Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hybridbil med hengerfeste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Outlander PHEV 1500kg http://www.motormagazinet.no/artikkel/5150/mitsubishi-outlander-phev-en-komplett-hybrid.html

 

Passat GTE 1600kg http://www.side3.no/motor/test-vw-passat-gte/3423177094.html

 

RAV4 4wd, ikke ladbar 1650 kg i 4wd versjon: https://www.motor.no/artikler/2016/april/neste-hybrid-suksess/

 

Det er de jeg vet av som passer dine behov best, og kanskje som du sa A3 E-tron / Golf GTE som i grunn er samme bilen, vesentlige mindre dog enn de jeg listet opp.

Tror jeg ville tatt Outlander PHEV, virker veldig gjennomført og den er veldig populær og selges bøttevis av den.

Lenke til kommentar

Nå er vel faktisk nyere D5 noe av det mer driftsikre du får. Lite tøv og tull med de. 

Og at V60 begynner å dra på årene, tja, 5 år er ikke mye vil jeg si, men den står jo for utfasing med årene som kommer. 

Og fordelen med å kjøpe en bil som er noen år er jo at teknikken begynner å sette seg. 

 

 

Et godt forslag, tenkte den var endel dyrere. Han skrev vel dog NY bil, og da blir den vel for dyr for TS?

Det som drar ned, for min del, er lunkent forhold til Volvo diesel5-er samt at V60 begynner å dra på årene.

 

Lenke til kommentar

Vel, det er nok ikke akkurat Mercedes. http://www.tv2.no/a/3443601

Ikke unik den saken der, vet av 2011 og 2012 modeller gått knapt 20-30 tusen med motorhavari. Plast reimhjul som knuses og kammer over med påfølgende ventilkrasj. Ring verkstedet og spør, de sier "Nei, det har vi ALDRI vært borti". Spør gjerne taxieiere om råd forresten, gjelder alle her. De er ofte pratsomme, hyggelige og kan mye om biler siden de kjører mye og har mange kolleger som kjører mye med forskjellige biler. Rykter om verkstedopphold på 30-40 tusen er helt vanlig på taxier. Og for å si det sånn, den økonomiansvarlige er hakket mer fornøyd med Toyota enn Volvo. 

Jaja, så er det nå det sagt, bare litt tanker fra meg. Volvo har dessverre gitt fra seg det solide inntrykket, nå er det like mye, eller mer feil som snittet i markedet.

Lenke til kommentar

Rav4 er beklageligvis ikke ladbar.
Outlander er jo knapt nok en bil :/
Volvo er volvo...

Passat hadde vært aktuell, hadde den vært hakket billigere. Ser for meg noe ekstrautstyr og da bikker man beklageligvis over budsjett.


Sett en del på Kia Optima, men ennå ikke hørt noen rykter om at den kommer med hengerfeste, beklageligvis.
Synd at dette ikke blir lagt til rette for av produsentene. - Bør jo være en smak sak for å treffe et bredere marked?
BMW X1 Hybrid kan også være et alternativ, men usikker på om denne kommer til Norge? Og om den kommer med hengerfeste eller ikke...


Regner nesten med det blir Golf GTE når den nå kommer som ny modell om 3-4 uker (Leveres i mars-april).
Virker ikke som at markedet er helt der ennå at man får i pose og sekk...

Endret av Roger Pettersen
Lenke til kommentar

Outlander ikke noe bil? Tror du bør prøve den først. Det er faktisk en veldig grei bil. Det er ikke en Golf GTE i kjøreegenskaper(Der er jo faktisk vanlig golf bedre enn GTE også) men Outlander er veldig praktisk! Det er en stor bil med masse plass. Det kan ikke akkurat sies om Golf. 

Nå veit jeg ikke helt om du har familie/barn osv. Er du alene trenger man vel kanskje ikke mer enn en Golf uansett.

 

Lenke til kommentar

Mulig 2016 modellen har forbedret seg vesentlig fra tidligere modeller av Outlander (hybrid).
Men mitt inntrykk er en bil som ikke er spesielt god å kjøre, plastikk overalt og generelt en litt "kjip" billigfølelse.

Søkte opp på litt tester av 2016 modellen, og noe av det de påpeker, stemmer godt overens med tidligere modeller også.

Trolig en god bil for de som kun bruker bilen for å komme seg fra A til Å og som ikke har de største behov.
Men ikke helt laget for et menneske som synes det er artig å kjøre og som tilbakelegger opptil 50 000 km i året.


Har ingen behov for 4wd ei heller det største behovet for SUV (Selv om god plass alltid er kjekt).

Golf har alltid hatt meget gode kjøreegenskaper (Selv GTE, selvom den er hakket dårligere - Men ikke noe man merker til med normal kjøring). God plass til normalt bruk, rask og fin bil, godt utstyrsnivå og generelt et miljø i bilen som har sjåføren i fokus.
2017 modellen tar også det meste til nye høyder innvendig.

Lenke til kommentar

Har BMW 530D 2014 selv og svigers har en ny outlander og har lånt den en del. Kjenner meg ikke helt igjen i det du skriver. Synes det er en god og komfortabel bil til normal kjøring. Det er en del plastikk ja, men det er det i Golf også. Outlander er ikke en bil som er morsom i svingene, men den er god på komfortabel kjøring. Tror egentlig du ikke har noe spesiell erfaring med bilen. Outlander er ikke premium iforhold til bilen min, men det er ikke en Golf eller.

 

Du har enda ikke oppgitt hva du skal bruke bilen til. Men tydeligvis kjøre mye hvis du skal kjøre 50.000 km. Da tror jeg egt ikke en plug-in er ditt billigste alternativ hvis du skal kjøre en del lengre turer. Forbruket når batteriet er tomt på slike biler er ganske høy.

 

Høres egentlig ut som du allerede har bestemt deg, så Golf passer sikkert ditt bruk fint.

Endret av Randeboy
Lenke til kommentar

Du har enda ikke oppgitt hva du skal bruke bilen til. Men tydeligvis kjøre mye hvis du skal kjøre 50.000 km. Da tror jeg egt ikke en plug-in er ditt billigste alternativ hvis du skal kjøre en del lengre turer. Forbruket når batteriet er tomt på slike biler er ganske høy.

 

Vel, litt ja og nei. Forbruket på en ladbar hybrid med tomt batteri er normalt ikke noe høyere enn på tilsvarende bil med tilsvarende motor uten den elektriske drivlinjen. Vel så er den litt tyngre men så fungerer den til gjengjeld som en konvensjonell hybrid når den elektriske rekkevidden er oppbrukt (Regenerer ved oppbremsing, bruker elmotor til oppstart og ekstra aksellerasjon). 

 

Der ladbare hybrider kan komme til kort for de som kjører mye er at de fleste er bensinbaserte. En dieselmotor er mer økonomisk når det kjøres mye, men problematisk for mye start og stopp slik hybrider gjerne har en del av.

 

Når det er sagt så er jeg ikke direkte uenig i konklusjonen. Ladbare hybrider er dyrere og selv med lettelsene i engangsavgift ender de med å koste såpass mye at man kan slippe billigere unna i en konvensjonell bil, så med dagens vilkår er ladehybrid mest for de som faktisk kan spare mye drivstoff eller har et personlig ønske om å ikke bidra til så mye forurensing i bystrøk uten å egentlig få noen økonomiske incentiver til det. (Antatt at kjøremønsteret består av lange turer utenfor by og korte turer i by).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har enda ikke oppgitt hva du skal bruke bilen til. Men tydeligvis kjøre mye hvis du skal kjøre 50.000 km. Da tror jeg egt ikke en plug-in er ditt billigste alternativ hvis du skal kjøre en del lengre turer. Forbruket når batteriet er tomt på slike biler er ganske høy.

 

Vel, litt ja og nei. Forbruket på en ladbar hybrid med tomt batteri er normalt ikke noe høyere enn på tilsvarende bil med tilsvarende motor uten den elektriske drivlinjen. Vel så er den litt tyngre men så fungerer den til gjengjeld som en konvensjonell hybrid når den elektriske rekkevidden er oppbrukt (Regenerer ved oppbremsing, bruker elmotor til oppstart og ekstra aksellerasjon). 

 

 

 

Det største "problemet" ift forbruk på hybridene er vell at de nå er så billige at folk velger større motorer, som igjen gir høyere forbruk uten el-delen. Dette er noe som overrasker mange om dagen da de kommer fra en 150hk diesel sliter til gjerne 250-350hk hybrid sak som holder ett par mil før den går på fossilt igjen. Kjører en lengre turer vill en da få en stor overraskelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...