Gå til innhold

EU vil kreve at alle nye boliger bygges med elbillader


Anbefalte innlegg

 

Påbudt med strømuttak på ytterveggen med andre ord?

Eller ledig plass i sikringsskapet og rør trukket fram til yttervegg..

 

 

240V/16A er rikelig for en gjennomsnittsbil. Med 400V/32A kan du holde et lite borettslag med ladestrøm! Gjennomsnittsbilen kjører 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh ladebehov, eller en konstant effekt på 333W som tilsvarer 400V/0,5A. Hvis vi gir 1A til hver bil for å ha noe å gå på så burde 400V/32A kunne holde 32 biler ladet. Det forutsetter et ladeanlegg med lastbalansering pluss biler med større batterier enn dagens, gjerne 50kWh eller mer.

 

 

6A 1-fase er det minste du kan tildele hver bil, etter standarden. En 3x32A 400V kan altså forsyne 15 ladeplasser med strøm. Brukes lastdeling vil førstemann som kobler seg til faktisk kunne trekke alle 22kW selv. Når nestemann kobler seg til faller effekten til 11kW og så videre. Når biler blir ferdigladet stiger tilgjengelig effekt igjen for de resterende. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Påbudt med strømuttak på ytterveggen med andre ord?

Eller ledig plass i sikringsskapet og rør trukket fram til yttervegg..

 

 

240V/16A er rikelig for en gjennomsnittsbil. Med 400V/32A kan du holde et lite borettslag med ladestrøm! Gjennomsnittsbilen kjører 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh ladebehov, eller en konstant effekt på 333W som tilsvarer 400V/0,5A. Hvis vi gir 1A til hver bil for å ha noe å gå på så burde 400V/32A kunne holde 32 biler ladet. Det forutsetter et ladeanlegg med lastbalansering pluss biler med større batterier enn dagens, gjerne 50kWh eller mer.

 

 

6A 1-fase er det minste du kan tildele hver bil, etter standarden. En 3x32A 400V kan altså forsyne 15 ladeplasser med strøm. Brukes lastdeling vil førstemann som kobler seg til faktisk kunne trekke alle 22kW selv. Når nestemann kobler seg til faller effekten til 11kW og så videre. Når biler blir ferdigladet stiger tilgjengelig effekt igjen for de resterende.

 

Jeg har kun regnet kjapt på nødvendig effekt/energi, ikke hvordan standarden er implementert. Jeg vil uansett anta at det ikke er hensiktsmessig å stille effekten for langt ned siden noen biler ikke lader særlig effektivt på lave effekter. Det er kanskje mulig å øke antall biler per sløyfe ved å slå av enkeltuttak?

 

Selv om standarden dekker det, finnes det løsninger som gjør som du skisserer? Altså 15 biler som deler samme 400V/32A krets?

Lenke til kommentar

Fordelen med å ha dette som krav ved nybygging og ikke introdusere det med tilbakevirkende kraft er både å unngå situasjonen du beskriver og å etablere ladepunkter til langt lavere kostnad enn ettermontering med tilhørende nye forsyningskabler, graving av grøfter, reasfaltering osv.

 

Se: 

 

Jeg orker ikke lete etter den faktiske kilden fra EU, men så at i The Guardian, som TU har oversatt, står det følgende:

"Every new or refurbished house in Europe will need to be equipped with [...]

 

 

Et konkret eksempel hvor dette vil slå uheldig ut er dersom noen i din familie blir avhengig av rullestol og eneboligen må handicap-tilpasses med nytt inngangsparti og bad. For å gi eksemplet en ekstra piff så bor du kanskje alene, må gjøre slik ombygging, kjører HC-tilpasset bil (som ikke finnes i elektrisk variant) og blir også tvunget til å bygge om det elektriske anlegget for å støtte en bil som du aldri kan kjøre, dekket av uføretrygda. 

 

Hvis teksten blir stående som det der, må det i alle fall inn et direktiv som sier hvor mye ombygging som må til før at det første direktivet slår inn, men det har man kanskje allerede i forhold til eldre direktiv allerede. 

 

 

 

Det vil medføre endel kostnader og praktiske komplikasjoner tilknyttet fellesparkering [...] Så det kan bli litt mer organisasjon - på godt og vondt - i forhold til å bare tegne på en ekstra gjesteparkering i et boligfelt. 

 

[beskriver slike kostnader og praktiske komplikasjoner]

F.eks norske Zaptec leverer en slik løsning. 

 

 

Ja, det er vel ingen som har sagt at man ikke får kjøpt løsninger. 

Lenke til kommentar

En oversikt over alternativer:

1. Schuko kontakt med 230V 6A, 8A eller 10A. (1380W, 1840W, 2300W)

2. Industrikontakt med 230V 16A. (3600W)

3. Industrikontakt 230V 32A (7200W)

4. Industrikontakt Trefase 400V 16A (11kW)

5. Industrikontakt Trefase 400V 32A (22kW).

 

Alternativt kan en sette opp en ladestasjon med Type 2 kontakt eller fastmontert kabel.

Lenke til kommentar

 

Hvem har de planlagt at alle må kjøpe lader av..?

Og hva slags lader? hva om den ikke passer til bilen man bruker?

 

Jeg er omringet av idioter.

 

"[...] innføre krav om mulighet for elbillading ved bygging av alle nye boliger etter 2019. "

 

Som i mest sannsynligvis ha kapasitet og gjerne kabel strukket frem, ikke selve laderen.

Jepp. Problemet i dag er at det ikke er stikkontakt i nærheten mange steder, og der hvor det er, så er de ofte ikke dimensjonert for å lade elbiler, og i alle fall ikke flere elbiler samtidig. Dersom det er installert en spesifikk ladestasjon, så er ladeadapter lett å tak i, og mange kjører rundt med adaptere i bagasjerommet allerede.

Lenke til kommentar

 

 

 

Påbudt med strømuttak på ytterveggen med andre ord?

Eller ledig plass i sikringsskapet og rør trukket fram til yttervegg..

 

 

240V/16A er rikelig for en gjennomsnittsbil. Med 400V/32A kan du holde et lite borettslag med ladestrøm! Gjennomsnittsbilen kjører 4 mil for dagen, tilsvarende 8kWh ladebehov, eller en konstant effekt på 333W som tilsvarer 400V/0,5A. Hvis vi gir 1A til hver bil for å ha noe å gå på så burde 400V/32A kunne holde 32 biler ladet. Det forutsetter et ladeanlegg med lastbalansering pluss biler med større batterier enn dagens, gjerne 50kWh eller mer.

 

 

6A 1-fase er det minste du kan tildele hver bil, etter standarden. En 3x32A 400V kan altså forsyne 15 ladeplasser med strøm. Brukes lastdeling vil førstemann som kobler seg til faktisk kunne trekke alle 22kW selv. Når nestemann kobler seg til faller effekten til 11kW og så videre. Når biler blir ferdigladet stiger tilgjengelig effekt igjen for de resterende.

 

Jeg har kun regnet kjapt på nødvendig effekt/energi, ikke hvordan standarden er implementert. Jeg vil uansett anta at det ikke er hensiktsmessig å stille effekten for langt ned siden noen biler ikke lader særlig effektivt på lave effekter. Det er kanskje mulig å øke antall biler per sløyfe ved å slå av enkeltuttak?

 

Selv om standarden dekker det, finnes det løsninger som gjør som du skisserer? Altså 15 biler som deler samme 400V/32A krets?

 

Siden det er krav om samtidighetsfaktor på 1 og minimum ladestrøm er 6A blir det i praksis 6A som må reserveres pr. ladeplass.

 

Det er mange leverandører som tilbyr ladestasjoner med lastdeling, den mest avanserte er Zaptec Pro:

 

http://www.zaptec.com/smart/

Lenke til kommentar

Er ikke 'samtidighetsfaktor' en dinosaur fra tiden før man fant opp 'dynamisk lastbalansering'?

 

Nja, delvis. Uten lastbalansering må man sette av f.eks 16A til hver plass, med lastbalansering holder det med minimumsverdien på 6A. Så man sparer mye, men 1A kan du glemme for da kan bare 1/6 av plassene lade samtidig og det blir ikke godtatt. Er det f.eks 30 beboere i borettslaget som har ladeplass må man påregne at alle 30 vil lade samtidig innimellom. 

Lenke til kommentar

Eller enklere, og mindre misbruk av arbeidskraft:

 

Hydrogenbiler og godt utbygd Hydrogenstasjoner . Der forurensningsfri Hydrogen, som produseres av fornybar energi, eliminierer rekkeviddeangst, byforurensning, 2-biler-problematikk, og ladeangst.

 

Hydrogen mindre effektivt?  Mindre effektivt enn nye Eu-regler & tullball?

 

Trolling er mot retningslinjene.

 

Var det 20 millionar Enova løyva i støtte for å byggje to hydrogenstasjonar i Bergen? Dei har vel kapasitet til å forsyne fem bilar om dagen, eller deromkring. Sidan hydrogenbilar berre kan tanke på hydrogenstasjonar, og har ca same rekkjevidde som elbilar, treng vi ca tre gongar fleire hydrogenstasjonar enn vi har bensinstasjonar no, dersom vi skal konvertere heile bilparken til hydrogen. Desse stasjonane må ha mykje større kapasitet enn dei som vert bygde i dag.

 

Elles vil eg hevde at det var misbruk av mi arbeidskraft berre å køyre innom ein bensinstasjon kvar veke då eg køyrde dieselbil. Om alternativet var å skulle innom ein hydrogenstasjon tre gonger i veka, hadde eg neppe skifta frivilleg. No køyrer eg elektrisk og brukar ca ingen tid på tanking. Tvert imot sparer eg mykje tid, fordi bilen er varm og isfri når eg skal ut og køyre om vinteren.

Lenke til kommentar

Nå har det vel også kommet frem at Samsung-telefonene ikke var en batteri-, men en Hydrogen-telefon. :)

 

 

Trolling? :hmm:

"Elles vil eg hevde at det var misbruk av mi arbeidskraft berre å køyre innom ein bensinstasjon kvar veke då eg køyrde dieselbil. Om alternativet var å skulle innom ein hydrogenstasjon tre gonger i veka, hadde eg neppe skifta frivilleg. No køyrer eg elektrisk og brukar ca ingen tid på tanking."

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Forslaget er slett ikke dumt, men vil i praksis ikke bare gjelde lading i fremtiden.

 

En elbils funksjon vil snart også bli som backupkraft til boligen, og balansekraftsalg til naboene uten batteri.

 

Det EU her legger til rette for er at energimarkedet enda raskere kan snus på hodet fra enveis energimarked til multienergimarked. I praksis samme utvikling som media og kommunikasjon har tatt siste 20 år.

 

Før måtte vi kjøpe vi alt vi hadde behov for av nyheter og media. Nå produserer, lagrer og deler alle alt.

Lenke til kommentar

 

Fordelen med å ha dette som krav ved nybygging og ikke introdusere det med tilbakevirkende kraft er både å unngå situasjonen du beskriver og å etablere ladepunkter til langt lavere kostnad enn ettermontering med tilhørende nye forsyningskabler, graving av grøfter, reasfaltering osv.

 

Se: 

 

Jeg orker ikke lete etter den faktiske kilden fra EU, men så at i The Guardian, som TU har oversatt, står det følgende:

"Every new or refurbished house in Europe will need to be equipped with [...]

 

 

Et konkret eksempel hvor dette vil slå uheldig ut er dersom noen i din familie blir avhengig av rullestol og eneboligen må handicap-tilpasses med nytt inngangsparti og bad. For å gi eksemplet en ekstra piff så bor du kanskje alene, må gjøre slik ombygging, kjører HC-tilpasset bil (som ikke finnes i elektrisk variant) og blir også tvunget til å bygge om det elektriske anlegget for å støtte en bil som du aldri kan kjøre, dekket av uføretrygda. 

 

Hvis teksten blir stående som det der, må det i alle fall inn et direktiv som sier hvor mye ombygging som må til før at det første direktivet slår inn, men det har man kanskje allerede i forhold til eldre direktiv allerede. 

 

 

 

Det vil medføre endel kostnader og praktiske komplikasjoner tilknyttet fellesparkering [...] Så det kan bli litt mer organisasjon - på godt og vondt - i forhold til å bare tegne på en ekstra gjesteparkering i et boligfelt. 

 

[beskriver slike kostnader og praktiske komplikasjoner]

F.eks norske Zaptec leverer en slik løsning. 

 

 

Ja, det er vel ingen som har sagt at man ikke får kjøpt løsninger. 

 

 

Hovedombygning fører også i dag til krav om å følge nyeste TEK (på andre fronter enn elektrisk anlegg)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Jeg orker ikke lete etter den faktiske kilden fra EU, men så at i The Guardian, som TU har oversatt, står det følgende:

"Every new or refurbished house in Europe will need to be equipped with [...]

 

 

[...]

Hvis teksten blir stående som det der, må det i alle fall inn et direktiv som sier hvor mye ombygging som må til før at det første direktivet slår inn, men det har man kanskje allerede i forhold til eldre direktiv allerede. 

 

 

Hovedombygning fører også i dag til krav om å følge nyeste TEK (på andre fronter enn elektrisk anlegg)

 

 

Så da er spørsmålet om "refurbished" i kravet her betyr det samme som TEK's "hovedombygning", og når det rent konkret slår inn...

 

 

Med hovedombygging menes, som etter tidligere rett, byggetiltak som etter kommunens skjønn er så omfattende at hele byggverket i det vesentlige blir fornyet

Lenke til kommentar

 

Er ikke 'samtidighetsfaktor' en dinosaur fra tiden før man fant opp 'dynamisk lastbalansering'?

 

Nja, delvis. Uten lastbalansering må man sette av f.eks 16A til hver plass, med lastbalansering holder det med minimumsverdien på 6A. Så man sparer mye, men 1A kan du glemme for da kan bare 1/6 av plassene lade samtidig og det blir ikke godtatt. Er det f.eks 30 beboere i borettslaget som har ladeplass må man påregne at alle 30 vil lade samtidig innimellom.

 

At alle skal lade samtidig vil *kanskje* skje første dagen ladeparken holder åpent, aldri ellers. Hvis vi derimot sier at 25% av borettslaget kommer hjem fra hyttetur med tomme batterier og halvparten av det igjen trenger fullt batteri morgenen etter ser jeg at 1A blir snaut. 1A funker for 'gjennomsnittsbruk' men spesialtilfellene skal ikke bli veldig spesielle før 1A blir for lite. Så da er vi tilbake på de 6A du nevnte.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...