Gå til innhold

Storstilt hydrogenutbygging i Norge. Men vi går glipp av den kanskje beste hydrogenbilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fleste europeiske land innser at hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden. Danmark har kuttet alle elbilsubsidiene og satser kun på hydrogen. Hydrogen fra overskuddskraft er mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet. Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, en bil med brenselceller som kan kjøre 600 km på hydrogen og et batteri på 20 kWh så er diesel og bensin historie.

Dette er nok fremtiden og Norge som har satset alle pengene de siste årene(100 mrd./år) på olje og gass sitter med "skjegget i postkassen".

Politikerne snakket mye om ensidig næringsvirksomhet da oljeboomen var på topp, men brukte så godt som ingen penger på det som kommer, nemlig fornybar energi fra havet.

Fortsatt har vi en regjering som mener vi skal fortsette å bruke de store pengene på olje- og gassvirksomhet, men neste år vil Støre overta, så får vi håpe flertallet i Arbeiderpartiet innser at oljealderen er forbi.

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Planene er lagt for at konkurrentene Uno-X og HYOP får på plass fyllestasjoner som dekker hele Sør-Norge i løpet av fire år."

 

Hva legger de i å dekke, mon tro? Jeg har lest andre steder at de planlegger 20 fyllestasjoner i sør-Norge. Det blir omtrent en pr. fylke. Og hver av de kan fylle 50 biler/døgn. Det er omtrent en bil pr. halvtime i snitt. Om hver bil fylles en gang i uka kan det betjenes 350 biler pr. stasjon, 7000 biler på 20 stasjoner. Og tittelen på denne tråden starter med "Storstilt hydrogenutbygging..." En kan nesten mistenke at det sammenlignes med hurtigladere for elbil. Men det blir feil, det må sammenlignes med bensinstasjoner. Ambisjonsnivået er altfor lavt!

Lenke til kommentar

Inkludert i den hydrogenelektriske drivlinja er også et litiumione-bufferbatteri og en 130 kW elmotor.

 

Mulig denne bilen kunne hatt noe for seg dersom man økte kapasitet på bufferbatteri til ca 10kWh og la til en ladeport.

 

Men tror fortsatt en ren batteri bil vil vinne "kappløpet" her - hvertfall in Norge som foreløpig har billig strøm og veldig styrbar elproduksjon (lite egnet for produksjon av hydrogen når det er overskudd av kraft)

 

I andre land, stiller hydrogen langt sterkere enn i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste europeiske land innser at hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden. Danmark har kuttet alle elbilsubsidiene og satser kun på hydrogen. Hydrogen fra overskuddskraft er mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet. Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet.

Hvem er du egentlig? Hvorfor skriver du så mye søppel? Og hvorfor skrev du senest for fem dager siden at "hydrogenbiler er egentlig bare tull"?

 

Hvem jobber du for?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Hydrogen er fremtidens teknologi! Og sånn vil det alltid være...

totalt feil vei og gå. hydrogen er trolig dårligste vei og gå og bare bortkastet energi og penger.

 

Tror han mente dette ironisk, men er faktisk ikke helt sikker :)

 

Hvis du leser det han skriver nøye, så vil du skjønne poenget til slutt ;)

 

(Hint: Hvis noe til evig tid vil være "fremtidens teknologi", så...)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

De fleste europeiske land innser at hydrogen fra overskuddskraft er fremtiden. Danmark har kuttet alle elbilsubsidiene og satser kun på hydrogen. Hydrogen fra overskuddskraft er mye mer miljøvennlig og brukervennlig enn elektrisitet. Elbiler er tullebiler for middelklassen med carport og lademulighet.

 

Lademulighet er bare snakk om tilrettelegging. Hydrogen vil aldri, uansett vær og vind, bli like effektivt som el rett på batteriet.

Det er, etter påstander, ikke nok ren kraft ti lalle elbiler (med batteridrift) . Så hvordan skal det da plutselig være nok ren kraft, til elbiler med hydrogendrift? Produksjon av hydrogen fra vann, krever også en elektrolytt, som må lages.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...