Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor er nesten alle biler grå/sort med sort interiør?


Mythos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, hvis du faktisk har en ST tror jeg den fargen ville vært lettsolgt. Syns den i hvert fall er meget tøff :)

Men dette er igjen en litt spesiell bil, og blir nok ikke kjøpt av en person som bare vil ha en "A til B"-bil. Så tror en eventuell kjøper ville satt pris på en slik farge.

 

Ein kompis av sonen min har ein raud, som han sleit lenge med å selja, men fekk grei innbytepris hjå Kverneland der han kjøpte den. Problemet med slike bilar no er at avgiftane var mykje høgare for 3-4 år sidan pga effektavgifta, noko som sjølvsagt gjer at me som skaffa slike "billige" bilar med bra motorkraft den gongen ikkje klarer å oppnå det me "vil" ha. Til dømes ein Golf GTI er nok mykje lettare å omsetja, men eg tykkjer ikkje den er like fin. Men tenkjer no å ha min eit par år til enno. Om eg taper eit par titusener i forhold til om eg hadde kjøpt ein svart Golf GTI, så får det vera.

Lenke til kommentar

Fordi når du diskuterer så finner du meninger og betydninger i andres kommentarer som ikke eksisterer. Det har du vist i begge dine innlegg her.

 

 

Si meg har du i det hele tatt lest hva enkelte har skrevet her?

 

Så når de skriver at grått ser skittent ut, grått er kjedelig, de har dårlig smak, etc, så er det ikke det de mener?

Hva i all verden er det de mener da, for da trenger jeg tydeligvis en forklaring?

 

 

 

Når du kun skriver om mine meninger og utsagn, og så legger du til meg meninger jeg ikke har, så ender det aldri positivt. Du gjør et forsøk på hersketeknikk her og har en «ovenfra og ned holdning» i dine svar til meg her, og det gjør det jo umulig å diskutere noe som helst saklig med deg, så det gidder jeg rett og slett ikke mer. 

 

Hadde det vært et alvorlig tema så kunne jeg jo forstått det, men dette handler faktisk om noe så lite alvorlig som valg av farger på bil.......

 

 

Jeg anbefaler deg å lese igjennom hele tråden og samtlige svar, og ikke bare plukke ut de du synes passer best i forhold til hva du selv synes om trådens kjerne. Så ser du fort at det ikke er så veldig mange positive ting som er skrevet om nøytrale farger, og det var kun det jeg ville lufte litt. At noen liker sterke farger (og det ser ut til å være de fleste i denne tråden, selv om det nesten ikke synes i praksis) er bare flott som jeg skrev i mitt første innlegg her, men jeg kommer ikke til å gjøre det.

 

Og jeg er likefullt bilentusiast som enhver annen mener jeg selv, uavhengig av hvilken farge det er på mine kjøretøy, og noe annet enn det har jeg hverken skrevet, ment eller påstått, uavhengig av hva du mener om det.

 

Å holde seg saklig til fakta over hva som faktisk er skrevet og ment er et godt grunnlag for en saklig diskusjon.

Lenke til kommentar

Må bare begynne med at du er litt artig du. Om du går til side en så kan du se at det blir skutt litt frem og tilbake om hva den ene og den andre syntes om den og den fargen. Foreløpig så finner du ikke meg i diskusjonen. Når du nå blar til side to så kommer du frem til til en som har begynt å gjøre seg vanskelig, så jeg prøver å gi han en kort forklaring på hva noen andre mente med et utsagn de kom med. Enda så har jeg ikke hatt noen mening om temaet, jeg bare understreker at en bilinteressert kanskje ønsker at bilen skiller seg litt mer ut og er litt annerledes enn hva folk flest har. Dette er ikke en mening men fakta. 

 

Så kommer du å begynner å vri på ting og henter informasjon ut fra løse luften. Blant annet med denne kommentaren.

 

 

Så det å være bilentusiast og like (som noen av dere skriver) «kjedelige» farger er altså ingen mulighet.........?

Her kunne man trodd at jeg hadde skrevet noe som "Folk som er over gjennomsnittet interessert i bil har gul bil". Eller "man er ikke entusiast om man ikke har en farge som skiller seg ut". Jeg kan ikke finne et slikt utsagn fra meg. Kanskje du kan vise meg?

 

Etter dette poengterer jeg at din kommentar var hentet ut av det blå. Jeg har fortsatt ikke kommet med noen mening når det gjelder temaet i diskusjonen.

 

 

Flere har skrevet at de som ikke er bilinteresserte velger kjedelige farger, de har dårlig smak, grå farger ser møkkete ut, og bilentusiaster velger som regel de mer spreke fargene, og da stiller jeg et spørsmål om det ikke skal gå an å være bilentusiast om en liker grå biler?

Dette har ingen nevnt noe om i tråden her før du dukket opp. Ingen har sagt at "GRÅ BILER ER KUN FOR SÅNN-OG-SÅNN". 

 

 

Så kommer du med denne fulltrefferen

 

Si meg har du i det hele tatt lest hva enkelte har skrevet her?

 

Så når de skriver at grått ser skittent ut, grått er kjedelig, de har dårlig smak, etc, så er det ikke det de mener?

Hva i all verden er det de mener da, for da trenger jeg tydeligvis en forklaring?

 

 

"Hva enkelte har skrevet her"

Her ser det ut som det har gått opp for deg at jeg ikke har hatt noe med denne diskusjonen å gjøre

 

"Så når de skriver at grått ser skittent ut, grått er kjedelig, de har dårlig smak, etc, så er det ikke det de mener?

Hva i all verden er det de mener da, for da trenger jeg tydeligvis en forklaring?"

 

Jeg vet ikke hva de mener. Du kan kanskje spørre dem.

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

 

 

Det er nok en kombinasjon av at folk er kjedelige, har dårlig smak, tenker praktisk og vil gå for "det trygge" osv. Selv kjører jeg rundt i bil med farger både utenpå og inni, da jeg synes gråtoner er døvt :)

 

 

Å kritisere andres smak og fargevalg på den måten blir jo litt for dumt da, selv med en smiley....... 

 

For selv om du liker farger, så er det jo ikke dermed sagt at andre har den samme smaken som deg, og det blir jo litt for dumt at en skal behøve å «forsvare» sitt valg av farge når en har bestilt bilen med den fargen en liker best........

 

 

Jeg kritiserer jo ikke akkurat alle andres smak og fargevalg. Jeg svarer på hva jeg tror er grunnen til at nesten alle biler har "kjipe" farger. Det betyr jo ikke at alle som har bil i gråtoner er smakløse, men det er helt klart at svært mange velger biler i gråtoner pga. annenhåndsverdi og at skitt og støv er mindre synlig på en grå bil.

Lenke til kommentar

^

Og dette er nok hva mange tenker. De fleste ønsker nok å selge bilen sitt etter en viss tid, og da er svart/grått/kanskje hvit lettere å bli kvitt. Appellerer til flere.

Jeg er forøvrig enig i at svart veldig ofte er pent, men det er kanskje den lakkfargen som er vanskeligst å "holde" pen året rundt. Med svart lakk er det utrolig lett å legge merke til defekter, vaskeriper, og generelt dårlig behandlet lakk.

Men når lakken er polert skikkelig og skinner ordentlig, så er det nydelig.

Lenke til kommentar

^

Og dette er nok hva mange tenker. De fleste ønsker nok å selge bilen sitt etter en viss tid, og da er svart/grått/kanskje hvit lettere å bli kvitt. Appellerer til flere.

 

Og det gjør jo forsåvidt ingenting for oss fargeglade. Siste bilen som ble skaffet hadde glatt kostet 40-50k mer om den hadde vært "riktig" farge og utstyrt med GPS. Jeg har ingenting imot å spare masse penger på å kjøpe bil med "feil" farge, og GPS har jeg på telefonen.

Lenke til kommentar

Husk bare at den bilen som er upopulær når du kjøper den, er kanskje enda mer upopulær når du skal selge den igjen.

Da spørs det hvor lenge man har tenkt å ha den, langt eierskap da spiller det liten rolle.

Er dog mange som bytter med mellom 3 til 5 års intervall, da er det greit å ha noe forholdsvis standard og kurant greier for lettere å kunne bli kvitt det.

Leasing er jo også på full fremfart, da fortrinnsvis 3 år.

Er en grunn til at det er sykt mye 3 år gamle biler tilsalgs som har gått rundt 30-40 tusen, dette er leasing og leiebiler.

Man vil følgende se et dropp i pris på slike biler pga det store antallet av de, og bør følgelig kunne gjøre gode kjøp ved å forhandle med selger som i de fleste tilfeller har ganske mye å gå på prismessig.

Lenke til kommentar

Jeg husker godt før, da jeg synes at sølvfargede biler var noe av det kjedeligste og minst pene jeg visste om. Men med den rette sølvfargen og mørke ruter fra B stolpen og bakover blir egentlig enhver bil pen. Jeg har egentlig gått fra å synes at enhver farge bortsett fra sølv var fin. Nå er jeg helt andre veien. Jeg er ikke en gang så glad i svarte biler lenger. I tillegg er sølvfarge utrolig flott i forhold til riper, slitasje og møkk. Man kan polere en sølvfarget bil om og om igjen uten å bekymre seg for skjolder i lakken eller andre ujevnheter. På interiørsiden er jeg litt mer liberal. Selvom svart interiør er veldig hendig i forhold til slitasje og slikt, så finnes det utrolig mange fine kombinasjoner av både rødt, brunt, lyst og svart.

Lenke til kommentar

Må bare begynne med at du er litt artig du. Om du går til side en så kan du se at det blir skutt litt frem og tilbake om hva den ene og den andre syntes om den og den fargen. Foreløpig så finner du ikke meg i diskusjonen. Når du nå blar til side to så kommer du frem til til en som har begynt å gjøre seg vanskelig, så jeg prøver å gi han en kort forklaring på hva noen andre mente med et utsagn de kom med. Enda så har jeg ikke hatt noen mening om temaet, jeg bare understreker at en bilinteressert kanskje ønsker at bilen skiller seg litt mer ut og er litt annerledes enn hva folk flest har. Dette er ikke en mening men fakta. 

 

Så kommer du å begynner å vri på ting og henter informasjon ut fra løse luften. Blant annet med denne kommentaren.

 

 

Så det å være bilentusiast og like (som noen av dere skriver) «kjedelige» farger er altså ingen mulighet.........?

Her kunne man trodd at jeg hadde skrevet noe som "Folk som er over gjennomsnittet interessert i bil har gul bil". Eller "man er ikke entusiast om man ikke har en farge som skiller seg ut". Jeg kan ikke finne et slikt utsagn fra meg. Kanskje du kan vise meg?

 

Etter dette poengterer jeg at din kommentar var hentet ut av det blå. Jeg har fortsatt ikke kommet med noen mening når det gjelder temaet i diskusjonen.

 

 

Flere har skrevet at de som ikke er bilinteresserte velger kjedelige farger, de har dårlig smak, grå farger ser møkkete ut, og bilentusiaster velger som regel de mer spreke fargene, og da stiller jeg et spørsmål om det ikke skal gå an å være bilentusiast om en liker grå biler?

Dette har ingen nevnt noe om i tråden her før du dukket opp. Ingen har sagt at "GRÅ BILER ER KUN FOR SÅNN-OG-SÅNN". 

 

 

Så kommer du med denne fulltrefferen

 

Si meg har du i det hele tatt lest hva enkelte har skrevet her?

 

Så når de skriver at grått ser skittent ut, grått er kjedelig, de har dårlig smak, etc, så er det ikke det de mener?

Hva i all verden er det de mener da, for da trenger jeg tydeligvis en forklaring?

 

 

"Hva enkelte har skrevet her"

Her ser det ut som det har gått opp for deg at jeg ikke har hatt noe med denne diskusjonen å gjøre

 

"Så når de skriver at grått ser skittent ut, grått er kjedelig, de har dårlig smak, etc, så er det ikke det de mener?

Hva i all verden er det de mener da, for da trenger jeg tydeligvis en forklaring?"

 

Jeg vet ikke hva de mener. Du kan kanskje spørre dem.

 

 

Dette har gått altfor langt pga en misforståelse som er gjort av meg.

 

Jeg har feilaktig svart på et innlegg fra Niklas (på side 2), det var ment som et svar i selve tråden, og ikke et svar på hans innlegg.

Derfor har naturligvis Niklas svart på det, og fra der så har det gått i helt feil retning. Ikke vær meningen å opptre på den måten, da det er høyst useriøst og lite saklig.

 

Så jeg har sendt en PM til Niklas med en forklaring og en beklagelse for hvordan dette har tatt helt feil retning.

 

Og den samme beklagelsen vil jeg også komme med her i tråden, det har ikke vært meningen å svare på denne måten her til Niklas, og selv om det er en dårlig unnskyldning, så beror det hele på en misforståelse som jeg selv har gjort og begått.

Vet ikke om det er noen som har reagert på dette, men slik skal det absolutt ikke se ut på et diskusjonsforum i det hele tatt, og her er det jeg som har begått feilen og ønsker å gjøre et forsøk på å rette opp dette.

 

 

Så jeg beklager for denne oppførselen her Niklas, slik skal ikke forekomme og det er jeg den første til å innrømme.

 

 

Beklager.

 

 

Mvh

fotonisse

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at sølvgrå er nesten umulig å flekklakkere eller lakkere bare et panel. Fins flere tusen nyanser og sjansen at det passer er mikroskopisk. Enhver lakkerer og detailer hater sølvgrå hvis det er opplakkert.

Hvit skal være veldig enkel dog, skjuler også mye riper det.

 

Helt riktig.

 

Selv om sølv er ganske nøytral og flink til skjule riper, så er det noe av den vanskeligste fargen å utbedre.

Bare str. på metallicflakene er nok til at det blir en helt annen nyanse på sølvfargen. Det er faktisk så vanskelig at det også har noe å si i hvilken retning lakken blir sprøytet på bilen.

 

Min forrige bil var sølvfarget, og en fabrikkfeil på justeringen av bakluka gjorde at den tok ned i fangeren, og måtte da lakkere både luke og fanger. Bakluka klarte de meget bra, men støtfangeren så nesten ut som de hadde lakkert i en helt annen farge. Så den måtte de lakke 4 ganger før det ble tilfredstillende, men likevel ikke 100%. Så bra ut i sollyset, men var en nyanse for mørk i skyggen. Var ikke alle som la merke til dette, men det var lett synlig for meg som visste om det. 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan sølvfarge skal være så vanskelig å utbedre. Det må jo i så fall være langt vanskeligere å utbedre en nyanse av mørk grå eller svart. Jeg leverte min sølvfargede bil til lakkutbedring etter at noen dro en nøkkel fra baklykt til frontlykt langs hele siden, med noen få opphold som på førerdøren og litt på framskjermen. Jeg valgte å betale av egen lomme, siden egenandelen på fullkaskoen og bonustap oversteg selve prisen på jobben. Jeg betalte 5000kr inkl mva, og lakkeringsjobben ble helt perfekt. Selvom jeg visste nøyaktig hvilke steder som var lakkert var det helt umulig å se forskjell, både natt som dag. Jeg tror svaret er billakerere med mye og lite erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort min del for å bring litt farger inn i trafikken, startet med en blå(harbor blue hvis jeg ikke husker feil) Mazda, så gikk over til rød(hellrot) bmw, og i tidligere i år når jeg kjøpe ny bil hadde jeg lyst på samme farge men valgte melbourne rød istede da den var i standardutvalget og en del billigere. Ser at folk lett kan velge bort farger når bilprodusentene legger de bak en prismur.

 

Min gamle bmw ble solgt dagen etter at den ble lagt ut på finn så virker ikke som om fargen skremmer vekk folk vertfall, denne bilen har også hatt omlakkering på noen deler og de som gjorde det klarte bra å matche fargen med resten av bilen selv om den hadde mange år bak seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...