Gå til innhold

Windows 7 vokser raskere enn Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

Endret av Lutra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har du lastet ned Group Policy Editor slik at du kan bestemme når den oppdaterer og restarter seg selv?

 

Har du prøvd det etter anniversary update? Lettere sagt enn gjort gitt (og jada, her group policies, kjører pro, men det er tydeligvis ikke noe som betyr at man skal kunne styre PCen sin selv)

 

AtW

Ja, jeg kjører det. Jeg får beskjed om at det har kommet oppdatering, og må laste den ned selv. Kommer opp et vindu etter at PCen har vært i hvilemodus når det skjer, så blir jeg tatt med til Windows Update hvor jeg må trykke "Hent oppdatering". (Windows 10 Pro her også)

 

Bruker disse innstillingene.

post-75934-0-97573600-1478533072_thumb.jpg

Problemet er at "Ingen automatisk omstart ..."-innstillingen rett og slett ikke virker etter anniversary update. Selv før oppdateringen virket den bare på Pro, ikke på Home.

 

En annen ting som er utrolig irriterende er hvordan Windows "stjeler" filassosiering som PDF og HTML osv. fra tid til annen, og siste oppdatering så ble også tidsregion/-soneinnstillingene nullstilt. Oppdateringsprosessen fungerer rett og slett mye dårligere på Win10 enn på Windows 7-8.1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker flere OS om hverandre av forskjellige årsaker og for å være helt klar så er dette min konklusjon eller kommentar.

 

Windows 10 - er på en måte et bedre OS enn forgjengeren, men det er en mengde innstillinger og funksjoner som nå er nesten umulig å finne og som før var lettere tilgjengelig. Spioneringen er forkastlig, Men til generelt bruk fungerer windows 10 tilsynelatende godt, men det er langt unna et fullverdig OS. Kort sagt det er ennå et barn, mens windows 7 er voksen. Ja Windows 10 har potensiale til å bli bedre (enklere er ikke nødvendigvis bedre og alt for mye er forenklet litt vel mye), men om det kommer til å nå potensialet er et helt annet spm. Windows 10 føles som et mer moderne OS, som da også er enklere og strømlinjeformet. Noen av oss liker fullverdige innstillings muligheter bare så det er sagt og det hadde vært fint om vi kunne velge, noe vi ikke kan i windows 10. (Directx 12...)

 

Windows 7 - Har det man trenger, men er litt sliten i kantene. bloatware så det griner. rimelig stabilt og god generell funksjon. Trenger mye ressurser for lite arbeid pga lite effektivitet i OSet, det er rett og slett oppgradert ihjel. Men fortsatt så har men mer kontroll over OSet under windows 7 enn da vi har med windows 10 (forenkling er ikke alltid det vi trenger). Fungerer stort sett bra, men det er noen snodige feil som ingen har løsningen på pr dags dato. (DirectX 11, så spilling kan være noe begrenset.).

 

Jo mer jeg bruker linux systemer (Ubuntu og Linux Mint for det meste), desto mer liker jeg de og jeg har nå kommet til et punkt hvor jeg hadde byttet på flekken hvis:

1.Jeg hatt fått mine favoritt program til å fungere skikkelig eller de funnet like gode erstatninger. Listen har krympet, men det er ennå en knippe programmer jeg håper dukker opp som linux native ports snart.. (spesielt da explorer2, teracopy, et godt kindle program, og et par til jeg ikke vil være uten.)

2. Og alle spill hadde fungert kryss platform.. sukk

 

Det jeg vil ha er noe som bare fungerer, men som også lar meg tweake alt hvis det er ønskelig. pluss da med støtte for insystem vm support for programmene men ikke vil være foruten, og full spill støtte selvsagt. Med en massivt oppgrader filbehandler (ta en titt på explorer2 og lær litt microsoft.), Themeing som opererer som litestep (shell themeing). Full driver støtte og en mer linux orientert kernel funksjon med load og unload moduler isteden for restart.

Lenke til kommentar

Godt å se at jeg også i dag greide å provosere en hel haug med folk :)

Til de som følte seg i harnisk over mitt innlegg, vil jeg gjøre dem oppmerksom på at dette er min mening, basert på egne erfaringer med Windows 10 (jeg bruker det på jobb), og ting jeg har lest om det på nettet ;)

Stakkars menneske.

Lenke til kommentar

Det er ikke så rart med tanke på at Windows 7 er mye bedre enn Windows 10. Windows 7 er det siste ordentlige desktop-OSet, mens Windows 8+ har fokusert på alt for mye touch-greier, som kun blir en gimmick for folk flest.

 

Windows 10 har også problemet med Universal Apps kontra Win32-apps. Det hele blir en uoversiktlig blanding.

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

 

Ja, touch er et gimmick som kun støttes på ca halvparten av nye laptoper. Nesten ingen som trenger slikt!

Lenke til kommentar

 

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

 

Skal man diskutere dette må man først gjøre en innsats i å sette seg inn i hva alt det der faktisk betyr, og hva som er den faktiske effekten. At det finnes artikler på internett man kan linke til endrer ikke på dette. Dette handler ikke om å velge å ikke bry seg, det handler om å velge å bry seg nok til å gjøre valg på riktig grunnlag.

 

Dette er selvfølgelig ikke lett, spesielt ikke med en skog av klickbait artikler, wannabe tech head og alskens anti Windows sider som eskalerer og videreformidler uten egentlig å skjønne hva det er de selv messer om. Og ja, sikkerhet er viktig, men dette er diskusjoner som har blitt gjort så mange ganger at jeg ikke gidder gjøre det en gang til her i denne tråden. Men for å gjøre det veldig enkelt, du skal være langt, langt over middels spesiell før noe av dette bør vurderes som potensielt problematisk for deg som bruker, eller for en bedrift. 

 

Du velger å ta på deg din hatt av aluminiumfolie og ruller tilbake til W7, og glemmer at du dermed benytter et OS som har mindre beskyttelse mot de virkelige truslene der ute, som ikke er Microsoft. At du skal være så opptatt av sikkerhet at du gjør et slikt valg er i mine øyne et stort paradoks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du velger å ta på deg din hatt av aluminiumfolie og ruller tilbake til W7,

Slike kommentarer bidrar ikke noe positivt her til forumet, og grenser til angrep på en persons karakter. Ikke første gangen du gjør det heller. :thumbdown:
Er det ikke? Kom gjerne med eksempler på min utstrakte vane for "personangrep" som du tydelig mener jeg har.

 

Det var imidlertid ikke ment som et personangrep, men du som i en mer generalisert skikkelse. Det er et typisk eksempel bekymring og medfølgende handling basert på en utvalgt risiko basert mer på følelser enn fakta, der den opplevde sikkerheten ved selve handlingen i realiteten gir en mindre sikker hverdag. Som jeg også skrev.

 

Men det er notert bak øret, takk for tilbakemeldingen.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

 

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

 

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

Lenke til kommentar

 

 

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

 

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

 

Windows 10 er jo gang på gang på gang bevist som legalisert spyware/keylogger.

Ganske ironisk at "datasikkerhetsselskaper" lager "sikkerhetsløsninger" for Windows 10.

Det forklarer jo også litt om hvorfor så mange advarer mot å bruke Windows 10.

Både skoler, privatpersoner, bedrifter og samfunn generelt har skepsis mot Windows 10.

Til og med Sveits (som har våkne ledere) vurderer å forby all salg av Windows 10,

fordi det tukler med privatlivet og inneholder svært tvilsom kode:

http://www.theregister.co.uk/2015/08/25/swiss_privacy_watchdog_growls_at_microsoft_and_threatens_to_get_windows_10_banned/

 

Endret av Tetrisen
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

 

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

 

Windows 10 er jo gang på gang på gang bevist som legalisert spyware/keylogger.

Ganske ironisk at "datasikkerhetsselskaper" lager "sikkerhetsløsninger" for Windows 10.

Det forklarer jo også litt om hvorfor så mange advarer mot å bruke Windows 10.

Både skoler, privatpersoner, bedrifter og samfunn generelt har skepsis mot Windows 10.

Til og med Sveits (som har våkne ledere) vurderer å forby all salg av Windows 10,

fordi det tukler med privatlivet og inneholder svært tvilsom kode:

http://www.theregister.co.uk/2015/08/25/swiss_privacy_watchdog_growls_at_microsoft_and_threatens_to_get_windows_10_banned/

 

 

Nei, det er gang på gang blitt påstått og hauset opp på diverse klickbait, wannabe tech og windows hater nettsider for så og bli videreformidlet som sannhet av folk som velger å tro blindt på disse artiklene, og samtidig nekter å vurdere artikler som sier noe annet. Du snakker om beviser, men kommer med ingen. Og du overser glatt artikkelen som står i posten du svarer på. Hvorfor det?

 

Bakgrunnen for uttalelsene om at W10 skulle forbys som kom fra Jean-Philippe Walter hadde sine utspring i informasjon formidlet til ham med påfølgende krav om respons fra det sveitsiske piratpartiet, som igjen hadde det meste av sin informasjon fra det altvitende internett. En uttalelse som så genererte lite respons annet enn et sett med nye klickbait artikler på slutten av august 2015. Om myndighetene i Sveits virkelig undersøkte dette og mente det var hold i påstandene når de allerede hadde kommet med slike uttalelser, ville det da ikke skjedd mer enn ingen ting?

 

Skepsisen du henviser til kommer fra denne sammensausingen av informasjon som flyter rundt som fåtallet egentlig forstår, men som fremdeles formidles av alt for mange. Hvis noen spør deg om W10, ville du anbefale å ikke oppgradre på bakgrunn av denne informasjonen? Det virker slik, og når nok mennesker formidler samme budskap, så betyr det ikke så mye hvor korrekt dette utsagnet faktisk er. Som jeg skrev, det er viktig å tenke sikkerhet, men det er også viktig å ta valg på riktige premisser.

 

Jeg jobber med IKT drift og server omtrent 7000 personer. Sikkerhet er noe vi vurderer fortløpende. Å la være å flytte over fra W7 til W10 med sikkerhet som begrunnelse er intet annet enn banalt.

 

Nå sier jeg på ingen måte at MS er den hellige gral, og at ting ikke kan bedres. Men det er en fordel å starte med føttene godt plantet på jorda.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

 

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

 

Windows 10 er jo gang på gang på gang bevist som legalisert spyware/keylogger.

Ganske ironisk at "datasikkerhetsselskaper" lager "sikkerhetsløsninger" for Windows 10.

Det forklarer jo også litt om hvorfor så mange advarer mot å bruke Windows 10.

Både skoler, privatpersoner, bedrifter og samfunn generelt har skepsis mot Windows 10.

Til og med Sveits (som har våkne ledere) vurderer å forby all salg av Windows 10,

fordi det tukler med privatlivet og inneholder svært tvilsom kode:

http://www.theregister.co.uk/2015/08/25/swiss_privacy_watchdog_growls_at_microsoft_and_threatens_to_get_windows_10_banned/

 

 

Nei, det er gang på gang blitt påstått og hauset opp på diverse klickbait, wannabe tech og windows hater nettsider for så og bli videreformidlet som sannhet av folk som velger å tro blindt på disse artiklene, og samtidig nekter å vurdere artikler som sier noe annet. Du snakker om beviser, men kommer med ingen. Og du overser glatt artikkelen som står i posten du svarer på. Hvorfor det?

 

Bakgrunnen for uttalelsene om at W10 skulle forbys som kom fra Jean-Philippe Walter hadde sine utspring i informasjon formidlet til ham med påfølgende krav om respons fra det sveitsiske piratpartiet, som igjen hadde det meste av sin informasjon fra det altvitende internett. En uttalelse som så genererte lite respons annet enn et sett med nye klickbait artikler på slutten av august 2015. Om myndighetene i Sveits virkelig undersøkte dette og mente det var hold i påstandene når de allerede hadde kommet med slike uttalelser, ville det da ikke skjedd mer enn ingen ting?

 

Skepsisen du henviser til kommer fra denne sammensausingen av informasjon som flyter rundt som fåtallet egentlig forstår, men som fremdeles formidles av alt for mange. Hvis noen spør deg om W10, ville du anbefale å ikke oppgradre på bakgrunn av denne informasjonen? Det virker slik, og når nok mennesker formidler samme budskap, så betyr det ikke så mye hvor korrekt dette utsagnet faktisk er. Som jeg skrev, det er viktig å tenke sikkerhet, men det er også viktig å ta valg på riktige premisser.

 

Jeg jobber med IKT drift og server omtrent 7000 personer. Sikkerhet er noe vi vurderer fortløpende. Å la være å flytte over fra W7 til W10 med sikkerhet som begrunnelse er intet annet enn banalt.

 

Nå sier jeg på ingen måte at MS er den hellige gral, og at ting ikke kan bedres. Men det er en fordel å starte med føttene godt plantet på jorda.

 

Du trenger ikke se lengre enn til Microsofts egen EULA "...we will access, disclose and preserve personal data..."

for bevis, hvis du ikke vil innse hva tredjeparter har å si om Windows 10. Eller Microsoft sin egen Privacy Statement:

https://privacy.microsoft.com/en-US/preview-privacy-statement

Bare se hva det står under "Data We Collect", kan du motbevise dette? Tror du virkelig dem kun bruker dataene

til å "forbedre tjenestene"? Og tror du et parti i Sveits har funnet falsk upålitelig info, og sendt det til myndighetene?

Ville ikke det senket seriøsiteten til partiet? Hvordan vet du at myndighetene i Sveits ikke har gjort/gjør noe med dette?

 

Og angående beviser, kan du bevise med 100% sikkerhet at Windows 10 på ingen som helst måte inneholder noen

form for spyware/kelogger eller annen for for malware, som overvåker brukerne uten deres samtykke? Til og med når

man klargjør Windows 10 for første gang, er mye av spyware "valgene" skjult. Hvorfor gjør Microsoft dette?

 

Så igjen Serpentbane, er Windows 10 100% spyware fri?

Endret av Tetrisen
Lenke til kommentar

Nei, det er gang på gang blitt påstått og hauset opp på diverse klickbait, wannabe tech og windows hater nettsider for så og bli videreformidlet som sannhet av folk som velger å tro blindt på disse artiklene, og samtidig nekter å vurdere artikler som sier noe annet. Du snakker om beviser, men kommer med ingen. Og du overser glatt artikkelen som står i posten du svarer på. Hvorfor det?

 

 

 

Bakgrunnen for uttalelsene om at W10 skulle forbys som kom fra Jean-Philippe Walter hadde sine utspring i informasjon formidlet til ham med påfølgende krav om respons fra det sveitsiske piratpartiet, som igjen hadde det meste av sin informasjon fra det altvitende internett. En uttalelse som så genererte lite respons annet enn et sett med nye klickbait artikler på slutten av august 2015. Om myndighetene i Sveits virkelig undersøkte dette og mente det var hold i påstandene når de allerede hadde kommet med slike uttalelser, ville det da ikke skjedd mer enn ingen ting?

 

Skepsisen du henviser til kommer fra denne sammensausingen av informasjon som flyter rundt som fåtallet egentlig forstår, men som fremdeles formidles av alt for mange. Hvis noen spør deg om W10, ville du anbefale å ikke oppgradre på bakgrunn av denne informasjonen? Det virker slik, og når nok mennesker formidler samme budskap, så betyr det ikke så mye hvor korrekt dette utsagnet faktisk er. Som jeg skrev, det er viktig å tenke sikkerhet, men det er også viktig å ta valg på riktige premisser.

 

Jeg jobber med IKT drift og server omtrent 7000 personer. Sikkerhet er noe vi vurderer fortløpende. Å la være å flytte over fra W7 til W10 med sikkerhet som begrunnelse er intet annet enn banalt.

 

Nå sier jeg på ingen måte at MS er den hellige gral, og at ting ikke kan bedres. Men det er en fordel å starte med føttene godt plantet på jorda.

 

 

Om det var et forsøk på autoritetsargument, kan jeg informere om at at EFF stiller høyere. Hvis du ikke vet hva EFF er, kan du lese om dem her.

 

Du mener altså at alt om at Windows 10 spionerer på brukeren er vås? Og at alle som sier noe annet bare er wannabees og Windows Haters? Javel... Og hvem er det som sier at W10 ikke er nærmest spyware? Microsoft? Microsoft fanboys?

Mye av skepsisen kommer ganske enkelt fra det at Windows 10 sin EULA og personvernerklæring veldig tydelig legger opp til at de forbeholder seg all rett til å samle inn all den data de måtte ønske (som nevnt over her). Og dette har de også mulighet til i W10.

Hvor legit posten til CheesusCrust er? Who knows. At en artikkel tar for seg dette høyst uhøytidlige forsøket er like mye bevis på at W10 er frikjent, som Voat-posten er bevis på at W10 er skyldig i tiltalen. Men faktum er at lenge før denne kom på banen var det bred enighet blandt seriøse organisasjoner om at Windows 10 er et personvernmareritt. 

 

Det disse organisasjonene, nettstedene, etc., advarer mot/er kritiske til er at Microsoft har lagt opp til å skulle logge alt du skriver inn i Startmeny-søket (for å holde Cortana klar, for å gi deg en bedre brukeropplevelse, selvsagt), eller å logge hvordan du interagerer med systemet (for å gi deg en bedre brukeropplevelse, selvsagt), eller hva du ser på på nettet (for å gi deg en bedre brukeropplevelse, selvsagt). Om du bruker BitLocker, bil krypteringsnøkkelen din lastes opp til MS sine servere ffs.

 

At Windows 10 har bedre sikkerhet enn Windows 7 og 8(.1) skal jeg ikke krangle ett sekund på. Men det er heller ikke det som er problemet. Da snakker vi selvfølelig sikkerhet av typen "sikkerhetshull" o.l. Det burde det strengt tatt ha, da det er av nyere dato. 

 

"Klassisk" sikkerhet? Jo, her skårer nok Windows 10 mye høyere enn W7 og 8.1. Som seg hør og bør.

Personvern? Her er det strykkarakter, uten tvil.

 

Microsoft sto ved et veiskille, før Windows 10. Ballmer var vel kanskje fortsatt ved roret da? Du husker kanskje hvordan de angrep Google og Gmail for å "Scroogle" deg (lese e-posten din, og å være generelt helt dass angående personvern)? Microsoft forsøkte da å brande seg selv som Good Guy Privacy. Det var rundt tiden når de relanserte Hotmail (re-branded til Outlook.com).

Når de slapp Windows 10 ble det ganske tydelig hvilken vei de hadde valgt. Microogle? De kunne valgt å bli et solid OS som respekterte brukerene, men i stedet valgte de å emulere Google og hoarding av Big Data.

 

Jeg tror de aller fleste som nå avviser Windows 10 var spent på, og gjerne så frem til OSet. Jeg var i alle fall det. Men vi har nok føttene mye bedre plantet på jorda enn dem som plent avviser kritikken som blir rettet mot W10. Det er alltid like forbløffende for meg hvor fort folk avfeier spørsmål angående personvern (da spesielt digitalt).

MS har gang på gang vist at de ikke akter å gjøre noe med personvernet i W10 på eget initiativ. Og alle med litt nettvett vet at såkalt "anonym data" ier et fullstendig fiktivt fenomen.

Endret av Lutra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke se lengre enn til Microsofts egen EULA "...we will access, disclose and preserve personal data..."

for bevis, hvis du ikke vil innse hva tredjeparter har å si om Windows 10. Eller Microsoft sin egen Privacy Statement:

https://privacy.microsoft.com/en-US/preview-privacy-statement

Bare se hva det står under "Data We Collect", kan du motbevise dette?

 

Det du linker til gjelder preview-programmet for Windows 10, og det ble avsluttet i fjor sommer da Windows 10 ble sluppet.

Skal du argumentere, så bør du i det minste bruke oppdatert informasjon.

 

EULA'en for Windows 10 er her: https://www.microsoft.com/en-us/Useterms/Retail/Windows/10/UseTerms_Retail_Windows_10_English.htm

 

Microsofts personvernerklæring (som gjelder generelt for produkter & tjenester fra Microsoft, ikke bare Windows 10) er her: https://privacy.microsoft.com/en-us/privacystatement

 

For meg er ikke dette vesensforskjellig fra tilsvarende greier fra Apple eller Google, og jeg har problemer med å se hva det er folk freaker ut på grunn av. Jeg kan slå av den datainnsamlingen jeg ikke ønsker å bidra til og den gjenstående telemetri-innsamlingen (crash reports og denslags) er jeg komfortabel med.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det at Windows 10 "spionerer" på deg, bidrar nok heller ikke positivt. 

Og dette våset med spionasje, den diskusjonen har blitt banket hjel gang på gang i godt og vell et år nå.

 

Men det du har rett i, er at sludder og vås som spres som sannheter på nettet ikke bidrar positivt.

 

 

Hvis med du med "banket ihjel" mener at det er konsensus blant så og si alle som driver med, eller er opptatt av, personvern og data at Windows 10 mer eller mindre spionerer på brukerene så, ja, da er den banket ihjel.

 

Windows 10 Might Soon Track Absolutely Everything You Do for Your Own Good

With Windows 10, Microsoft Blatantly Disregards User Choice and Privacy: A Deep Dive (EFF)

Microsoft walks a thin line between Windows 10 telemetry and snooping

The Windows 10 privacy issues you should know about

Windows 10's 'built-in keylogger'? Ha ha, says Microsoft – no, it just monitors your typing

Microsoft's Software is Malware (GNU)

New Windows 10 stats show Microsoft is closely watching you — but is it an issue?

Microsoft reveals details of Windows 10 usage tracking

 

At du velger å ikke bry seg om det, betyr ikke at det er "sludder og vås".

 

Jeg så selv veldig frem til Windows 10, og endelig skulle få kaste det makkverket Windows 8 (Vista 2.0) på dør, men skuffende nok gikk det ikke lang tid før Windows 7 var tilbake på disken...

 

http://www.zdnet.com/article/when-it-comes-to-windows-10-privacy-dont-trust-amateur-analysts/

 

Windows 10 er jo gang på gang på gang bevist som legalisert spyware/keylogger.

Ganske ironisk at "datasikkerhetsselskaper" lager "sikkerhetsløsninger" for Windows 10.

Det forklarer jo også litt om hvorfor så mange advarer mot å bruke Windows 10.

Både skoler, privatpersoner, bedrifter og samfunn generelt har skepsis mot Windows 10.

Til og med Sveits (som har våkne ledere) vurderer å forby all salg av Windows 10,

fordi det tukler med privatlivet og inneholder svært tvilsom kode:

http://www.theregister.co.uk/2015/08/25/swiss_privacy_watchdog_growls_at_microsoft_and_threatens_to_get_windows_10_banned/

 

 

Nei, det er gang på gang blitt påstått og hauset opp på diverse klickbait, wannabe tech og windows hater nettsider for så og bli videreformidlet som sannhet av folk som velger å tro blindt på disse artiklene, og samtidig nekter å vurdere artikler som sier noe annet. Du snakker om beviser, men kommer med ingen. Og du overser glatt artikkelen som står i posten du svarer på. Hvorfor det?

 

Bakgrunnen for uttalelsene om at W10 skulle forbys som kom fra Jean-Philippe Walter hadde sine utspring i informasjon formidlet til ham med påfølgende krav om respons fra det sveitsiske piratpartiet, som igjen hadde det meste av sin informasjon fra det altvitende internett. En uttalelse som så genererte lite respons annet enn et sett med nye klickbait artikler på slutten av august 2015. Om myndighetene i Sveits virkelig undersøkte dette og mente det var hold i påstandene når de allerede hadde kommet med slike uttalelser, ville det da ikke skjedd mer enn ingen ting?

 

Skepsisen du henviser til kommer fra denne sammensausingen av informasjon som flyter rundt som fåtallet egentlig forstår, men som fremdeles formidles av alt for mange. Hvis noen spør deg om W10, ville du anbefale å ikke oppgradre på bakgrunn av denne informasjonen? Det virker slik, og når nok mennesker formidler samme budskap, så betyr det ikke så mye hvor korrekt dette utsagnet faktisk er. Som jeg skrev, det er viktig å tenke sikkerhet, men det er også viktig å ta valg på riktige premisser.

 

Jeg jobber med IKT drift og server omtrent 7000 personer. Sikkerhet er noe vi vurderer fortløpende. Å la være å flytte over fra W7 til W10 med sikkerhet som begrunnelse er intet annet enn banalt.

 

Nå sier jeg på ingen måte at MS er den hellige gral, og at ting ikke kan bedres. Men det er en fordel å starte med føttene godt plantet på jorda.

 

Du trenger ikke se lengre enn til Microsofts egen EULA "...we will access, disclose and preserve personal data..."

for bevis, hvis du ikke vil innse hva tredjeparter har å si om Windows 10. Eller Microsoft sin egen Privacy Statement:

https://privacy.microsoft.com/en-US/preview-privacy-statement

Bare se hva det står under "Data We Collect", kan du motbevise dette? Tror du virkelig dem kun bruker dataene

til å "forbedre tjenestene"? Og tror du et parti i Sveits har funnet falsk upålitelig info, og sendt det til myndighetene?

Ville ikke det senket seriøsiteten til partiet? Hvordan vet du at myndighetene i Sveits ikke har gjort/gjør noe med dette?

 

Og angående beviser, kan du bevise med 100% sikkerhet at Windows 10 på ingen som helst måte inneholder noen

form for spyware/kelogger eller annen for for malware, som overvåker brukerne uten deres samtykke? Til og med når

man klargjør Windows 10 for første gang, er mye av spyware "valgene" skjult. Hvorfor gjør Microsoft dette?

 

Så igjen Serpentbane, er Windows 10 100% spyware fri?

 

Har du lest linken din selv?

"Thank you for choosing to participate in a pre-release program for our next version of Windows! The purpose of the program is to enable you to provide usage data and feedback to Microsoft while trying out the pre-release software and services. Your participation is important and will provide us data we can use to better understand and engage our customers, and to improve our products and services. This privacy statement applies to the pre-release Microsoft Windows software, services and related experiences, including program websites and software that display or link to this notice (the “Program”)."

 

Hele poenget med at du er med å teste et OS før det lanseres er at MS skal få tilbakemelding hvordan du bruker OS'et og hvordan det fungerer teknisk.

 

Du må også skille malware, keyloggere og spyware fra telemetri, og sette deg inn i hvordan dette faktisk fungerer. Ja, Windows 10 er, fra MS side" 100% spyware fri. Det betyr altså ikke at W10 ikke benytter seg av telemetri, men dette er noe helt annet.

 

 

Nei, det er gang på gang blitt påstått og hauset opp på diverse klickbait, wannabe tech og windows hater nettsider for så og bli videreformidlet som sannhet av folk som velger å tro blindt på disse artiklene, og samtidig nekter å vurdere artikler som sier noe annet. Du snakker om beviser, men kommer med ingen. Og du overser glatt artikkelen som står i posten du svarer på. Hvorfor det?

 

 

 

Bakgrunnen for uttalelsene om at W10 skulle forbys som kom fra Jean-Philippe Walter hadde sine utspring i informasjon formidlet til ham med påfølgende krav om respons fra det sveitsiske piratpartiet, som igjen hadde det meste av sin informasjon fra det altvitende internett. En uttalelse som så genererte lite respons annet enn et sett med nye klickbait artikler på slutten av august 2015. Om myndighetene i Sveits virkelig undersøkte dette og mente det var hold i påstandene når de allerede hadde kommet med slike uttalelser, ville det da ikke skjedd mer enn ingen ting?

 

Skepsisen du henviser til kommer fra denne sammensausingen av informasjon som flyter rundt som fåtallet egentlig forstår, men som fremdeles formidles av alt for mange. Hvis noen spør deg om W10, ville du anbefale å ikke oppgradre på bakgrunn av denne informasjonen? Det virker slik, og når nok mennesker formidler samme budskap, så betyr det ikke så mye hvor korrekt dette utsagnet faktisk er. Som jeg skrev, det er viktig å tenke sikkerhet, men det er også viktig å ta valg på riktige premisser.

 

Jeg jobber med IKT drift og server omtrent 7000 personer. Sikkerhet er noe vi vurderer fortløpende. Å la være å flytte over fra W7 til W10 med sikkerhet som begrunnelse er intet annet enn banalt.

 

Nå sier jeg på ingen måte at MS er den hellige gral, og at ting ikke kan bedres. Men det er en fordel å starte med føttene godt plantet på jorda.

 

 

Om det var et forsøk på autoritetsargument, kan jeg informere om at at EFF stiller høyere. Hvis du ikke vet hva EFF er, kan du lese om dem her.

 

Du mener altså at alt om at Windows 10 spionerer på brukeren er vås? Og at alle som sier noe annet bare er wannabees og Windows Haters? Javel... Og hvem er det som sier at W10 ikke er nærmest spyware? Microsoft? Microsoft fanboys?

Mye av skepsisen kommer ganske enkelt fra det at Windows 10 sin EULA og personvernerklæring veldig tydelig legger opp til at de forbeholder seg all rett til å samle inn all den data de måtte ønske (som nevnt over her). Og dette har de også mulighet til i W10.

Hvor legit posten til CheesusCrust er? Who knows. At en artikkel tar for seg dette høyst uhøytidlige forsøket er like mye bevis på at W10 er frikjent, som Voat-posten er bevis på at W10 er skyldig i tiltalen. Men faktum er at lenge før denne kom på banen var det bred enighet blandt seriøse organisasjoner om at Windows 10 er et personvernmareritt. 

 

Det disse organisasjonene, nettstedene, etc., advarer mot/er kritiske til er at Microsoft har lagt opp til å skulle logge alt du skriver inn i Startmeny-søket (for å holde Cortana klar, for å gi deg en bedre brukeropplevelse, selvsagt), eller å logge hvordan du interagerer med systemet (for å gi deg en bedre brukeropplevelse, selvsagt), eller hva du ser på på nettet (for å gi deg en bedre brukeropplevelse, selvsagt). Om du bruker BitLocker, bil krypteringsnøkkelen din lastes opp til MS sine servere ffs.

 

At Windows 10 har bedre sikkerhet enn Windows 7 og 8(.1) skal jeg ikke krangle ett sekund på. Men det er heller ikke det som er problemet. Da snakker vi selvfølelig sikkerhet av typen "sikkerhetshull" o.l. Det burde det strengt tatt ha, da det er av nyere dato. 

 

"Klassisk" sikkerhet? Jo, her skårer nok Windows 10 mye høyere enn W7 og 8.1. Som seg hør og bør.

Personvern? Her er det strykkarakter, uten tvil.

 

Microsoft sto ved et veiskille, før Windows 10. Ballmer var vel kanskje fortsatt ved roret da? Du husker kanskje hvordan de angrep Google og Gmail for å "Scroogle" deg (lese e-posten din, og å være generelt helt dass angående personvern)? Microsoft forsøkte da å brande seg selv som Good Guy Privacy. Det var rundt tiden når de relanserte Hotmail (re-branded til Outlook.com).

Når de slapp Windows 10 ble det ganske tydelig hvilken vei de hadde valgt. Microogle? De kunne valgt å bli et solid OS som respekterte brukerene, men i stedet valgte de å emulere Google og hoarding av Big Data.

 

Jeg tror de aller fleste som nå avviser Windows 10 var spent på, og gjerne så frem til OSet. Jeg var i alle fall det. Men vi har nok føttene mye bedre plantet på jorda enn dem som plent avviser kritikken som blir rettet mot W10. Det er alltid like forbløffende for meg hvor fort folk avfeier spørsmål angående personvern (da spesielt digitalt).

MS har gang på gang vist at de ikke akter å gjøre noe med personvernet i W10 på eget initiativ. Og alle med litt nettvett vet at såkalt "anonym data" ier et fullstendig fiktivt fenomen.

 

Det var ikke et autoritetsargument, det var en respons på kommentaren om at bedrifter, skoler, personer og samfunnet generelt er skeptiske til Windows 10. Ja, det har vært røre om dette, men denne skepsisen som omtales er ikke så generell og omfattende som det påstås her. At utrullingen av W10 i bedrifter ikke er enorm og umiddelbar, og ikke like "plutselig" som når W7 kom skyldes mer at vi etter Windows XP hadde et mye større og umiddelbart behov for oppgradering. W7 fungerer fint fremdeles, og det er ikke et like umiddelbart behov for en oppgradering. Vi kjører eksempelvis ikke en oppgradering fra W7/W8.X til W10 på alle klienter, men vi kjører W10 på alle nye. Når levetiden på en klient ofte er 3-6 år så sier det seg selv at det vil ta noe tid før W10 er det dominerende OS'et hos oss og andre steder.

 

Jeg vet godt hvem EFF er, og det er deres oppgave her i verden å påpeke potensielle problemstillinger.  Selvfølgelig er det bra at man ser på ELUA'er, og ikke minst hva som skjer under panseret på OS'ene. Jeg kan imidlertid ikke huske å ha lest noe om EFF og Windows 10 EULA. EFF var mest opptatt av hvordan MS i følge dem og flere andre var i overkant aggressive med utrullingen av W10 over Windows update, hvilket er en annen diskusjon. Så har de tatt et prinsipielt oppgjør med bruk av telemetri og at OS'et kommuniserer med skyen uten at MS har vært åpne nok på nøyaktig hvordan dette fungerte. EFF har imidlertid, så vidt jeg har fått med meg, aldri påstått at W10 er spyware, malware eller noe i den retning, eller at MS spionerer på deg som bruker.

 

Og essensen i det vi diskuterer her er påstandene om at W10 spionerer på deg som bruker. At begrep som keylogger, malware og spyware blandes inn. Dette tyder på at man har missforstått hva som foregår totalt. Jeg har aldri påstått at W10 ikke benytter telemetri. Det er en helt annen diskusjon, og også grunnen til at jeg over skrev at du skulle være ekstremt spesiell for at det skulle være en begrunnelse for ikke å oppgradere til W10. Det er dessuten ikke spesielt nytt, W8 fungerte mye godt likt, og andre produkter som Android, Chrome, iOS osv gjør det samme. At noen gjør det samme gjør ikke rett, men det er for å vise at det ikke er noe spesielt nytt med W10.

 

Poenget er at det er en kjempemissmatch mellom hva folk tror foregår til hva som faktisk foregår. Dette fører til at folk gjør valg på helt feil grunnlag.

 

Tilbake til toppen så sier ikke jeg at den ene artikkelen frikjenner MS. Jeg spør hvorfor de som poster artikler som påstår at MS spionerer på brukeren ikke også tar høyde for innholdet i artikler som sier at det ikke er tilfellet. Og denne ensidige vinklingen på enkelte nettsider sidestiller jeg med klickbait osv. artikler. Det er totalt unyansert informasjon som passer det man ønsker å oppnå med formidlingen, selv etter at ny informasjon har kommet fram. Og så ha vi alle de som slenger seg på med artikler om hvordan man kan fikse W10, selvfølgelig er dette gull når folk hører om og googler dette. Alle vil jo finne en løsning, selv om de ikke egentlig vet hva som faktisk foregår.

 

Når det gjelder alle uttrekkene fra EULA'er og Privacy Agreements som postes på nett, så er en veldig stor andel av disse ikke fra release versjonen av W10, men prerelease versjonen. Videre blander også mange inn "avtalene" for Microsoft/Windows services, som ikke gjelder OS'et i seg selv. Microsoft Services, som eksempelvis OneDrive og Microsoft Family osv. må ha en viss form for dataflytrettigheter. Men med tjenester innebygget i W10 som gir funksjonalitet som krever av OS'et fungerer med disse, så krever det også at OS'et kan kommunisere med omverdenen i større grad enn tidligere. Dette betyr ikke at W10 leser og formidler innholdet på datamaskinen din, hva du skriver, e-postene dine osv til MS, og W10 knytter heller ikke data som sendes til deg som bruker. Desuten plukker folk setninger i diverse EULAer og poster dem helt uten kontekst. Det er som med påstandene om at de kan avinstallere spill du har lastet ned ulovlig. Nei, de kan ikke det. Det er nok en missforståelse basert på slike dokumenter.

 

Videre kan du kan spørre Cortana om noe, og dette betyr at W10 må sende det du spør om videre slik at Cortana kan generere et svar. Når du søker i søkefeltet på startmenyen kan du søke rett på nett og du får søkeforslag. Når du går på nett sjekker MS om nettsidene er rapportert å inneholde skadelig innhold. Når du lagrer en fil som skal synkroniseres, må data utveksles. W10 må kommunisere med servere for å laste ned og installere nye patcher. Å logge på med Microsoftkontoen krever at OS'et sjekker påloggingsinformasjonen mot online servere. Alt dette er tjenester som krever at data utveksles for at mange de innebygde funksjonene folk faktisk vil ha og liker med W10 skal fungere. Dette er ikke det samme som at MS samler inn data om deg, stjeler filene dine, lagrer alt dette og selger det videre eller bruker det på andre måter.

 

Når du bruker bitlocker eller device encryption gir deg som bruker økt sikkerhet i og med at det forhindrer at andre får tilgang til dine data. Men device encryption som slås på automatisk er også en stor potensiell kilde for datatap. Device encryption bruker TPM og Secure boot for å sikre passordet som låser opp innholdet, og om hovedkortet ryker og du må bytte det ut så har du et problem, fordi TPM-brikken som brukes for å kryptere maskinen også byttes ut.

 

Med en microsoftkonto så blir nøkkelen lastet opp og lagret på din microsoftkonto slik at du ikke mister tilgangen til all data på maskinen din i tilfelle noe slikt skulle skje. Det er fremdeles bare du som får tak i den, og dette er egentlig en veldig kjekk funksjon den dagen du behøver denne nøkkelen for å låse opp en kryptert disk. Dette behovet har jeg allerede hatt en gang. For bedrifter med domene så lagres ikke nøkkelen i skyen, men i AD. Er du av den virkelig paranoide typen eller har så store svin på skogen at du frykter at FBI, eller kanskje NSA, skal tvinge eller hacke MS slik at de får ut denne nøkkelen og så tenker at de skal logge på akkurat din maskin, så har du faktisk mulighet til å slette nøkkelen på OneDrive og opprette en ny nøkkel som ikke synkroniseres. Men du bør da sørge for å lagre den et sted der NSA ikke får tak i den, eksempelvis på en lapp i en safe.

 

Men vi er da tilbake til hvor umåtelig spesiell du skal være for at du skal anse dette som en nødvendighet. For vanlige brukere vil device encryption beskytte datamaskinen din slik at uvedkommende ikke får tilgang til dine data, samtidig som du ikke risikerer å miste denne dataen selv.

 

Poenget er at det er kjempemissmatch mellom det som faktisk skjer, og det som forfektes på disse artiklene. MS samler ikke inn filene dine og alt du skriver og gjør på datamaskinen din. De avinstallerer ikke spill du har lastet ned. OSV. OSV. De vet ekstremt lite om i det heletatt noe hva du som bruker gjør. Du som enkeltbruker har i realiteten svært lite å bekymre deg for.

 

Så kan man diskutere konseptet telemetri. Det er den delen av dette som ikke nødvendigvis kun innebærer den kommunikasjonen ut OS'et må ha for å direkte kunne tilby deg en tjeneste, i motsetning til eksempelvis Cortana som jeg nevnte ovenfor. Og det er en diskusjon som gjerne kan tas, men man må da først lande og legge fra seg ideen om at MS spionerer på deg som bruker.

 

Konseptet med Telemetri er at W10, eller et hvilket som helst annet OS og program som bruker telemetri egentlig, kan analysere hva du som bruker gjør. La oss si at man kan nå fram til en funksjon på flere måter, Win+X, Win + søk, Handlingssenter + Alle innstillinger eller hva som helst. Med telemetri kan MS få en analyse over hvor mange som gjør ting på hvilken måte. De kan da vurdere om den nye metoden ikke er synlig nok, om en metode som aldri brukes kan fjernes og slike ting. Telemetri brukes også til å analysere feilsituasjoner, krasj og slike ting. Hvis en kombinasjon av hendelser fører til at en feil oppstår kan MS få rapport om dette slik at disse problemene kan løses. Det er flere slike ting. Men poenget er at dette ikke gjør at MS ser hva du som enkeltperson gjør, for det samles ikke inn data om deg som person.

 

Dette er så klart en form for Big Data, men her brukes denne dataen til å rette feil og gjøre brukeropplevelsen bedre. Dette er imidlertid ikke noe som kan henges på samme knakk som keyloggere, malware, spyware og andre ord som er populære å bruke i denne diskusjonen.

 

Men, herfra kan vi godt ta en diskusjon om telemetri. Er det problematisk at MS eksempelvis vet at brukermassen på W10 har brukt X antall timer til spill totalt? Eller er det egentlig greit slik at MS vet hvor viktig det er for dem å fokusere på å utvikle OS'et med spill som et viktig fokusområde? Er det problematisk at de vet at funksjonen som lar deg streame XBONE spill til PC har blitt brukt nesten 7 millioner timer til sammen.

 

Videre kan vi også diskutere Advertising Id'en man får (man kan nå skru av denne, nå også under installasjonen) som er en mer direkte, men fremdeles anonym sporing som gir målrettet reklame basert på diverse faktorer. Dette er heller ikke noe nytt og det er ikke uvanlig at du går inn på platekompaniet og ser på en film for så å gå inn på et forum der du ender opp med reklame for samme film, gjerne fra platekompaniet, og gjerne etter at du har kjøpt filmen. 

 

Det er mange ting som kan diskuter. Men de må diskuteres med de riktige forutsetningene og i riktig kontekst. Ja. W10 snakker med Microsofts sky, men dette er ikke automatisk negativt for deg som bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...