Gå til innhold

Dette er bilen som skal ta tungtransporten vekk fra diesel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper de ikke legger helt bort muligheten for å ha gassturbin, det ville være en fin variant å ha på steder med lite hydrogeninfrastruktur.

 

Ja, det er ofte  lurt å etablere fyllestasjoner og ladestasjoner før transport-redskapene øker i antall. Eller omtrent samtidig, som man gjorde med forbrenningsbilene.

Men  det vil være rart om denne nyskapningen, både i forhold til forurensning og arbeidsforhold for sjåførene, ikke tar mesteparten av markedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

364 stasjoner á kr? Var det ikke 30 millioner for den på Kjørbo? Så rundt 11 milliarder kr. å punge ut for Nikola, om en slik sammenligning kan gjøres(?) Kjørbo kan fylle 50 biler á 5 kg pr. døgn, tilsvarende 2,5 Nikola. De virkelige tallene er sikkert annerledes, men det er disse jeg vet om nå. Høres nesten litt mye ut med 364 fyllestasjoner, når det i Norge antydes 20 stk. for å dekke sør-Norge innen 2020. Blir spennende å følge med de neste åra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Førerhuset ser omtrent like langt ut som en middels stor campingvogn, hvor mye er det igjen til tilhengeren når totallengden ikke skal overstige 18,75m?

 

Hva blir drivstoffkostnaden per km, sammenlignet med diesel? Halvparten av drivstoffvolumet per mile sier meg alt for lite om kostnader.

 

Rekkevidden på Nikola One med full tank blir angivelig 1351 miles. Hvor langt kjører typisk en tilsvarende med fulle dieseltanker under tilsvarende forhold?

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

364 stasjoner á kr? Var det ikke 30 millioner for den på Kjørbo? Så rundt 11 milliarder kr. å punge ut for Nikola, om en slik sammenligning kan gjøres(?) Kjørbo kan fylle 50 biler á 5 kg pr. døgn, tilsvarende 2,5 Nikola. De virkelige tallene er sikkert annerledes, men det er disse jeg vet om nå. Høres nesten litt mye ut med 364 fyllestasjoner, når det i Norge antydes 20 stk. for å dekke sør-Norge innen 2020. Blir spennende å følge med de neste åra.

De trenger så mange for å dekke hele USA. Men det blir fort dyrere enn du har regnet deg frem til.

 

Selve fyllestasjonene blir kanskje billigere, kanskje noe i området av 5 millioner per stk, men de har tenkt til å bruke solenergi. Hver 100 MW solcellepark vil produsere i området 160 GWh per år, nok til rundt 2500 tonn hydrogen. Dette dekker årsforbruket til rundt 200 stk Nikola One. Og hvert slikt anlegg vil koste noe i området av 1,5 mrd kroner.

 

Koster hver fyllestasjon 5 millioner kroner, og et solcelleanlegg til 200 biler koster 1,5 mrd kroner, så vil den initielle produksjonen av 5000 lastebiler medføre en nødvendig investering i hydrogennettverket på 5000/200 x 1,5 mrd + 364 x 5 mill = 39,3 mrd kroner.

 

Denne investeringen vil medføre en inntekt fra lastebilsalget på 5000 USD/mnd x 8,4 x 5000 x 12 mnd/år = 2,5 mrd kroner per år. Men det er før kostnaden av lastebilene er trukket fra. Antar vi lastebilene koster 250k USD og skrives ned over 5 år, så er det en kostnad på 50k USD per år. Det vi må trekke fra på inntekten er 50k USD x 8,4 x 5000 = 2,1 milliarder kroner per år.

 

Altså med en investering på 39,3 mrd + 250k x 5000 = 40,55 mrd, så vil man få en årlig inntekt på 400 millioner kroner. Det er nesten 1% avkastning. Minus administrasjon, vedlikehold av anleggene, nedskriving av anleggene, osv.

 

I tillegg er det ganske tvilsomt at Nikola One kan koste så lite som 250k USD. Bare batteripakken vil konservativt sett koste 75k USD. Drivlinjen koster fort 40k USD. brenselcellen rundt 25k USD, hydrogentankene rundt 50k USD. Da var vi oppe på 190k, og det er fortsatt mye som gjenstår.

 

Jeg tenker at det var ingenting i presentasjonen som overbeviste meg om at Nikola Motors ikke er en svindel. De *kan* være velmenende idioter, men jeg tror de fleste i selskapet er klar over at det de presenterer ikke er gjennomførbart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Forresten så kan de sette ut solcelleparkene til en finansieringspartner ala Solar City. Da vil de måtte betale 12-15 cents per kWh over 20-30 år. Men strømutgiftene blir da 160 GWh x 25 x 0.13 USD/kWh x 8,4 = 4,4 mrd kroner. Da blir altså avkastningen på 400 millioner per år om til ett tap på 4 mrd kroner per år. Men så faller også investeringsbehovet med 37,5 mrd. Da må de bare hoste opp noe sånt som 5 mrd selv. :)

 

(Egentlig er det litt imponerende å legge opp til å tape i området av 1 million kroner per år for hver eneste lastebil de vil selge.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nikola Motors er et fossilselskap. De er vel eid av et selskap som driver med fracking?

 

"Nikola nevner både 100 MW solkraftanlegg, elektrolyse på stedet, reformering av naturgass samt transport av hydrogen opp til ti tonn av gangen. "

 

De nevner bare de prosessene for å grønnvaske det deres egentlige strategi er, som er reformering av fossilgass og transport til fyllestasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lett å la seg blende, men som noen også påpeker i flere kommentarer må man ikke være rakettforsker for å se at det kan være mange grunner til at "folk flest" i (transportbransjen) ikke vil kjøpe denne. En turbin på naturgass og et større batteri hadde nok ganske sikkert gitt et større utbytte. 95% av Hydrogenet World Wide lages pr i dag av Naturgass. Om de skal kompensere for merforbruket når de setter opp solceller blir kostnadene mangedoblet. Om vi skal stole på oppgitte tall (mot normalt?) er forbruket minst tre ganger høyere enn å lade batterier. Ser ikke ut til at noen stiller spørsmålstegn med åpenbare utfordringer med fylling av gassen heller. Skal du fylle 100 kG Hydrogen på 700 bar innen rimelig tid må du ha en vannvittig stor akkumulatortank med et vesentlig høyere trykk (=mer energitap) Man tømmer eller fyller ikke en gasstank som man gjør det med vann, olje,diesel, bensin. Gass utjevner trykket mellom tankene de kobles til. Skal du få fullt trykk (tank) kan du risikere timer med en kompressor som skal øke trykkforskjellen slik at selve kjøretøyet blir fullt. Samme utfordring som de etablerte Hydrogenfyllestasjonene vi har i Norge. At de har kapasitet til å fylle 30 i døgnet betyr ikke at de kan komme når de vil. De må fordele seg over døgnets 24 timer. Hva med sikkerheten på veier i tuneller og i større hydrogenfylllestasjoners nærhet ? Jeg kjøper ikke den forenklede fremstillingen som alltid har omgitt Hydrogen som teknologi i kjøretøy. Hvorfor media ikke evner å stille helt relevante spørsmål forundrer meg. Det er IKKE irrelevant om en innfører en teknomlogi som så til de grader kan sammenlignes med kampen mellom LED og Glødelamper. Det var ikke en kjempeinnsats på forskning av glødelamper som ga oss LED. Uansett hvor mye det forskes på Hydrogen vil den alltid i forhold til ladet batteri være et energisluk. Jeg kjøper heller ikke logikken i at vi før eller siden ender opp med så mye overskuddskraft at vi kan koste på oss et daglig energisluk 24/7/365 for å kvitte oss med det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som han CEOen sa det så fint: Si at det koster 1 dollar å gjøre et produkt 80% ferdig, det koster fort 15-20 dollar å gjøre det ferdig. Med andre ord de kunne tenke seg å bruke 15-20 ganger mer enn de har gjort hittil og DU, godtroende fjols, kan få bidra! :)

 

(Og objektivt sett er nok denne prototypen LANGT unna 80% ferdig med unntak av hvis du bruker vekten av den som milepæl)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nikola Motors er et fossilselskap. De er vel eid av et selskap som driver med fracking?

 

"Nikola nevner både 100 MW solkraftanlegg, elektrolyse på stedet, reformering av naturgass samt transport av hydrogen opp til ti tonn av gangen. "

 

De nevner bare de prosessene for å grønnvaske det deres egentlige strategi er, som er reformering av fossilgass og transport til fyllestasjoner.

 

Noen som vet noe mer om eierforholdene her? Har prøvd å google, men finner ingenting.

Lenke til kommentar

greit design med med fin aerodynamikk i forhold til vanlige firkanthytter . teknisk sett er bilen derimot tvilsom og ineffektiv , det mest rasjonelle , billige , enkle og miljøvennlige hadde vært å bruke en gassdrevet gassturbin som primærmaskin og brukt en form for stirling eller dampmaskin til å utnytte spillvarmen og la oljepumper drive navpumpemotorer via en akkumulatorbank . da ville man fått høy virkningsgrad , rein eksos og effektiv bremsekraftgjenvinning , man ville også fått mulighet for biogassdrift . det er også mulig å lage en pelletsdrevet lastebil med en form for stirling eller dampmaskin og hydraulisk drift og bremsekraftgjenvinning . da kan fks transportselskap og andre gjerne ha egne pelletsfabrikker så driftsutgiftene blir lave .

Lenke til kommentar

Sørgelig lesning dette. Hydrogen vil senke prosjektet. Det er et enormt usikkerhetsmoment og har hittil bare blitt lansert i begrenset målestokk av store selskaper med store budsjett som Honda og Toyota og det er er fremdeles ikke utbygget i praktisk grad. Nikola har ikke en gang bestemt hvordan hydrogenet skal anskaffes/fraktes etc.

Et videre problem er at de endret på konseptet så radikalt og så sent. Dette tyder på en indre konflikt i selskapet og usikkerhet omkring selve ryggraden i prosjektet.

En naturgass drevet turbin ville i første omgang vært langt mer praktisk for brukeren siden det er svært god tilgang på naturgass nesten over alt i USA.

Oppladbare batterier med gassturbin generator (i prinsippet likt BMW's i3 eller Ampera) ville være den beste og mest fleksible løsningen i de neste 5 - 10 årene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, spennende teknologi!

Et lite Tesla-batteri og 10 kg hydrogen så konkurrerer en med dagens dieslbiler i rekkevidde, men så er det prisen.

Hva blir prisen for en privatbil av denne type?

Dersom både tungtransport og privatbiler bruker fornybar energi er det på tide å redusere pengebruken i olje- og gassektoren.

Vi burde ta opp konkurransen med EU og få vår del av arbeidsplassene innen "Multi-use" av havet, hvor en ser for seg en industri som produserer både energi og mat på store konstruksjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, spennende teknologi!

Et lite Tesla-batteri og 10 kg hydrogen så konkurrerer en med dagens dieslbiler i rekkevidde, men så er det prisen.

Hva blir prisen for en privatbil av denne type?

 

̈́Det må vere ein rimeleg diger privatbil om du skal ha plass til 10 kg hydrogen, sjølv om du droppar bagasjerommet. I alle fall om du skal ha eit Tesla-batteri i tillegg. Prisen veit eg ikkje, men han kjem nok ikkje til å stå i høve til nytterverdien. Kven vil ofre både frunk og bagasjerom for å drasse rundt på digre hydrogentankar som ein berre har bruk for på veldig lange turar utan pauser? Etter eit par år med ein slik doning, vil dei fleste oppdage at dei hadde bruk for å ta med seg noko litt stort frå IKEA oftare enn dei køyrde meir enn 500 km utan pause, trur eg.

 

Dersom både tungtransport og privatbiler bruker fornybar energi er det på tide å redusere pengebruken i olje- og gassektoren.

Det er ikkje mogeleg å få tungtransporten over på hydrogen med fornybar energi. Då trengst det alt for mykje energi. Dei må i so fall gå på reformert naturgass. Om bilparken skal over på straum, aukar straumforbruket med omlag 5%. Skal bilparken over på hydrogen produsert med elektrolyse, aukar straumforbruket med 20%. Då måtte vi ha bygd ut både produksjon og overføringskapasitet i eit heilt anna tempo enn det er realistisk å få til fram til slutten på sal av eksosbilar i 2025. Det var berre personbilane, so kan du leggje til tungtransporten.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...