Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Vi kan vel si at terran 1 hadde en vellykket test oppskytning i natt hvor de viste at 3d printede raketter fungerer :)

Det blir artig å følge med på dette selskapet i årene fremover.

Så nå blir spørsmålet, vil de fortsette å teste Terran 1 eller gå videre på den store Terran R?

spacer.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SpaceX ute og henter inn mer penger igjen. Akkurat det er ikke noe overraskende for det har vært en fast øvelse med noen måneders mellomrom. 

Det nye er hvor de skal få tak i penger nå.

Saudi, UAE investors are reportedly planning to invest in SpaceX

Mye som tyder på at det normale investormarkedet har tørket ut og det er kanskje ikke så rart når de har prissatt SpaceX til skyhøye $140 milliarder samtidig som de har ~$3 milliarder i omsetning og ~$2milliarder i negativ kontantstrøm. 

Det myndighetene bør spørre seg er om oljediktaturet i Saudi Arabia har noe mer enn rene finansielle interesser av denne investeringen. Etter Ukraina-krigen så har Saudi-Arabia styrket sine bånd til Russland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

:D  :D 

Selv krever jeg at slike folk slutter å føde nakne barn. Tenk på alle jordmødre/-fedre som åpenbart blir støtt av å se nakne barn. Mens jeg skriver dette, så innser jeg plutselig at vaginal fødsel er bare å droppe. Det tåler vi hvertfall ikke å se! Fysj og usj. Nei og nei! Det må bli påbudt keisersnitt på samtlige amerikanere fremover nå, slik at helsepersonell slipper å utsettes for vagina presset opp i trynet! 

 

... Så mange rare folk det landet sliter med ...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Astrolab to send rover to the moon on SpaceX’s Starship

Quote

WASHINGTON — Lunar rover developer Astrolab has signed an agreement with SpaceX to transport its first rover to the moon on a future Starship flight.

https://spacenews.com/astrolab-to-send-rover-to-the-moon-on-spacexs-starship/

Quote

Developed by a team of industry-leading planetary rover and robotics experts, Astrolab’s Flexible Logistics and Exploration (FLEX) rover is built to enhance Lunar and planetary mobility. Astrolab’s FLEX rover unique commercial potential comes from its novel mobility system architecture, which gives it the ability to pick up and deposit modular payloads in support of robotic science, exploration, logistics, site survey/preparation, construction, resource utilization, and other activities critical to a sustained presence on the Moon and beyond. Built with adaptive utility in mind, FLEX can also serve as an unpressurized rover for a crew of two astronauts, in line with NASA’s Lunar Terrain Vehicle (LTV) requirements.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke overraskende. Businessmodellen var allerede ganske tvilsom før oppskytningen feilet i januar. Hovedfordelen med Virgin Orbit var at de lett kunne plassere satellitter i mer uvanlige baner, og det er rett og slett ikke et veldig stort marked. Og med oppskytning fra fly er det vanskeligere å øke størrelsen på raketten, så man er låst fast i smallsat-markedet. (Eller så må man gå over til oppskytninger fra land, som mange andre selskaper.)

Det er også alt for mange forskjellige selskaper som driver med oppskytning av små satellitter. Mange flere selskaper vil legges ned over de neste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 timer siden):

Det er også alt for mange forskjellige selskaper som driver med oppskytning av små satellitter. Mange flere selskaper vil legges ned over de neste årene.

Noen formening om hvordan det vil gå med Andøya? 

 

Enceladus skrev (30 minutter siden):

Det ser mer og mer ut som om det det kan bli forsøkt en oppskytning av Starship og Superheavy mandag 10 april.

Hva innebærer det for oss som ikke har fulgt med? 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Sjørøver said:

Hva innebærer det for oss som ikke har fulgt med? 

God underholdning? 😁

Bare å finne frem popkorn, dette er den største og kraftigste raketten som er laget som nå skal ha sin første store testoppskytning. Her blir det flammer og spetakkel enten den sprenger på oppskytningstedet eller flyr til rommet!

Om SpaceX nå på sikt mestrer en trygg oppskytning av dette systemet og får de nødvendige tillatelsene av myndighetene for flere oppskytninger om dagen til noe som ligner det vi ser i flyfarten i dag så kan det revolusjonere hele romfarten og vår tilgang til rommet og solsystemet. Her skal det gå raskt; rakettene skal bygges fort og billig, de skal gjenbrukes og frakte hundrevis av tonn for hver oppskytning opp i verdensrommet på en daglig basis, men det er det planlagte optimistiske scenariet, for det er ikke gitt at de lykkes med alle målene.

Om de lykkes muliggjør det prosjekter vi hittil bare har kunne drømme om. Her kan vi sende opp mange Webb eller Hubble type teleskoper enormt mye billigere enn tidligere, vi kan lande mennesker på månen eller mars i et skip med mer plass enn på den internasjonale romstasjonen eller en typisk norsk bolig. Romskipet er en månebase i seg selv! Veldig mye mer enn den lille blikkbøtta de satt sammenklemt første gangen de landet på månen. Så ja, hvis de lykkes er dette en big deal og en game changer som en amerikaner ville sagt det.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Sjørøver said:

Noen formening om hvordan det vil gå med Andøya?

Jeg vet ikke, men jeg tror det kan gå bra med Andøya. ESA vil ønske å ha europeiske alternativer for oppskytninger, altså noen europeiske selskaper vil overleve uansett, slik jeg ser det. Og Andøya er et bra sted å skyte opp raketter fra, altså kan det godt være at Andøya finner en nisje. Men konkurransen fra spesielt SaxaVord bør ikke undervurderes. Om SaxaVord mf klarer å tilby et bedre alternativ kan være at Andøya ender opp med å ikke bli spesielt mye brukt for oppskytninger til bane.

Men krysser absolutt fingrene for at Andøya klarer å vinne frem i konkurransen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg vet ikke, men jeg tror det kan gå bra med Andøya. ESA vil ønske å ha europeiske alternativer for oppskytninger, altså noen europeiske selskaper vil overleve uansett, slik jeg ser det. Og Andøya er et bra sted å skyte opp raketter fra, altså kan det godt være at Andøya finner en nisje. Men konkurransen fra spesielt SaxaVord bør ikke undervurderes. Om SaxaVord mf klarer å tilby et bedre alternativ kan være at Andøya ender opp med å ikke bli spesielt mye brukt for oppskytninger til bane.

Men krysser absolutt fingrene for at Andøya klarer å vinne frem i konkurransen.

ISAR Aerospace skal skyte opp fra Andøya allerede i år. De blir beskrevet som en av de mest lovende nye selskapene i denne bransjen mye pga. finansieringen de har i bunn. Om de skulle feile på første oppskytning som er ganske vanlig så har de derfor flere sjanser for å lykkes. Om jeg husker rett snakket de om det på romkapsel podkasten til Eirik Newth i siste episode.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

ISAR Aerospace skal skyte opp fra Andøya allerede i år. De blir beskrevet som en av de mest lovende nye selskapene i denne bransjen mye pga. finansieringen de har i bunn. Om de skulle feile på første oppskytning som er ganske vanlig så har de derfor flere sjanser for å lykkes. Om jeg husker rett snakket de om det på romkapsel podkasten til Eirik Newth i siste episode.

Jeg er klar over det. Selv om jeg tviler litt på at det faktisk blir i år. Mer sannsynlig neste år.

SaxaVord på sin side har Rocket Factory Augsburg, Skyrora, ABL Space Systems og HyImpulse.

Jeg forventer at ca fire av de fem nevnte selskapene vil etter hvert legge ned virksomheten. Vi får se hvilke.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...