Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Ja, om de plutselig hadde fått hendene på kanskje 50 mrd dollar, så kunne det blitt noe av, i en eller annen form. Men det er ingen som står og deler ut 50 mrd. Et reality-program ville aldri generere slike summer heller.

Det er da Elon Musk og co kunne gått sammen og gjort dette til noe stort! En dag så kan det hende mennesket må bytte planet, det er alltid godt å ha en plan B.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Jeg syns Mars One var litt underholdende, men trodde aldri det ville bli noe av.

Jeg gleder meg heller til SpaceX sin planlagte kolonisering av Mars. Musk har både penger, vilje og teknologien som trengs for å dra til Mars, så jeg tror sjansene er gode for at det kan skje på denne siden av 2030.

Ja, nettopp. Det blir uhyre spennende!! Jeg kan dø lykkelig om jeg får sett menneske kolonisere Mars. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, DimSum said:

Ingen vet hvor lenge man lever.  Hadde de hengt seg på Mars One så hadde det gått fortere. 

Det er ikke sikkert. Men skal ikke utelukke det heller. Det var så klart mulig at det på et eller annet tidspunkt hadde nådd en slags kritisk masse der ytterligere finansiering begynte å rulle inn, og det fikk mer og mer oppmerksomhet.

Mars One har i hvert fall myket opp i tenkingen rundt kolonisering av Mars. Gjort det mindre umulig i folks syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DimSum skrev (2 timer siden):

Ja, nettopp. Det blir uhyre spennende!! Jeg kan dø lykkelig om jeg får sett menneske kolonisere Mars. 

Føler meg ganske trygg på at jeg får oppleve det. Tror nok utviklingen vil ta av etter 2030.

Har sett litt på expanse i det siste. Hvor nyttig/sannsynlig vil det være med gruvedrift i asteroide beltet? Har vi en ide om hva som finnes der?

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sjørøver said:

Har sett litt på expanse i det siste. Hvor nyttig/sannsynlig vil det være med gruvedrift i asteroide beltet? Har vi en ide om hva som finnes der?

Det var en del interesse for dette for noen år siden med flere selskaper som forsøkte å utvikle teknologi for gruvedrift, men de fleste ga mer eller mindre opp. 

Noe av problemet er vel at det koster så enormt mye og tar veldig lang tid før en kan få avkastning på de milliardene som må til for å hente ut trilliardene som er estimert å finnes der ute.

Og så tror jeg man må starte i riktig ende og arbeide med de problemene som lettest lar seg løse først; som prisen pr. kg på last til lav jordbane. Den må drastisk ned før en rekke andre prosjekter i det hele tatt er mulig. Og der er vi i dag :) Se videoen jeg linket til ovenfor for rakettene som nå er under utvikling for å takle det problemet.

Om noen få veker så skal SpaceX sitt Starship og Super Heavy system for alvor testes ut. Den kan bli en veldig viktig bidragsyter til å få prisene ned.

Også verdt å nevne NASA sitt Psyche oppdrag i 2023 (utsatt fra 2022) til en av disse metallrike objektene der ute som kan gi oss noen flere svar på hva som finnes av ressurser det ute:

Quote

The Psyche mission is a journey to a unique metal-rich asteroid orbiting the Sun between Mars and Jupiter. What makes the asteroid Psyche unique is that it appears to be the exposed nickel-iron core of an early planet, one of the building blocks of our solar system.

https://www.jpl.nasa.gov/missions/https://www.jpl.nasa.gov/missions/psyche

 

Endret av Enceladus
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

Jeg syns Mars One var litt underholdende, men trodde aldri det ville bli noe av.

Jeg gleder meg heller til SpaceX sin planlagte kolonisering av Mars. Musk har både penger, vilje og teknologien som trengs for å dra til Mars, så jeg tror sjansene er gode for at det kan skje på denne siden av 2030.

De har holdt på i flere år og ikke en gang klart å få denne Starship opp i rommet. For ikke å glemme alt det andre som skal til for en reise til Mars og som ikke en gang har forlatt CGI'ene som man stadig vekk bombarderes med.

Med dette som fakta så tror du oppriktig på at Musk skal klare å etablere en koloni på Mars innen syv år. Tror disse fantasiene best gjør seg i en tråd som ligger under "Religion og livssyn"og ikke "Teknologi og vitenskap".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, uname -i said:

De har holdt på i flere år og ikke en gang klart å få denne Starship opp i rommet. For ikke å glemme alt det andre som skal til for en reise til Mars og som ikke en gang har forlatt CGI'ene som man stadig vekk bombarderes med.

Med dette som fakta så tror du oppriktig på at Musk skal klare å etablere en koloni på Mars innen syv år. Tror disse fantasiene best gjør seg i en tråd som ligger under "Religion og livssyn"og ikke "Teknologi og vitenskap".

Vel nå snappet jo SpaceX opp en milliard kontrakt med NASA om å bruke Starship som landingsfartøy på månen. Så da er det jo egentlig forståelig at det kan ha vært omprioriteringer fra Mars til fordel for månen hvis det er der pengene ligger. Og hvis NASA har tro på at SpaceX kan klare dette så har også jeg det :) SpaceX har saktens bevist at dette med raketter fikser de fint; eksempelvis Falcon 9 og Falcon Heavy. De har jo snudd opp ned på hele markedet hvor konkurrentene fortsatt ligger mange år bak. De har nå hatt over 100 landinger med Falcon 9 raketten i motsetning til 0 hos konkurrentene. Uten SpaceX hadde NASA vært helt avhengige av Russerne for å sende opp astronauter, tenk det!

Men vi får se da, nå er det snakk om uker og ikke måneder som er estimert til test oppskytningen av Starship. Er vel en 50/50 sjanse for om det lykkes eller ikke på første forsøket. Spennende blir det uansett!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

De har holdt på i flere år og ikke en gang klart å få denne Starship opp i rommet.

Du sier "flere år" som om det er lenge. Fra første offentlige konseptskisse (da som Mars Colonial Transporter) til første oppskytning trolig om noen uker, så vil det ha gått ca 8 år.

Ser man på f.eks SLS, så gikk det ca 17 år fra de første konseptskissene (da som Ares V) til første oppskytning. Og når den endelig fløy var det med gamle motorer fra romfergen, gamle booster-segmenter fra romfergen og de fløy fra en eksisterende fasilitet (LC-39B). 

Starship derimot benytter helt nye motorer med FFSC arkitektur, som aldri har fløyet før. Og drivstoffet er metan, som aldri før har blitt benyttet på en romoppskytning. De skyter opp fra Boca Chica, som var en øde strand for 5 år siden.

SpaceX gjør ting veldig raskt, selv om de gjerne skulle gjort det enda raskere.

5 hours ago, uname -i said:

For ikke å glemme alt det andre som skal til for en reise til Mars og som ikke en gang har forlatt CGI'ene som man stadig vekk bombarderes med.

Hovedutfordringen for å sende mennesker til Mars er en stor rakett, som kan frakte det man trenger av forsyninger og utstyr. Og der nærmer det seg. Første oppskytning er om noen uker.

5 hours ago, uname -i said:

Med dette som fakta så tror du oppriktig på at Musk skal klare å etablere en koloni på Mars innen syv år. Tror disse fantasiene best gjør seg i en tråd som ligger under "Religion og livssyn"og ikke "Teknologi og vitenskap".

Jeg skal ikke si at det er etablert en koloni med permanent menneskelig beboelse innen 7 år, men tror jeg infrastrukturen til en koloni er påstartet? Ja. Tror jeg første menneske har landet på Mars? Ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Enceladus said:

De har jo snudd opp ned på hele markedet hvor konkurrentene fortsatt ligger mange år bak. De har nå hatt over 100 landinger med Falcon 9 raketten i motsetning til 0 hos konkurrentene.

Det er jo enda bedre enn det. De har nå hatt 103 suksessfulle landinger *på rad*. Det totale antallet suksessfulle landinger ligger på 177 stk.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Du sier "flere år" som om det er lenge. Fra første offentlige konseptskisse (da som Mars Colonial Transporter) til første oppskytning trolig om noen uker, så vil det ha gått ca 8 år.

8 år og det de har fått til hittils er å sende noe som ser ut som en gigantisk søplebøtte skarve 10km opp i lufta. Det er 7 år til 2030 hvor du mener det er realistisk å få forvandlet denne eksploderende blikkenslagerkreasjonen til et fullstendig system med alt det innebærer og få fraktet mennesker frem og tilbake til Mars.

Det er religion mer enn teknologi og vitenskap.

Elon Musk har siden 2010 kommet med mange tidsestimater om Mars-ferd, turisme til månen etc. Trodde du på dem også?

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

8 år og det de har fått til hittils er å sende noe som ser ut som en gigantisk søplebøtte skarve 10km opp i lufta. Det er 7 år til 2030 hvor du mener det er realistisk å få forvandlet denne eksploderende blikkenslagerkresjonen til et fullstendig system med alt det innebærer og få fraktet mennesker frem og tilbake til Mars.

Det er religion mer enn teknologi og vitenskap.

Elon Musk har siden 2010 kommet med mange tidsestimater om Mars-ferd, turisme til månen etc. Trodde du på dem også?


Tja, vi får se. Det er jo gøy da at noen prøver! SpaceX har en veldig god track record nå med alt de har fått til så langt. Mennesker med Starship er åpenbart en mye større utfordring enn ren frakt av utstyr og satelitter til orbit. Før mennesker blir sendt så er det jo planlagt å teste med hundrevis av oppskytninger av Starlink satelitter og annen frakt for div. kunder, inntil man tilslutt kan vurdere det trygt nok for mennesker. Det samme var tilfelle med Falcon 9. Nå sendes det jo regelmessig opp folk med Falcon 9 og dragon farkosten etter at den først ble grundig testet og så godkjent av NASA. Det samme vil være tilfelle med Starship.

Jeg koser meg med utviklingen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, uname -i said:

8 år og det de har fått til hittils er å sende noe som ser ut som en gigantisk søplebøtte skarve 10km opp i lufta.

Du har tydeligvis ikke fulgt med. Noen ting de har gjort:

- De har som første organisasjon i verden produsert og fløyet en FFSC rakettmotor, som mange vil si er den hellige gral for kjemisk fremdrift.

- De har bygget verdens mest kapable oppskytningssted, med alle fasiliteter for å sende opp en rakett med opp mot 5000 tonn flytende oksygen og metan, og 7500+ tonn skyvekraft.

- De har laget verdens største rakett.

- Raketten er designet for å være fullt gjenbrukbar, som første romrakett i verden.

- De har gjennomført en full wet dress rehersal.

- De har fyrt 31 Raptor motorer samtidig. Den kraftigste static fire test noensinne.

- De har gjennomført et program for å utvikle landingsmanøveren på andre trinn, der de har klart å lande suksessfult. Dette er det største objektet som noensinne har blitt landet propulsivt.

- De har laget verdens største varmeskjold.

14 minutes ago, uname -i said:

Det er 7 år til 2030 hvor du mener det er realistisk å få forvandlet denne eksploderende blikkenslagerkreasjonen til et fullstendig system med alt det innebærer og få fraktet mennesker frem og tilbake til Mars.

Enormt har skjedd på de siste 8 årene, og det er bare å forvente at enormt mye mer vil skje de neste 7 årene.

14 minutes ago, uname -i said:

Elon Musk har siden 2010 kommet med mange tidsestimater om Mars-ferd, turisme til månen etc. Trodde du på dem også?

Jeg har i hovedsak trodd på at det har vært målene. Men det hender målene endrer seg, og det hender det inntreffer forsinkelser. (Forsinkelser er alltid mulig. Jeg er åpen for at første bemannede landing på Mars kan skli til 2030-tallet.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (15 timer siden):

Du har tydeligvis ikke fulgt med. Noen ting de har gjort:

- De har som første organisasjon i verden produsert og fløyet en FFSC rakettmotor, som mange vil si er den hellige gral for kjemisk fremdrift.

Du er kjempeopptatt av denne rakettmotoren og det skyldes vel sannsynligvis at det er det eneste stedet hvor SpaceX reelt har startet, men de 95% andre tingene som skal til for å gjennomføre en bemannet Mars-ferd har de knapt begynt på, med mindre man regner science-fiction CGIer som begynt.

Det skal bare en rudimentær forståelse av problemkomplekset til for å skjønne at en rakettmotor bare er en detalj i dette gigantprosjektet.

Sitat

Jeg har i hovedsak trodd på at det har vært målene. Men det hender målene endrer seg, og det hender det inntreffer forsinkelser. 

Men det er jo hele greia med Mars. Det er når det skjer. At det kommer til å skje en gang er jo åpenbart.

I 2017 så mente SpaceX at de første landingene på Mars kunne skje i 2020. Det har nå gått dobbelt så lang tid. Dette er er bare én av veldig mange tidsangivelser som har feilet totalt. Når dette skjer veldig mange ganger med den samme personen så er det naturlig å vise en viss skepsis når Musk bare slenger ut en ny. Spesielt når man bare trenger å tenke littegrann på hva oppgaven innebærer og hvor langt de har kommet hittil(knapt forlatt startstreken på en maraton).

Endret av uname -i
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (16 timer siden):

Elon Musk har siden 2010 kommet med mange tidsestimater om Mars-ferd, turisme til månen etc. Trodde du på dem også?

Det er viktig å sette hårete mål, det er alltid gjort i romfarten. Jeg tror de fleste uttalte målene har vært mulige, men mest dersomatte og hvisomatte og først og fremst visjonære. Utviklingen de siste 10 årene har vært helt vanvittig, mye takket være akkurat dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (18 minutter siden):

Det er viktig å sette hårete mål, det er alltid gjort i romfarten. Jeg tror de fleste uttalte målene har vært mulige, men mest dersomatte og hvisomatte og først og fremst visjonære. Utviklingen de siste 10 årene har vært helt vanvittig, mye takket være akkurat dette.

Ja, det er mye å glede seg over for oss som er interessert i nye oppdagelser av universet. Helt utrolig gøy med James Webb-teleskopet og den fantastiske bragden med Perseverance-roveren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Du er kjempeopptatt av denne rakettmotoren og det skyldes vel sannsynligvis at det er det eneste stedet hvor SpaceX reelt har startet, men de 95% andre tingene som skal til for å gjennomføre en bemannet Mars-ferd har de knapt begynt på, med mindre man regner science-fiction CGIer som begynt.

Raketten er svært viktig, ettersom det er sånn SpaceX planlegger å dra til Mars. Og den nærmer seg.

Har man kapabiliteten til å sende store mengder utstyr til Mars, så er en Mars-ferd relativt overkommelig. Da tar man bare med seg alt man trenger av vann, mat, oksygen, nitrogen, drivstoff, osv til de årene ferden tar. Og det som er oppbrukt eller vanskelig å resirkulere dumper man overbord. For luft og slikt for <7 personer kan man ta klima-systemet til Dragon rett inn i Starship, og bare koble til større tanker.

Man trenger ikke en gang ISRU om man har med seg det man trenger av drivstoff for returferden.

Det er altså mulig å bare kjøre på med brute force for å gjennomføre en bemanned romferd. Men over tid er det ikke slik man ønsker å gjøre ting. Det er en høy kostnad per ferd ved å bruke brute force, men lave utviklingskostnader. Altså dette kan man gjøre for et lavt antall ferder, men man bør så snart som mulig bevege seg bort fra det, og til større og større grad bruke ISRU, resirkulering av oksygen/nitrogen/vann/osv. På sikt bør man til og med dyrke mat. Alle slike systemer krever mye utvikling og utprøving, men de er ikke strengt tatt påkrevd for de første ferdene.

Det gjenstår å se akkurat hvor SpaceX ender opp med å legge listen i forhold til teknologisk nivå på de første ferdene.

2 hours ago, uname -i said:

Det skal bare en rudimentær forståelse av problemkomplekset til for å skjønne at en rakettmotor bare er en detalj i dette gigantprosjektet.

Det er en svært viktig detalj. Men jeg sier ikke at SpaceX er i mål. Det er derfor jeg ikke tror at SpaceX vil sende folk til Mars helt med en gang. De trenger noen år på å perfeksjonere EDL med Starship, og f.eks gjennomføre tester av overføring av drivstoff i rommet. Og selv når raketten er helt klar, så er det fortsatt mange andre ting som må bli klar, f.eks romdrakter for Mars. De vil nok basere seg tungt på IVA-draktene sine, men det er mye som må endres, og alt skal gjøres.

2 hours ago, uname -i said:

I 2017 så mente SpaceX at de første landingene på Mars kunne skje i 2020. Det har nå gått dobbelt så lang tid. Dette er er bare én av veldig mange tidsangivelser som har feilet totalt. Når dette skjer veldig mange ganger med den samme personen så er det naturlig å vise en viss skepsis når Musk bare slenger ut en ny. Spesielt når man bare trenger å tenke littegrann på hva oppgaven innebærer og hvor langt de har kommet hittil(knapt forlatt startstreken på en maraton).

Frem til 2017 planla SpaceX å sende Red Dragon til Mars i 2020, altså en Mars-tilpasset Dragon 2 skutt opp med Falcon Heavy. Det ville fint ha vært mulig å gjennomføre en slik landing på Mars, ca rundt 2021 i mitt syn, men SpaceX valgte heller å droppe den planen og satse 100% på Starship. Det hjalp ikke at Commercial Crew programmet beveget seg i en annen retning, som gjorde Red Dragon vanskeligere. NASA ville ikke ha propulsiv landing av Crew Dragon, og da gikk man samtidig bort fra landing på land, til en tradisjonell splashdown. Da røk landingsbeina.

Dette var altså ikke en forsinkelse en gang - det var en ren strategi-endring. SpaceX valgte bort mer PR-aktige landinger på Mars til fordel for å kunne gjennomføre reelle landinger med meningsfull last og mannskap raskere. Og det er ikke særlig tvil om at Falcon Heavy er et feilspor i forhold til å kolonisere Mars. Til det er raketten for dyr, for liten, og for lite gjenbrukbar.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...