakk om en berettiget reklamasjon (det er selgers ansvar). Gjelder ikke dette unntaket (reklamasjonen er uberettiget) må du betale, men forbrukerkjøpsloven sier at du skal ha informasjon først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg fekk ikkje heilt med meg kva som var avtalt på forhånd her.

Ein butikk kan i utgangspunktet velge å prise tjenestene sine så dyrt som dei vil, og du kan velge å ikkje bruke tjenesten.

 

Dersom du bestiller ein tjeneste utan å avtale pris så skal prisen være gjengs pris for slike tjenester, då er det begrensa kor høg prisen kan være utan at tjenesteytaren innhenter aksept frå deg.

Dette innebærer då at prisen ikkje kan være urimelig. Kva som er urimelig pris er ikkje alltid så lett å seie, men ein god peikepinn er å sjekke kva andre tjenesteytarar hadde tatt seg betalt for den same oppgåva.

Eg meiner at denne prisen nok ligg godt innfor det som du må påregne som vanlig pris. Skal du få ein arbeidstakar til å sjå på ein jobb så sitter den fyrste tusenlappen svært laust. Det skal ikkje så mykje arbeid til før ein må ta betalt for ein heil arbeidstime på grunn av at arbeidet legg beslag på tid som ikkje kan brukast på andre inntektsgivane oppgåver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Velger å avslutte der, da vi kommer ikke videre.

Selv syns jeg er urimlig å ta pris dyrere en produktet koster man skal reparere.

Da burde man fått beskjed man ikke kan reparere det. Eller kunne nekte å hente den igjen.

Du skal få et prisoverslag før du velger om du vil ha produktet reparert eller ikke. Har du ikke fått dette, kan du nekte å betale. Slik jeg forstår deg, så fikk du nettbrettet ferdig reparert tilbake uten å ha blitt informert om pris først, og uten å ha fått prisoverslag?

 

Men uansett om produktet koster 1000 eller 5000 så tar det like mye tid og innsats å reinstallere OS. Faktisk kan det ta mye lengre tid på et produkt til 1000 kroner da det mest sannsynlig er et tregere produkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De ga kun generielt prisliste:

 

Ved skade\ ta kontakt med forsikringen.

Finner ingen feil = minst 500 kr i testkostnader.

Feil tilknyttet brukerfeil\modifisering kr 500

Software feil opp mot 1500 kr hvis produktet må sendes ekstern verksted.

 

Men expert sa ikke noe pris i dette tilfellet.

Har uansett måtte betale for å få nettbrettet leveret tilbake.

 

Men har sendt en blueray toshiba på reprasjon den kostet 450 kr for 3 år siden som bvare.

Hvis den lar seg reprare frykter jeg den koster mere en den er verdt.

Så da vet jeg hvis de skulle prøve seg på 1500 kr uten bytte maskinvare og gi 2 år ny reklamasjonsrett på det kan jeg nekte det uten å risikere inkassokrav.

 

Da jeg vet elkjøp\lefdal og expert tar ofte urimilig priser på reprasjon.

Komplett har jeg aldri opplevd ligdene heller ikke digitalimpuls.

I andre tilfeller er vel heller større sansynlig produktet ikke kan bli reparert heller kredittert.

 

Vet noen om butikken\produsentene kan ta kostnader for feil gjennom software på andre en PC\laptop?

Da f.eks mobiler med android\ tver etc.

For før var ikke software feil like stor grad.

Men virker ut som produktet i dag er meningen skal kommer med ofte software f.eks konsoller.

Så da er det ekstra feilkilde som kan oppstå under reprasjon.

 

Så butikkene kan ikke kreve kostnader for å sende varer på verksted?

Det er elkjøp\expert\lefdal som sender de eksternt så dens problem det koster.

Uansett om de vet reprasjon vil bli dyrere en å kjøpe ny.

 

Da man har veldig god kjøpslov i norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Måten du skriver på er nesten helt uleselig. Er du helt sikker på at butikken ikke har opplyst om at enheten må sendes til eksternt verksted som følge av "feilen" du vil ha rettet? Du har jo tross alt fått pris-overslag på ulike tjenester...?

 

Til opplysning så kan du gjøre dette helt fint selv neste gang, eller en venn kan gjøre det for deg. Jeg ser det er en over her som skriver at "det tar en hel kveld", men jeg bruker helt ærlig talt ikke mer enn 20 minutter på det – ikke inkludert oppdateringer – og gjør det hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg snakker om en hel kveld så snakkes det om en komplett reinstallasjon, backup av dokumenter og bilder som ikke allerede eksisterer backup av, fjerning av uønsket programvare, installering og oppdatering av alle drivere, installere ønsket programvare, setup, osv. Det er ikke gjort på 20 min. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...