Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

22 minutes ago, debattklovn said:

3 år med presidentens styre gikk svært bra inntil koronakrisen som oppstod nå. Det er jo en veldig krevende situasjon for mange land. USA har mange områder med veldig høy befolkningstetthet som f.eks NYC, det har sannsynligvis bidratt mye til de ekstra høye tallene i USA. 

Europa har mye høyere befolkningstetthet enn USA.  Hadde guvernørene ventet for Trump å handle krisen hadde det vært mye verre.  Presidentens rolle er å inspirere og lede, ikke bare hjelpe delstater når de ber om noe.  Han har makten til å forbedre situasjon men det gjør han lite av.  USA har enorme teknologiske resurrser og noe som manglende utstyr og tester ikke burde skje. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (28 minutter siden):

Jeg hadde ikke trodd at USA var den som skulle komme så dårlig ut av Corona krisen. Er det 3 år med Trump styre som har ødelagt så mye? Eller er det bare håndteringen av selve krisen som har vært for dårlig? Jeg tenker da ikke bare på Trump alene, men på Repubikansk styre som helhet.

Trump bygget ned Center for Disease Control -- spesielt delen som skal håndtere pandemi, fordi Obama ga dem økt støtte etter Ebolautbruddet.
Han har også fjernet viktige stillinger ved CDC.

Folk i USA med høyest sikkerhetsklarering innenfor riktige kategorier ble briefet om det nye viruset i November -- og det inkluderer Trump.
Så, etter hvert som lavere klareringer får informasjonen, har her instans gått til Trump og co med informasjonen.

Trump reagerte med irritasjon over at han ble skriftlig briefet om viruset og de mulige konsekvensene, da han foretrekker muntlige briefinger, fordi muntlige briefinger lar ham fraskrive seg alt ansvar og nekte for å ha fått informasjonen -- en strategi han har lært fra mafiaadvokat Roy Cohn.
https://www.businessinsider.com/trump-peter-navarro-january-memo-coronavirus-deaths-2020-4?r=US&IR=T

Og dette er standard modus operandi for Trump;
Han er ikke skikket til å håndtere klassifisert informasjon, og evner ikke å skaffe seg nok innsikt i temaer som omhandler rikets sikkerhet til å kunne ta informerte valg.
Han foretrekker å høre hva Fox News og diverse rådgivere han selv har valgt mener han skal gjøre, ikke hva profesjonelle mener han bør gjøre.
https://time.com/5518947/donald-trump-intelligence-briefings-national-security/

Lenke til kommentar
7 minutes ago, jjkoggan said:

Europa har mye høyere befolkningstetthet enn USA.  Hadde guvernørene ventet for Trump å handle krisen hadde det vært mye verre.  Presidentens rolle er å inspirere og lede, ikke bare hjelpe delstater når de ber om noe.  Han har makten til å forbedre situasjon men det gjør han lite av.  USA har enorme teknologiske resurrser og noe som manglende utstyr og tester ikke burde skje. 

Som du ser av denne listen er en av bydelene i USA som er hardest rammet av viruset, Manhattan, høyere på befolkningstetthet enn noen eksisterende europeiske byer.  Det har nok mye av skylden. Andre byer i New Jersey er også høyt på listen der. 

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at Trump og andre høyt i administrasjonen fikk briefing om korona i november 2019. 

Quote

According to anonymous US military sources quoted by ABC News, a November intelligence report by the US military's National Center for Medical Intelligence (NCMI) "warn[ed] that a contagion was sweeping through China’s Wuhan region, changing the patterns of life and business and posing a threat to the population".[10] The authenticity of this claim has been called into question because no concrete date was provided for the alleged NCMI report and it was not openly available. Asked about the November warning on ABC’s This Week, Defense Secretary Mark Esper told Chief Anchor George Stephanopoulos: "I can't recall, George. But we have many people who watch this closely." On April 8, Colonel R. Shane Day, Director of the NCMI stated: "in the interest of transparency during this current public health crisis, we can confirm that media reporting about the existence/release of a National Center for Medical Intelligence Coronavirus-related product/assessment in November of 2019 is not correct. No such NCMI product exists."

 

Lenke til kommentar
6 hours ago, Zork said:

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle gi inntrykk av at gratis utdannelse ikke er en stor fordel - det finnes mange grunner til at noen ikke velger høyere utdannelse.

Elever som har foreldre som er høyt utdannet får også langt bedre karakterer i ungdomsskolen - det er helt andre ting enn kostnad på utdanning som har mest betydning for denslags. Foreldres evne/vilje til å hjelpe til med lekser/kunnskap, innprenting av vaner for å studere ved tidlig alder, forventninger/tradisjon i familien etc. 

Hvis hovedgrunnen til å tilby gratis utdannelse er å gjør det mulig for de som ikke har råd for det så har det bommet.  Isteden så gjør du det gratis for en god del nordmenn som har mer enn nok råd og som kunne ha investerte pengene og skapte jobber. 
Det er grunnen til at Bernies planen ble kritiserte, det blir delvis «welfare for The rich».  Jeg støtter ikke gratis utdannelse for alle,  jeg støtter gratis utdannelse for de som mangler pengene

Lenke til kommentar
35 minutes ago, jjkoggan said:

Hvis hovedgrunnen til å tilby gratis utdannelse er å gjør det mulig for de som ikke har råd for det så har det bommet.  Isteden så gjør du det gratis for en god del nordmenn som har mer enn nok råd og som kunne ha investerte pengene og skapte jobber. 
Det er grunnen til at Bernies planen ble kritiserte, det blir delvis «welfare for The rich».  Jeg støtter ikke gratis utdannelse for alle,  jeg støtter gratis utdannelse for de som mangler pengene

Da ender du opp med problemet at foreldre (ihvertfall de som er rike) i stor grad styrer hva deres barn får utdanne seg til. At barn kan velge utdanning uavhengig av hva foreldre er villige til å støtte, er en av grunnene til at nordmenn er friere enn amerikanere.

Så lenge utdanningen er offentlig godkjent, så legger ikke staten seg opp i hva du vil bli - det er det svært mange foreldre som ville gjort. Du har ikke frihet til å bli det du vil, dersom advokatstudiet er det eneste pappa er villig til å betale for.

Endret av Zork
  • Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Zork said:

Da ender du opp med problemet at foreldre (ihvertfall de som er rike) i stor grad styrer hva deres barn får utdanne seg til. At barn kan velge utdanning uavhengig av hva foreldre er villige til å støtte, er en av grunnene til at nordmenn er friere enn amerikanere.

Så lenge utdanningen er offentlig godkjent, så legger ikke staten seg opp i hva du vil bli - det er det svært mange foreldre som ville gjort. Du har ikke frihet til å bli det du vil, dersom advokatstudiet er det eneste pappa er villig til å betale for.

Foreldrer bryr seg og påvirker hva deres barna studerer uansett hvem betaler selv i Norge.   Skyhøye skatter begrenser frihet også, særlig lavutdannete nordmenn som ikke vil gå på universitetet 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (4 timer siden):

Europa har mye høyere befolkningstetthet enn USA.  Hadde guvernørene ventet for Trump å handle krisen hadde det vært mye verre.  Presidentens rolle er å inspirere og lede, ikke bare hjelpe delstater når de ber om noe.  Han har makten til å forbedre situasjon men det gjør han lite av.  USA har enorme teknologiske resurrser og noe som manglende utstyr og tester ikke burde skje. 

Edit: Siterte feil post. 

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 timer siden):

3 år med presidentens styre gikk svært bra inntil koronakrisen som oppstod nå. Det er jo en veldig krevende situasjon for mange land. USA har mange områder med veldig høy befolkningstetthet som f.eks NYC, det har sannsynligvis bidratt mye til de ekstra høye tallene i USA. 

Det gikk jo ikke svært bra.

Se for deg at jeg tar opp lån på 500.000 kroner for å kjøpe en sportsbil, og får avdrag og rentefritak i et halvt år på kjøpet. Nedbetalingstiden er forøvrig 5 år. Oi, dette ser jo riktig bra ut i de seks månedene jeg ikke betaler på lånet mitt. Men så kommer delen der jeg betaler 15% renter, eller nærmere 10.000 kroner i måneden. I tillegg kommer drivstoff, bomring, service, veiavgift, forsikring +++.

Ser dette foresatt så bra ut? For det var dette Trump gjorde med økonomien. I stedet for å få nasjonalgjelden ned til 0(!) som han lovet i valgkampen, ligger han nå an til å øke den med 8,3 billioner dollar. Det er en økning på over 30%. 

Jeg lurer ofte på hvor dum man faktisk må være for å tro at dette er bildet på god økonomisk styring. 

Lenke til kommentar
Zork skrev (1 time siden):

Da ender du opp med problemet at foreldre (ihvertfall de som er rike) i stor grad styrer hva deres barn får utdanne seg til. At barn kan velge utdanning uavhengig av hva foreldre er villige til å støtte, er en av grunnene til at nordmenn er friere enn amerikanere.

Så lenge utdanningen er offentlig godkjent, så legger ikke staten seg opp i hva du vil bli - det er det svært mange foreldre som ville gjort. Du har ikke frihet til å bli det du vil, dersom advokatstudiet er det eneste pappa er villig til å betale for.

Det er jo ikke welfare for the rich. Denne vinklingen er så idiotisk at det nesten ikke er til å tro. De rikeste ville endt med å betale mer for utdanning enn de gjør i dag, og dratt mer av lasset. Akkurat som i Norge. De sterkeste må nødvendigvis løfte tyngre, og det er rettferdig.

Det er ikke sånn at vanlige arbeidere ville betalt for å sende ungene til de rike på skole. Alle ville betalt for et bedre og mer rettferdig skolevesen.

Denne vinklingen som du presenterer kommer fra senterdelen av det Demokratiske partiet, og er ikke noe annet enn et hult argument uten noe som helst hold i virkeligheten.

 

 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 timer siden):

Det er ikke riktig at Trump og andre høyt i administrasjonen fikk briefing om korona i november 2019. 

 

Er det interessant? De visste jo om pandemien når den herjet over Italia. Hva var talking pointsa til Trump og Fox News da? «It’s no worse than the flu» og «the more I learn about it the less I am afraid of it». 

Det er umulig å forsvare Trump og hans administrasjons håndtering av denne krisen. Det startet faktisk for over tre år siden, da hele pandemiteamet i administrasjonen måtte gå. 

Lenke til kommentar
18 minutes ago, CommanderKeen said:

Det er jo ikke welfare for the rich. Denne vinklingen er så idiotisk at det nesten ikke er til å tro. De rikeste ville endt med å betale mer for utdanning enn de gjør i dag, og dratt mer av lasset. Akkurat som i Norge. De sterkeste må nødvendigvis løfte tyngre, og det er rettferdig.

Det er ikke sånn at vanlige arbeidere ville betalt for å sende ungene til de rike på skole. Alle ville betalt for et bedre og mer rettferdig skolevesen.

Denne vinklingen som du presenterer kommer fra senterdelen av det Demokratiske partiet, og er ikke noe annet enn et hult argument uten noe som helst hold i virkeligheten.

 

 

Biden anbefaler at de rikeste gjør college utddanelse gratis for de fattige, ikke at middelklassen gjør det gratis for den øvreklassen.   Er du fattig betaler du ingenting, er du rik betaler du alt + støtte for de fattigste 


 

 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 11.4.2020 den 19.45):

Intersannt at du kaller det «gratis»

 

jjkoggan skrev (23 timer siden):

Jeg kritiserer ikke det, jeg mener det er en intersannt måte å se på det. Jeg antar det er fordi dere ikke ser på det som offentlig forsikring.  

Hvorfor kaller du det gratis når du pirket på at jeg kalte det gratis:

jjkoggan skrev (17 timer siden):

Har du ingen penger får du gratis helsetjenester.  Er du pensjonist får du gratise helsetjenester.  

Har du ingen penger og gode karakter har du god sjanse til å få et stipend.  Det kan også være helt gratis. 

 

jjkoggan skrev (2 timer siden):

Hvis hovedgrunnen til å tilby gratis utdannelse .....  Jeg støtter ikke gratis utdannelse for alle,  jeg støtter gratis utdannelse for de som mangler pengene

 

jjkoggan skrev (38 minutter siden):

Biden anbefaler at de rikeste gjør college utddanelse gratis for de fattige, ikke at middelklassen gjør det gratis for den øvreklassen. 

 

Er det riktig å kalle det gratis i USA, men ikke i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, CommanderKeen said:

Det er jo ikke welfare for the rich. Denne vinklingen er så idiotisk at det nesten ikke er til å tro. De rikeste ville endt med å betale mer for utdanning enn de gjør i dag, og dratt mer av lasset. Akkurat som i Norge. De sterkeste må nødvendigvis løfte tyngre, og det er rettferdig.

Det er ikke sånn at vanlige arbeidere ville betalt for å sende ungene til de rike på skole. Alle ville betalt for et bedre og mer rettferdig skolevesen.

Denne vinklingen som du presenterer kommer fra senterdelen av det Demokratiske partiet, og er ikke noe annet enn et hult argument uten noe som helst hold i virkeligheten.

 

 

Jeg skjønner ikke hva dette har med mitt innlegg å gjøre?

Endret av Zork
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Foreldrer bryr seg og påvirker hva deres barna studerer uansett hvem betaler selv i Norge.   Skyhøye skatter begrenser frihet også, særlig lavutdannete nordmenn som ikke vil gå på universitetet 

Naturligvis påvirker foreldre sine barn - poenget er at om en er avhengig av foreldre når det gjelder hva de kan bli, så er det mer enn påvirking, da blir det fort tvang.

Og jeg vet ikke hvor du legger listen for "skyhøye skatter" men om du mener Norge har det, så har vi vidt ulike oppfatninger av "skyhøyt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, nirolo said:

 

Hvorfor kaller du det gratis når du pirket på at jeg kalte det gratis:

 

 

 

Er det riktig å kalle det gratis i USA, men ikke i Norge?

Jeg snakker til nordmenn, dere kaller det gratis, ikke sannt?   Det gjelder å lære deres språk og hvordan dere bruker det

Hensikten var ikke til å «pirke», forresten.  Det interesserer meg deres forskjellige perspektiver om hvordan dere ser på saker, det er hovedgrunnen jeg deltar i disse diskusjoner. 

Amerikanere pleier  å si at helsetjenester 
som 100% dekkes av staten eller forsikringselskapet at:

Medicare/Medicaid/Insurance  covers all of it, or there are no out of pocket expenses, or you dont pay a thing at the doctors

Vi er vant til det fordi selv Medicare ikke dekker alt 100% og vi må alltid passe på reglene slik at vi ikke mister penger  På slik måte tvinger det oss til å se på alt det som forsikring, ikke en helsetjeneste som staten skaffer

jeg forstår det, jeg kritiserer det ikke

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...