Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

 

4 hours ago, Dragavon said:

Gleder meg veldig til vi får målinger av Trappist-1 og andre systemer med planeter i den beboelige sonen. Det kan være slik vi ser de første tegene til liv utenom jorden. Jeg har hørt at forskere har begynt på oppgaven med å kikke spesifikt på Trappist-1 med Webb, men jeg kjenner ikke til mer detaljer enn det. Skulle likt å vite mer.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

NASA's Orion spacecraft reached the farthest outbound point in its journey from Earth on Monday, a distance of more than 430,000 km from humanity's home world. This is nearly double the distance between Earth and the Moon and is farther than the Apollo capsule traveled during NASA's lunar missions in the late 1960s and early 1970s.

940938602_OriontheMoonandEarthinonephoto.thumb.jpg.d8db2107f828501efb69cf8142ea3efb.jpg

https://arstechnica.com/science/2022/11/orion-flies-far-beyond-the-moon-returns-an-instantly-iconic-photo/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Høyoppløselige bilder fra Orion romskipet (Artemis 1 oppdraget) og månen:

spacer.png

Quote

On the 20th day of the Artemis I mission, Orion captured the Earth rising behind the Moon following the return powered flyby. The 3 minute, 27 second, return powered flyby burn, committed the spacecraft to a Dec. 11 splashdown in the Pacific Ocean.

 

spacer.png

Quote

A portion of the far side of the Moon looms large just beyond the Orion spacecraft in this image taken on the 20th day of the Artemis I mission by a camera on the tip of one of Orion’s solar arrays. The return powered flyby burn committed Orion to a return to Earth trajectory ahead of a splashdown off the coast of California on Dec. 11. At its closest point, Orion flew within 80 miles of the lunar surface.

 

spacer.png

Quote

On flight day 20 of the Artemis I mission, Orion captured the Moon on the day of return powered flyby. The burn, which lasted 3 minutes, 27 seconds, committed the spacecraft to a Dec. 11 splashdown.

 

Flere bilder her: https://images.nasa.gov/

Endret av Enceladus
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det der er jo helt glimrende! Selvfølgelig ble Tim valgt, han er jo perfekt som en inspirator 😁

Likevel overraskende, jeg viste han var en kandidat, men tanken på at han faktisk skulle bli valgt hadde ikke helt gått opp for meg.

Shit! Nå gleder jeg meg ekstra mye til dette! Dette blir helt vilt! Nervepirrende og gøy!

Mer her:

 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

1160804038_ABearonMars.thumb.jpg.4ad493601ffb6186871b233c95b12cb1.jpg

 
Quote

A Bear on Mars?

This feature looks a bit like a bear’s face. What is it really?

There’s a hill with a V-shaped collapse structure (the nose), two craters (the eyes), and a circular fracture pattern (the head). The circular fracture pattern might be due to the settling of a deposit over a buried impact crater. Maybe the nose is a volcanic or mud vent and the deposit could be lava or mud flows?

 

 
 
Spoiler

;)

 

 

Endret av Enceladus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...