Gå til innhold

TEST: Fujifilm X-T2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver sin smak. Jeg må ha blenderring på objektivet og (iallfall) egne hjul for eksponering og lukkertid. Kan leve uten ISO, og modushjul er uansett ikke så veldig interessant. For meg er Fuji sin tilnærming perfekt, fordi alt setter seg i muskelminnet. Flerbruksknapper og -hjul er bæsj. 

 

Blenderring, eksponering og lukkertid, hva mener du med "eksponering" i denne sammenheng?

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager mener han at en DSLR i seg selv gir bedre bilder? Og bedre farger? Det er jo fullstendig på viddene. Det de kan gi er raskere og mer presis autofokus, samt ttl-shooting med optisk søker. At en billig-Nikon skal være bedre en Fujis strålende APS-C-brikke er bare tull.

 

 

Fotografer er som andre fagfolk, de er gode på sitt arbeid, men det betyr ikke at de er gode på å velge utstyr, eller gi råd om det.

 

Er det samme i min bransje, profesjonelle er konservative, liker ting de kjenner, og har andre vurderinger enn amatører, hva som er bra for de er ikke det samme som er bra for amatører, og man kan ikke nødvendigvis regne at folk som er gode på det kunstneriske egentlig vet så mye om det tekniske.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I og med at de speilløse ikke har et teit speil å flytte på tipper jeg også at det er nære. Det som virkelig blir fett er når helt vanlige kamera klarer 60hz 4k som diskrete bilder og ikke som film, og man kan sette bildene sammen til film i etterkant hvis man vil. Det er åpenbart at det er dit vi er på vei, spørsmålet er bare om det skjer før eller senere. 

Lenke til kommentar

I og med at de speilløse ikke har et teit speil å flytte på tipper jeg også at det er nære. Det som virkelig blir fett er når helt vanlige kamera klarer 60hz 4k som diskrete bilder og ikke som film, og man kan sette bildene sammen til film i etterkant hvis man vil. Det er åpenbart at det er dit vi er på vei, spørsmålet er bare om det skjer før eller senere. 

 

Det har allerede skjedd, se Olympus EM1 mk 2. 60 Fps continous, full oppløsning og raw (riktignok uten å ta fokus på nytt mellom hvert skudd.)- Husker godt når speiløse begynte å bli pop, det kom aldri til å skje at de fikk raskere fokus enn DSLR var det endel som påstod, noen år senere var speiløse raskere på S-AF, fortsatt er det mange som påstår de aldri vil bli raskere på følgefokus, det ser også ut til å skje ganske snart (har skjedd?), og på antallet bilder per sekund er de også raskere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jøss, det hadde jeg ikke fått med meg. Antar den kun klarer det en kort periode, det finnes vel ikke minnekort som spiser såpass?

 

Tror det er 2 eller 3 sekund om jeg ikke husker feil, minnekort er et problem, men tror heller ikke kamerat klarer å skrive raskt nok til å maxe ut de raskeste minnekortene i verden som kom for noen uker siden (men er litt på tynn is her).

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg leser enkelte av de mest negative kommentarene så lurer jeg egentlig på om det er enkelte her som i det hele tatt VIL forstå at enkelte speilløse kamera faktisk er på høyde med gode DSLR og sannsynligvis gått forbi en del av de.

 

Jeg står godt plantet i begge leirer, men Canon 5D3 og Fuji X-T1, og sliter med å forstå negativiteten og behovet for å finne diverse blogger/artikler for å underbygge sin negativitet overfor f.eks. det kameraet som denne tråden handler om .

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere at Fuji X-T2 ikke er på høyde med toppmodellene til Canikon (når det gjelder enkelte typer fotografering), men det har vel ingen hevdet heller.

 

Etter å ha vært DSLR-fanboy (liker godt DSLR fremdeles) så har jeg etter å ha vært gjennom et par speilløse modeller som sagt havnet på X-T1 og selv om dette kameraet mangler speil så gir det meg likevel (den viktige) DSLR-følelsen. Det gir resultater som er fullt på høyde med 5D3, og selv om det fremdeles er fotosituasjoner der jeg uten tvil vil velge 5D3 fremfor X-T1 så er Fujien totalt sett i ferd med å bli mitt foretrukne kamera.

 

For meg virker en del av "motstanden" mot speilløst mest å være av prinsipielle årsaker enn av hva gode speilløse system kan levere. Jeg vil samtidig påstå at det dessverre også er enkelte i den speilløse leiren som er like "useriøse" i sine DSLR-påstander (av prinsipp).

 

Jeg har tidligere uttalt at mitt 5D3 nok er mitt siste DSLR slik utviklingen går og det blir jeg mer og mer sikker på, men forhåpentligvis får jeg glede av dette kameraet lenge, X-T2 kommer jeg nok ikke til å kjøpe (siden X-T1 er et utmerket kamera), men det blir nok et X-T3 eller X-T4 på meg i fremtiden.

Endret av polljen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når jeg leser enkelte av de mest negative kommentarene så lurer jeg egentlig på om det er enkelte her som i det hele tatt VIL forstå at enkelte speilløse kamera faktisk er på høyde med gode DSLR og sannsynligvis gått forbi en del av de.

 

Jeg står godt plantet i begge leirer, men Canon 5D3 og Fuji X-T1, og sliter med å forstå negativiteten og behovet for å finne diverse blogger/artikler for å underbygge sin negativitet overfor f.eks. det kameraet som denne tråden handler om .

 

Jeg har ingen problemer med å akseptere at Fuji X-T2 ikke er på høyde med toppmodellene til Canikon (når det gjelder enkelte typer fotografering), men det har vel ingen hevdet heller.

 

Etter å ha vært DSLR-fanboy (liker godt DSLR fremdeles) så har jeg etter å ha vært gjennom et par speilløse modeller som sagt havnet på X-T1 og selv om dette kameraet mangler speil så gir det meg likevel (den viktige) DSLR-følelsen. Det gir resultater som er fullt på høyde med 5D3, og selv om det fremdeles er fotosituasjoner der jeg uten tvil vil velge 5D3 fremfor X-T1 så er Fujien totalt sett i ferd med å bli mitt foretrukne kamera.

 

For meg virker en del av "motstanden" mot speilløst mest å være av prinsipielle årsaker enn av hva gode speilløse system kan levere. Jeg vil samtidig påstå at det dessverre også er enkelte i den speilløse leiren som er like "useriøse" i sine DSLR-påstander (av prinsipp).

 

Jeg har tidligere uttalt at mitt 5D3 nok er mitt siste DSLR slik utviklingen går og det blir jeg mer og mer sikker på, men forhåpentligvis får jeg glede av dette kameraet lenge, X-T2 kommer jeg nok ikke til å kjøpe (siden X-T1 er et utmerket kamera), men det blir nok et X-T3 eller X-T4 på meg i fremtiden.

 

Deler dine tanker.

Jeg har frem til nå stort sett kun brukt DSLR til "seriøs" fotografering.

Har i det siste lurt på å oppgradere mitt Canon-DSLR, og da kommer jo spørsmålet: Speilløst eller fortsatt DSLR.

 

Foreløpig har jeg ikke tatt speilløst så seriøst, men nå ser det ut som speilløst virkelig begynner å blir bra, og kanskje gå forbi DSLR på enkelte områder?

 

Når jeg så testen av X-T2 skjønte jeg at jeg seriøst bør vurdere å bytte ut parken.

Har frem til nå vært Canon-fanboy, men Canon sin speilløse serie virker ikke å være på høyde med det beste fra de andre?

M5 er vel ikke i nærheten av X-T2? Holder de på å stå igjen på perrongen?

 

Canon (eller Nikon) er f.eks. ikke på denne listen i det hele tatt:

http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-compact-system-camera-2013-the-best-models-reviewed-960832

 

Finnes det noen mer objektive tester som viser testresultater mellom gode DSLR og gode Speilløse?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...