Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - k.n.b - Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI


Anbefalte innlegg

Bruker: k.n.b

Utstyr: Nikon Df, Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI

Deltakernivå: Pingle

Tilleggsutfordring (i retrospekt): Etter de første dagene viste det seg at alle bildene tilfeldigvis var tatt i portrettformat, så da gikk det sport i å ta alle i dette formatet. Med ett unntak holdt det. Unntaket var et bilde av stjernehimmelen, men siden det ikke kan sies å være noe opp eller ned i universet, så kunne for så vidt dette bildet vært orientert på en hvilken som helst måte. Selv om kameraet var orientert i landskapsformat akkurat da, for å få plass til hele konstellasjonen.

 

Var på nippet til å velge nok et "ekstremt" objektiv til oktoberfesten. Men besinnet meg etter nyanskaffelse av Nikon Df. Har hatt den 105-millimeteren liggende en stund i påvente av å få brukt den til noe. Den kan jo ikke monteres på andre Nikon DSLR'er uten brutal modifisering. Nikon lagde AI-kit en gang i verden, men de er vanskelige å få tak i nå.

 

Håper jeg klarer å fullføre, siden rekken av oktoberfester har vært uavbrutt fra min første i 2008. Men det blir som vanlig svært travelt på jobben denne måneden.

 

Her en sammenlikning med Nikkor 105mm f/1.8 AIS, som jeg festet med i 2009. Forskjellen i lysstyrken gir en ganske stor fysisk forskjell også. Bildene er selvsagt foreviget med en 105mm (Micro-Nikkor 105mm f/2.8 AIS). Min fjerde 105mm var ikke til stede da bildene ble tatt.

 

post-166172-0-85062800-1412120692_thumb.jpgpost-166172-0-89542700-1412120718_thumb.jpgpost-166172-0-28781200-1412120738_thumb.jpg

 

På nærgrensen "vinner" f/2.5-varianten så vidt på lengden på grunn av den relativt store originalsolblenderen. Den er såpass dyp at det er håpløst å få på linsedekselet så lenge den er montert (edit: dette gjelder det originale dekselet, det går noenlunde greit med et mer moderne deksel). Objektivet får mye skryt selv om det er temmelig gammelt, vi får se hva resultatene blir...

 

Mine tidligere Oktoberfester:

2008: Nikkor 50mm f/1.2 AIS
2009: Nikkor 105mm f/1.8 AIS
2010: Nikkor 180mm f/2.8 AIS
2011: Nikkor 20mm f2.8 AIS
2012: AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk. I

2013: Sigma 8mm f/3.5 EX DG Sirkulær Fisheye

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Oktober

Takeoff

 

post-166172-0-62524400-1412194028_thumb.jpg

 

Dessverre ikke helt vellykket. Bevegelsesuskarphet er fint på vingene, men ikke når resten av fuglen blir plaget med det også. Jeg burde antakelig vært anmeldt for dyreplageri pga dette. Objektivet skal i alle fall ikke ha skylden.

 

Men det ville vært "bad show" å ikke ha et bidrag fra første dag, jeg får la dette symbolisere takeoff for oktoberfesten.

 

Tom: Jeg hadde ingen planer om det for så vidt, kan kanskje vurdere etter hvert på noe mer stillestående motiv.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

RandiA: Takker. Kunne vært bedre, kunne vært verre.

 

BarneyGrumble: Å følge fugl i flukt med MF er helt klart for viderekommende. Men her hadde jeg tross alt prefokusert før den tok av. Muulig at den stikker hodet ut av fokusplanet så vidt det er, men hovedproblemet er lukkertiden. Men når fuglen er fløyet, er det for sent å forsøke andre kamerainstillinger. Takk for kommentar.

 

BjørnÅgeS: Takk. Det er nok i overkant uskarpt av hva jeg normalt ville tålt. Men det var ikke tid til å finne på noe annet denne dagen.

Lenke til kommentar

RandiA: Det hadde regnet på natta, klarte ikke å gå forbi.

 

Substitute: I tillegg til de nevnte mangler på hovedmotivet, så er jeg enig i at det er litt smårotete i øvre kant. Men jeg syntes fargene der livet opp litt, det ble veldig tamt når jeg tok det vekk. Er atskillig mer fornøyd med dråpebildet ja. Takk for konstruktiv kommentar.

 

smort1: Takker.

 

BjørnÅgeS: Takk for det. Dette er et motiv som kanskje ikke hadde kommet tilbake i løpet av festen, så måtte bare ta det.

Lenke til kommentar

4. Oktober

Dausjøen

 

post-166172-0-14307000-1412453033_thumb.jpg

 

Det ser nesten ut til at jeg har fått meg en tilleggsutfordring, siden alle bildene hittil har vært i portrettformat. Snodig egentlig.

 

 

Skikkelige kvaler i dag. Hadde opptil flere valg, hvorav det ene er en variant av hovedoppslaget.

 

post-166172-0-91475300-1412453121_thumb.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...