Gå til innhold

Det er teit at narkotika er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo strengere lover, desto flere overdosedødsfall. Den trenden ser man mer eller mindre over hele verden. Land som avkriminaliserer og lovlig-gjør ser så og si uten unntak en nedgang i dødsfall. Norge har en av de strengeste narkotikalovgivningene i europa, og samtidig et av de aller høyeste overdose-tallene. En klar sammenheng.

 

Det vi trenger er opplysning, omsorg, hjelp, og oppfølging. Ikke straff. Norsk narkotikapolitikk er ikke basert på fakta, men på følelser. Vi vet at et forbud ikke fungerer, det har vi prøvd i årtier. Og samtidig ser vi fantastiske resultater fra steder i verden som går bort i fra et forbud. Så hvorfor i helvete gjør ikke vi det samme som dem?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har enda til gode å møte noen som er mot legalisering som kan noe som helst om de forskjellige stoffene. De har enten bestemt seg for lengst eller så har de subjektive meninger som overstyrer all fakta man gir de. Politiet og dumme politikere er med på å opprettholde alle de gamle mytene.

 

Har en i familien som røyker/har røyket mye grønt. De eneste problemene han har hatt pga det skyldes utelukkende lovgivningen. Politiet stopper han flere ganger i mnd. Han mistet den forrige jobben pga tisseprøver. Han har fått et par bøter ++

 

Ingen av de tingene hadde skjedd om det var lovlig. Det han sitter igjen med er et dårlig forhold til politiet, rulleblad, vanskeligheter for å få jobb, dårligere forhold til familien og mindre cash på konto.

 

Hva er da mest negativt? At han røyker litt på fritiden uten konsekvenser for noen, eller at det er som i dag?

I hvilket scenario er det størst sjans for at han havner utenfor samfunnet og/eller må ty til kriminalitet for å klare seg?

 

Tenk med deg selv, ville DU brukt alle rusmidler hvis alt ble legalisert? Nei, det jeg tenkte. Så la oss som vil gå litt dypere inn i oss selv eller vil utforske andre former for rus (enn den forbanna flatfylla) gjøre det, lovlig, med rene og trygge rusmidler. Vi lever i 2016 for pokker..

 

Kan med hånden på hjertet si at de snilleste, mest omtenksomme og beste menneskene jeg kjenner er mennesker som har prøvd/brukt mdma, cannabis, lsd og sopp, eller er avholds men, åpne for legalisering.

 

På den andre siden så har man personene jeg kjenner som er hatefulle mot andre andre mennesker, mot innvandring, elsker fylla og bråk på byen, homofobe, er veldig selvsentrert og høyrevridde. Disse er utelukkende mot alt av rusmidler, uten empati eller forståelse for noe. Disse menneskene irriterer meg enormt mye.

Sier ikke at alle som er imot legalisering er rævhøl, men en stor del av de (i min krets ihvertfall) er som beskrevet over.

 

 

Wow.. Dagens rant

Endret av Kjetil_90
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Svært mange som ikke klarer å sette seg inn i hele problemstillingen. Svært mange som ikke vet en dritt om noen rusmidler annet enn at det visstnok er livsfarlig. Alt blir omtalt som dop, og dop er farlig. Be mannen i gata definere hva han mener med dop, så vil han ramse opp alt han vet navnet på, spør han så hva de forskjellige stoffene gjør så vil han ikke ha snøring på hva han snakker om. Men sterke meninger, det skal han ha

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes karakteristikken din er like treffende som de som mener at svært mange av de som støtter legalisering er innrøykede dophuer som påstår at hasj er 100 % ufarlig og løsningen på alle problemer, helsemessig og personlig. Det er en grov generalisering som forsurer debatten, og det irriterer meg (for å holde oss til trådens tema).

 

Men, dette er ikke en tråd for diskusjon, så jeg skal gi meg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er kanskje ikke så svart-hvit nei. Går bare ut ifra egen erfaring. Har venner jeg stadig diskuterer rus med, de bruker kun gamle myter og subjektive meninger i argumentene sine. Så det er mulig synet mitt på 'mannen i gata' er litt skevt. Hjelper ikke at jeg har en sterk dragning mot å lese diskusjoner på Facebook og i nettaviser?

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen er vel redde for at alle skal bli rusmisbrukere om det blir lovlig.

 

Det burde være ulovlig om man ikke er misbruker. Dvs, om man har jobb, sosial omkrets, et liv og ruser seg på fest.

 

Det burde avkriminaliseres for de avhengige.

 

Det burde være helt lovlig for alle over en viss alder. Kanskje 20? Staten burde selv produsere, og selge narkotika. Vinmonopolet burde skifte navn til Rusmonopolet, hvor det i tillegg til alkohol også selges andre narkotiske stoffer.

 

Det holder ikke å bare avkriminalisere. Da kommer stoffene fremdeles fra kriminelle terrorgrupper. Taliban står for eksempel bak det meste av heroinproduksjon i verden. I tillegg må vi ha like strenge regler på narkotikaproduksjon, som vi har på dagens legemiddelproduksjon. Da får vi kvalitet, uten forurensning.

 

Så og si alle dødsfall kommer av feildosering. Det er nemlig ganske vanskelig å beregne, når alt man får tak i har forskjellig styrkegrad, og det ikke følger med noe informasjon om stoffets innhold.

 

Vi hadde fått mindre dødsfall, mindre skader, mindre drap og terror, og færre liv ødelagt pga faktaløs lovgivning.

Endret av Skurupu
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alkohol er jo lovlig men jeg kan ikke se at alle problemene for alkoholikerne er løst for det , hvorfor skulle det være noen forskjell når det gjelder andre rusmidler. Det skjer fortsatt drap og vold i alkohol rus og annen kriminalitet. Det er fortsatt mange tunge missbrukere som velger å kjøpe av kriminelle nettverk hvis de kan spare en femtilapp fremfor å kjøpe på vinmonopolet. Jeg har opp gjennom årene vært vitne til mange som ruser seg på kun lovlig alkohol og fortsatt lever et for oss andre et uverdig liv.

 

Dere som mener at det er helt ok å ruse seg på heroin og andre stoffer , mener dere også at alle andre problemstillinger rundt dette skal bli helt lovlig f.eks å være ruset på offentlig sted? Hva med barnevernsaker , skal det være helt ok for foreldre som er avhengig av heroin å oppdra barn?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Jeg blir rett og slett forbanna av at politikerne fremdeles mener at et forbud mot narkotika er en god idé.

 

Det er et av de største overgrepene mot mennesker som noensinne er satt i system. Ubeskrivelig inhumant.

Vet ikke om du så på TV2-nyhetene i går? Der var det en sak om at politiet i Haugesund har gått til razzia mot et treningssenter. Totalt ble hele 70 politifolk ble satt inn, og 26 personer ble "siktet for bruk og besittelse av dopingmidler". Politiet gjorde beslag av amfetamin, og det ble til og med funnet en mindre hasjplante. Skrekk og gru.

 

Her er noen av det politisjef i Haugesund, Edgar Mannes, sa til TV2.

– Det viktigste for politiet i en slik type aksjon er å forebygge og hindre nye brukere, slik at vi ikke får de skadevirkningene som doping har. Det er virkninger både på individet og vi mener at det også er en del voldsbruk som kan ha sitt utspring i bruk av dopingmidler, sier Mannes.

....

– Bruk og besittelse ble jo kriminalisert i 2013, men fremdeles tar det veldig mange hver gang politiet går til aksjon, som vi har sett både i Stavanger og i Bergen. Hvorfor tror du det er slik?

....

– Vi håper at den oppmerksomheten skal advare folk både om at det er en strafferisiko, og at man blir mer oppmerksom på farene ved å bruke dopingmidler. Vi tror det er først og fremst opplysning som trengs for å få folk til å si nei til dopingmidler, sier Mannes.

Nå har man i 40 år forsøkt nulltoleranselinjen uten at det har hjulpet i det store og det hele. Det eneste man har oppnådd er å stigmatisere en allerede sårbar gruppe: nemlig de tunge narkomane som faktisk trenger hjelp.

 

Jeg lurer litt på hva politisjef Mannes vil forandre seg denne gangen, annet enn at man har gitt noen flere personer en sort flekk på rullebladet. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Når du ser hva det gjør med menneskere? Med lovlighet ville det blitt enda verre.

Har du fått med deg at Norge har Europas strengeste straffer når det kommer til narkotika, og at Norge samtidig ligger på toppen i overdosedødsfall. Samtidig har Portugal sin avkriminaliseringspolitikk vært en stor suksess.

 

Når du nå vet dette: påstår du fortsatt det vil ble verre om det blir mindre ulovlig? Av og til kan det lønne seg å sjekke litt fakta før man kaster seg over tastaturet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...