Gå til innhold

Oktoberfest 2013 - k.n.b - 8mm fisheye


Anbefalte innlegg

Bruker: k.n.b

Deltakernivå: pingle

Utstyr: Nikon D700, Sigma 8mm f/3.5 EX DG Sirkulær Fisheye

For å være sikker på at jeg ikke kommer i mål denne gangen, så velger jeg en 8mm 180o sirkulær fisheye. Alt blir motsatt av hva jeg normalt foretrekker, dvs. halvlang tele med noenlunde trangt utsnitt. Her kommer alt man ser og litt til med på bildet (skrekk og gru). Det er umulig med solblender på noe sånt, og nærgrensen er omtrent inntil frontglasset, så frontelementet er særdeles utsatt også.

 

Slik ser "herligheten" ut:

post-166172-0-22241600-1380376154_thumb.jpg

 

Mine tidligere Oktoberfester:

2008: Nikkor 50mm f/1.2 AIS
2009: Nikkor 105mm f/1.8 AIS
2010: Nikkor 180mm f/2.8 AIS
2011: Nikkor 20mm f2.8 AIS
2012: AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk. I

Endret av k.n.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. Oktober

Oppkjørsel

 

post-166172-0-93111100-1380731255_thumb.jpg

 

Edit: En liten justering av bildet. Legger ved det gamle i spoiler slik at kommentaren fra pedsti blir forståelig.

 

post-166172-0-79839700-1380731220_thumb.jpg

 

 

 

RandiA: Takk. Det kan visst bl.a. brukes slik. Hvordan det ellers kan brukes må jeg rett og slett lære meg gjennom denne måneden.

 

FunFact: Takk for det. Til spørsmålet: Tja, det kommer an på. Det jeg forsøkte på først, tok lang tid og ble for vanskelig å få til. Et problem når man forsøker å bikke dette objektivet litt nedover, er at føttene uvilkårlig blir med i bildet. Forbasket vanskelig å begrense hva som kommer med og ikke. For det valgte motivet forsøkte jeg bare å finne et greit utsnitt, og så vente på neste buss...

 

JorunT: En ukjent verden for meg også, er ikke sikker på hva jeg har begitt meg ut på. Takk for kommentar.

 

Substitute: Takker. Hvor stilig det blir er jeg foreløpig usikker på, vi får se...

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

3. Oktober

Åpen sfære

 

post-166172-0-52639700-1380833194_thumb.jpg

 

Har lurt litt på hvordan jeg skulle få utnyttet denne skulpturen i opptil flere fotofester, men har ikke fått noe tak på det. Med dette objektivet ble faktisk alt mye enklere. Det samme gjelder for så vidt Statoil-bygget i bakgrunnen. Spørs om det ikke blir en tur litt nærmere dette etter hvert...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Rmatt: Takk for det.

 

Mr. Sanders: Det er ikke sikkert jeg føler meg så sprek etter hvert nei. Ble brukbart fornøyd med to'ern. Takk for kommentar.

 

FunFact: Takktakk. Neeei, føtter kan sikkert benyttes kreativt de også, er ikke sikkert jeg klarer å unngå de en hel måned.

 

Evenseth: Må innrømme jeg var i sterk tvil om valget. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...