Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av bruktbil med rustne bremseskiver


Augural

Anbefalte innlegg

Jeg skal kanskje kjøpe en bruktbil. Den er bare to og et halvt år gammel, men etter å ha vært innom et verksted har jeg fått vite at den har "mer enn 25% rust på en side av bremseskive både foran og bak".

 

Slik jeg forstår det er dette en feil som vil medføre at en EU-kontroll ikke blir godkjent.

 

Hvor raskt burde dette fikses, og utgjør det noen umiddelbar sikkerhetsrisiko?

 

Hvor mye vil det koste å bytte bremseskivene, inkl. arbeid og deler?

 

Hvor mye burde jeg ev. kreve i redusert salgspris?

Endret av Augural
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det kan jo bety fult bytte av bremser rundt om, inkl kalippere.

Eller det kan hende det holder å smøre opp bremser å dra over skivene med vinkelsliper...

Sålenge bremsene ikke tar veldig skjevt så bør det ikke være noe problem å kjøre med.

 

Koster endel å bytte alt på verksted, ikke så veldig mye selv. Er jo avhengig av åssen bil det er da selvfølgelig.

 

Om du skal kreve reduksjon i pris kommer jo ann på hvordan bilen er priset i utgangspunktet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rust i bremseskivene foran høres ut som en garantisak etter bare to år. Her er det varmt stort sett hele tiden bremsene er i bruk, så det høres rett og slett ut som dårlig kvalitet på delene. 

 

Nah. Hvis bilen er kjørt i salt og så stått stille så er bremseskivene godt rustne på få uker... Dessuten er det 'slitedel' så hvis du skal få det dekket av garanti skal Nissan være veldig snille hvis det ikke kan dokumenteres at bilen har vært i bruk minst en gang eller to i uka gjennom hele vinteren. Dette er dessverre helt normalt - hadde samme sak på mine to forrige bruktbiler som begge hadde blitt tatt ut av bruk på vinteren og sto litt før de ble solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal kanskje kjøpe en bruktbil. Den er bare to og et halvt år gammel, men etter å ha vært innom et verksted har jeg fått vite at den har "mer enn 25% rust på en side av bremseskive både foran og bak".

 

Slik jeg forstår det er dette en feil som vil medføre at en EU-kontroll ikke blir godkjent.

 

Hvor raskt burde dette fikses, og utgjør det noen umiddelbar sikkerhetsrisiko?

 

Hvor mye vil det koste å bytte bremseskivene, inkl. arbeid og deler?

 

Hvor mye burde jeg ev. kreve i redusert salgspris?

 

Det utgjør ingen stor sikkerhetsrisiko, men det fører til at bremsene tar noe dårligere enn de normalt ville gjort fordi anleggsflaten er mindre. Du vil også ha større slitasje på bremseklossene.

 

Opp mot 10k som antydet av andre her høres sannsynlig ut for å bytte alle fire inkl klosser.

 

Og ja: Dette er en ting de er nazi på ved EU-kontroll. ;-}

Endret av toffo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En kjøretur med mye hard bremsing fjerner ofte rustbelegget som legger seg på utsiden, slik at den likevel går mellom kontrollen.

 

Bytte av bremseklosser og skiver på alle fire koster mellom 7000-10000 vanligvis.

 

Har selv fått dekket dette en gang på garanti.

 

Jeg vil tro at kr. 10.000 til eller fra på en 2,5 år gammel bil ikke er all verden. Og ved litt hard bremsing kan du muligens slippe unna denne kostnaden.

Lenke til kommentar

Ja bremser er en slitedel, men det er rett og slett for dårlig at man må skifte bremseskiver etter bare 2,5 år. 

Da hadde jeg styrt unna hele bilen. 

Har flere ganger vært borti at Japanske biler er ofte utsatt for mye rust i understell og deler som går mye i salt. 

Virker ikke som det er laget for norske forhold. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er vel bare å ut å bråbremse litt på kvelds / natterstid så fikser det seg vel av seg selv.

 

Kjør i 80 sonen og brems hard ned til stillestående noen ganger, så forsvinner nok rusta sikkert ganske greit.

Dette har nok blitt slik fordi tidligere eier ikke vet hvordan man bør kjøre en bil, for den bør kjøres slik at bremsene faktisk brukes i betydelig grad.

Lenke til kommentar

En kjøretur med mye hard bremsing fjerner ofte rustbelegget som legger seg på utsiden, slik at den likevel går mellom kontrollen.

 

Men nå spørs det om målet til TS er å lure bilen gjennom kontrollen, eller å ha en ny og trygg bil. Hvis man kunne bremset bort rust så hadde man trolig aldri brydd seg om rust på bremsene uansett, dessverre så er det slik at bremsene blir blanke med bremsing fordi man polerer ned rusten, ikke fordi man fjerner den.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...