Gå til innhold

Antivirus-selskap beskylder Microsoft for konkurranse­hemmende virksomhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjøl om jeg har store aversjoner mot å bruke Kaspersky. Norton og Møkkafee (De tre helt store forinstallerte spamware som kommer med alle nye komputere), må jeg si meg enig i problemstillingen. I windows 7 var Defender noe man valgte til etter at man har installert OS'et, -I win10 er den endel av systemet, på samme måte som internet explorer en gang i tiden var. Historien gjentar seg. Lurer på hvor mange milliarder i EU-bøter M$ må ut med denna gangen...

Lenke til kommentar

Sjøl om jeg har store aversjoner mot å bruke Kaspersky. Norton og Møkkafee (De tre helt store forinstallerte spamware som kommer med alle nye komputere), må jeg si meg enig i problemstillingen. I windows 7 var Defender noe man valgte til etter at man har installert OS'et, -I win10 er den endel av systemet, på samme måte som internet explorer en gang i tiden var. Historien gjentar seg. Lurer på hvor mange milliarder i EU-bøter M$ må ut med denna gangen...

 

Defender vil bli slått av når den detekterar at ein annan anti-virus er installert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er det noe som hører hjemme i et operativsystem så er det beskyttelse mot virus og malware.

Tja, tilgangskontroll hører ihvertfall med. Denslags var jo fraværende i Windows ei god stund, noe som ga grobunn for en hel industri. Virus/Malware bekjempelse blir litt på kanten av hva en bør forlange av et OS.

 

Alikevel, Windows er jo hjemme hos hvermansen, så det bør vel inneholde en ting som "I/T avdelingen" normalt tar seg av.

Lenke til kommentar

Som utvikler har jeg kun hatt problemer med såkalte falske positiver fra Kaspersky. Har testet med virustotal.org og Kaspersky er den eneste løsningen (?) som krangler hele veien. Som utvikler mener jeg Kaspersky er en dårlig løsning som gjør utviklingen unødvendig treg. Med andre programmer (har prøvd Nod32, BitDefender, McAfee og Norton i tillegg til Comodo sin brannmur og antivirus) har jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar

Er det noe som hører hjemme i et operativsystem så er det beskyttelse mot virus og malware. Er det konkurransevridende når man styrker de innebyggede sikkerhetstiltakene og dermed ødelegger markedet for antivirusprogrammer også?

Støttes.

 

Ingen ms-fan, men kaspersky kan ta seg et tak.

 

Om de, eller andre tredjepartsløsninger, klarer å levere bedre løsninger så må de endelig det, men hovedansvaret for å sikre et os bør ligge hos leverandøren av os'et. Å klage på at MS endelig tar det ansvaret er tåpelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, tilgangskontroll hører ihvertfall med. Denslags var jo fraværende i Windows ei god stund, noe som ga grobunn for en hel industri.

 

Det har alltid vært en del av Windows NT. Det var Windows 9x som manglet dette (du kunne bare trykke Cancel for å logge inn i Windows 95). Derimot var defaulten at brukeren din var administrator på systemet, og dersom du gjorde deg selv til ikke-administrator måtte du bruke RunAs (høyreklikk på programmet->Run As) som var et ganske klønete opplegg.

 

Når det er sagt er det viktig å huske at malware *trenger ikke administratorrettigheter*. Det aller meste av faenskap de kan finne på klarer de utmerket godt å gjøre uten dette.

 

De kan kryptere filene dine, sette seg selv til å starte automatisk, og melde seg inn i et botnet helt fullstendig uten administratorrettigheter. Dette gjelder også i andre operativsystem enn Windows. Det er mulig det kan være mye enklere å fjerne malware som ikke har kjørt som administrator derimot.

Lenke til kommentar

Brukere kan velge mellom:

http://www.dataporten.net/antivirus/

 

Spørsmålet er hvem som er best her?

Hva om alle disse var valgmulighet i windows får opp vindu der man kan velge?

 

Uansett får man ofte ufarlig spyware kun å besøke reklame sider.

Det er bevist antivirusprogram gjør maskinen tregere. Bør stort sett brukes hvis man laster ned mye særlig privatvare.

Lenke til kommentar

Brukere kan velge mellom:

http://www.dataporten.net/antivirus/

 

Spørsmålet er hvem som er best her?

Hva om alle disse var valgmulighet i windows får opp vindu der man kan velge?

 

Uansett får man ofte ufarlig spyware kun å besøke reklame sider.

Det er bevist antivirusprogram gjør maskinen tregere. Bør stort sett brukes hvis man laster ned mye særlig privatvare.

Noen AV gjør maskiner merkbart tregere, andre merkes knapt nok, om i det hele tatt. Å tro at man ikke får farlig Malware etc. om man ikke laster ned fra piratsider er i beste fall naivt.

Lenke til kommentar

Norton var i sin tid bloatware. Det ble hevdet at de forbedret seg kraftig med 360, men de var like fullt bloat før den tid. Siden jeg kun har negative erfaringer om Norton AV i fra bloatware-tiden, så kan jeg ikke si noe om 360 fra hverken start eller i nåtid. Uansett så vekker Norton utrolig mange dårlige minner i fra den tiden jeg hadde lisens på Systemworks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...