Gå til innhold

Oktoberfest 2012 - k.n.b - AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk I


Anbefalte innlegg

Bruker: k.n.b

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Nikon D700, AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk. I

 

Har vært svært lite aktiv på forumet i år. For ikke å falle helt ut bør jeg i hvert fall unngå å bryte rekken av oktoberfester. Riktignok mot bedre vitende, siden oktober kommer til å bli en svært travel måned for meg. Hadde egentlig andre planer for valg av objektiv, men et innkjøp i siste liten tilsier at jeg burde bli kjent med nyervervelsen.

 

Selv om også årets valg er et bruktkjøp, er det så hypermoderne at det er utstyrt med den banebrytende funksjonen autofokus. Noe uvant for min del, og et brudd med egne oktoberfesttradisjoner. For å kompensere for dette, har det til gjengjeld en så smal billedvinkel at det etter all sannsynlighet kommer til å drive meg til vanvidd. I tillegg kommer det til å bli et drass av et blylodd.

 

post-166172-0-60685600-1349041320_thumb.jpg

 

Her er objektivene fra alle mine oktoberfester (så langt) utstilt i kronologisk rekkefølge fra venstre mot høyre:

2008: Nikkor 50mm f/1.2 AIS

2009: Nikkor 105mm f/1.8 AIS

2010: Nikkor 180mm f/2.8 AIS

2011: Nikkor 20mm f2.8 AIS

2012: AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk. I

 

Bildet er tatt med det objektivet jeg opprinnelig tenkte å benytte i årets oktoberfest, Nikkor 85mm f/1.4 AIS. Da må jeg vel (dessverre) delta i enda en oktoberfest for å få benyttet denne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tøft satset. Har hatt det objektivet selv tidligere, og word of advice, det er ikke spesielt glad i fuktig vær. Mitt ble aldri seg selv igjen etter en dag ute i skikkelig regnvær, tross at det var iført ett regntrekk (i form av en plastpose trekt over objektivet). Ble solgt billig som manuellfokusobjektiv da det ville koste 16 lapper å reparere :)

Lenke til kommentar

1. Oktober

I sneglefart

 

post-166172-0-90222800-1349127727_thumb.jpg

 

Starter opp med en populær liten fyr. Tatt mens den var i fullt firsprang over en sti, og dermed fikk jeg virkelig testet ut følgefokusen. Den hang så vidt med.

 

 

Tom: Du kan så si. Er allerede støl i armene etter en liten "håndfull" tur.

 

ventle: Er redd det kan bli vel tøft. Takk for advarselen, er overrasket over at det ikke skulle tåle mer. Trodde du gikk for AF-I utgaven for en tid siden, men det ble kanskje ikke noe av.

Lenke til kommentar

Jeg tror de kalles mordersnegler fordi det får frem mord-lysten i selv den mest veloppdratte vestkantsfrue.

 

Jeg blir litt kvalm av å se på bildet, men jeg mener det på en bra måte! :) Godt du hadde teleobjektiv.

 

Og fint at du meldte deg på fest. Det er rett før Oslo-gjengen sendte etterlysning på deg nå... ;)

Lenke til kommentar

2. Oktober

V 444

 

post-166172-0-58117600-1349194589_thumb.jpg

 

 

RandiA: Ja, det er vel på tide. Det ser nok ut som jeg tok det fra et enda lavere punkt enn jeg gjorde, siden jeg valgte å legge motivet relativt høyt i bildet.

 

HelenaN: Ja, skarphetsdybden var ikke plagsomt stor her. Noe paradoksalt hvis man får følelse av fart, men morsomt i så fall.

 

Bykatt: Hm, skal vel innrømme at jeg har ligget svært lavt i terrenget en stund. De treffene som har vært det siste halve året har også på et merkelig vis kollidert totalt med andre gjøremål. Håper jeg klarer å skjerpe meg. Og... det er nok mange som reagerer på den måten etter hvert, ingen liker vel invasjonhærer.

 

Jann.: Selv om den var ensom på bildet, var den ikke akkurat alene om å krysse stien. Det var artsfrender å se utenfor billedruta.

 

Takk for kommentarer!

Lenke til kommentar

Så superkjapp du er inn i kommentatorboksen da Randi. Det var enkelt i går og enda enklere i dag ja. Liker selv dagens et par hakk bedre enn gårsdagens. Takker for kommentar.

He,he..jeg sitter og jobber med et bok-prosjekt på data'n..da plinger det når enkelte forum-ab kommer inn i mail. Og det er greit med et avbrudd fra jobben jeg holder på med.

Lenke til kommentar

3. Oktober

Dagens vær

 

post-166172-0-18927000-1349277230_thumb.jpg

 

 

Trondster: Du har nok rett, det er hele beistet. Ganske lang strekk på krabaten, ingen liten sak.

 

Tom: En meget strøken PV som stod nede i gata. Kunne vært mange andre detaljer å hente der også for så vidt.

 

Jan R. Halvorsen: Ja, dråper på svart, blank lakk er ikke å forakte.

 

BjørnÅgeS: Jeg liker det best enkelt, ikke alle motiver hvor man kan minimalisere som her. Jeg la inn litt ekstra forgrunn på sneglebildet for å få følelsen av et lavt standpunkt, bildet er ikke tatt så lavt nede som det kan se ut som. Kan være enig i at ute-av-fokus-grus ikke er det mest spennende her i verden.

 

Mange takk for kommentarer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...