Gå til innhold

Oktoberfest 2015 - k.n.b - Reflex-Nikkor 500mm f/8


Anbefalte innlegg

Bruker: k.n.b

Utstyr: Nikon Df, Reflex-Nikkor 500mm f/8 (gammel versjon)

Deltakernivå: Pingle

Tilleggsutfordring: Unngå å legge på meg for mye i løpet av smultringfesten

 

Håper jeg ikke har valgt et for strevsomt objektiv denne gangen, men er stygt redd for det. En brennvidde på 500mm gir et temmelig trangt synsfelt, og nærgrensen (4m) som for så vidt er normal for brennvidden, gjør det ikke noe særlig bedre. Den nyeste varianten av denne speiltelen har nærgrense på 1,5m, noe som nok hadde vært litt greiere. Lav kontrast og smultring-bokeh er jo også varemerker for speilteler, derfor tilleggsutfordringen.

 

Mine tidligere Oktoberfester:

2008: Nikkor 50mm f/1.2 AIS
2009: Nikkor 105mm f/1.8 AIS
2010: Nikkor 180mm f/2.8 AIS
2011: Nikkor 20mm f2.8 AIS
2012: AF-S Nikkor 300mm f/2.8 ED Mk. I

2013: Sigma  8mm f/3.5 EX DG Sirkulær Fisheye

2014: Nikkor 105mm f/2.5 Pre-AI

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Oktober

Hopptårn i solnedgang

 

post-166172-0-02513200-1443793912_thumb.jpg

 

Det var en spektakuær solnedgang i Holmenkollen på torsdag. Ingen "smultringer" denne gangen, siden alle høylys er i fokus. Men jeg garanterer at de dukker opp i fullt monn etter hvert

Endret av k.n.b
  • Liker 5
Lenke til kommentar

2. Oktober

Ringlende vann

 

post-166172-0-47137900-1443794211_thumb.jpg

 

Dro alt ut av fokus for å provosere frem det-du-vet. Jeg er redd det kan bli en trend nedover i tråden.

 

Takk for kommentar twoeyes. Det blir nok mindre strevsomt med hensyn på vekt og størrelse, men sånn ellers så....

Endret av k.n.b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei k.n.b - her starter du ut som vanlig med noen helt spesielle motiver ja - dette blir interessant, du fornekter deg ikke. (Tradisjonen tro kunne jeg ikke unnvære denne Oktoberfesten heller - ser vi har like mange "på samvittigheten"- men min går nok bare i de vante sporene. Lite fornyelse....)

Lenke til kommentar

Du gjør det som vanlig ikke enkelt for deg selv med valg av optikk, jeg blir helt svett ved tanken på å skulle slepe rundt med noe slikt en hel måned. Du tar det kanskje som trening? Men tårnet ble jo stilig, og fargene ganske spesielle, likte også det siste godt, fint å bli minnet på at alt må ikke være skarpt.

Lenke til kommentar

smort1: De to er temmelig forskjellige kan du si ja. Takk for kommentar.

 

RandiA: Ja, det ville være synd å bryte tradisjonen med Oktoberfestene. Spesielt for min del siden jeg ikke er så veldig aktiv ellers. Takker og bukker.

 

osmoen: Takk for det, fikk litt hjelp av moder natur også.

 

iStereo: Morsomt at du liker begge, siden de er så forskjellige. Hopptårnet er nok mest iøyenfallende med sterke farger og klare linjer, vanskelig å motsi deg på det. Mange takk.

 

JorunT: Nei, enkelt blir det neppe. Men ikke på grunn av størrelse og vekt på objektivet, heller brennvidden i seg selv (og lav lysstyrke). Husk at det er en speiltele, den er på 1kg og 16cm lang. Skarphet er oppskrytt ;) , ikke lett å få bitende skarpe bilder med et slikt objektiv uansett da. Takker så mye.

Lenke til kommentar

3. Oktober

Fast forest

 

post-166172-0-64154700-1444170469_thumb.jpg

 

Drive-by-shooting oppover Østerdalen. Tatt "blindt" gjennom sidevinduet mens bilen var i fart. Kan trygt si at keepers-prosenten kun kunne måles i desimaler. Har vært utenbys noen dager uten internett-dekning, det har derfor vært litt stille i tråden...

 

Bykatt: Takker. Jeg ville nok tenkt meg litt om før jeg hadde brukt særlig med penger på et slikt objektiv ja. Det hadde nok aldri blitt speiltele på meg, om jeg ikke hadde fått tak i det brukt for en svært billig penge. Billedkvaliteten ligger et godt hakk bak vanlig optikk (spesielt på skarphet og kontrast).

 

Juliess: Takk for det.

 

Rowdy: Takk for komplimentet.

 

smort1: Ja, her kan man benytte det adjektivet man synes kan passe. Takk for kommentar.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...