Gå til innhold

Romfart og astronomi - diskusjon, nyheter og annet som opptar deg


Enceladus

Anbefalte innlegg

 

Quote

SpaceX launches Falcon 9 rocket on record 11th flight carrying 52 Starlink satellites

https://www.space.com/spacex-starlink-launch-record-falcon-9-11th-flight

Quote

"We did just have a successful landing first stage landing," Youmei Zhou, a propulsion engineer for SpaceX, said during a live launch broadcast. "Our 98th overall landing of an orbital class rocket." 

2 oppskytninger til er planlagt i løpet av 2021, så da når de 100 landinger før året er over :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 
Quote

Verona Rupes is a cliff on Miranda, a moon of Uranus.[3] It was discovered by the Voyager 2 space probe in January 1986. The cliff face, previously thought to be from 5 to 10 km (3 to 6 mi)[4] high, as of 2016 is estimated to be 20 km (12 mi)[5] high, which makes it the tallest known cliff in the Solar System.[6]

It may have been created by a major impact, which caused the moon to disrupt and reassemble,[3][6] or by the crust rifting.[7]

Given Miranda's low gravity, it would take about 12 minutes to fall from the top, reaching the bottom at the speed of about 200 km/h.[5]

Verona Rupes er kunsterisk gjengitt i kortfilmen Wanderers:

Hvor mange år mon tro til vi ser eventyrlystne dra dit med f.eks SpaceX sin Starship? :)

 

Endret av Enceladus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (7 minutter siden):

Hoi det gikk visst helt bra. Når kan vi regne å få se de første bildene fra teleskopet?

Det er fortsatt veldig mye som kan gå gærent. Om en måned er det fremme ved L2, og etter dette er det ca. fem måneder med klargjøring av instrumenter. Først da blir den operativ og vi får servert bilder.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk et morsomt barnespørsmål her, som jeg ikke klarte å svare godt nok på, etter min egen standard:

Hvis NASA eller SpaceX hadde fylt raketten sin med brus og mentos-tabeletter, ville de kommet til rommet da?

Jeg svarte: nei, dessverre de hadde nok bare kommet noen hundre meter med den.

Ved nærmere ettertanke så hadde ikke motorene hadde ikke fungert i det hele tatt, men tankene ville revnet og laget et stort skumparty. Hadde de erstattet motorene med overtrykksventiler kunne de kanskje føket noen hundre meter til værs. Noen flere tanker om konseptet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et til snedig astrofysikk-spørsmål: En hvit dverg har typisk tetthet på 10^4 til 10^7 ganger vann, typisk 100T magnetfelt og tyngdekraft 10^5 G. Hvis man tilfører en massiv stator (Dyson sphere) og spinner opp den hvite dvergen som en rotor, kan man spinne den så raskt at den slynger ut sitt ekstremt tette degenererte materiale? I så fall, hvordan vil dette materialet oppføre seg når det kommer ut av tyngdefeltet? Vil det ekspandere til normalt stoff eller beholde tettheten sin? Kunne vi forsket på det under mikroskopet? Kan hele den hvite dvergen løses opp på denne måten?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Jeg fikk et morsomt barnespørsmål her, som jeg ikke klarte å svare godt nok på, etter min egen standard:

Hvis NASA eller SpaceX hadde fylt raketten sin med brus og mentos-tabeletter, ville de kommet til rommet da?

Jeg svarte: nei, dessverre de hadde nok bare kommet noen hundre meter med den.

Ved nærmere ettertanke så hadde ikke motorene hadde ikke fungert i det hele tatt, men tankene ville revnet og laget et stort skumparty. Hadde de erstattet motorene med overtrykksventiler kunne de kanskje føket noen hundre meter til værs. Noen flere tanker om konseptet?

Jeg lurer på om dette ikke er feil, men ser ikke hvor feilen er.

En Falcon 9 er 70 meter høy, 3,7 meter i diameter og veier ca. 26 000 kg. Hvis vi antar at hele raketten er tank så blir det 753 m^3 med cola, som veier ca. 753 000 kg. Antar mentos er masseløs.

Rakettligningen sier:
delta V = isp * g0 * ln(m0/mf)

isp = 1,34 s
g0 = 9,81 m/s^2
m0 = 753 000 + 26 000 = 779 000 kg
mf = 26 000 kg

delta V = 1,34 * 9,81 * ln(779000/26000) = 44,7 m/s

Så vidt jeg kan skjønne betyr det at raketten vil gå under 5 meter opp i lufta, men kan det faktisk stemme at det er så lite?

 

Hvis jeg i stedet ser på energi, finner jeg at CO2 (aq) til CO2 (g) har en aktiveringsenergi på 25 kJ/mol (https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/acs.jchemed.6b00263).
Videre er det omtrent 0,14 mol CO2 per liter cola (https://chemistry.stackexchange.com/questions/9067/what-is-the-carbon-dioxide-content-of-a-soda-can-or-bottle).
Med raketten fra i sted finner jeg da:
Total mengde CO2: 753 000 liter * 0,14 mol/liter = 105 420 mol
Total energimengde: 25 kJ/mol * 105 420 mol = 2 635 500 kJ = 2,64 * 10^9 J
U = mgh -> h = U/mg = 2,64*10^9 J/(26000kg*9,81m/s^2) = 10 351 meter

Dette virker alt for mye, så her må det også være noe muffens. Er det bare at det er veldig ineffektivt å omgjøre energien i gassen til kinetisk energi, eller er det noe annet?

Det har blitt for seint til å sitte å grave videre på dette nå, men føler jeg må trykke "send inn svar" for å se om noen andre blir inspirert til å gjøre dette skikkelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (32 minutter siden):

Det har blitt for seint til å sitte å grave videre på dette nå, men føler jeg må trykke "send inn svar" for å se om noen andre blir inspirert til å gjøre dette skikkelig.

Dette er ikke mitt fagfelt. Men blir det ikke mer nøyaktig om en tar med at raketten blir lettere etterhvert som "brennstoffet" blir brukt opp? 

 

Noen som vil komme med noen spådommer hvor hvordan romfart og astromoni vil utvikle seg det neste året? 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Zlatzman said:

Jeg lurer på om dette ikke er feil, men ser ikke hvor feilen er.

En Falcon 9 er 70 meter høy, 3,7 meter i diameter og veier ca. 26 000 kg. Hvis vi antar at hele raketten er tank så blir det 753 m^3 med cola, som veier ca. 753 000 kg. Antar mentos er masseløs.

Rakettligningen sier:
delta V = isp * g0 * ln(m0/mf)

isp = 1,34 s
g0 = 9,81 m/s^2
m0 = 753 000 + 26 000 = 779 000 kg
mf = 26 000 kg

delta V = 1,34 * 9,81 * ln(779000/26000) = 44,7 m/s

Så vidt jeg kan skjønne betyr det at raketten vil gå under 5 meter opp i lufta, men kan det faktisk stemme at det er så lite?

 

Hvis jeg i stedet ser på energi, finner jeg at CO2 (aq) til CO2 (g) har en aktiveringsenergi på 25 kJ/mol (https://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/acs.jchemed.6b00263).
Videre er det omtrent 0,14 mol CO2 per liter cola (https://chemistry.stackexchange.com/questions/9067/what-is-the-carbon-dioxide-content-of-a-soda-can-or-bottle).
Med raketten fra i sted finner jeg da:
Total mengde CO2: 753 000 liter * 0,14 mol/liter = 105 420 mol
Total energimengde: 25 kJ/mol * 105 420 mol = 2 635 500 kJ = 2,64 * 10^9 J
U = mgh -> h = U/mg = 2,64*10^9 J/(26000kg*9,81m/s^2) = 10 351 meter

Dette virker alt for mye, så her må det også være noe muffens. Er det bare at det er veldig ineffektivt å omgjøre energien i gassen til kinetisk energi, eller er det noe annet?

Det har blitt for seint til å sitte å grave videre på dette nå, men føler jeg må trykke "send inn svar" for å se om noen andre blir inspirert til å gjøre dette skikkelig.

Energi er ganske poengløst å se på, man må se på rakettligningen. Men 5 meter er for lite. Hvis man bruker absolutt best mulig antakelse, og antar de 44,7 m/s tilføres umiddelbart, som om den ble skutt ut av en kanon, så vil det ta 4,56 sekunder før hastigheten er nullet ut og raketten begynner falle ned igjen. På den tiden rekker raketten oppnå 106 meter.

Men reelt sett vil høyden være lavere. Det vil ta noe tid for å få tilført de 44,7 m/s, noe som i beste fall betyr gravitasjonstap, og i verste fall kan det bety at raketten ikke oppnår en T/W over 1, og altså ikke forlater bakken.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Et til snedig astrofysikk-spørsmål: En hvit dverg har typisk tetthet på 10^4 til 10^7 ganger vann, typisk 100T magnetfelt og tyngdekraft 10^5 G. Hvis man tilfører en massiv stator (Dyson sphere) og spinner opp den hvite dvergen som en rotor, kan man spinne den så raskt at den slynger ut sitt ekstremt tette degenererte materiale? I så fall, hvordan vil dette materialet oppføre seg når det kommer ut av tyngdefeltet? Vil det ekspandere til normalt stoff eller beholde tettheten sin? Kunne vi forsket på det under mikroskopet? Kan hele den hvite dvergen løses opp på denne måten?

Hvite dverger er så massive fordi de er presset sammen av enorme tyngdekrefter. Om man kan frigi materien fra tyngdekraften vil den gå tilbake som å oppføre seg som annen materie. Ser man nøye på f.eks en Helium-kjerne som har vært fanget i en hvit dverg så vil den se helt normal ut.

Jeg vil for øvrig anta at det er (teoretisk) mulig å ekstrahere materie fra alle objekter som ikke er svarte hull. Men det ville være svært vanskelig å få ut materie fra hvite dverger og nøytronstjerner, ettersom de er enormt massive.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Sjørøver said:

Dette er ikke mitt fagfelt. Men blir det ikke mer nøyaktig om en tar med at raketten blir lettere etterhvert som "brennstoffet" blir brukt opp?

Ja, rakettligningen tar hensyn til dette.

54 minutes ago, Sjørøver said:

Noen som vil komme med noen spådommer hvor hvordan romfart og astromoni vil utvikle seg det neste året? 

Det blir et spennende år. Det blir svært spennende å følge med på at James Webb begynner (forhåpentligvis) å sende tilbake bilder.

Starship vil trolig også ha sine første oppskytninger til lav jordbane. Men det blir visst ikke før tidligst mars 😥 :

Jeg syns også det blir spennende å følge med på at Rocket Lab fanger sin første rakett med helikopter.

Og her i Norge skal jo faktisk første satellittoppskytning fra Andøya skje mot slutten av året. (Tviler riktignok *sterkt* på at det skjer i år. Men kanskje Isar/RFA kan ha en rakett i Norge ved nyttår 2022?)

Og det blir første oppskytning av SLS, og 5-6 oppskytninger av Falcon Heavy som blir interessante følge med på. Blant annet skal Psyche skytes opp: https://en.wikipedia.org/wiki/Psyche_(spacecraft)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (46 minutter siden):

Energi er ganske poengløst å se på, man må se på rakettligningen. Men 5 meter er for lite. Hvis man bruker absolutt best mulig antakelse, og antar de 44,7 m/s tilføres umiddelbart, som om den ble skutt ut av en kanon, så vil det ta 4,56 sekunder før hastigheten er nullet ut og raketten begynner falle ned igjen. På den tiden rekker raketten oppnå 106 meter.

Men reelt sett vil høyden være lavere. Det vil ta noe tid for å få tilført de 44,7 m/s, noe som i beste fall betyr gravitasjonstap, og i verste fall kan det bety at raketten ikke oppnår en T/W over 1, og altså ikke forlater bakken.

Selvsagt ikke bare å dele 44,7 på 9,81 nei. Må være hjernen som var i feriemodus. Takk for oppklarende innlegg.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 time siden):

Jeg vil for øvrig anta at det er (teoretisk) mulig å ekstrahere materie fra alle objekter som ikke er svarte hull. Men det ville være svært vanskelig å få ut materie fra hvite dverger og nøytronstjerner, ettersom de er enormt massive.

Det er en spennende tanke ettersom jeg har tenkt at alle tre typene stjernerester er enveis endestopp der materie i praksis aldri kommer ut, selv om det er noe hawkins-stråling / fotoner som forlater da, men det er jo uhyre lite. Skjønner at det kreves vanvittig mye for å ekstrahere noe, det var mest for tankeeksperimentet. Akkurat som en dyson-sphere er et ekstremt tankeeksperiment.

Edit: Det kreves enorme mengder energi å trekke en kg masse opp fra en tyngdebrønn som en hvit dverg. Men det er jo en jobb som vil bli lettere jo mindre masse som er igjen. Omtrent som rakettligninga.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...