Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (1 time siden):

Visepresident Mike Pence på briefingen:

Pence claims Americans are seeing "encouraging news" as cases surge
https://edition.cnn.com/world/live-news/coronavirus-pandemic-06-26-20-intl/h_5218fd02b7ef18940277beb6a18bde02

For det første så er det ikke sant, og for det andre så stemmer Pences ord svært dårlig med virkeligheten av smittesituasjonen og den voldsomme oppsvingen vi nå ser i mange stater, noen steder er sykehuskapasiteten helt sprengt. Dette er en alvorlig situasjon som Trump-administrasjonen velger å ikke være ærlige om og i stedet fortsetter å ignorere ekspertenes budskap, noe som unødvendig setter liv og helse i fare.

På samme pressekonferanse og i et intervju presenterte USAs ledende smitteekspert Anthony Fauci et helt annet syn:

Coronavirus contact tracing is ‘not going well,’ Dr. Fauci says, U.S. still needs more testing
https://www.cnbc.com/2020/06/26/coronavirus-contact-tracing-is-not-going-well-fauci-says.html

 

Føler egentlig med Dr. Fauci som må rapportere fakta samtidig som han må prøve å unngå å fornærme Trump. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siste:

Det har tidligere vært meldt at EU vurderer å blokkere innreise fra USA. Den endelige beslutningen ikke ventet før neste uke, men med utviklingen i USA later det til å haste stadig mer med dette.
Nå melder NY Times for få minutter siden at det skal være bred enighet innad i EU om å stenge unionen for de fleste reisende fra USA og flere andre land, etter at et flertall av medlemslandenes EU-ambassadører har gitt uttrykk for at de støtter vedtaket. Dermed ser det også nå ut til å bli resultatet av den endelige avstemmingen for å vedta dette pr. 1. juli idét EU går til neste fase i sin gjenåpning. Årsaken angis å være at landene som blokkeres ikke har fått kontroll på spredningen av viruset.

Ifølge omtale i amerikanske medier ventes det at dette vil tirre Trump og oppfattes som et uttrykk for at han ikke har gjort en god jobb. En evt. respons fra Trump kan inkludere tariffer eller andre straffetiltak.

Most U.S. Travelers Will Be Barred From E.U. When Bloc Reopens
https://www.nytimes.com/2020/06/26/world/europe/europe-us-travel-ban.html?action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage
"Europe will allow outsiders to begin entering again on July 1, but the U.S. and Russia are among the nations considered too risky because they have not controlled the coronavirus outbreak."

 

- - -
Liz Cheney (R-WY), datteren til tidligere visepresident Dick Cheney, har utvilsomt fått med seg Trumps uttrykkelige aversjon mot å gå foran som godt eksempel ift. maskebruk, samtidig som USA nå har høyere antall daglige smittede enn noen gang tidligere i pandemien.
I noen amerikanske nyhetskanaler snakkes det om at den profilerte republikaneren kanskje troller presidenten om hans maskulinitet på hans favorittplattform. 

 

Endret av xRun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (11 timer siden):

Bokstavelig talt? Så at et virus som oppstod i Kina og ikke har noen vaksine dreper en amerikaner, så er det presidenten som drepte ham? 

Er du seriøs..?

Hvis et isfjell oppstår ved nordpolen, og som ikke kan knuses, dreper en amerikanere -- er det da kapteinen som drepte ham, når kapteinen bestemte seg for å bare drite i alle råd han fikk -- krasjer for full maskin og direkte i front, fordi han ikke trodde på ekspertene og trodde han kunne knuse isfjellet selv om absolutt null kompetente mennesker fortalte at det ville gå, men advarte ham om konsekvensene av hans handlinger...

...og etter å ha krasjet med isfjellet for første gang bestemmer hans seg for å bakke ut, en nautisk mil, for så å kjøre inn i isfjellet en gang til for full maskin...
så synes du ikke det minner om å drepe folk..?


...

Er du virkelig seriøs..?!

JA. Han dreper folk.
Gjennom sitt inkompetente og kriminelle mislighold av håndteringen av pandemien -- og ved å nekte å overlate roret til kompetente mennesker som kunne hindret mennesker fra å dø.

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Red Frostraven said:

Er du seriøs..?
.... 

1. Sammenligning mellom isfjell og virus er ganske ufruktbar og håpløs. Jeg tar det som en indikasjon på at du finner det vanskelig å ordlegge hvorfor presidenten er ansvarlig for virusdødsfall. 

2. Hvilke lover har han brutt i håndteringen av pandemien. 

Smak litt på disse ordene. Om noe, er det holdninger som dette som kommer til å få presidenten gjenvalgt. Folk kjenner seg ikke igjen i virkelighetsfjerne teorier om at presidenten er ansvarlig for alt vondt som skjer, at han er en massemorder osv. Jo mer politisk korrekt aktivisme og antitrump agenda demokratene kommer med, jo høyere blir sannsynligheten for at de taper valget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 6/25/2020 at 6:30 PM, tom waits for alice said:

Det er det at de antagelig er konservative og føler det nødvendig med skremselstaktikker. Jeg hadde ventet det av høyre-ekstreme.

Forskjellige øyner ser forskjellig.

Der du ser konservative som bruker skremselstaktikker, ser jeg våpenglade konservative som bruker rettighetene sine til å demonstrere og være bevæpnet samtidig. 

Med rettigheter er det slik - use it or lose it. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
48 minutes ago, debattklovn said:

1. Sammenligning mellom isfjell og virus er ganske ufruktbar og håpløs. Jeg tar det som en indikasjon på at du finner det vanskelig å ordlegge hvorfor presidenten er ansvarlig for virusdødsfall. 

2. Hvilke lover har han brutt i håndteringen av pandemien. 

Smak litt på disse ordene. Om noe, er det holdninger som dette som kommer til å få presidenten gjenvalgt. Folk kjenner seg ikke igjen i virkelighetsfjerne teorier om at presidenten er ansvarlig for alt vondt som skjer, at han er en massemorder osv. Jo mer politisk korrekt aktivisme og antitrump agenda demokratene kommer med, jo høyere blir sannsynligheten for at de taper valget. 

Folk kjenner seg ikke igjen? I et land der du blir saksøkt for den minste overseelse? Tror du seriøst på det du selv skriver?

Det er faktisk noe som heter "criminal negligence" og dette vet de aller fleste amerikanere om…

Quote

The failure to use reasonable care to avoid consequences that threaten or harm the safety of the public and that are the foreseeable outcome of acting in a particular manner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (54 minutter siden):

Forskjellige øyner ser forskjellig.

Selvsagt.

debattklovn skrev (55 minutter siden):

Der du ser konservative som bruker skremselstaktikker, ser jeg våpenglade konservative som bruker rettighetene sine til å demonstrere og være bevæpnet samtidig. 

Alene (bortsett fra fotografen) på et garasjetak med kikkertsikte og lyddemper med utsikt over fredelige og ubevæpnede demonstranter, hvem er det han demonstrerer mot? Parkeringsvakten?

Og de andre som "okkuperer" delstatsforsamlingen, maskert og med våpen. Det er greit, mens å "okkupere" en bydel ikke er det? De var "våpenglade" de som hadde med seg våpen dit også.

debattklovn skrev (58 minutter siden):

Med rettigheter er det slik - use it or lose it. 

Joda, men hadde det vært lov å være bevæpnet i Norge hadde jeg ikke puttet et halvt dusin fulle magasiner i beltet før jeg gikk på MacDonalds, og hadde jeg tatt det og rifla med på taket over en fredelig demonstrasjon jeg var uenig i hadde jeg ikke forsøkt å late som om det er slik jeg pleier å gå når jeg skal ut en tur.

Geir :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

1. Sammenligning mellom isfjell og virus er ganske ufruktbar og håpløs. Jeg tar det som en indikasjon på at du finner det vanskelig å ordlegge hvorfor presidenten er ansvarlig for virusdødsfall. 

2. Hvilke lover har han brutt i håndteringen av pandemien. 

Smak litt på disse ordene. Om noe, er det holdninger som dette som kommer til å få presidenten gjenvalgt. Folk kjenner seg ikke igjen i virkelighetsfjerne teorier om at presidenten er ansvarlig for alt vondt som skjer, at han er en massemorder osv. Jo mer politisk korrekt aktivisme og antitrump agenda demokratene kommer med, jo høyere blir sannsynligheten for at de taper valget. 

Hva du mener om sammenligninger som åpenbart er gode betyr lite for poenget.

Trump kunne manøvrert USA på en slik måte USA endte opp med 20 000 dødsfall etter 2 år, med mindre det ble opprør.
Man han valgte en vei som har ført til over 150 000 dødsfall så langt -- mens republikanere og han selv jobber med å ikke erkjenne omfanget av døde.

Han bryter samme lover som en kaptein som seiler en skute mot et isfjell, på tross av advarsler fra fagfolk om å enten skifte kurs, eller overlate styringen til kompetente mennesker:

Sitat

 

Criminal Negligence

The failure to use reasonable care to avoid consequences that threaten or harm the safety of the public and that are the foreseeable outcome of acting in a particular manner.

 

...

Og igjen -- land med dårligere etterretning og/eller inkompetente helseministere kan gjøre like stor skade, uten at regjeringen er like ansvarlig som Trump-administrasjonen.

De er som kapteiner som seiler en skute i tåke, som har fått beskjed om at båten tåler sammenstøtet med isfjellet fra sine eksperter.

...

Og det virkelige problemet er at Trump faktisk har tenkt å skru av radaren for å forsøke å være mindre ansvarlig for at enda flere mennesker dør.

Trump har tatt Trolley-problemet, og valgt å drepe alle:

 

Sitat

35bqa3.png

----

Mennesker ville dødd om han ikke forandret kurs.

Men ved å stoppe testing, så vil han drepe enda flere enn de som ville dødd om han ikke gjorde noe.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, tom waits for alice said:

Alene (bortsett fra fotografen) på et garasjetak med kikkertsikte og lyddemper med utsikt over fredelige og ubevæpnede demonstranter, hvem er det han demonstrerer mot? Parkeringsvakten?

Nå er jeg ikke så veldig kjent med det eksempelet. Men han skjøt ingen kuler, går jeg utifra? Så det er helt lovlig aktivitet såvidt jeg forstår. Er vi da enige i at de demonstrantene som plyndret, knuste butikker og tente fyr på bygninger viste betydelig dårligere oppførsel? 

Quote

Og de andre som "okkuperer" delstatsforsamlingen, maskert og med våpen. Det er greit, mens å "okkupere" en bydel ikke er det? De var "våpenglade" de som hadde med seg våpen dit også.

Såvidt jeg forstod det var de i og rundt en eneste bygning. De hadde litt høylytt kjefting mot politiet og vakter, men det var det. De hindret ingen i å gå eller komme, som chaz-folka gjorde. Det er ikke snakk om å okkupere hele byblokker i ukevis med utestenging av politi og andre nødetater. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (15 timer siden):

Bokstavelig talt? Så at et virus som oppstod i Kina og ikke har noen vaksine dreper en amerikaner, så er det presidenten som drepte ham? 

Om noe er det slike holdninger som dette som kommer til å få ham gjenvalgt. Amerikanere ser på venstresiden, med folk som skylder på presidenten for alt, kaller alt rasistisk osv. og de får seg ikke til å stemme på demokratene. Da er alternativet Trump. 

Eit virus som oppstod i Kina, men som USA og Trump har klart å handtere så dårlig, at dei har langt fleire smittet og døde enn Kina sjøl... Hmmm. Kem sin feil er det da? Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Pallehysa said:

Eit virus som oppstod i Kina, men som USA og Trump har klart å handtere så dårlig, at dei har langt fleire smittet og døde enn Kina sjøl... Hmmm. Kem sin feil er det da? Kina?

Det er en ganske rar påstand. Kina ligger på 19. plass fra toppen på antall dødsfall. 18 land har høyere dødsfall enn Kinas offisielle tall. Det viser bare at viruset er vanskelig å håndtere og uforutsigbart. Statsledere har veldig ulike virkemidler og alternativer tilgjengelige for dem. Kina isolerte en by med 10+ mill innbyggere og styrte med jernhånd. Det ser ut til å være effektivt for virushåndtering, men var ikke et lovlig alternativ i USA. 

Endret av debattklovn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Det er en ganske rar påstand. Kina ligger på 19. plass fra toppen på antall dødsfall. 18 land har høyere dødsfall enn Kinas offisielle tall. Det viser bare at viruset er vanskelig å håndtere og uforutsigbart. Statsledere har veldig ulike virkemidler og alternativer tilgjengelige for dem. Kina isolerte en by med 10+ mill innbyggere og styrte med jernhånd. Det ser ut til å være effektivt for virushåndtering, men var ikke et lovlig alternativ i USA. 

Kva var rart med påstanden om at USA har handtert viruset dårligere enn Kina? Til tross for at viruset oppstod i nettopp Kina! 

Det er vel ikkje å stikke under ein stol, at ein person som Trump, som velger i forløpet til pandemien å kalle viruset for ein "democratic hoax", som etter nåken dager skulle gå ned i "zero cases", etter nokre veker ville mirakuløst "gone in april with the heat", og som ville kaste malaria medisin på befolkningen, injeksere UV lys og antibac som ein potensiell løsning, særdeles treig med å få igang testing, og ser endå på testing som ein negativ ting, "numbers making it look bad", KANSKJE ikkje har handtert ein pademi som ein voksen og ansvarsfull individ.... Men kanskje berre meg om det...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Pallehysa said:

Kva var rart med påstanden om at USA har handtert viruset dårligere enn Kina? Til tross for at viruset oppstod i nettopp Kina! 

La meg si det på en annen måte. Kina og USA er i kappløp fra Stavanger til Tromsø. Kina bruker bil og kan kjøre i 90 kmt hele veien, mens USA må bruke beina. Det er ikke rimelig å forvente at USA kommer samtidig som Kina frem. 

Kina er et kommunistisk diktatur som slo ned på viruset med jernhånd. Det var effektivt mot viruset. Mens USAs president har makten sin svært mye begrenset. Aå det er igrunn ganske lite sammenliknbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Nå er jeg ikke så veldig kjent med det eksempelet. Men han skjøt ingen kuler, går jeg utifra? Så det er helt lovlig aktivitet såvidt jeg forstår.

Et gevær må ikke avfyres for å være skremmende. At det er lov å bevæpne seg på offentlig sted uten grunn gjør det ikke greit.

debattklovn skrev (1 time siden):

Er vi da enige i at de demonstrantene som plyndret, knuste butikker og tente fyr på bygninger viste betydelig dårligere oppførsel? 

Jeg har da ikke sagt noe annet...? Pøbelen ødela åpenbart for ellers fredelige demonstrasjoner.

Men noen andre som er verre kan man jo alltid finne. Og så?  

Geir :)

 

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (49 minutter siden):

La meg si det på en annen måte. Kina og USA er i kappløp fra Stavanger til Tromsø. Kina bruker bil og kan kjøre i 90 kmt hele veien, mens USA må bruke beina. Det er ikke rimelig å forvente at USA kommer samtidig som Kina frem. 

Kina er et kommunistisk diktatur som slo ned på viruset med jernhånd. Det var effektivt mot viruset. Mens USAs president har makten sin svært mye begrenset. Aå det er igrunn ganske lite sammenliknbart. 

Om du må ta i bruk så tafatte analogier, har du tapt diskusjonen før den begynte. Du må ellers gjerne respondere til det eg ellers skriver. Ingen tanker rundt kor dårlig Trump har faktisk håndtert pandemien? 

Og kva har kommunismen, og diktatur med dette å gjere.. Du klamrer etter strå nå... Du må gjerne påpeike kordan Kina har slått ned på viruset med jernhånd.. For meg kjent, har dei kun tatt i bruk midler som også USA prøver på, men FEILER...

Men du har rett.. Kina kjører i 90kmt, mens USA tar beina fatt.. Trump er årsaken til at USA må ta beina fatt.. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Såvidt jeg forstod det var de i og rundt en eneste bygning. De hadde litt høylytt kjefting mot politiet og vakter, men det var det.

Guvernøren har fått dødstrusler, og så kommer maskerte bevæpnede menn og stiller seg opp foran kontordøra hennes og roper. Du synes ikke det er truende? Resultatet var at møtet i delstatsforsamlingen måtte stoppes og politikerne ikke fikk gjort det de skulle. Man kunne ikke garantere for deres sikkerhet.

Og ja, vi som sitter trygge bak PC'en kan være etterpåkloke og si at de "skjøt ingen kuler". 

Michigan har vært smarte nok til å forby våpen i skoler, barnehager, kirker, moskeer, barer, idrettsarenaer  og andre forsamlingslokaler, av åpenbare årsaker. Det er fordi der har våpen ingen fornuftig hensikt. (Annet enn som selvforsvar mot nettopp gærninger som presser seg inn med våpen.) 

Og det er forbudt selv om du ikke avfyrer våpenet. Det er liksom så dumt å vente og se til det første skuddet er løsnet for å se om den som holder våpenet har fredelige hensikter. 

Men de glemte delstatsforsamlingen i farten. Så da er det ikke forbudt. Spørsmålet er om det gjør det greit.

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette «sinnet» her mot Trump pga. koronadødsfall i USA er jo litt merkelig. Hvor mange i denne tråden er illsinte på den svenske regjeringen for de mange dødsfallene der, for eksempel? Der er det jo faktisk mye å kritisere.

Det amerikanske folket ville neppe godtatt en vesentlig verre nedstengning enn det man har hatt.

Endret av Leiferen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...