Gå til innhold

IT-support på Filippinene (Vi trenger flere ansatte f.o.m. 02.03.2020)


Anbefalte innlegg

On 7/13/2023 at 9:31 PM, huttetutt86 said:

Stemmer at de fleste har leie på rundt 20-25k php i måneden etter at strøm, vann og wifi er betalt. Så kommer utgifter til mat, transport til og fra jobb som også kan koste en del tid pga Manila trafikken (med mindre du vil bo i gåavstand men det vil nok koste deg litt mer)

Hvis man har jobb i Manila, så kan man vel ikke akkurat velge bosted fritt, men hvis man i noen grad kan velge bosted, (på Filippinene), så vil jeg mene at det er en del andre plasser, som er ganske mye annerledes, billigere og bedre. Det er vel der som mange andre land, at velger man hovedstaden, så velger man også litt høye kostnader, stress og støy. 

Egentlig litt rart, synes jeg, at man ikke heller legger en slik IT-support-funksjon til et litt litt rimeligere og roligere geografisk område.  Man skulle jo tro at det også gikk an å legge opp med med litt mindre "kontor-klynger" slik at man kunne ha geografisk spredning og samarbeide over nett. (En antakelse har aldri jobbet med IT-support, på den måten.)

Vil mene at hvis man kan skaffe seg jobb/inntekt andre steder enn Manila, så kan man ha muligheten til å ca halvere utgiftene. Også litt avhengig om man er fornøyd med "lokal type kosthold", eller man behøver "importert foring".

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, enig, Det fungerte godt under Covid hvor alle hadde hjemmekontor. Mange flyttet ut av byen og til andre øyer. En leide til og med et stort hus med eiendom uti jungelen til rundt 500 NOK i måneden.

Vil tru grunnen er å ha et fint lokale nærme hovedflyplassen de kan vise frem til potensielle nye kunder som kommer på befaring.

Lenke til kommentar
Skurupu skrev (2 minutter siden):

Ja, enig, Det fungerte godt under Covid hvor alle hadde hjemmekontor. Mange flyttet ut av byen og til andre øyer. En leide til og med et stort hus med eiendom uti jungelen til rundt 500 NOK i måneden.

Vil tru grunnen er å ha et fint lokale nærme hovedflyplassen de kan vise frem til potensielle nye kunder som kommer på befaring.

Er vell også for å tiltrekke folk? Vanskelig å tiltrekke folk til bushen. Jeg har erfaring i fra en bedrift som er lokalisert skikkelig på landet som vi sier her hjemme. Å tiltrekke lokale folk går ok, men å tiltrekke utviklere fra Oslo osv er mer eller mindre håpløst. Så vi løste det med lokaler på Østlandet samt andre plasser i verden som Tokyo etc.

Lenke til kommentar
56 minutes ago, Salvesen. said:

Er vell også for å tiltrekke folk? Vanskelig å tiltrekke folk til bushen.

Spørs om ikke tingene er fungerer litt motsatt på Filippinene og om det ikke vil være slik at Manila vil være blant de minst attraktive områdene.

Hint: Litt kaotisk, skitten og alt for varm storby, kontra tropisk ferieparadis med flott natur, badestrender og palmesus. 

Man går ut av døra på jobb, og så er man på "sydenferie" og vel så det.

Tror nok at valget vil være enkelt, hvis man har muligheten til å prøve ut mulighetene.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Spørs om ikke tingene er fungerer litt motsatt på Filippinene og om det ikke vil være slik at Manila vil være blant de minst attraktive områdene.

Hint: Litt kaotisk, skitten og alt for varm storby, kontra tropisk ferieparadis med flott natur, badestrender og palmesus. 

Man går ut av døra på jobb, og så er man på "sydenferie" og vel så det.

Tror nok at valget vil være enkelt, hvis man har muligheten til å prøve ut mulighetene.

Ja mulig du har rett. Har aldri vært der.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Skurupu said:

Tropisk paradisøy er også veldig fint, men trur ikke jeg kunne bodd der fast.

Man behøver vel ikke nødvendigvis å skifte øy. Øya Luzon inneholder jo både Manila og en del andre byer og steder også. Noen få timer med buss, så er man jo over i noe litt annet.

Dette med storby er nok smak og behag. Jeg liker meg stort sett ikke i storbyer. Synes for eksempel Cebu også blir litt for mye storby, men det er jo allikevel mindre forhold enn Manila.

Mange OK plasser både "rundt om" på Luzon og i Visayas som både oppfyller kriteriet "smått nok og stort nok"..   

Endret av arne22
Lenke til kommentar
On 7/13/2023 at 9:31 PM, huttetutt86 said:

Bare en oppklaring om noen vurderer å reise hit i nærmeste fremtid, siden denne tråden er full av piss.

 

 

Startlønna er 105.000 PHP i måneden. Inntektskatten er på 21%. Stemmer, ca 85 000 php etter skatt. Som er MYE dårligere lønn enn det var her for over 7 år tilbake. Det vil si startlønna til de som har vært her lengst kommer du ikke til å oppnå om du jobber hardt her i flere år. De tjener fort 20-25k php mer i mnd for samme jobb.

 

I Desember får du 25k ekstra, skattefritt. Det stemmer heldigvis, en måned i året kan du få likt betalt som de som har vært her lengst gjør en vanlig måned. 

 

Det er 4 uker betalt ferie, noe som tilsvarer 8.33% feriepenger, sett med norske øyne. Mulig det var slik for ørten år siden, nå har du kun 15 feriedager i året.

 

Stemmer at de fleste har leie på rundt 20-25k php i måneden etter at strøm, vann og wifi er betalt. Så kommer utgifter til mat, transport til og fra jobb som også kan koste en del tid pga Manila trafikken (med mindre du vil bo i gåavstand men det vil nok koste deg litt mer) 

Du kan regne med å bruke rundt 10/24 timer av døgnet til jobb. Da totalt tid på jobb er 9 timer, men du kan mest sannsynlig legge på en time totalt med reise. 

Greit å få litt oppklart før man kommer ned hit å blir overrasket. 

 

Hilsen, 

tidligere ansatt som er sjeleglad for å komme seg bort

ps. hyggelige kollegaer

Heisann.

Jeg er kjempe interessert i å søke meg ned til Filippinene og ser denne jobben ligger ute nå. Men har noen spørsmål ettersom det er litt ulike svar/meninger her.

Nummer 1: Trenger man mye IT kunnskaper? Eller holder det med generell kompetanse? (Lite generel kompetanse for min del)

Nummer 2: Hvordan er Manila? Virker som om det er byen hvor kontoret ligger. Er dette en trygg by? Mener ikke å være rasistisk, men er jo mange mennesker I en liten by. Hvordan funkerer det om jeg skal gå på fest når kvelden kommer?

Ser at andre I tråden bodde på øyer, er dette mulig? Høres ganske fantastisk ut å kunne våkne opp på en strand om morningen😍 eller er det bare feriedagene som kan brukes til nettopp dette? 

Nummer 3: Hører litt til spørsmål 2, men foregår alt på et kontor? Hvis ja, er det som på Wolf of Wall Street? Hvis du ikke har sett den filmen tenker jeg på om du har fullt av folk ved siden av deg som hele dagen. Hvordan foregår en arbiedsdag på jobb, hva gjør du de 8 timene du er der? Er det mye Engelsk? Kommer fra et lite strøk I Flekkefjord og engelsken er kun “basik”😅

Nummer 4: Budsjett. Veldig varierende virker det som i gruppe her, men om man ikke vil bo midt i Manila, vet du ca hva et budsjett vil se ut etter alt av transport osv? (Aldri vært i Asia før, men regner med at de har Taxi der) Har lyst til å ikke bruke alt for mye, men vil fremdeles ha litt Norsk standard.

Tusen takk for fremtidig svar😊

Endret av TorePåBlindsporet
Lenke til kommentar
7 hours ago, TorePåBlindsporet said:

Heisann.

Jeg er kjempe interessert i å søke meg ned til Filippinene og ser denne jobben ligger ute nå. Men har noen spørsmål ettersom det er litt ulike svar/meninger her.

Nummer 1: Trenger man mye IT kunnskaper? Eller holder det med generell kompetanse? (Lite generel kompetanse for min del)

Nummer 2: Hvordan er Manila? Virker som om det er byen hvor kontoret ligger. Er dette en trygg by? Mener ikke å være rasistisk, men er jo mange mennesker I en liten by. Hvordan funkerer det om jeg skal gå på fest når kvelden kommer?

Ser at andre I tråden bodde på øyer, er dette mulig? Høres ganske fantastisk ut å kunne våkne opp på en strand om morningen😍 eller er det bare feriedagene som kan brukes til nettopp dette? 

Nummer 3: Hører litt til spørsmål 2, men foregår alt på et kontor? Hvis ja, er det som på Wolf of Wall Street? Hvis du ikke har sett den filmen tenker jeg på om du har fullt av folk ved siden av deg som hele dagen. Hvordan foregår en arbiedsdag på jobb, hva gjør du de 8 timene du er der? Er det mye Engelsk? Kommer fra et lite strøk I Flekkefjord og engelsken er kun “basik”😅

Nummer 4: Budsjett. Veldig varierende virker det som i gruppe her, men om man ikke vil bo midt i Manila, vet du ca hva et budsjett vil se ut etter alt av transport osv? (Aldri vært i Asia før, men regner med at de har Taxi der) Har lyst til å ikke bruke alt for mye, men vil fremdeles ha litt Norsk standard.

Tusen takk for fremtidig svar😊

Jeg jobbet i CGI i Manila mellom 2012 - 2015. Lønna mi var da 125 000 php som var en ganske god lønn. Hadde leilighet i 28. etasje i gangavstand til kontoret. Tror jeg betalte 28k php i mnd.

1 - For min del holdt det å ha erfaring med kundeservice i Telenor. Jeg jobba på kontrakt med Statoil. 1.linje support. Tror du må spørre kontaktperson i annonsen hvis det ikke er spesifisert.

2 - Det er store forskjeller på bydeler i Manila. Der kontoret ligger er en av de fineste stedene i byen, skikkelig luksusområde. Vakter overalt, alt er ryddig og nogenlunde rent. Er aldri oversvømmelser der i regnsesongen. Du ser ofte svindyre sportsbiler og rikinger rundt omkring der. Så finnes det slumområder uten vann og kloakk eller strøm. Det stinker søppeldynge, folk er skitne og tannløse og stjeler lett tinga dine i dagslys. Så har du alt i mellom. Filippinene er et korrupt land. Politifolk kan finne på å lure deg og finne på å presse deg for penger. Personlig hadde jeg aldri noe problem i landet.

3 - 9 timers arbeidsdag. 1t lunsj og 2 stk 15min pauser hvis jeg husker rett. Jeg satt på kontor der hele dagen. Helt nazi på tall på telefonen. Antall samtaler, hvor mange minutter pause du har osv. Konstant terping på det der og alt som ikke er jobbrelatert er blokkert på nettverket. 

4 - Hvis du ikke vil bo nærme jobben så blir det fort mye tid i pendling. Hele byen er en kronisk trafikkork og alle sitter og tuter. Du må lære deg å stå i kø på alt du foretar deg. Da jeg jobbet der MÅTTE du møte opp personlig på strømleverandørens kontor for å betale strømregninga.. Håper det er mulig å bruke nettbank i landet nå. Å stå i kø for å betale regninger i en luke er ikke akkurat det artigste man driver med.

 

For min del var det helt konge å komme meg vekk fra Norge og alt jeg kjente. Fant meg selv litt i landet der.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier meg enig i beskrivelsen av Manila, så der reiser jeg enten utenom eller raskest mulig gjennom.

Kan beskrive hvordan det er i andre "enden av skalaen", på landet og ute i landsbyen.

Her oppleves som ganske trygt å være, folk er gjennomgående veldig hyggelige og hjelpsomme. Forholdvis rent og pent og ingen nød å se.

Så må man ha litt sansen for det litt spesielle, hunder som flyr over alt, bjeffing, barn som løper rundt omkring, hanegal til alle døgnets tider, for ikke snakke om naboens karaoke som kjører på bånn rulle, party i hagen, en kylling som spaserer inn på stuegulvet midt på dagen og naboen som tenner bål i hagen og fyller leligheten din med røyk, og et Internett som virker noen ganger.

Hvis dette oppleves som idyllisk, så er det ganske bra, og hvis man blir drevet til vanvidd, så er det kanskje ikke like bra, så det er jo kanskje litt smak og behag.

Jeg for min del trives jo best med "køntry-utgaven" og da går det ikke mange kronene. Stor fordel å ha en liten MC av lokalt merke når man bor på landet, for da kommer man seg litt rundt. (Og lokalt merke får man reparert nesten alle steder og delene koster nesten ingen ting.) 

Ikke noe strand her jeg er nå, men litt tørrere klima og det oppleves som bra. Kan flytte til "strand-køntry" når det måtte passe. 

Lurt å holde seg unna de plassene som er alt for fuktige, og de plassene der de plukker og høster cocusnøtter, som de tørker på bål. Bad smell kommer i tillegg til alt annet. Har man med seg for eksempel en bok til "fuktig område" så har den gått mer eller mindre i oppløsning etter et par måneder. 

Pleier stort sett bare å ha kontakt med lokale når jeg er "ute på tur". Klarer meg stort sett også uten aircon. (Da blir jo strømregningen bare en brøkdel av med aircon.) 

Opphold i landsbyen er nok helt sikkert annerledes, og forskjellig fra hvis man er i et "europeisk miljø" i storbyen. 

Filippinene er på et vis et land, der det kreves litt innsats før man kommer inn i tingene og finner ut av hvordan ting fungerer, i alle fall i forhold til det lokale og i landsbyen.    

Tror ellers at Manila har mange bra steder som jeg aldri har vært. Har sett på kartet at det finnes store parker og slike ting, men der har jeg aldri vært. Det verste med Manila er taxisjåfører som skal lure deg. Kanskje ikke så dyrt allikevel i forhold til Norge, men kjempeirriterende. (Hvorfor henger den skyggeluen der taxametert skulle være ..?) 

Endret av arne22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3e871...246

Blir ikke lurt av taxisjåfører i Manila når man bruker Grab appen. Internet gjennom lokalt Sim kort på mobilen får en kjøpt nesten overalt

Anonymous poster hash: 3e871...246

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 14.7.2023 den 12.10):

USA kan jo være ett alternativ? God lønn for tekniske stillinger. Dog er det mange uting med USA da som våpen/vold, syke helsetjenester(kostnader), store forskjell i lønn, mange hjemløse osv. I tillegg til vær fenomen avhengig av hvor en bosetter seg.

Du er klar over at USA har en lavere drapsstatistikk enn Filipinene?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Rudde said:

Du er klar over at USA har en lavere drapsstatistikk enn Filipinene?

Hvor er den statistikken? Her er et eksempel på slik statistikk, men hvis man ser litt nærmere på den, så er det kanskje noe som ikke kan stemme. I følge denne statistikken så er det også slik at USA har 138 ganger mer generell kriminalitet enn Filippinene. Skal man referere til statistikk, så bør man se litt nærmere på hvor gamle data er, og hvordan de er samlet inn.

https://www.nationmaster.com/country-info/compare/Philippines/United-States/Crime

https://www.nationmaster.com/country-info/stats/Crime/Murders-with-firearms-per-million

I denne (påståtte) statistikken så ligger USA 20 ganger høyere enn Filippinene for "gun crime" i 2014.

Å referere til statistikk uten referanse, det er jo bare å spre et rykte som kan være sant eller ikke sant.

Generelt så vil jeg si at Filippinene oppleves som ganske trygt og kanskje tryggere enn Norge. 

En sak som man imidlertid kanskje blir litt overrasket over, det er at det ofte brukes bevepnede vakter på i banker, på kjøpesentre og på hoteller. Når man ankommer hotellet og det første man møter er en person med avsagd hagle, da kan nok det oppleves som litt rart.

Og så finnes det politiske bevegelser som kidnapper turister og slike ting, så man skal vel vite litt om hvor man ferdes og hvor man er. 

Her er reiseråd:

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_filippinene/id2416248/

De skumle situasjonene som jeg har vært ute for, det går på tyfoner og jordskjelv.

Endret av arne22
Lenke til kommentar
1 hour ago, tigerdyr said:

Det fremgår da ganske klart fra din egen lenke at Filippinene har 3 gange så mange skuddrap som USA. 

Som av en eller annen grunn registrert i 2003. Går man til 2014 så ligger USA 20 ganger høyere enn Filippinene for "gun crime".

Det er jo akkurat det jeg sier at man må se litt på hva slags statistikk dette er, hvordan man leser den, og hvor tallene kommer i fra.

Noe av vitsen med denne lenken var jo en demo på at man kan feiltolke tallene akkurat på denne måten. Velger man drop down meny så kan man finne andre årstall.

https://www.nationmaster.com/country-info/compare/Philippines/United-States/Crime

I følge regjeringens reiseråd, så er Filippinene "fattig". Den Filippinske økonomien er imidlertid  omtrent like stor som den norske, inklusive oljeeksport. Veksten i den Filippinske økonomien, har gjennom de siste 10 årene, vært mye større enn for den norske.(Men det er flere å dele på.)

Når man bor i landsbyen så er man kanskje fattig i forbruk, men det er ingen som framstår som fattige. Man går rundt i T-skjorte, shorts og sandaler, og så spiser man til man er mett, og kjører man motorsykkel for 20 kroner pr dag i drivstoff. (Minimalt forbruk i liter og halv pris.)

Når man er "fattig i forbruk", så er man jo plaget av at pengene hoper seg opp på lønnskonto, men det går jo heldigvis over når man kommer hjem.

Det finnes ingen tiggere på landsbygda og man ser man stort sett ingen fattigdom. Tiggerne er i storbyene der hvor turistene og "de rike innvandrerne" bor.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann!

Jeg skal ha et jobbintervju neste uke, jeg personlig har ingen IT-erfaring, men har jobbet i service bransjen med mye fokus på kundeservice. Har lyst å bytte yrke og prøve å komme inn i IT-verden og jeg tror dette er en bra første steg.

Hvordan og hva slags spørsmål stiller de og hva er sjansen å få jobben med lite IT erfaring?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hkost skrev (På 2.9.2023 den 4:29 AM):

Heisann!

Jeg skal ha et jobbintervju neste uke, jeg personlig har ingen IT-erfaring, men har jobbet i service bransjen med mye fokus på kundeservice. Har lyst å bytte yrke og prøve å komme inn i IT-verden og jeg tror dette er en bra første steg.

Hvordan og hva slags spørsmål stiller de og hva er sjansen å få jobben med lite IT erfaring?

Er det intervju over teams / videochat? Hvor søkte du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...