Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - k.n.b - Nikkor 50mm f/1.2 AIS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hyggelig dere liker det. Ikke noe HDR eller noe slags filter nei.

 

EXIF ligger ved, og sier 2 sekunders eksponering med 2,3 EV negativ eksponeringskompensasjon.

 

Det er blenderen som gir diffraksjonsstjernene (blender 8). Objektivet gir ganske karakteristiske diffraksjonsstjerner siden det er 9 blenderlameller som ikke er avrundet. Dette er neppe siste bilde fra meg i oktoberfesten med denne effekten.

Lenke til kommentar

Ja henger meg på her at dette var et fint bilde. Mye å feste blikket på, med en behagelig ro over seg.

 

Gamle Fornebu syns jeg har blitt et flott område, med mange fotomuligheter. Tok endel bilder der

til Oktoberfesten i fjor (med vekslende resultat men ikke på grunn av området... :p )

Lenke til kommentar

2. Oktober

Portalbygget

 

Det synes som om diffraksjonsstjerner begynner å bli et tema. Tja, i alle fall blir det sent på kveld før jeg kommer i gang.

Bildet er tatt i nærheten av det første, og viser oppføringen av det nye Portalbygget foran den gamle Flyterminalen.

post-166172-1222985697_thumb.jpg

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Spesiell effekt med den diffraksjonsstjerna, trekker mye oppmerksomhet men som motiv/tema fungerer det bra. Jeg synes ikke venstresiden av bildet tilfører noe særlig til motivet, men komposisjonen fungerer bra likevel. Veldig vanskelig å finne gode utsnitt i nattebilder med mange lyskilder som trekker oppmerksomhet. Hadde du klart å separere høyredelen av bildet kunne det blitt riktig så stilig tror jeg, og kanskje utnyttet litt mer av bildeflaten.

Lenke til kommentar
Spesiell effekt med den diffraksjonsstjerna, trekker mye oppmerksomhet men som motiv/tema fungerer det bra. Jeg synes ikke venstresiden av bildet tilfører noe særlig til motivet, men komposisjonen fungerer bra likevel. Veldig vanskelig å finne gode utsnitt i nattebilder med mange lyskilder som trekker oppmerksomhet. Hadde du klart å separere høyredelen av bildet kunne det blitt riktig så stilig tror jeg, og kanskje utnyttet litt mer av bildeflaten.

Jeg er helt enig i at venstresiden er mindre interessant. Problemet var å få posisjonert seg med akkurat dette motivet. Jeg måtte et stykke unna for å få med det jeg ville (kranene og lyskasterne) og da ble utsnittet ganske vidt med det objektivet jeg har utfordret meg med.

Lenke til kommentar

Jeg liker virkelig de diffraksjonsstjernene, ser jo nå at dette er noe jeg kommer til å prøve i løpet av oktober! Hva er egentlig trikset? Finn en test på objektivet ditt, finn ut når det gir mest diffraksjon og kjør litt kveldsbilder?! :)

Uansett, knall fine bilder begge to! Det siste er jeg enig i at venstreside er lite interesant, noe som hadde gått ann å prøvd var å croppe nok til at det blir høydeformat og prøve å fjerne itfornebu bygget i ps.

Lenke til kommentar

Jeg liker det første bildet ditt meget godt. Flotte linjer innover i bildet, stilig himmel og flotte "stjerner"! Det andre bildet ditt har ikke like høye kvaliteter, her synes jeg det i større grad er stjernene som står i fokus. De klarer dessverre ikke å redde hele bildet. Men: flott start, jeg gleder meg til å følge med videre!

Lenke til kommentar
Jeg liker virkelig de diffraksjonsstjernene, ser jo nå at dette er noe jeg kommer til å prøve i løpet av oktober! Hva er egentlig trikset? Finn en test på objektivet ditt, finn ut når det gir mest diffraksjon og kjør litt kveldsbilder?! :)

Uansett, knall fine bilder begge to! Det siste er jeg enig i at venstreside er lite interesant, noe som hadde gått ann å prøvd var å croppe nok til at det blir høydeformat og prøve å fjerne itfornebu bygget i ps.

Det er ikke så mye triks involvert. Det er mest snakk om sterke punktlyskilder i mørket med nok nedblending. Hvordan de blir seende ut avhenger av antall blenderlameller og deres utforming. Ellers takk for fin tilbakemelding.

Lenke til kommentar

3. Oktober

A night at the opera.

 

Valgte å kjøre s/h denne gangen. Jammen snek det seg ikke inn en diffraksjonsstjerne nå også.

post-166172-1223068364_thumb.jpg

 

Det har blitt spurt om hvordan operaen så ut i farger, legger til en sådan for de spesielt interesserte.

post-166172-1223216916_thumb.jpg

 

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Første gangen jeg har forsøkt sort/hvitt med digitalt kamera faktisk. Bra det ikke bare var meg som syntes dette fungerte med operaen.

 

Forøvrig takk Tom, måtte kaste meg ut i det jeg også. Siden jeg ikke satset på digitalt speilrefleks før FX var en realitet, var det naturlig å gå for dette for bl.a. å få vant oppførsel fra optikken.

 

Når det gjelder diffraksjonsstjernene så spiller nok objektivet noe inn. Er det ikke også slik at Nikon kjører med odde antall blenderlameller, mens Canon kjører med like antall? Mener at dette gjør en stor forskjell, på Nikkor-optikken gir dette dobbelt så mange takker på stjernene som det er lameller i blenderen. Men det avgjørende er nok at jeg har tatt bilder i mørket mot svært sterke punktlyskilder.

Lenke til kommentar
Når det gjelder diffraksjonsstjernene så spiller nok objektivet noe inn. Er det ikke også slik at Nikon kjører med odde antall blenderlameller, mens Canon kjører med like antall? Mener at dette gjør en stor forskjell, på Nikkor-optikken gir dette dobbelt så mange takker på stjernene som det er lameller i blenderen. Men det avgjørende er nok at jeg har tatt bilder i mørket mot svært sterke punktlyskilder.

Canon har vel mest liketall (6 eller 8) når det gjelder blendere, men noen billige objektiver (f.eks 28mm f/2.8 og 35mm f/2 har 5). Skal prøve meg på dette i løpet av oktober ...

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...