Gå til innhold

Oktoberfest 2016 - k.n.b - Nikkor 35mm f/1.4 AI


Anbefalte innlegg

Bruker: k.n.b

Utstyr: Nikon Df, Nikkor 35mm f/1.4 AI

Deltakernivå: Pingle

Tilleggsutfordring: Foreløpig ingen

 

Hovedutfordringen blir å fullføre, motivasjonen endte tydeligvis brått mot slutten av fjorårets fest. Relativt laber påmelding til årets fest ser det ut til, så det skader vel ikke om jeg forsøker i alle fall. Selv om jeg er litt sent ute med å opprette tråden, så har jeg faktisk tatt bilder fra dag 1.

 

Mine tidligere Oktoberfester:

2008: Nikkor 50mm f/1.2 AIS
2009: Nikkor 105mm f/1.8 AIS
2010: Nikkor 180mm f/2.8 AIS
2011: Nikkor 20mm f2.8 AIS
2012: AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk. I

2013: Sigma  8mm f/3.5 EX DG Sirkulær Fisheye

2014: Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI

2015: Reflex-Nikkor 500mm f/8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Oktober

Mørkgonga

 

post-166172-0-73807300-1475581158_thumb.jpg

 

En ravine/kløft som skjærer bratt inn i berget ovenfor Steinsfjorden (gren av Tyrifjorden). Selve kløfta er greit farbar p.g.a. utlagt wire/tau, men er nok fremdeles en tøff utfordring for de med utstrakt høydeskrekk. Turen kan i alle fall anbefales, så får man velge selv om man ønsker å gå helt opp.

 

Mer info: http://www.lommekjent.no/ruter/1760605

 

Lenke til kommentar

4. Oktober

Brannfjell

 

post-166172-0-49101600-1475636307_thumb.jpg

 

Et nytt besøk ved kommunikasjonstårnet på Brannfjell. Det forrige besøket var i min aller første Oktoberfest i 2008.

 

smort1: Motiver er det sikkert nok av, det er å se de som er problemet (og det er ofte et problem for meg også).

 

tomsi42: 35mm er antakelig mer mainstream enn et par av de andre jeg har benyttet i festene, men egentlig føler jeg meg mest hjemme med moderate teleobjektiver. På noen motiver (les landskap) har 35mm vært ideelt ved enkelte anledninger, andre ganger ikke.

 

RandiA: Har vel blitt for gammel til å endre stil antakelig :wee: .

 

JorunT: Måtte nesten forsøke meg igjen, for ikke å bryte serien med Oktoberfester. Mørkgonga er en smule dramatisk ja, enda mer i virkeligheten selvfølgelig.

 

Takk til alle for kommentarer.

Lenke til kommentar

Morsomt å se hva du får gjort med 35mm, og hyggelig å ha deg med i Oktoberfest.

Hvilket kamera bruker du?

 

Bilde 1. Krevende lysforhold her, så god eksponering. Takker for tipset, forresten. Den turen må tas en gang.

 

Bilde 2. Pent motiv og bra valg av lukkertid.

 

Bilde 3. Morsomt utsnitt av noe som ikke er så vanlig å se.

 

Bilde4. Mektig!

Lenke til kommentar

5. Oktober

Kveldsutsikt mot Hovedøya

 

post-166172-0-05907000-1475713205_thumb.jpg

 

 

RandiA: Det var jo opprinnelig knallblå himmel, men valgte noe sepia-betont i stedet.

 

smort1: Forsøkte meg på forskjellige avstander, men falt ned på dette hvor jeg stod nærmest tårnet.

 

Rowdy: Det er riktig at det var krevende lysforhold 1. oktober, ganske mørkt i kløfta og knallsol utenfor. HDR hadde sikkert gitt best resultat, men det var mulig å hente frem en god del fra skyggene allikevel. Turen kan absolutt anbefales, så bare ta deg en tur. Beregn bortimot et par timer tur-retur fra hovedveien. Kameraet er som det står i førsteposten Nikon Df.

 

Takk for kommentarer.

Lenke til kommentar

6. Oktober

Mobilbilde

 

post-166172-0-28447100-1475774332_thumb.jpg

 

Nærbilde av skjermen på mobiltelefonen med 20mm mellomring. Tydelig kurvet fokusplan, ikke så uvanlig for lyssterk optikk som absolutt ikke er laget for makro.

 

 

Takk for kommentar Randi, om ikke akkurat perfekt så ble jeg i hvert fall noenlunde fornøyd med kveldsbildet.

Lenke til kommentar

Imponerende start på festen, men jeg borde ikke väre overrasket for jeg husker at du alltid har höy kvalitet på dine bilder (og kommentarer også forresten).

 

1. Okt: Herlig komposisjon/perspektiv. Liker at man ikke ser personene med en gang, og först da skjönner hvor stor sprikken er. Ekstra fint med höstfargene i bakgrunnen.

2. Okt: Bra bruk av kurver og linjer i komposisjonen.

4. Okt. Stilig komposisjon og sepiatoner.

5. Okt: Vakkert bilde med fine blå toner og stemning. Månen som speiles er en flott detalje.

6. Okt: Kult og kreativt. Morsomt med teksten på skermen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...