Gå til innhold

La frem «bevis» på at Ampera-e har rekkevidde på over 500 km


Anbefalte innlegg

 

Om denne rekkevidden er korrekt så supert! Da vil fossilbiler i Norge bli mindre enn 50% av nybilsalget allerede i 2018.

NEDC rekkevidde, så blir vel mer ca. 400km. Men ja håper at folk endelig innser at "alle" har råd til en elbil som kan erstatte så å si all bilkjøring

 

 En flott utvikling.Men enig,  kun så å si.

Hybrid med batteri og Hydrogen kommer. Når dette kan erstatte ALLE fossildrevne biler, er det underlig om ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ca 2 timer for å fullade bilen på hurtigstasjon, det er vell i overkant mye. Kjekt med mye rekkevidde men ikke når en må bruke så lang tid på stopp!

 

Hvis du har kjørt 50 mil, stopper du ikke bare i 2 timer og kjører 50 til. Problemstillingen er kun hypotetisk. Vanligvis brukes hurtigladere kun for å sikre at man kommer dit man skal om det er nødvendig. Folk som kjører elbiler bruker mye mindre tid i praksis på å fylle en andre. Dvs; Sette i ladekabelen om kvelden tar under 10 sek. Samme å ta den ut om morgenen.

Da må jeg være unntaket. Med familie som bør langt unna blir det en del mil. Og dersom jeg skulle hatt ladepauser på 2 timer hadde kjøreturen på en dag blitt til to, sannsynligvis med kostbar overnatting på turen.

Lenke til kommentar

25 mil med batteri og 3 min.lading med Hydrogen ville vært bedre, og nådd et større marked.

Så tror jeg nok også at bilfabrikkene arbeider etter denne malen,( i hemmelighet?)

 

Det tvilar eg på. Tesla batteribyte tok berre halvparten av den tida for dobbel køyrelengde, men vart ikkje brukt. I tillegg er det mykje dyrare enn hurtiglading, bilen vert mykje dyrare og rekkjevidda vert lågare enn for ein vanleg batteribil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

25 mil med batteri og 3 min.lading med Hydrogen ville vært bedre, og nådd et større marked.

Så tror jeg nok også at bilfabrikkene arbeider etter denne malen,( i hemmelighet?)

Jeg tror heller folk vil ha 500 km batteri-rekkevidde og samtidig ha bagasjeplass, enn 250 km batteri-rekkevidde og bilen full av hydrogentanker og brenselcelle.

 

CCS hurtigladerne vil nok komme seg over 100 kW innen 5 år. Da er hurtigladetiden nede på noe sånt som 45 minutter for 0-80%.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ca 2 timer for å fullade bilen på hurtigstasjon, det er vell i overkant mye. Kjekt med mye rekkevidde men ikke når en må bruke så lang tid på stopp! 

 

 

Hvor stort er batteriet? Ryktene sier 60 kWt, er det bekreftet? Det er i hvert fall i det området, og da tar det ikke to timer å fullade med 50 kW. Det tar i teorien 1 t og 12min. I praksis vil en ikke hurtiglade batteriet til 100%, men stoppe på 80-90%. Evt. stoppe når man har nok strøm til neste stoppested. Om bilen i praksis går 400 km på ett batteri, så er det fort 5-6 timers kjøring på norsk landevei. Om 60 kWt holder til 400 km så blir det et forbruk på 1,5 kWt/10 km. Med 50 kW ladeeffekt gir det 330 km lading pr. time, eller 8-9 mil på ett kvarter.  Kan i teorien kjøre 73 mil med én times stopp da. Eller 40 mil + 8 mil/kvarter ladestopp. Høres ikke så ille ut syns jeg. For noen er det sikkert ikke bra nok, for andre er det mye mer enn behovet. For min egen del ville 40 mil rekkevidde eliminert behovet for hurtiglading totalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

25 mil med batteri og 3 min.lading med Hydrogen ville vært bedre, og nådd et større marked.

 

 

Høres fint ut i teorien, men å putte hydrogen og alt det innebærer inn i en batteribil som allerede kan gå 25 mil?! Det vil jo endre konstruksjonen totalt. Med et batteri stort nok til å kjøre 25 mil, da snakker vi 35 kWt minimum. Det betyr litium, og det betyr mulighet for hurtiglading. DC hurtiglading (CCS, chademo) er ikke stort vanskeligere enn å montere en kontakt tilkoblet batteriet, så å utelate det ville være galskap fra et teknisk ståsted. Og muligens galskap med motsatt fortegn fra et økonomisk ståsted, - for hydrogenstasjonene. Hvem vil vel fylle hydrogen til 10 kr/mil hvis en kan hurtiglade til under 5 kr/mil? Det må være for de med veldig dårlig tid på å nå sin 25++ mil destinasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Designet bryr meg lite, men det er klart at denne rekkevidden gjør at en slik bil blir interessant for meg som kjører litt mer enn til butikken hver dag. Prisen var ikke så halvgærn heller. Det som blir spennende er å se hvilken som kommer først av Tesla Model 3 og Amperaen og hva utsalgsprisen blir...

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri, Tesla går nok konken før det. Uansett vil Tesla levere de dyreste bilene først, slik at du kan glemme en billig Modell 3 på mange år ennå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel kan ikke annet en å si lykke til GM (Opel), ønsker dere det beste hvis dere virkelig vil satse på elbil, i motsetning til Audi, VW, Mercedes, BMW og røkkla som kategorisk lager elbiler på hobbybasis. Helt riktig å poengtere at bilene som brettes ut på bilmessene er virkelighetsfjærne konseptbiler.

Amera-e er faktisk en skikkelig elbil, så kan man like utseendet eller ikke.

Personlig villle det ikke falle meg inn å kjøpe en Ampera-e til neste år når jeg kan vente bare litt lenger å få en Telsa Model 3 for samme pengene. Men det er meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla Modell 3 kommer nok aldri, Tesla går nok konken før det. Uansett vil Tesla levere de dyreste bilene først, slik at du kan glemme en billig Modell 3 på mange år ennå.

Jeg vil forvente at stort sett alle som har Model 3 reservasjon i dag har fått bilene sine innen utgangen av 2018, med unntak av RHD-markeder. Planen er å skalere opp produksjonen svært raskt, og en god del av infrastrukturen er allerede på plass.

 

Konkurs er *svært* usannsynlig. Om Tesla skulle trenge mer penger har de fortsatt null problem med å hente inn penger i aksjemarkedet. (Så klart, Tesla kan være en dårlig investering for investorene, om penger må hentes inn til ugunstig kurs.)

 

Status på Gigafactory:

tesla-gigafactory-sept-2016.png?w=1600&h

 

De fire seksjonene til høyre vil huse i området av 30-40 GWh/år med celleproduksjon for Model 3. Seksjonen til venstre som er akkurat påbegynt vil huse batteripakkeproduksjonen til Model 3. De ferdige seksjonene produserer celler/pakker til Tesla Energy.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Synd at den ikke ser ut i måneskinn. Forrige Ampera hadde jo et noe spesielt og tøft utseende, men her har de gått på en designsmell. Hvorfor kan ikke disse bilene se ut som en "ordentlig" bil? Hva er det VW har klart med E-Golf som Opel og BMW ikke får til? (BMW i3).

Nå er design subjektivt så klart, men de fleste er vel enige i at verken Leaf, i3, eller denne vinner noen designpriser.

 

Denne bilen er jo tøff, skjønner ikke hvorfor du gnåler!

Det var en amerikaner som sa det slik: "Bolt (Ampera i Norge) is a $20.000 dollar car that cost $30.000. Tesla Model 3 is a $40.000 dollar car that cost $30.000."

For en latterlig ting å skrive når du ikke har prøvd noen av dem!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Ca 2 timer for å fullade bilen på hurtigstasjon, det er vell i overkant mye. Kjekt med mye rekkevidde men ikke når en må bruke så lang tid på stopp! 

Spot on! Hovedgrunnen til at jeg venter på Tesla Model 3!

 

 

Ja dette blir nok en bil nummer to med "ekstrem" rekkevidde for de fleste. Model 3 kan bli hovedbil for de mindre familiene. 

Vil si at det blir feil å kalle elbilene for bil nummer 2 når man bruker den hver dag, mens bil nummer en bare brukes 1-3 ganger i uken...

 

Men ja er helt enig. Forstår ikke produsentene at det må raskere lading til for at det skal bli attraktivt?

Er det virkelig slik at dere rutinemessig kjører mer enn 40 mil uten å stoppe. En realistisk kjøretur på 40 mill vil vel stort sett ta 5-6 timer, og da vil de aller fleste ta seg en matpause. Tipper at de aller fleste kjører en tur over 40 mil noen få ganger i året, uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri, Tesla går nok konken før det. Uansett vil Tesla levere de dyreste bilene først, slik at du kan glemme en billig Modell 3 på mange år ennå.

Jeg vil forvente at stort sett alle som har Model 3 reservasjon i dag har fått bilene sine innen utgangen av 2018, med unntak av RHD-markeder. Planen er å skalere opp produksjonen svært raskt, og en god del av infrastrukturen er allerede på plass.

 

Konkurs er *svært* usannsynlig. Om Tesla skulle trenge mer penger har de fortsatt null problem med å hente inn penger i aksjemarkedet. (Så klart, Tesla kan være en dårlig investering for investorene, om penger må hentes inn til ugunstig kurs.)

 

Status på Gigafactory:

tesla-gigafactory-sept-2016.png?w=1600&h

 

De fire seksjonene til høyre vil huse i området av 30-40 GWh/år med celleproduksjon for Model 3. Seksjonen til venstre som er akkurat påbegynt vil huse batteripakkeproduksjonen til Model 3. De ferdige seksjonene produserer celler/pakker til Tesla Energy.

Jeg skjønner at det er full panikk i teslaleiren nå, men faktum er at Panasonic er avventende til å investere i ytterligere produksjonskapasitet i Gigafabrikken. De tviler på Teslas behov og evne til å levere, noe som ikke er rart når man ser hvor forsinket TMX er. Samtidig sa de produksjonsansvarlige opp i protest når Musk fremskyndet lansering av TM3 med 2 år Tesla er kun et pyramidespill som snart vil kollapse, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem på forumet til TU som jobber for dem.

 

Det finnes INGEN rasjonell grunn til å vente på Modell 3 fremfor å bestille en Ampera i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ca 2 timer for å fullade bilen på hurtigstasjon, det er vell i overkant mye. Kjekt med mye rekkevidde men ikke når en må bruke så lang tid på stopp!

 

Hvis du har kjørt 50 mil, stopper du ikke bare i 2 timer og kjører 50 til. Problemstillingen er kun hypotetisk. Vanligvis brukes hurtigladere kun for å sikre at man kommer dit man skal om det er nødvendig. Folk som kjører elbiler bruker mye mindre tid i praksis på å fylle en andre. Dvs; Sette i ladekabelen om kvelden tar under 10 sek. Samme å ta den ut om morgenen.

For det første kommer ikke denne bilen 50 mil. Jeg kjører elbil selv så jeg vet hvor liten tid det tar å fylle i hverdagen. Men med så lang tid på hurtiglading er den bilen helt uaktuel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tesla Modell 3 kommer nok aldri, Tesla går nok konken før det. Uansett vil Tesla levere de dyreste bilene først, slik at du kan glemme en billig Modell 3 på mange år ennå.

Jeg vil forvente at stort sett alle som har Model 3 reservasjon i dag har fått bilene sine innen utgangen av 2018, med unntak av RHD-markeder. Planen er å skalere opp produksjonen svært raskt, og en god del av infrastrukturen er allerede på plass.

 

Konkurs er *svært* usannsynlig. Om Tesla skulle trenge mer penger har de fortsatt null problem med å hente inn penger i aksjemarkedet. (Så klart, Tesla kan være en dårlig investering for investorene, om penger må hentes inn til ugunstig kurs.)

 

Status på Gigafactory:

tesla-gigafactory-sept-2016.png?w=1600&h

 

De fire seksjonene til høyre vil huse i området av 30-40 GWh/år med celleproduksjon for Model 3. Seksjonen til venstre som er akkurat påbegynt vil huse batteripakkeproduksjonen til Model 3. De ferdige seksjonene produserer celler/pakker til Tesla Energy.

Jeg skjønner at det er full panikk i teslaleiren nå, men faktum er at Panasonic er avventende til å investere i ytterligere produksjonskapasitet i Gigafabrikken. De tviler på Teslas behov og evne til å levere, noe som ikke er rart når man ser hvor forsinket TMX er. Samtidig sa de produksjonsansvarlige opp i protest når Musk fremskyndet lansering av TM3 med 2 år Tesla er kun et pyramidespill som snart vil kollapse, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem på forumet til TU som jobber for dem.

 

Det finnes INGEN rasjonell grunn til å vente på Modell 3 fremfor å bestille en Ampera i dag!

Såklart gjør det det. Superlader nettverk, utseende, akselerasjon, autopilot osv. Det finnes flust av grunner. Du har bare valgt å hate merket så du klarer jo ikke å se de åpenbare tingene folk ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at det er full panikk i teslaleiren nå, men faktum er at Panasonic er avventende til å investere i ytterligere produksjonskapasitet i Gigafabrikken. De tviler på Teslas behov og evne til å levere, noe som ikke er rart når man ser hvor forsinket TMX er.

Panasonic har sagt at de vil støtte Tesla på alle mulige måter. Og hvilken panikk snakker du om? Ampera-e ser ut til å bli en veldig bra bil, men LG/GM vil ikke kunne klare å produsere mer enn noe sånt som 50.000 stk per år på kort sikt. Mest trolig vil det være solgt flere Model 3 enn Bolt/Ampera-e ved utgangen av 2017. Det er mer enn nok plass i markedet for mer enn to biler.

 

Samtidig sa de produksjonsansvarlige opp i protest når Musk fremskyndet lansering av TM3 med 2 år Tesla er kun et pyramidespill som snart vil kollapse, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem på forumet til TU som jobber for dem.

Tesla har fått inn en produksjonssjef fra Audi, Peter Hochholdinger. Han har hatt ansvaret for å produsere A4, A5 og Q5, totalt ca 400.000 biler per år.

 

Det finnes INGEN rasjonell grunn til å vente på Modell 3 fremfor å bestille en Ampera i dag!

Bortsett fra:

 

- Rekkevidde

- Ytelser

- Teknologi

- Superlading

- Hengerfeste

- AWD

- Utseende

- Osv

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

Ca 2 timer for å fullade bilen på hurtigstasjon, det er vell i overkant mye. Kjekt med mye rekkevidde men ikke når en må bruke så lang tid på stopp! 

Spot on! Hovedgrunnen til at jeg venter på Tesla Model 3!

 

 

Ja dette blir nok en bil nummer to med "ekstrem" rekkevidde for de fleste. Model 3 kan bli hovedbil for de mindre familiene. 

Vil si at det blir feil å kalle elbilene for bil nummer 2 når man bruker den hver dag, mens bil nummer en bare brukes 1-3 ganger i uken...

 

Men ja er helt enig. Forstår ikke produsentene at det må raskere lading til for at det skal bli attraktivt?

Jeg har en Leaf. Har aldri prøvd hurtiglading. Jeg tenker at 40 mil er nok til å komme seg tur/retur hytta, og kanskje til og med kan vi bruke strøm fra bilen på hytta (V2H).

 

Skal jeg på langtur så kan jeg leie en fossilbil på www.nabobil.no, eventuelt byttelåne med en kompis - noe som vil være veldig lystbetont for kompisen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Jeg skjønner at det er full panikk i teslaleiren nå, men faktum er at Panasonic er avventende til å investere i ytterligere produksjonskapasitet i Gigafabrikken. De tviler på Teslas behov og evne til å levere, noe som ikke er rart når man ser hvor forsinket TMX er.

Panasonic har sagt at de vil støtte Tesla på alle mulige måter. Og hvilken panikk snakker du om? Ampera-e ser ut til å bli en veldig bra bil, men LG/GM vil ikke kunne klare å produsere mer enn noe sånt som 50.000 stk per år på kort sikt. Mest trolig vil det være solgt flere Model 3 enn Bolt/Ampera-e ved utgangen av 2017. Det er mer enn nok plass i markedet for mer enn to biler.

 

Samtidig sa de produksjonsansvarlige opp i protest når Musk fremskyndet lansering av TM3 med 2 år Tesla er kun et pyramidespill som snart vil kollapse, og det er ikke vanskelig å skjønne hvem på forumet til TU som jobber for dem.

Tesla har fått inn en produksjonssjef fra Audi, Peter Hochholdinger. Han har hatt ansvaret for å produsere A4, A5 og Q5, totalt ca 400.000 biler per år.

 

Det finnes INGEN rasjonell grunn til å vente på Modell 3 fremfor å bestille en Ampera i dag!

Bortsett fra:

- Rekkevidde

- Ytelser

- Teknologi

- Superlading

- Hengerfeste

- AWD

- Utseende

- Osv

Nærmer seg full panikk nå gitt.

Tror nok de taper MANGE salg til LG Bolt pga for sen levering. Tipper vi første TM3 til landet i 2019? Og da kun de dyreste utgavene?

Ikke stort bedre enn VW dette, som lover biler om 5-10 år, men aldri leverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har skjønt den hele tiden, men nå skjønner alle at du jobber for Tesla Salvesen, du bare avslører deg og driter deg ut når du rakker ned på Ampera.

 

 

Jeg har svart deg på dette lenge, nei jeg jobber ikke for Tesla. Men jeg har en. Og min erfaring er at NEDC bare er tull og vas. Altså kommer ikke denne 500 km på samme måte som ikke min kommer 450. Jeg rakker ikke ned på ampera uten grunn, jeg sier mine meninger. Det er håpløst å maks kunne lade 50kW selv om dette er "maks" i dag. 

 

Snakk om hvem som driter seg ut her, som kommer med samme påstand om og om igjen selv om du vet jeg ikke gjør det. Godt jobbet! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...