Gå til innhold

Dells lekre ultrabærbare er blitt enda bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke engang hva jeg skal si om du tror at turbo ikke øker strømforbruket...

http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/turbo-boost/turbo-boost-technology.html

Intel® Turbo Boost Technology 2.01 accelerates processor and graphics performance for peak loads, automatically allowing processor cores to run faster than the rated operating frequency if they’re operating below power, current, and temperature specification limits. Whether the processor enters into Intel® Turbo Boost Technology 2.0 and the amount of time the processor spends in that state depends on the workload and operating environment.

 

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om man kan benytte seg av Microsofts moneyback program hvis man handler en denne pcen fra Dell?

 

Ja. Spørte Microsoft om dette da jeg bestilte en XPS13 for noen uker siden. Dessverre var bestillingen min en dag for tidlig :-\

 

 

Ok, takk for svar. Da blir jo fort ikke prisen så helt gal for modellen med i7, 256gb og 1080p skjerm da..

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke engang hva jeg skal si om du tror at turbo ikke øker strømforbruket...

http://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/turbo-boost/turbo-boost-technology.html

Intel® Turbo Boost Technology 2.01 accelerates processor and graphics performance for peak loads, automatically allowing processor cores to run faster than the rated operating frequency if they’re operating below power, current, and temperature specification limits. Whether the processor enters into Intel® Turbo Boost Technology 2.0 and the amount of time the processor spends in that state depends on the workload and operating environment.

 

Så du tror ikke grafikkdelen muligens trekker litt strøm om du spiller spill? Og boost frekvens for HD graphics, betyr høyere frekvens enkelt og greit. Akkurat som Nvidia GPUer. 15W er for bare prosseseringsenheten. Selve i5-5200U chipen trekker langt mer enn 15W. Her en en 45W del fra Intel:

http://images.anandtech.com/doci/10343/int-power-char.png

 

Bruker altså 75W på grunnfrekvenser, med 45W TDP. Og i starten så bruker den ~55W , kun for prosessering. Så den kan bruke mer strøm enn oppgitt TDP. Som ikke er et strømmål, og heller ingen powerlimit.

 

Ta bare Core M. De har 4.5W TDP, men booster opp frekvensene ekstremt. De booster så mye at ifølge deg, så måtte den andre kjernen vært på 500 Mhz i minus. Core M bruker faktisk 15W når den booster. Den øker ikke bare frekvensen for en kjerne og så kjører  ekstra høy ytelse for den.

 

Så det du sier stemmer ikke. Beklager, men i5-5200U bruker helt klart mer enn 20W når du spiller Rainbow Six Siege HVIS du løfter den opp av bordet. Lar du den stå på bordet så begrenser den frekvenser, og bruker kun 15W. Og så får du elendig fps.

 

 

Var den kommentaren seriøs eller ikke?

Har du prøvd å rense den?

 

Dell sin XPS serie er støvtett :) Luft flyttes inn og ut via portaler.

Lenke til kommentar

Ser det skrives mye om Dell XPS og da både 13 og 15 modellen. Har hatt min Dell XPS 15 (9550) modellen i 3 måneder ca.

Oppsett: i7 (6700HQ), 960GTX, 16GB RAM, HD skjerm (ikke 4K eller touch) og 512GB PCI SSD.

Maskinen har jo vært kjent for å hatt MYE barnesykdommer da den kom ut i 2015 (sjekk reddit osv.) Som gjorde meg skeptisk til å svi av 16K på en bærbar.

3 måneder inn og positivt er:

Lett og samtidig kraftig (har ikke kjørt fps belastning men prøvd noe spill litt smått (mafia 2 o.l.))

Behagelig passform

Lekkert design

Fin og lyssterk skjerm

Meget behagelig tastatur

Beste trackpaden på en Windows maskin til dags dato (stor, responsiv osv.)

Ekstremt rask SSD -vært oppe i over 2400MB/s i random lese(en av markedets raskeste?)

Svært kjølig, noe lyd under full thottle (vifte går aldri på vanlig surf)

 

Negativt:

Noe hint av barnesykdommer enda (hint av flimmer på aller laveste lysstyrke (fix er på vei))

Piltastene er en smakssak

Noe av Dells programvaren kan være "funky"

Noen av driverene kan også være litt "funky"

Hatt problemer med sleep på Windows (maskin våkner opp igjen) Løst nå

Samler litt fingeravtrykk

 

Blitt enorm glad i maskinen da. Den er alltid responsiv, kjapp oppstart og knekker det meste av arbeidsoppgaver. Den trekker mange blikk og får en Macbook til å framstå som utdatert. Batterlilevetiden er litt så som så da jeg får et sted mellom 6-8 timer til tyngre nettsurfing (20+ faner) og diverse musikk, litt virtualisering og flere skrivebord.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg tror ikke du helt forstår hvorfor folk kjøper spesifikt Dell XPS over andre PCer om du tror denne er en XPS "killer". XPS-serien til Dell etter de begynte med Infinity Edge er endelig en Windows basert PC der specsene ikke er det viktigste. Se på vekten på denne, lavere enn XPS med ca 250 gram. Samtidig som skjermen er større. Du trenger ikke å være veldig smart for å skjønne at denne kommer til å ha horribel batteritid i forhold til XPS. XPS handler ikke om gode specs pakket i en liten pakke.

 

Det handler om at det ikke er masse du ikke trenger forhåndsinnstalert. Det handler om at tastatur, mus, skjerm, responsitivitet bare er bra ut av boksen, og alt fungerer som det skal. Altså XPS gjør veldig mye av det samme rett som i Apples Macbooks. Og en av de tingene er også som jeg nevnte batteritid. Det har alltid vært PCer som dette på markedet, men XPS er forskjellig. Den har faktisk ikke bare god batteritid, den har helt ekstrem batteritid. Det er ingenting på markedet som kan måle seg med FHD XPS 13 uten at det er sånn Lenovo add-on batterier, eller mye større. Asus har ok/bra batteritid vanligvis, men XPS har fantastisk. Zenbook er ikke i nærheten på batteri, dårligere på ting som skjermkvalitet, tastatur og trackpad også. Slike ting som ikke står på spec-sheets.

 

Det er derfor XPS snakkes om som MacBook killer, for likhetene er mange. Og det folk ser etter er mye av det samme. Så er både Mac og XPS dyrere enn Asus, men Asus har aldri levert den pakken av en PC før. De har alltid punkter de er dårlige på. Det har ikke noe å si om de har IPS f.eks. De får sikkert IPS skjermene sine av AUO som de fleste andre skjermer de selger (gaming). OG la meg si det slik, AUO er IKKE god til å lage slike skjermer, og de pleier å være ganske..... dårlige. Jeg lover deg, putt en Mac og en Zenbook ved siden av hverandre og vis noe med mye hvitt og gjerne en del gråtoner. Da ser du hva jeg mener :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

 

Min har i7 og den blir ihvertfall varm. Til dels bråkete vifte også når den går på maks. Bare ta et google søk etter "XPS 13 Fan noise" og du finner masse, nettopp fordi den blir varm.

Varm? Hva definerer du som varm er nå egentlig? Hvilken temperaturer?

 

 

Jeg vurderer XPS 13 fortløpende, ønsker da egentlig developer edition, ikke at jeg finner den igjen på dell sine nettsider akkurat nå.

 

Så var det bare det å forsvare kjøpt av laptop.

 

Sjekk dustinhome. De er offisiell Dell-leverandør i Norge. Har spurt de om 8-gen og fikk svaret "Vi har fått ca tidspunkt i slutten av september/starten av oktober.".

 

 

Noen som vet om man kan benytte seg av Microsofts moneyback program hvis man handler en denne pcen fra Dell?

Ja. Spørte Microsoft om dette da jeg bestilte en XPS13 for noen uker siden. Dessverre var bestillingen min en dag for tidlig :-\

 

Prøvde dette på XPS13 kjøpt i vår. Kom aldri helt i mål før jeg måtte sende inn maskinen. Snakket med flere Dell-folk på telefon som ikke var i stand å hjelpe meg med dette. Dell er for øvrig helt elendige på support i Norge. De svarer ikke mail og skal du ha teknisk hjelp blir du satt over til Sverige. Jeg prøvde alle menyvalgene på telefon for å komme frem til folk og flere ganger havner du i loop.

 

Min 9360 gikk tilbake til Dell da den slet med "coil whine". Bortsett fra dette og vansklighetene med å komme i kontakt med Dell så er 9360 en fantastisk maskin. Jeg tror alle 9360 har "coil whine" problemet. Hvis det er løst på 8-gen varianten kan det hende jeg tar sjansen på ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...