Gå til innhold

TEST: Fujifilm X-T2


Anbefalte innlegg

Det rettferdige er å sammenligne kamera mot kamera.

Det rettferdige er å sammenligne likt mot likt. Hvis det er ekstra funksjoner i kameraet som f.eks. GPS blir det mye lavere batteritid. Skal du sammenligne det å bruke skjermen så får du gjøre det på begge to, gitt at begge har søkere.

 

Jeg bruker for øvrig skjermen mye mindre etter jeg gikk fra speil til speilløst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det rettferdige er å sammenligne kamera mot kamera.

Det rettferdige er å sammenligne likt mot likt. Hvis det er ekstra funksjoner i kameraet som f.eks. GPS blir det mye lavere batteritid. Skal du sammenligne det å bruke skjermen så får du gjøre det på begge to, gitt at begge har søkere.

 

Jeg bruker for øvrig skjermen mye mindre etter jeg gikk fra speil til speilløst.

 

Det du gjør er å filtrere hvilke kriterier det er lov å sammenligne. Er du usikker på om du har valgt rett, og trenger det for å forsvare valget?

Selvsagt er antall bilder man kan ta med et kamera et reelt kriterium som er viktig å ta med, uavhengig av funksjoner og virkemåte ellers. Det er som det er, du kan ikke rasjonalisere bort den egenskapen sånn uten videre. 

Lenke til kommentar

Det du gjør er å filtrere hvilke kriterier det er lov å sammenligne. Er du usikker på om du har valgt rett, og trenger det for å forsvare valget?

Selvsagt er antall bilder man kan ta med et kamera et reelt kriterium som er viktig å ta med, uavhengig av funksjoner og virkemåte ellers. Det er som det er, du kan ikke rasjonalisere bort den egenskapen sånn uten videre.

Ja, det har jeg helt klart behov for. Jeg vil jo gjerne vite/bekrefte om valget mitt var et dårlig eller godt valg.

 

Men jeg syns ikke det er riktig å sammenligne bruk av LCD-skjerm på speilløst vs bruk av optisk søker på speilrefleks når man har begge mulighetene på begge systemer. For å sammenligne reell bruk vil jeg heller sammenligne bruk av søker vs bruk av søker og bruk av LCD-skjerm vs bruk av LCD-skjerm. Noe annet blir for meg et forsøk på å skyve resultatene i en annen retning.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

 

Det rettferdige er å sammenligne kamera mot kamera. 

 

 

Jeg er fullstendig enig, og derfor er mye av debatten her når det gjelder speil v speilløst borkastet. Det er litt for mye fanboyisme fra begge leirer.

 

For ett år eller to tilbake, da jeg hadde et bra speilløst (Fuji X-E2) i tillegg til min Canon 5D3 så skrev jeg i en eller annen tråd her at hvis jeg kun fikk beholde ett av de to kameraene så ville jeg uten tvil valgt å beholde min 5D3.

Hadde jeg måttet velge i dag (med Fuji X-T1 som mitt speilløse alternativ) så ville valget vært mye vanskeligere, sannsynligvis hadde jeg valgt Fuji X-T1. Men dette valget har lite med om kameraene er speilløse eller med speil, det går på en helhetsvurdering av hva som totalt sett fungerer best for meg til fotografering.

 

Begge kamerasystemene har sine fordeler til mitt bruk,

 

Men for å gå litt over i det hypotetiske. La meg ta et lite "tankespinn": jeg sitter av en eller annen grunn uten kamerautstyr, jeg kan få et vilkårlig systemkamera av "akseptabel" kvalitet med et basisutvalg av objektiver.  Jeg har selv ingen innflytelse på hva jeg vil få annet enn at jeg får selv velge om det skal være DSLR eller speilløst. 

I dette hypotetiske tilfellet ville jeg uten tvil valgt DSLR, rett og slett siden jeg er sikker på at jeg ville bli mer komfortabel med hvilket som helst DSLR v hvilket som helst speilløst.

 

Som tow skriver så er det først og fremst et valg kamera v kamera og ikke system v system. Hovedårsaken til at X-T1 ble en umiddelbar fulltreffer for meg er at det i form på mange måter er et DSLR, bare litt mindre og for meg så er det en perfekt sammensmelting av DSLR og speilløst. 

 

Men dette er selvsagt en særdeles subjektiv vurdering fra min side som jeg ikke ser noen grunn til å legge til grunn for andre sine valg av system.

 

PS!!! Uavhengig av hvem jeg qouter her, så får jeg dessverre en liten "barnehageunge"-følelse av enkeltes (noen særdeles få) fundamentalistiske argumentering om at MITT system er overlegent deres system.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

Ja. Jeg savner også USB-ladning. Poenget mitt var kanskje ikke helt tydelig. Synes det er bra kameraet har det, det er bare latterlig at ikke alle kamera har det. AtW

 

Ble skuffet når jeg skjønte at X-t1 ikke kunne lades via USB. Veldig kjedelig. Finnes det batteriladebanker som har USB inngang? Viss ikke må jeg nesten kjøpe inn 5-10 batterier for å ha med på tur.. :p

Lenke til kommentar

 

Ja. Jeg savner også USB-ladning. Poenget mitt var kanskje ikke helt tydelig. Synes det er bra kameraet har det, det er bare latterlig at ikke alle kamera har det. AtW

 

Ble skuffet når jeg skjønte at X-t1 ikke kunne lades via USB. Veldig kjedelig. Finnes det batteriladebanker som har USB inngang? Viss ikke må jeg nesten kjøpe inn 5-10 batterier for å ha med på tur.. :p

 

Jada, uoriginal utstyr finnes. Jeg kjøpte en USB-lader til batteriene før jeg skulle ut på en lang reise. Bare søk på eBay.
Lenke til kommentar

 

 

Ja. Jeg savner også USB-ladning. Poenget mitt var kanskje ikke helt tydelig. Synes det er bra kameraet har det, det er bare latterlig at ikke alle kamera har det. AtW

 

Ble skuffet når jeg skjønte at X-t1 ikke kunne lades via USB. Veldig kjedelig. Finnes det batteriladebanker som har USB inngang? Viss ikke må jeg nesten kjøpe inn 5-10 batterier for å ha med på tur.. :p

 

Jada, uoriginal utstyr finnes. Jeg kjøpte en USB-lader til batteriene før jeg skulle ut på en lang reise. Bare søk på eBay.

 

 

Søketips? Prøvde å søke og fikk bare andre typer ting enn et slikt produkt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Søketips? Prøvde å søke og fikk bare andre typer ting enn et slikt produkt.

 

AtW

Tror jeg søkte på batterinavnet og "USB charger". Det heter NP-W126 hvis jeg ikke tar helt feil.

 

edit: Jepp, det stemmer. Ser ut som det var denne jeg kjøpte: http://www.ebay.com/itm/Micro-USB-Battery-Charger-for-Fujifilm-Fuji-NP-W126-NPW126-BC-W126-BCW126-/371735817804?hash=item568d2e6e4c:g:k2QAAOSw-KFXdMVW

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

 

Søketips? Prøvde å søke og fikk bare andre typer ting enn et slikt produkt.

 

AtW

Tror jeg søkte på batterinavnet og "USB charger". Det heter NP-W126 hvis jeg ikke tar helt feil.

 

edit: Jepp, det stemmer. Ser ut som det var denne jeg kjøpte: http://www.ebay.com/itm/Micro-USB-Battery-Charger-for-Fujifilm-Fuji-NP-W126-NPW126-BC-W126-BCW126-/371735817804?hash=item568d2e6e4c:g:k2QAAOSw-KFXdMVW

 

Takk for tips! Det er ikke fare for at den spontant tar fyr eller noe? Vet ikke hva som er best å ha med av en gjeng batteribanker og den der, eller flere batterier. En kombinasjon er kanskje lurt på langtur.

Lenke til kommentar

Takk for tips! Det er ikke fare for at den spontant tar fyr eller noe? Vet ikke hva som er best å ha med av en gjeng batteribanker og den der, eller flere batterier. En kombinasjon er kanskje lurt på langtur.

Den faren finnes vel med det meste. Siden det går via USB-strøm har jeg ikke vært nevneverdig redd, men nå er jeg langt i fra noen elektriker.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Ingen som har funnet ut hva som er det beste kameraet ennå altså?  :rofl:

 

Jeg lukter selv litt på et speilløst kamera i Fuji serien for tiden. jeg liker det solide retro designet. Har eid 5D MKIII tidligere med alskens L-optikk og vert på mange fototurer samens med "Fotonisse", men et slikt kamera blir det nok ikke igjen. Det blir for stort og tungt å drasse med seg. Man er ikke mye diskret med et slikt kamera. 

 

Etter å ha eid Fuji X100 tidligere så kan jeg med en gang si at selve bildekvaliteten og ISO ytelsen er helt på høyde med 5D MK III. 

 

Jeg ser Flageborg sammenligner et Nikon speilrefleks med X-E2 lenger opp med tanke på utseende og selv om smaken er som baken så kan jeg vel ikke akkurat si meg enig der for å si det pent. De plastform støpte kameraene ser jo bare billige ut i forhold til Fuji sin serie.  :closedeyes:

Lenke til kommentar

 

Det beste kameraet er det kameraet du har med deg ;)

 

 

Feil! Kamerakvaliteten bestemmes ikke av hvor det befinner seg. Ligger det beste hjemme, så gjør det dessverre det. Poenget er: ta med deg det beste kameraet, i stedet for å ty til et dårligere kamera.

Objektivt har du rett Simen, men ser man på sammenhengen så vil jeg rent subjektivt si at du tar feil.

Alt beror på definisjonen av "beste kamera", som jeg mener er mye mer enn spesifikasjoner. En rent teknisk overlegent kamera kan være så tungvindt å bruke at i praksis så er det ikke det beste.

På samme måte så vil det kameraet man "orker" å dra med seg rent subjektiv være det beste. Så jeg konkluderer med at rent subjektivt så har Nimrad  fullstendig rett i det han sier.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...