Gå til innhold

Sinsen skole kildesorterte på vanlig måte. Avfallet var uran


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"– Uavhengig av hva det koster, forvalter vi et regelverk. Det å grave ned avfallet, ville være et brudd på det gjeldende regelverket."

 

En form for dobbeltmoral når politikerne lager regler som høres fine ut, men i neste omgang prissetter på en måte som gjør at ting kastes enten på sjøen eller i skogen.

Politikere og byråkrater toer sine hender og viser til regelverket.

Er det slik vi vil ha det?

Når denne type avfall leveres etter regelverket burde skolen fått en premie og ikke straff, og er enig med "SlikGårNoDagan"

Vi lager et samfunn hvor det viktigste er å ikke bli oppdaget, og reglene er til for de naive.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her bør rektoren gå litt roligere ut på banen synes jeg. Leder du en virksomhet som er satt til å forvalte radioaktivt materiale har du et ansvar for forsvarlig deponering av avfallet. Da blir det flåsete å si at man kunne gravd det ned.

Jeg synes dette viser at naturfaglig kompetanse ligger dårlig an for tiden, og det er på sin plass å stille høyere krav ved inntak til lærerhøgskolene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle som disponerer slike materialer har krav om kunnskap og kjennskap til kravene dersom verken rektor eller lærene besitter denne kunnskaper er det lite håp for naturvitenskap på denne skolen.  Og er det slik at skolen har så dårlig økonomi at de betrakter 5,600kr som "stor" regning ? 

Endret av -Night-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En Rektor som burde tatt utdanningen sin på nytt hvis han ikke forstår hvorfor den regningen kom

 

"[V]i er en skole, vi produserer kunnskap."

– rektor Jan Petter Braathen

 

Nei, om dette er det dei lærer vekk produserer skulen dumskap, ikkje kunnskap.

 

Dessverre er det vel ein lærar som har vorte avslørt som kunnskapslaus og ubrukeleg etter at prøvetida var slutt, og har rykka opp på eit nivå der han ikkje lenger har kontakt med elevane og gjer mindre skade. Eg vonar kunnskapsveggring ikkje er eit krav til lærarane som vert tilsett ved denne skulen i dag, men ein kan jo lure med ein slik rektor. Hadde eg vore skulebyråd, hadde eg nok sett denne skulen under spesiell observasjon ei tid framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her bør rektoren gå litt roligere ut på banen synes jeg. Leder du en virksomhet som er satt til å forvalte radioaktivt materiale har du et ansvar for forsvarlig deponering av avfallet. Da blir det flåsete å si at man kunne gravd det ned.

Jeg synes dette viser at naturfaglig kompetanse ligger dårlig an for tiden, og det er på sin plass å stille høyere krav ved inntak til lærerhøgskolene.

 

Er det ikke litt søkt å omtale Sinsen skole som 'virksomhet som er satt til å forvalte radioaktivt materiale'? Poenget er jo nettopp at Sinsen skole *ikke* har kompetanse på forvalting av radioaktivt materiale og derfor kvitter seg med avfallet hos noen som kanskje har den kompetansen?

 

At skoler og annen virksomhet rydder opp i 'gammel morro' er utelukkende positivt. Det blir bare teit når annen offentlig virksomhet skal legge hindre i veien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig i at det burde være gratis. Tror nok rektoren har rett i at folk tenker "det er ikke så farlig" og graver det ned når prisen er så stiv. Det burde faktisk være slik at man får en liten sum penger for å rydde opp i ting som absolutt ikke burde være der.

 

Enda verre er det når bedrifter dumper kjemikalier i naturen fordi det ikke er gunstig å betale for skikkelig behandling av avfall. Det er lett å be staten om å ta regningen på alt, men her snakker vi om en ganske stor miljøgevinst for en relativt lav pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Strålevernet skriver at Sinsen skole har «plikt til å gi tilstrekkelige opplysninger om avfallets opprinnelse, innhold og egenskaper».

– Dette er helt umulig. På naturfagsaler i gamle skolebygg er det ikke mulig i 2016 å finne ut hvordan opprinnelsen har vært. Jeg antar at har vært anskaffet i undervisningsøyemed en eller annen gang da det var mulig å få tak i.

 

For en kronfjott.. Helt umulig? Han oppgir jo den sannsynlige (som jeg antar vil være tilstrekkelig for Ife og SSV) opprinnelsen i artikkelen..

 

Også omtaler han flasken som så veldig liten, men han vet vel at det ikke skal så store mengder til av radioaktivt materiale for å utgjøre stor skade?

Lenke til kommentar

En Rektor som burde tatt utdanningen sin på nytt hvis han ikke forstår hvorfor den regningen kom

 

Han forsto godt hvorfor den regningen kom, det er ikke det det er snakk om.

 

Enig i at det burde være gratis. Tror nok rektoren har rett i at folk tenker "det er ikke så farlig" og graver det ned når prisen er så stiv. Det burde faktisk være slik at man får en liten sum penger for å rydde opp i ting som absolutt ikke burde være der.

 

Enda verre er det når bedrifter dumper kjemikalier i naturen fordi det ikke er gunstig å betale for skikkelig behandling av avfall. Det er lett å be staten om å ta regningen på alt, men her snakker vi om en ganske stor miljøgevinst for en relativt lav pris.

 

Jepp, noe som desverre er altfor vanlig rundt omkring i verden. Jeg mener ikke at staten skal ta regningen til alle bedrifter selvfølgelig, men institusjoner som en skole som leverer fra seg ting de ikke burde hatt i utgangspunktet er ikke det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også omtaler han flasken som så veldig liten, men han vet vel at det ikke skal så store mengder til av radioaktivt materiale for å utgjøre stor skade?

 

Neppe. Han seier at skulen produserer kunnskap, dei formidlar ikkje. Den "kunnskapen" skulen produserer tenkjer eg er ganske tvilsam, men det er nok den eigenproduserte "kunnskapen" som vert formidla ved skulen
Lenke til kommentar

 

En Rektor som burde tatt utdanningen sin på nytt hvis han ikke forstår hvorfor den regningen kom

 

Han forsto godt hvorfor den regningen kom, det er ikke det det er snakk om.

 

Enig i at det burde være gratis. Tror nok rektoren har rett i at folk tenker "det er ikke så farlig" og graver det ned når prisen er så stiv. Det burde faktisk være slik at man får en liten sum penger for å rydde opp i ting som absolutt ikke burde være der.

 

Enda verre er det når bedrifter dumper kjemikalier i naturen fordi det ikke er gunstig å betale for skikkelig behandling av avfall. Det er lett å be staten om å ta regningen på alt, men her snakker vi om en ganske stor miljøgevinst for en relativt lav pris.

 

Jepp, noe som desverre er altfor vanlig rundt omkring i verden. Jeg mener ikke at staten skal ta regningen til alle bedrifter selvfølgelig, men institusjoner som en skole som leverer fra seg ting de ikke burde hatt i utgangspunktet er ikke det samme.

 

Det finnes flere legetime grunner til at en skole har uran.  selv om jeg er enig i at det er ikke noe særlig for en skolebenk, når en kommer på høyskole/universitetet derimot kan det godt brukes.  Skoler bruker uran (u235) til blant annet kalibrering av Geigertellere.

 

Du kan også kjøpe dette helt lovlig.

 

https://www.amazon.com/Images-SI-Uranium-Ore/dp/B000796XXM

Endret av -Night-
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Naturlig uran (99% U238) er knapt radioaktivt, og noen få skiferheller inneholder mer uran enn dette glasset. Maridalsvannet (drikkevannet til Oslo) inneholder flere tonn natrulig løst uran.

 

U235 derimot (anriket uran) er noe helt annet, men jeg tviler på at skolen satt på anriket uran, (utarmet uran er enda mindre radioaktivt enn natrulig uran)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rektoren godtar ikke kritikken ettersom de "fylte ut skjema om avfallet etter beste evne, kanskje ikke særlig godt, ser vi i ettertid". Viktig å gå for innsatspoeng. "Det ble kanskje ikke så bra, men bedre evnet vi ikke, så det er dårlig gjort å gi oss kjeft!" Interessant holdning.

Endret av NgZ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det burde vært gratis, for det er snakk om resirkulering og ikke destruering. Siden det rimeligvis er anskaffet for bruk i undervisning, er det ingen grunn til å tro at det er farlig å håndtere. Jeg mener å huske at grensen for salgbart kjøtt ble satt til 600bequerel pr kg ( 6000 første uka ) Da skulle det vel være trygt å knuse bitene og blande det i to kilo kjøttdeig? Jeg vet ikke så mye om uran, men vet at det er tungt, det er ikke snakk om to gram, men ca. femti. Kanskje de som skriver om rektors manglende kunnskap kan fortelle oss andre hva de vet om uran, som rektor burde visst?

Lenke til kommentar

Ja, det burde vært gratis, for det er snakk om resirkulering og ikke destruering. Siden det rimeligvis er anskaffet for bruk i undervisning, er det ingen grunn til å tro at det er farlig å håndtere. Jeg mener å huske at grensen for salgbart kjøtt ble satt til 600bequerel pr kg ( 6000 første uka ) Da skulle det vel være trygt å knuse bitene og blande det i to kilo kjøttdeig? Jeg vet ikke så mye om uran, men vet at det er tungt, det er ikke snakk om to gram, men ca. femti. Kanskje de som skriver om rektors manglende kunnskap kan fortelle oss andre hva de vet om uran, som rektor burde visst?

 

Strålinga frå uran er alfapartiklar. I tillegg er uran giftig. Det gjer uran ekstra farleg om du får det inn i kroppen. Du kan gjerne ha eit kg uran liggjande under senga heile livet utan at det skadar deg, for senga skjermar strålinga effektivt, men om du får det inn i kroppen kan lite uran gjere stor skade.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...